7 aandelen om te kopen in een vlakke markt | Belegger.nl

7 aandelen om te kopen in een vlakke markt

Door Belegger.nl op 9 sep 2019 om 11:00 | Views: 12.182

7 aandelen om te kopen in een vlakke markt

In negentien maanden is de S&P 500-index nergens heen gegaan. Dat is geen toeval. De handelsoorlog tussen de VS en China heeft een vlakke markt gecreëerd.

Eind januari 2018 kondigde de president Trump importtarieven aan voor zonnepanelen en wasmachines uit China, waarmee de handelsoorlog tussen de VS en China officieel werd afgetrapt. En zolang beleggers geen duidelijkheid hebben over hoe de handelsoorlog zal eindigen, zal de aandelenmarkt waarschijnlijk vlak blijven.

Om toch geld te verdienen in een vlakke markt moeten beleggers op drie zaken letten. Ten eerste, zoek naar aandelen die in deze vlakke markt sterk zijn gestegen. Ten tweede, zoek naar aandelen met minimale blootstelling aan de handelsoorlog. En tot slot, zoek naar aandelen met veel groeipotentieel op lange termijn.

Met dat in gedachten selecteerde InvestorPlace zeven aandelen die beleggers in deze vlakke markt kunnen kopen.

1. Shopify

Het Canadese e-commercebedrijf Shopify voldoet aan alle drie de eisen. Het aandeel is sinds het begin van de handelsoorlog, negentien maanden geleden, met 215% gestegen. Het bedrijf heeft zeer weinig blootstelling aan China en het groeitraject is robuust gebleven ondanks de escalerende handelsspanningen. Zo bleef Shopify's omzetgroei in elk van de afgelopen kwartalen boven de 45%.

Shopify heeft nu een wereldwijd marktaandeel van minder dan 2%, en gezien de huidige consumententrends zou dat op de lange termijn gemakkelijk kunnen oplopen tot 5% à 10%. Het groeiverhaal van Shopify is pas net begonnen.

2. Roku

Het aandeel Roku is 240% gestegen sinds het begin van de handelsoorlog. Consumenten in de VS stappen nog steeds massaal over naar internet-tv. Tegelijkertijd lanceren mediabedrijven steeds meer streamingdiensten. Dus zowel het aanbod als de vraag in de markt voor streaming tv nemen nog steeds snel toe, wat betekent dat er een robuuste vraag blijft naar de mediaspelers van Roku.

De enige exposure die Roku heeft aan de handelsoorlog is dat het bedrijf zijn streamingapparaten in China laat maken. Verder heeft Roku slechts 30 miljoen klanten. Er zijn meer dan een miljard internethuishoudens in de wereld, wat betekent dat het bedrijf nog een lange weg van groei voor zich heeft.

3. The Trade Desk

The Trade Desk is de afgelopen negentien maanden bijna 400% in waarde gestegen en voldoet ook aan de twee andere voorwaarden voor een winnend aandeel in een vlakke markt.

Het bedrijf zet de advertentiesector op zijn kop met zijn zelflerende platform voor efficiënt online adverteren. Toch bedroegen de 2,4 miljard dollar aan advertentie-uitgaven die in 2018 via het platform stroomden minder dan 1% van de totale digitale advertentie-uitgaven wereldwijd. Er zijn dus nog ruime groeimogelijkheden.

Ook heeft het bedrijf een minimale blootstelling aan China. Ooit zal dat land een grote markt voor The Trade Desk kunnen zijn, maar voorlopig zullen problemen in China geen impact hebben op de resultaten van het bedrijf.

4. Chegg

Hoewel Chegg met een koersstijging van 130% in de afgelopen negentien minder populair is dan veel andere bedrijven op deze lijst, voldoet het bedrijf wel aan alle genoemde voorwaarden. Het is een belangrijke speler op het gebied van digitaal onderwijs en heeft consequent goede resultaten behaald, met een sterke groei van het aantal inschrijvingen, de omzet en de winst.

Chegg is een Amerikaans bedrijf dat Amerikaanse middelbare scholieren en studenten ondersteunt. De handelsoorlog heeft geen directe invloed op die studenten of hun bereidheid om geld te besteden aan digitale onderwijsdiensten.

Het platform heeft 3,1 miljoen abonnees. Er zijn 36 miljoen middelbare scholieren en studenten in Amerika. Dat betekent dat Chegg een marktpenetratie van ongeveer 8% heeft. Het bedrijf heeft weinig concurrentie en profiteert van conjunctuuronafhankelijke demografische trends, zoals het feit dat de meeste Generation Z-studenten (geboren 1997-2012) graag online leren.

5. Okta

Een van de favoriete groeiaandelen van beleggers in de afgelopen negentien maanden was cloud-identiteitsbeheerbedrijf Okta, dat meer dan 300% is gestegen sinds het begin van de handelsoorlog. Het groeiverhaal van Okta is veelbelovend. Okta biedt één platform voor het identiteitsbeheer van vele IT-oplossingen, terwijl voorheen op ieder afzonderlijk platform opnieuw moest worden ingelogd. Die flexibiliteit wordt steeds belangrijker in bedrijfssystemen met meerdere softwaretoepassingen.

Okta is echter nog steeds een klein bedrijf, met een omzet van slechts 550 miljoen dollar. De wereldwijde uitgaven voor cyberveiligheid bedragen elk jaar meer dan 100 miljard dollar. Okta heeft dus voldoende ruimte om zijn aandeel in de cybersecurity-markt op de lange termijn te laten groeien.

Ook heeft Okta's groeiverhaal weinig te maken met China. Minder dan 20% van de omzet komt van buiten de VS, en van die 20% maakt China een zo klein deel uit dat het land niet eens wordt genoemd in het jaarverslag. En zelfs als de handelsoorlog tussen de VS en China de wereldwijde bedrijfsinvesteringen remt, is het niet waarschijnlijk dat bedrijven zullen bezuinigen op de uitgaven voor cybersecurity.

6. Twitter

De koers van het aandeel Twitter, het favoriete medium van president Trump, is sinds het begin van de handelsoorlog met 75% gestegen. Het bedrijf heeft geen blootstelling aan China. Het platform is daar geblokkeerd dus alle twitteraars komen van buiten China.

De omzetgroei van het bedrijf is teruggekeerd omdat het bedrijf heeft uitgevonden hoe het optimaal kan adverteren op zijn platform. Intussen zijn de groeitrends van gebruikersaantallen stabiel gebleven en zijn de marges en de omzet toegenomen, wat resulteerde in een enorme winstgroei.

Twitter heeft nog steeds veel groeikracht over. Het bedrijf heeft een marktaandeel van slechts 1% in de wereldwijde digitale advertentiemarkt, die naar verwachting in de nabije toekomst met dubbele cijfers zal groeien. Bovendien is de operationele marge van Twitter slechts 14%, tegenover meer dan 30% voor Facebook. Het bedrijf heeft dus voldoende ruimte voor een verdere verbetering van de winstmarges op de lange termijn.

7. Twilio

Twilio is sinds het uitbreken van de handelsoorlog met 400% gestegen. Het maakt software voor programmeurs die willen dat hun app kan bellen, berichten kan versturen of videoboodschappen. Het bedrijf heeft een minimale blootstelling aan China: slechts een kwart van de omzet komt van buiten de VS.

Steeds meer bedrijven maken gebruik van het platform van Twilio om te communiceren met hun klanten. Analisten voorzien een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 30% voor de komende twee jaar.

Lees ook: 3 groeiaandelen om 50 jaar te houden

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.