Garen spinnen bij een schoner milieu

Door Martine Hafkamp op 6 november 2017 09:00 | Views: 5.431

Garen spinnen bij een schoner milieu

Bij een elektrische auto denken we al snel aan Tesla. Dat is niet zo heel vreemd aangezien deze autoproducent op dit gebied koploper is. Waar traditionele automakers eerder vooral sceptisch waren, nemen tegenwoordig steeds meer automakers de elektrische variant op in hun productlijn.

Elon Musk, de topman van Tesla, heeft de wereld al een paar keer weten te verrassen met het materialiseren van zijn visie op de elektrische auto. In tegenstelling tot wat bestaande automakers verwacht hadden, blijft Tesla in populariteit groeien. Musk zijn missie is zoveel mogelijk mensen in de elektrische auto te krijgen en met de lancering van Model 3 lijkt dit te gebeuren. De aanschafwaarde van 35.000 dollar zit in een flink lagere prijsklasse dan het bekende Model X, waardoor andere autobouwers intussen angstig beginnen te worden.

Verschuiving in de vraag 

Aangezien de traditionele automakers langzaam maar zeker een verschuiving in de vraag zien, heeft een groot aantal van hen de elektrische auto inmiddels opgenomen in hun productaanbod. BMW brengt de komende vier jaar een aantal nieuwe elektrische modellen uit. Ford, General Motors, Toyota en Hyundai komen eveneens met nieuwe elektrische auto’s. Volvo gaat nog een stap verder door vanaf 2019 uitsluitend elektrische of hybride auto’s te produceren. Uiteindelijk zullen (bijna) alle automakers met elektrische modellen komen, maar de vraag is hoe snel deze ontwikkeling zal gaan.

Voor veel consumenten is de elektrische auto nog niet heel aantrekkelijk. Ze zijn vaak duur en als ze wel in een leuke prijscategorie vallen is door de huidige batterijcapaciteit de afstand die kan worden afgelegd (erg) beperkt. Dat is in het voordeel van Tesla want deze auto’s kunnen tot op heden de langste afstand afleggen. Met de aankondiging van Ford van een elektrische SUV die zo’n 480 kilometer kan rijden op één oplaadbeurt lijkt daar echter verandering in te komen.

Hyundai Motors doet op haar beurt eveneens een duit in het zakje door de elektrische auto de kern van haar bedrijfsstrategie te laten zijn. In dat kader wordt gewerkt aan auto’s die meer kilometers kunnen afleggen op één laadbeurt en ook nog eens sneller kunnen opladen dan nu mogelijk is. In 2021 zal de Zuid-Koreaanse autoproducent een nieuwe elektrische auto op de markt brengen die een afstand van 500 kilometer kan overbruggen.

Consumenten zullen vooral benieuwd zijn of zij de auto ook overal kunnen opladen. Het aantal oplaadstations wordt snel uitgebreid. Volgens onderzoek van Nissan zullen in het Verenigd Koninkrijk in 2020 meer elektrische laadstations dan tankstations zijn. Het aantal oplaadstations zal naar verwachting stijgen van 4.100 in 2016 naar 7.900 in 2020 terwijl het aantal tankstations in dezelfde periode zal afnemen van 8.472 naar 7.870. In de toekomst zal opladen geen probleem meer zijn. 

Nieuwe oplaadmogelijkheden

Intussen werken diverse onderneming, waaronder Qualcomm, aan een nieuwe oplaadmogelijkheid. Het idee is echter simpeler dan de uitvoering. Door oplaadtechnologie in het wegdek te plaatsen wordt de elektrische auto tijdens het rijden opgeladen en zou men in theorie oneindig ver kunnen doorrijden zonder te stoppen voor een oplaadbeurt. Dit is vergelijkbaar met de draadloze oplaadsystemen voor smartphones die nu al op de markt te vinden zijn. Voor de auto is het echter nog (verre) toekomstmuziek. Ondertussen verwerkt Audi zonnecellen in een doorzichtig dak waardoor de output van lichten, airconditioning, radio en soortgelijk energieverlies wordt gecompenseerd. 

