Hoe de tweets van Trump de markten beïnvloeden

Door Belegger.nl op 25 maart 2020 15:30 | Views: 7.262

Hoe de tweets van Trump de markten beïnvloeden

Tijdens een wereldwijde crisis zoals de coronapandemie is sterk leiderschap van cruciaal belang, vooral vanuit het Witte Huis. De Amerikaanse president is immers nog steeds een van de machtigste, zo niet de allermachtigste politicus ter wereld, die aan het hoofd staat van ‘s wereld grootste economie.

Wat de Amerikaanse president doet en zegt wordt door de hele wereld gevolgd, inclusief de financiële markten. En aangezien Twitter het favoriete medium is van president Trump, zullen zijn tweets waarschijnlijk voor een belangrijk deel bepalen hoe beleggers op het nieuws reageren.

Venky Shankar is een vooraanstaand wetenschapper aan Texas A & M University die gespecialiseerd is in leiderschap in tijden van crisis. Hij deed onderzoek naar de communicatie van President Trump tijdens de coronacrisis. Forbes vroeg Shankar naar zijn bevindingen.

Data, Twitter en de beurs

Shankar analyseerde de relatie tussen data over Covid-19 (bijvoorbeeld het aantal nieuwe gevallen, het totale aantal gevallen, het aantal nieuwe sterfgevallen, het totale aantal sterfgevallen) en reacties op de mededelingen van de president (het aantal 'likes' en 'retweets' van de tweets van de president over het coronavirus) tijdens de eerste 50 dagen van de crisis.

Hij keek daarbij ook naar de reactie van grote beursindices zoals de Dow Jones, de S&P500, de Nasdaq en de Russell 2000-index. 

Leiderschap in een onzekere en turbulente tijd zoals nu vereist een duidelijke communicatiestrategie naar het grote publiek en beleggers, aldus Shankar.
Veel leiders neigen ertoe om een crisis te bagatelliseren. Zij proberen daarmee paniek te voorkomen en te laten zien dat ze de situatie onder controle hebben.

Een aantal leiders, zoals President Trump, gebruikt sociale media om rechtstreeks met de bevolking te communiceren. Dit lijkt een redelijke strategie, maar is het de juiste strategie onder de huidige omstandigheden?

Data en koersen

Zoals verwacht reageerden de beurzen negatief op het nieuws dat het aantal besmettingen in de VS aan het toenemen was. Voor elke 100 extra besmettingsgevallen daalde de Dow Jones volgens Shankar met ongeveer 367 punten, de Nasdaq verloor ongeveer 124 punten, terwijl de S&P500 en de Russell 2000 respectievelijk met ongeveer 42 en 32 punten zakten.

Tweets en koersen

De beurzen reageerden ook negatief op de tweets van de president over het coronavirus. Zo daalden alle indices als reactie op likes en retweets van de tweets van de president over het coronavirus. Shankar rekende uit dat elke 1.000 retweets van een van de uitingen van Trump de Dow Jones ongeveer 43 punten kostte.

Uit de tweets van Trump kwamen drie thema's naar voren: informatie over de betrokken overheidsinstanties, acties/initiatieven om de verspreiding te beperken en opmerkingen over de media en politieke partijen.

Bagatelliseren en beschuldigen

In het begin leken de tweets van de president de dreiging van het coronavirus te willen minimaliseren, en dat leidde tot paniek op de markten.

Toen de situatie grimmig werd en de tweets commentaar bevatten op de media en andere partijen, leken de aandelenmarkten het vertrouwen in de Amerikaanse president te hebben verloren en daalden sterk.

Maatregelen

Maar toen de situatie rond half maart bijzonder alarmerend werd, erkenden de tweets van de president eindelijk de ernst van het probleem, en begon hij met het communiceren van initiatieven om de uitbraak in te dammen.

Deze verandering van toon leidde ertoe dat de grote dalingen op de beurzen werden afgeremd. Beleggers verafschuwen immers onzekerheid, en er was nu eindelijk wat meer duidelijkheid.

Conclusies

Op basis van zijn onderzoek komt Shankar tot de conclusie dat er drie zeer belangrijke lessen zijn te trekken uit de coronacrisis op het gebied van leiderschapscommunicatie.

1. Verminder de onzekerheid in plaats van die te vergroten
Het is belangrijk dat leiders onzekerheid wegnemen en niet erger maken. Dat kan worden bereikt door consequent eerlijk te communiceren over vooruitgang.

Volgens Shankar waren de persconferenties van Rudy Giuliani, de voormalige burgemeester van New York, na de aanvallen op de VS op 11 september 2001 een goed voorbeeld van een leider die niet uitwijdde over de problemen, maar de focus legde op de stappen die nodig waren om uit de crisis te komen.

2. Schep redelijke verwachtingen
Het is belangrijk voor een leider om de verwachtingen bij te stellen van zijn of haar volgelingen, of het nu gaat om beleggers of het grote publiek. Wie de situatie verkeerd inschat (bijvoorbeeld door te paniekerig te reageren of juist de dreiging niet onder ogen te willen zien), brengt zijn geloofwaardigheid en die van het bedrijf dat hij vertegenwoordigt in gevaar.

3. Wees voorzichtig met Twitter
Volgens Shankar moeten leiders zich realiseren dat het gebruik van sociale media als Twitter zowel voor- als nadelen heeft. Retweets van dingen die realistische verwachtingen scheppen kunnen de negatieve gevolgen van een crisis verzachten, maar tweets die niet overeenkomen met de verwachtingen van het publiek kunnen de negatieve gevolgen ook verergeren.

Lees ook: Waarom Trumps tweets er steeds minder toe doen

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.