Hoe ceo's de koers omhoog praten

Door Belegger.nl op 18 februari 2020 13:00 | Views: 2.817

Hoe ceo's de koers omhoog praten

Bestuursvoorzitters die de aandelenkoers van hun bedrijf een zetje willen geven, moeten vooral woorden gebruiken als groei en expansie bij de presentatie van de jaar- of kwartaalcijfers.

Dat blijkt volgens CNBC uit een nieuwe studie van kredietbeoordelaar S&P Global Market Intelligence.

Aandelen van bedrijven met ceo's die veel positieve woorden gebruiken om de cijfers toe te lichten tijdens conference calls met analisten presteerden beter dan die van ondernemingen met meer terughoudende topmensen. Soms loopt het verschil op tot 9% per jaar.

Kwantitatieve analyse

"Historisch gezien deden bedrijven waarvan het management het meeste op een positieve manier sprak over omzet, winst of onderwerpen gerelateerd aan winstgevendheid, het veel beter dan hun meest extreme tegenhangers", aldus Frank Zhao van S&P.

Het Quantamental Research team van S&P analyseerde conference calls met analisten tussen januari 2008 en december 2017 met software. Zo konden ze bijvoorbeeld de toon, de complexiteit, de frequentie waarmee woorden gebruikt werden en de transparantie van meer dan 2400 bedrijven objectief meten.

Ronkend enthousiasme over de omzet, winst of winstgevendheid bleek de aandelenkoers met 6 tot 9% omhoog te helpen.

Liever de cijfers

Veel beleggers laten zich dus blijkbaar in de luren leggen door mooie toekomstprognoses. Meesterbelegger Warren Buffett daarentegen leest liever een financieel kwartaalverslag.

“Ik vind het leuk om die kwartaalverslagen te krijgen”, vertelde Buffett, de oprichter van Berkshire Hathaway, in 2018 aan CNBC. ”Ik heb niks met prognoses, daar komt alleen maar narigheid van."

Centraal in de kritiek van Buffett staat de overtuiging dat leidinggevenden die zich ervan bewust zijn dat hun uitspraken de aandelenkoers kunnen beïnvloeden, bedoeld of onbedoeld, terecht of niet, positievere woorden zullen gebruiken.

Snelle winst

Jamie Dimon, de topman van de Amerikaanse zakenbank JPMorgan Chase, is het over prognoses met Buffett eens. Volgens Dimon kan het stellen van winst- of omzetdoelen ertoe leiden dat het management zich vooral op de korte termijn richt, in plaats van zich te concentreren op de financiële gezondheid van het bedrijf op de lange termijn.

Leidinggevenden voelen vaak druk om driemaandelijkse voorspellingen waar te maken. Maar “dat kan een bedrijf in een positie brengen waarin het management, van de bestuursvoorzitter tot de lagere regionen, zich verplicht voelt om bepaalde winstcijfers na te jagen en daarom dingen te doen die ze anders niet zouden hebben gedaan", zei Dimon onlangs tegen CNBC.

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.