Met het oog op een schonere toekomst worden de automakers en technologiebedrijven door een groeiend aantal landen gestimuleerd, dan wel gepusht, om de benzine- en dieselauto te vervangen. Zo wil Franse overheid in 2040 een verbod op de verkoop van deze vervuilende auto’s. Frankrijk streeft naar een klimaatneutrale economie in 2050. Het land is niet het eerste dat zich hierover uitspreekt en zeker niet degene met de meest ambitieuze doelstelling. Noorwegen wil al in 2025 benzine- en dieselvrij zijn. Groot-Brittannië heeft net als Frankrijk, 2040 als streefdatum terwijl Nederland in 2035 zero emissie verwacht te kunnen realiseren. 

Ook China heeft doelstellingen geformuleerd. Om de enorme milieuvervuiling in de grote steden tegen te gaan streeft het land ernaar dat in 2025 minimaal 20% van alle auto’s elektrisch of hybride is. Volgend jaar moet al 8% van alle autoverkopen elektrisch of plug-in hybride zijn. 

Overgang naar elektrische auto's

Eén automobielfabrikant die de overgang naar elektrische auto’s in een hogere versnelling heeft gezet is Volkswagen. Dit concern voelt nog steeds de naweeën van het emissieschandaal. Met de volledig elektrische auto zal Volkswagen dit hopelijk achter zich kunnen laten. 

Overigens is niet iedereen enthousiast over de elektrische auto. J.P. Morgan schat dat de onderhoudskosten van een elektrische auto slechts 10% zijn vergeleken met de benzine- en dieselvariant. Garages zullen daar de gevolgen van ondervinden. Tegelijk zullen ook autoverkopers minder inkomsten genereren omdat auto’s langer mee gaan. 

Waar beleggers het wel warm van krijgen, is de stijgende vraag naar lithium, een belangrijk bestanddeel van een oplaadbare batterij. Lithium producenten hebben steeds meer moeite te voldoen aan de vraag, met stijgende prijzen als gevolg. Hoewel er wereldwijd in theorie voldoende lithium te vinden is, bevindt zich veel ervan op lastig te ontginnen plekken. Bovendien is het lastig om de gewonnen lithium om te zetten naar de juiste samenstelling zodat deze daadwerkelijk gebruikt kan worden in de lithiumbatterij. Naar verwachting is er tot 2025 een bedrag van 4 tot 5 miljard dollar aan investeringen nodig om te voldoen aan de vraag.

Het is duidelijk dat de elektrische auto voor veel reuring in de industrie zorgt. Er hebben al veel veranderingen plaatsgevonden, maar er zullen er nog meer volgen.

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier.

Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan.

Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Koersen meer

AEX 860,01 -5,35 -0,62% 19 apr
AMX 921,43 -5,17 -0,56% 19 apr
ASCX 1.182,36 -7,47 -0,63% 19 apr
BEL 20 3.827,75 +1,17 +0,03% 19 apr
Germany40^ 17.714,20 -123,20 -0,69% 19 apr
US30^ 37.851,00 0,00 0,00% 19 apr
US500^ 4.960,72 0,00 0,00% 19 apr
Nasd100^ 17.004,48 0,00 0,00% 19 apr
Japan225^ 37.028,48 0,00 0,00% 19 apr
WTI 82,10 0,00 0,00% 19 apr
Brent 87,14 0,00 0,00% 19 apr
EUR/USD 1,0655 +0,0012 +0,11% 19 apr
BTC/USD 64.105,38 +517,60 +0,81% 07:30
Gold spot 2.392,50 0,00 0,00% 19 apr
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Heineken 89,640 +1,640 +1,86% 19 apr
DSM FIRMENICH AG 104,100 +1,350 +1,31% 19 apr
Ahold Delhaize 27,380 +0,240 +0,88% 19 apr
Dalers Laatst +/- % tijd
ASMI 523,000 -21,800 -4,00% 19 apr
BESI 133,500 -5,050 -3,64% 19 apr
ADYEN NV 1.399,200 -43,400 -3,01% 19 apr