7 aandelen om te kopen op de dip | Belegger.nl

7 aandelen om te kopen op de dip

Door Belegger.nl op 18 sep 2019 om 08:45 | Views: 21.289

7 aandelen om te kopen op de dip

De gedachte achter momentum-beleggen is dat aandelen die recent bovengemiddeld hebben gepresteerd, dat waarschijnlijk zullen blijven doen. Dus nu groeiaandelen - tijdelijk? - teruggevallen zijn, is dit misschien een mooi moment om ze op te pikken.

Begin september vond er een grote verschuiving in het beleggingslandschap plaats van groeiaandelen naar waardeaandelen. Dat kwam doordat beleggers zich zorgen maakten over een recessie. De iShares Momentum Factor ETF daalde meer dan 1% op maandbasis, terwijl de iShares Value Factor ETF meer dan 7% steeg.

In de loop van september verdween de recessieangst echter weer. De Federal Reserve zal de rente waarschijnlijk verder verlagen en China en de VS hebben de handelsbesprekingen voorlopig weer hervat. In grote lijnen lijkt de wereldeconomie niet op een recessie af te steven. En naarmate de omstandigheden verbeteren, zullen zowel waarde- als groeiaandelen de komende kwartalen stijgen.

Om te profiteren van deze trend selecteerde InvestorPlace zeven hoogwaardige groeiaandelen om bij een dip te kopen. 

1. Shopify

De opmars van het Canadese e-commercebedrijf Shopify met bijna een koersverdubbeling tussen januari en augustus 2019 leek niet te stuiten. Maar in de afgelopen weken heeft het aandeel 15% aan waarde verloren, omdat beleggers winst namen na een rally van 800% in de afgelopen drie jaar.

Het 'koop nu de dip'-advies voor Shopify draait om drie factoren. Ten eerste blijven de onderliggende fundamenten van Shopify oerdegelijk. Het bedrijf heeft onlangs opnieuw een volumegroei van meer 50% gemeld, met een robuuste uitbreiding van de marge. Ook blijft het groeiverhaal van Shopify sterk. Het enige dat is veranderd, is dat het aandeel nu goedkoper is.

Ten tweede is de verschuiving van momentum naar waarde van korte duur en zullen beleggers snel terugkeren naar Shopify. Het is een van de sterkste groeiverhalen op de markt. Ten derde komen de correcties in het aandeel Shopify - met uitzondering van de uitverkoop aan het einde van 2018 - meestal ten einde als de koers met 20% is gedaald ten opzichte van de recente piek. Het lijkt er dus op dat het ergste van de huidige uitverkoop voorbij is.

2. Okta

Het aandeel van cloudidentiteitbeheerbedrijf Okta is dit jaar tot eind juli met maar liefst 120% gestegen. Sindsdien is het aandeel echter flink weggezakt en zit het in bearmarktgebied, met een daling van 24% ten opzichte van de recente hoogtepunten.

Deze uitverkoop in het aandeel Okta biedt echter een goede koopmogelijkheid. De fundamenten van het bedrijf blijven sterk. De markt voor identiteitsbeheer bedroeg ongeveer 10 miljard dollar in 2018 en groeit zeer snel dankzij de brede acceptatie van de cloud en de niet aflatende uitbreiding van het aantal apparaten die verbonden zijn met het internet. Okta wint snel marktaandeel en heeft hoge brutomarges. Het aandeel lijkt dan ook klaar te zijn voor een mooie herstelrally.

3. The Trade Desk

Het aandeel van het digitale advertentiebedrijf The Trade Desk noteerde dit jaar 120% hoger, maar zit momenteel in bearmarktgebied met een daling van 23% ten opzichte van de recente hoogtepunten.

Het aandeel zal zich naar verwachting herstellen. Het bedrijf zet de advertentiesector op zijn kop met zijn zelflerende platform voor efficiënt online adverteren en de fundamenten voor duurzame groei op lange termijn blijven sterk.

Op dit moment stroomt minder dan 1% van de wereldwijde digitale advertentie-uitgaven door het ecosysteem van The Trade Desk, maar de reclamewereld wordt steeds meer geautomatiseerd en datagestuurd. Het systeem van The Trade Desk zal een belangrijk onderdeel in de wereldwijde advertentiemachine blijven.

Ook nadert de aandeelkoers snel zijn 200-daags voortschrijdend gemiddelde, een koers die geldt als belangrijke steun tijdens een uitverkoop. Als The Trade Desk dit steunniveau met succes test en er niet doorheen zakt, zal de volgende stap vrijwel zeker hoger zijn.

