Kooplijst 2019: Peter Paul de Vries

Door Redactie op 31 december 2018 16:00 | Views: 33.723

Kooplijst 2019: Peter Paul de Vries

We hebben nog enkele uren te gaan en dan luiden we het nieuwe jaar in. Op de valreep van het beleggingsjaar wijst Peter Paul de Vries, CEO van investeringsmaatschappij Value8, zijn drie favorieten voor 2019 aan.

De Vries gaat voor Google (Alphabet), Booking.com en Alibaba.

Maar eerst een blik op de aandelenmarkten in het algemeen. “We hebben een slecht vierde kwartaal achter de rug. De pijn van de handelsoorlog, de Brexit, om over de acties van Trump nog maar te zwijgen. In de VS wordt de rente stapsgewijs verhoogd en staat de lange rente nu op 3%. In Europa zullen we ook richting normalisatie bewegen.”

Normaal gesproken is dat slecht nieuws voor de beurs, maar we moeten niet vergeten dat we van een zeer laag niveau komen. Zelfs een rente van 3% (nu 0,4%) is erg laag.” De Vries ziet voorlopig geen recessie voor de deur staan. “Gezien de lage werkloosheid, de krapte op de arbeidsmarkt en dus stijgende lonen, is een recessie niet aannemelijk. Een groeivertraging kan wel.”

AEX 562,31

De CEO ziet, als de rentedraai niet te abrupt wordt genomen, een mooi koersherstel in de loop van 2019. “De AEX zou dan 15 tot 20% kunnen stijgen tot 560 – 580 punten. Ik zet in op een eindstand van 562,31 punten. Obligaties zijn niet interessant.”

Over zijn drie keuzes heeft De Vries wel even moeten nadenken, zo stelt hij. “De verleiding is groot om voor flink gedaalde aandelen te gaan, vooral vanwege het herstelpotentieel.” 

“Dan denk ik aan de financials (bijvoorbeeld ING op 9,40 met ruim 7% dividendrendement), aan BESI (18 euro), de extreem laag gewaardeerde Franse uitzenders Groupe Crit (48 euro) en Synergie (23 euro) en laboratorium/testing gigant Eurofins Scientific (314), dat voor het eerst in jaren onder de 20 keer de winst te koop is. Allemaal aandelen die zo 20% zouden kunnen herstellen en dan nog steeds erg betaalbaar zijn.”

Uiteindelijk heeft hij toch drie andere bedrijven uitgekozen, “met een erg sterke marktpositie, een gezonde balans, en goede groeivooruitzichten. Deze drie aandelen kun je gerust kopen en vijf jaar laten liggen.”

Google (Alphabet): Beneden 20 keer de winst

“2018 was het jaar van ontnuchtering van de bigtech in de VS. Het jaar waarin het rimpelloze groeipad van de FAANG-aandelen haperde, vooral omdat er – terecht – verzet kwam tegen de marktdominantie van die partijen en het gebrek aan privacybescherming van gebruikers. Persoonlijk vind ik wat van de marktmacht van die partijen.” 

“Vanuit beleggersperspectief geldt wel dat Google en Facebook de top-2 reclamebureaus van de wereld zijn geworden. Daarnaast investeert Google fors in toekomstige technologische ontwikkelingen zoals de zelfrijdende auto.” 

“Kijken we naar de ontwikkeling van de geschatte winst per aandeel dan stijgt die van 41,70 dollar in 2018 naar 47,20 in 2019 en 53,20 in 2020. Dit groeiaandeel is daarmee betaalbaar geworden – minder dan 20 keer de winst 2020. Op een beurswaarde van 720 miljard dollar staat er volgend jaar 140 miljard dollar op de bank.”

Booking: kampioen online reizen

Dit is de winnaar op de online reismarkt. Het heeft Hollandse roots en daar mogen we trots op zijn. Booking (voorheen Priceline.com) is al dominant en breidt geografisch uit (denk aan China) en probeert steeds meer aanvullende diensten te verkopen om de reisbeleving verder te verbeteren.”

“Ik voorzie een verdere groei van 15 tot 20% per jaar. Het bedrijf heeft een beurswaarde van 80 miljard dollar en dat is zeker niet te hoog. Na een winst per aandeel van ongeveer 87 dollar over 2018 volgen 98 dollar in 2019 en 113 dollar over 2020. Dan is een koers van 1700 dollar erg laag. Koersen boven de 2000 en – als het beursklimaat verbetert – richting 2500 zijn goed mogelijk.”

Alibaba: leider in e-commerce

“Gek eigenlijk, dat iedereen de Chinese economie nog steeds met percentages tussen 6 en 7% per jaar ziet groeien, en dat we de beleggingsweging niet aanpassen. Ik zie weinig beleggingsfondsen die 20% of meer van hun aandelenportefeuille in Chinese aandelen beleggen.” 

“Okay, we hebben minder zicht op de cijfers (ook door valuta-omrekening), er is minder houvast van analistenrapporten en er zijn twijfels aan de governance. Maar China groeit wel 3 keer zo hard als het Westen. Vandaar de keuze voor Alibaba, het Chinese Amazon. Het is vooral bekend als e-commerce platform, maar in feite een conglomeraat van techbedrijven (ook Alipay).”

“Sinds de beursintroductie in september 2014 is het bedrijf enorm gegroeid en desondanks staat de beurskoers ‘slechts’ 50% hoger. Op 35 keer de winst lijkt het aandeel (139 dollar) aan de prijs, maar met 2 jaar groei komen we in de buurt van 20.”

Lees ook: 

Kooplijst 2019: Martijn Meijer
Kooplijst 2019: John Beijer
Kooplijst 2019: Jos Versteeg
Kooplijst 2019: Martine Hafkamp
Kooplijst 2019: Nico Bakker
Kooplijst 2019: Nico Inberg
Kooplijst 2019: Janneke Willemse
Kooplijst 2019: Cees Smit

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.