5 redenen om aandelen niet te dumpen in september | Belegger.nl

5 redenen om aandelen niet te dumpen in september

Door Belegger.nl op 5 sep 2019 om 14:55 | Views: 9.284

5 redenen om aandelen niet te dumpen in september

De maand september staat te boek als de slechtste beursmaand. Maar er zijn ook redenen waarom beleggers hun aandelen deze maand niet moeten dumpen en hun portefeuille met rust moeten laten.

September is historisch gezien de slechtste beursmaand van het jaar op Wall Street. De Dow Jones-index laat sinds de oprichting in septmber een daling zien van gemiddeld 1%, tegen een gemiddelde winst van 0,8% in de overige maanden.

Bovendien zijn de slechte prestaties redelijk constant: op één decennium na stond september de afgelopen eeuw in de onderste regionen.

Maar of deze septembermaand zijn slechte reputatie zal waarmaken is volgens columnist Mark Hulbert van MarketWatch maar zeer de vraag. Een statistisch patroon is onvoldoende om daar een handelsstrategie op te baseren. Er moet wel een verklaring voor te geven zijn en die ontbreekt volgens hem.

In zijn artikel probeert hij veel genoemde verklaringen te ontzenuwen.

1. Bezorgdheid over het derde kwartaal

Een veel genoemde verklaring voor de slechte beursprestaties in september is dat beleggers aandelen te verkopen omdat ze nerveus zijn de winstcijfers van het derde kwartaal, die in oktober worden gerapporteerd.

Maar Hulbert wijst erop dat deze logica dan ook zou moeten gelden voor de winsten over het eerste, tweede of vierde kwartaal. Toch zijn de rendementen in maart, juni en december gemiddeld redelijk goed.

Verder voegt hij eraan toe dat het vierde kwartaal al dertig jaar de laagste winst per aandeel kent, ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Volgens de logica van deze redenering zou december dan de slechtste maand van het jaar moeten zijn, maar de gemiddelde rendementen in die maand zijn juist bovengemiddeld.

2. 'Sell in May and go away'

Een andere theorie heeft betrekking op de beurswijsheid 'Sell in May and go away'. Daarmee wordt bedoeld dat in de zes maanden tussen 1 mei en eind oktober de koersen van veel aandelen tegenvallen.

Handelaren die op zomervakantie zijn geweest en na Labor Day begin september weer aan het werk gaan, zouden volgens deze theorie aandelen verkopen vanwege deze teleurstellende prestaties. Maar deze wijsheid stamt natuurlijk uit de tijd voor iedereen overal live de koersen kon volgen.

Er is wel een ander patroon, en dat is gebaseerd op het derde jaar van de Amerikaanse presidentiële termijn: de zes maanden na de midterm verkiezingen. Die zouden beter zijn dan het halve jaar dat daar weer op volgt.

De midterms waren afgelopen november. Een half jaar later stond de S&P500 4% hoger - ongeveer even hoog als nu. Als dit patroon standhoudt, moet de beurs de komende twee maanden omlaag gaan.

3. Opgekropte verkoopdruk vanaf de zomer

Ook deze theorie gaat ervanuit dat handelaren vanwege de zomervakantie de aandelen niet hebben verkocht waar ze anders vanaf wilden. Na Labor Day daalt al die opgekropte verkoopdruk dan neer op de markt.

Wat klopt er niet aan? De redenering kan net zo goed worden omgekeerd. Volgens dezelfde logica kunnen handelaren hun aankopen uitstellen tot na de zomervakantie. Er is volgens Hulbert dan ook geen reden om aan te nemen dat er aan de rand van het zwembad wel opgekropte verkoopdruk, maar geen aankoopwoede ontstaat.

4. Belastingverliezen voor beleggingsfondsen

Omdat voor veel beleggingsfondsen het fiscale jaar eindigt op 30 september, gaan ze in september aandelen verkopen om de winst die ze mogelijk het voorafgaande jaar hebben gerealiseerd te verminderen of te compenseren. Dit om minder belasting te betalen.

Van deze theorie is volgens Hulbert het uitgangspunt onjuist. Volgens gegevens van fondsonderzoeker Lipper hebben meer dan driemaal zoveel aandelenfondsen 31 december als einddatum van het boekjaar. Als deze theorie waar zou zijn, dan zou december slechter moeten presteren dan september. En dat is (gemiddeld) niet het geval.

5. Kuddegedrag

Deze redenering stelt dat er psychologische redenen zoals bijvoorbeeld kuddegedrag zijn, die ervoor zorgen dat beleggers aan het einde van de zomer aandelen verkopen.

De slechte prestaties van september toeschrijven aan een gedragsmatige neiging vindt Hulbert een zwaktebod. In feite geef je daarmee toe dat we niet weten waarom de maand zo slecht is voor beleggers. Het komt er eigenlijk op neer dat beleggers onevenredig veel aandelen verkopen in september omdat andere beleggers de neiging hebben om in september onevenredig veel aandelen te verkopen.

Een wijze les

Volgens Hulbert kunnen de verklaringen van de slechte prestaties van september ons wel helpen om betere beleggers te worden. Maar dat gebeurt niet door eind augustus aandelen te verkopen of zelfs short te gaan, maar door ons eraan te herinneren dat we geneigd zijn om verklaringen te bedenken die plausibel lijken, maar niet waar zijn.

Lees ook: Back in September: goed idee?

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.