3 groeiaandelen om 50 jaar te houden

Door Redactie op 4 september 2019 09:10 | Views: 16.890

3 groeiaandelen om 50 jaar te houden

Langetermijnbeleggers, degenen die denken in termen van decennia in plaats van kwartalen, kunnen de krantenkoppen over de handelsoorlog, de brexit en andere macro-economische tegenwind het beste negeren, en zich richten op het kopen van hoogwaardige bedrijven met voldoende ruimte om te groeien.

Voor deze beleggers selecteerde The Motley Fool drie groeiaandelen die de moeite waard zijn om een halve eeuw of langer te houden.

1. Alibaba

Met zijn webwinkels Tmall en Taobao is Alibaba de grootste e-commerce speler in China. Het bedrijf bezit ook het grootste cloudplatform van het land en een groeiend ecosysteem van digitale diensten, waaronder de videostreamingsite Youku Tudou, het muziekstreamingplatform Alibaba Music en de UC-webbrowser. Het is ook een van de grootste fabrikanten van slimme luidsprekers in China.

Alibaba genereerde vorig kwartaal 87% van zijn omzet uit zijn e-commercedivisie. Dat onderdeel is ook de enige winstgevende activiteit van Alibaba en ondersteunt de voortdurende uitbreiding van het ecosysteem in de strijd tegen rivalen als Tencent en Baidu. Analisten verwachten dat de omzet en winst van Alibaba volgend jaar met respectievelijk 29% en 26% zullen stijgen. Dat zijn uitstekende groeipercentages voor een aandeel dat wordt verhandeld tegen 20 keer de verwachte winst.

Volgens McKinsey & Company is de middenklasse van China in 2022 550 miljoen mensen groot en zal ook daarna blijven groeien. Als China's grootste e-commerce- en cloudbedrijf zal Alibaba profiteren van die groei, omdat consumenten meer producten online kopen en bedrijven afhankelijker worden van cloudplatforms.

Daarom blijft Alibaba een van de beste groeiaandelen om op lange termijn te kopen en vast te houden. Dips in de aandelenkoers als gevolg van de zorgen over de handelsoorlog maken goede momenten om in te stappen of aandelen bij te kopen.

2. Twilio

Het cloudplatform van Twilio verwerkt onder andere telefoontjes, sms-berichten en video's van app-ontwikkelaars. In het verleden moesten app-programmeurs die functies zelf bouwen, maar tegenwoordig besteden ze het uit aan het platform van Twilio.

Als eerste belangrijke speler op deze markt wist Twilio veel grote klanten, waaronder Airbnb, Lyft en Twitter aan te trekken. Het bedrijf weet zijn klanten vast te houden met nieuwe diensten, en doordat het moeilijk is voor klanten om hun apps naar een ander platform te migreren.

Dat is de reden dat de netto-expansiegraad van Twilio, die de omzetgroei per klant meet, sinds de beursgang drie jaar geleden comfortabel boven de 100% is gebleven.

Twilio verwacht dat zijn omzet, geholpen door de acquisitie van e-maildienst SendGrid, dit jaar met 71% -72% zal stijgen, en dat de aangepaste winst per aandeel met 55%-64% zal toenemen. Analisten verwachten dat de omzet en winst volgend jaar respectievelijk met 33% en 82% zullen stijgen.

Deze tweecijferige groei zal de komende jaren doorzetten nu steeds meer ontwikkelaars mobiele apps met geïntegreerde communicatiefuncties lanceren.

Het aandeel Twilio wordt verhandeld tegen meer dan 420 keer de verwachte winst, maar deze hoge koers-winstverhouding kan snel krimpen naarmate de winsten van het bedrijf verbeteren. Het blijft een speculatief aandeel, maar de koers kan de komende decennia flink omhoog.

3. Square

Square is een grote in de strijd tegen contant geld. Het bedrijf daagt de traditionele betalingsmarkt uit met een systeem dat betalingen met een app in de cloud verwerkt. Square levert speciale hardware en een groeiend ecosysteem van diensten voor analyse, salarisbeheer, website-ontwerpen, kleine leningen voor bedrijven en andere diensten. Het bindt zijn klanten met de populaire betalings-app Cash.

Square heeft de afgelopen jaren consequent een hoge tweecijferige groei gekend, zelfs toen het bedrijf geconfronteerd werd met toenemende concurrentie van bedrijven als PayPal.

In de afgelopen kwartalen heeft Square zijn activiteiten gestroomlijnd door zwakkere onderdelen (het voedselbezorgplatform Caviar) af te stoten, en de sterkere activiteiten op het gebied van abonnementen en diensten uit te breiden. De omzet Steeg daardoor afgelopen kwartaal met 87% ten opzichte van het jaar ervoor.

Square verwacht dat zijn omzet exclusief transactie- en bitcoinkosten dit jaar met 43% zal stijgen, en dat het gecorrigeerde bedrijfsresultaat met 60% zal stijgen.

Het bedrijf verwacht dat een groot deel van die groei zal komen van de Cash app, de Instant Deposit-service en het Square Capital-leenplatform. De verkoop van nieuwe hardwareproducten moet meer handelaren aan het ecosysteem binden, terwijl nieuwe mogelijkheden (bijvoorbeeld handel in bitcoin via Cash) het bedrijf een voorsprong kunnen geven.

Allied Market Research schat dat de wereldwijde mobiele betaalmarkt met 34% per jaar zal groeien tussen 2017 en 2023. Het aandeel Square is niet goedkoop met een koers-winstverhouding van 55 keer de toekomstige winst, maar die premie wordt gerechtvaardigd door het groeipotentieel op lange termijn.

Lees ook: 7 dividendaandelen om te kopen voor de komende 10 jaar

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.