De laatste tijd gonst het weer van de overnamegeruchten op de beurzen. Dit is vaak goed nieuws voor beleggers want zij zien de waarde van hun aandelen toenemen. Natuurlijk is niet iedereen altijd blij met een overname. Dat bleek wel uit de enorme discussie die losbarstte toen het Amerikaanse PPG Industries met een overnamebod op AkzoNobel kwam.
Of het nu gaat om een fusie of overname, uiteindelijk draait het voor bedrijven, het management en aandeelhouders maar om één ding en dat is geld (besparen). Natuurlijk spelen ook zaken als duurzaamheid en banenbehoud een rol, maar dat valt eveneens te vertalen in geld.
Duurzaamheid kan tot extra klanten en/of aandeelhouders leiden, en tegenover banenbehoud staat vast wel een of andere deal met de regering. Denk bijvoorbeeld maar aan het afschaffen van de dividendbelasting. Allemaal extra gelden dus die een onderneming kan gebruiken om verder te groeien. Dat leidt op termijn tot een stijging van de aandelenkoers.
Fusie of overname
Maar eerst even terug naar de basis. Zit er verschil tussen een fusie en een overname? Beide termen worden vaak als synoniemen gebruikt. Een fusie ontstaat wanneer twee bedrijven, vaak van dezelfde grootte (fusie van gelijken), verder gaan onder een nieuwe naam. In het nieuwe bestuur zullen de zetels op een eerlijke manier verdeeld worden. De aandelen van beide bedrijven verdwijnen van de beurs en er vindt een beursintroductie van de nieuwe combinatie plaats.
Bij een overname zal de over te nemen partij in zijn geheel opgaan in de andere. Overigens wordt eveneens veelal de term fusie gebruikt als het gaat om een vriendelijke overname. Dit is onder andere gebeurd bij Ahold en Delhaize. Dit is een overname verpakt als fusie.
Het woord overname wordt gebruikt als de overgenomen partij volledig opgaat in en geleid wordt door de koper. Van een overname spreken we vooral als er een vijandig bod wordt gedaan of, bijna logisch, als de overnemende partij een paar maatjes groter is dan de prooi. Dan heb ik het weer niet over de reverse takeovers van deze wereld.
Concurrentie verslaan
Een goede manier om de concurrentie te verslaan of te slim af te zijn is door hem over te nemen. Door de overname krijgt de overnemende partij in één keer toegang tot een groter deel van de markt. De overname is bedoeld om sterker in de markt te staan, een groter marktaandeel te verwerven, meer inkomsten te creëren voor nu en in de toekomst en om meer waarde te creëren voor de aandeelhouders.
Zelfs wanneer een overnamebod niet wordt geaccepteerd, wordt in een aantal gevallen wel extra waarde aan de onderneming toegevoegd.
Van Unilever en AkzoNobel, waarvan het management een overnamebod heeft afgewezen, is de koers van het aandeel niet teruggezakt na de afwijzing. Klaarblijkelijk zat er een onderwaardering in beide ondernemingen. Het management heeft een wake-up call gekregen dat zij extra alert moet zijn om meer waarde te creëren. Niet voor niets zijn beide ondernemingen vrij snel na het afwijzen van het overnamebod met een nieuwe strategie op de proppen gekomen. De tijd zal leren of deze succesvol zullen zijn dan wel hun verwachte vruchten zullen afwerpen. Akzo ging zelf op overnamepad, al viste men uiteindelijk achter het net.
Voor- en nadelen
Grote overnames worden vaak gedaan wanneer de aandelenmarkten bullish zijn en daar schuilt het gevaar. Al mag een bedrijf namelijk van toegevoegde waarde lijken voor een ander bedrijf, de prijs die betaald wordt bij een overname is soms (te) hoog. Voorgespiegelde synergievoordelen vallen in de praktijk nog al eens tegen, over gevonden lijken in de kast maar niet te spreken.
Geld is echter nog steeds goedkoop en op een zeker moment is het vaak moeilijk om verdere groei organisch te realiseren. Dat is het kapitalisme. In iedere sector begint men met een veelheid aan (nieuwe) spelers. Onderweg worden er velen opgekocht of ze sneuvelen. Uiteindelijk blijven er nog maar een paar over.
Beleggers doen er goed aan om bij een overnamebod altijd te kijken naar de voor- en nadelen. De overnemende partij krijgt bij doorgang bijvoorbeeld te maken met goodwill op de balans. Een mogelijke afschrijving hierop in de toekomst drukt op de resultaten. Uiteindelijk gaat het om de vraag of een onderneming er op de lange termijn op vooruitgaat.
Dit gezegd hebbende, draait het onder aan de streep voor de meeste beleggers toch gewoon om de centjes. Veel van ons beleggen voor de lange termijn, anderen gaan liever voor de snelle winstjes. Die laatste groep zal sneller een 'gokje' willen wagen op de mogelijke overnamekandidaten.
Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier.
Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan.
Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.