4. Pinterest

Een ander groeiaandeel dat aantrekkelijk is vanwege recente zwakte is het socialemediabedrijf en digitale-advertentieplatform Pinterest. Pinterest ging in april 2019 naar de beurs voor een prijs van 19 dollar per aandeel. Medio augustus 2019 was het aandeel al bijna verdubbeld ten opzichte van de introductieprijs. Sindsdien is het samen met andere groeiaandelen gekelderd en noteert het 20% lager dan de hoogtepunten in augustus.

Pinterest exploiteert een uniek en gedifferentieerd socialmediaplatform dat wordt gebruikt voor visuele inspiratie. De site functioneert als digitaal prikbord: de gebruiker kan afbeeldingen vanaf het hele web op een van de aangemaakte borden bewaren. Het heeft weinig overlap met andere socialemediaplatforms en is een perfecte plek voor advertenties omdat consumenten juist naar Pinterest gaan om iets te zoeken.

Door de sterke groeivooruitzichten op het gebied van advertenties in de komende jaren biedt de huidige dip een goede koopmogelijkheid.

5. Splunk

Splunk is een Amerikaans bedrijf dat software produceert voor het verzamelen, bewaken en analyseren van 'big data'. Het aandeel was dit jaar minder in trek dan andere groeiaandelen en steeg slechts 30%. Op dit moment ligt de koers bijna 20% onder de recente hoogtepunten.

De koersdaling biedt een mooi koopmoment voor de lange termijn doordat Splunk mogelijk het beste groeiverhaal in de markt heeft, namelijk datagestuurde besluitvorming. Big data heeft de toekomst omdat bedrijven daarmee betere, slimmere en snellere beslissingen kunnen nemen. En Splunk helpt de bedrijven om uit de grote gegevensstroom bruikbare inzichten te halen.

6. Chegg

Een groeiaandeel dat de afgelopen weken bijzonder hard is geraakt, is digitaal onderwijsbedrijf Chegg. Het aandeel stond begin augustus nog op 60% winst, maar heeft sindsdien 26% verloren. Deze grote uitverkoop biedt om drie redenen een aantrekkelijke koopkans.

Ten eerste is er geen bedrijfsspecifieke aanleiding voor de uitverkoop. Het laatste nieuws van Chegg was een beter dan verwacht kwartaalrapport, waarna het aandeel eind juli de hoogste koers ooit bereikte. Sindsdien is er geen goed of slecht nieuws rond het bedrijf naar buiten gekomen.

Ten tweede blijven de basisprincipes van het bedrijf gezond. Het heeft een digitaal leerplatform gecreëerd dat in snel tempo een belangrijk leermiddel is geworden voor middelbare scholieren en studenten in de VS.

De huidige groeipercentages van Chegg zijn enorm, met een omzetgroei van 25% in het laatste kwartaal en een toename van het aantal abonnees van 30%. De brutomarges stegen het afgelopen kwartaal met bijna 500 basispunten. En de groeikansen blijven groot. Het platform heeft ongeveer 3 miljoen abonnees in een markt van 36 miljoen middelbare scholieren en studenten in de VS.

Ten derde is de waardering nu aantrekkelijk. Eind juli werd het aandeel verhandeld tegen een koers-winstverhouding van bijna 60 keer de verwachte winst. Nu ligt de koers-winstverhouding net boven de 30, wat lager is dan het sectorgemiddelde.

7. Adobe

Cloudgigant Adobe stond dit jaar meer dan 35% in de plus, maar noteert momenteel ongeveer 11% onder de recente hoogtepunten. Dat is de op een na grootste daling in de afgelopen drie jaar; dit is een aantrekkelijk moment om in te stappen.

Adobe domineert - met zeer weinig concurrentie - het beeldbewerkingssegment van de cloud. En dat is een geweldig segment aangezien consumenten graag visuele inhoud consumeren, en ondernemingen, adverteerders en creatieve professionals visuele inhoud moeten maken. En dat doen ze met Adobe.

Adobe laat al lange tijd een tweecijferige omzetgroei zien en kan zijn prijzen naar wens verhogen omdat er nauwelijks concurrentie is. De tijdelijke zwakte in de aandelenkoers is dan ook een koopmogelijkheid voor de lange termijn.

Check ook: 5 bedrijven die het dividend kunnen verdubbelen

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.