De lipstick-index en 8 andere opmerkelijke barometers voor de economie

Door Belegger.nl op 15 april 2020 16:00 | Views: 3.568

De lipstick-index en 8 andere opmerkelijke barometers voor de economie

In onzekere tijden hebben beleggers houvast nodig. Ze zijn naarstig op zoek naar indicatoren die iets zeggen over wanneer het weer beter gaat.

Helaas hebben de meer conventionele indicatoren in de Covid-19 crisis weinig waarde. Daarom ging US News op zoek naar minder gebruikelijke voorspellers.

1. Rokjesindex

Een oude theorie stoelt op de zogeheten “hemline-index”, die gebaseerd is op roklengte. Volgens de Amerikaanse econoom George Taylor zou er een verband bestaan tussen de lengte van de rok en de economie: hoe hoger de zoom, hoe beter de economie draait.

De theorie van Taylor uit 1926 bleek de afgelopen 100 jaar daadwerkelijk een kern van waarheid te bevatten. Nader onderzoek in 2010 heeft alleen wel uitgewezen dat de roklengte ongeveer drie jaar achterloopt op de economische realiteit. Dit is op dit moment dus geen goede voorspeller.

2. Mannenondergoed-indicator

De mannenondergoed-theorie is afkomstig van de oud-president van de Federal Reserve, Alan Greenspan. Hij ging ervanuit dat alleen in tijden van crisis wordt bezuinigd op ondergoed, en door mannen eerder dan door vrouwen.

Het eerste kwartaal van dit jaar zijn de verkopen van onderbroeken en andere niet strikt noodzakelijke producten inderdaad ingestort. Het wachten is op herstel.

3. Lipstickindex

Lippenstift is een minimale aanschaf die een maximaal effect oplevert. In tijden van crisis hebben vrouwen dan ook de neiging om uitgaven aan duurdere producten, zoals schoenen en luxetassen te vervangen door goedkopere items, zoals lippenstift en nagellak.

De lipstickindex bestaat sinds de herfst van 2001. Anderhalve maand na de aanslagen van elf september, toen iedereen bang was om geld uit te geven en de Amerikaanse overheid de rente op leningen steeds verder verlaagde, bleek dat de verkoop van lippenstift met 11% was gestegen, terwijl de consumentenuitgaven over de brede linie daalden.

Leonard Lauder, oud-voorzitter van cosmeticabedrijf Estée Lauder (door zijn ouders begonnen in 1946 in New York), wees op de verhouding tussen economie en welvaart. Hoe dieper de crisis, hoe roder de lippen.

US News betwijfelt wel of deze indicator ook geldt voor de coronacrisis, waarbij iedereen noodgedwongen thuiszit.

4. Big Mac-index

De Big Mac Index is ontwikkeld door het blad The Economist om het prijsniveau en de koopkracht in 119 verschillende landen te kunnen vergelijken, aangezien de Big Mac van McDonald's verkrijgbaar is op meer dan 38.000 plekken over de hele wereld. In landen waar de Big Mac heel duur is, gaat het gemiddeld genomen ook goed met de economie.

Er bestaan inmiddels ook varianten van deze barometer, zoals de KFC- en de Starbucks-index, maar de Big Mac-index is met afstand het meest bekend.

5. R-woord index

The Economist heeft ook de recessie-index bedacht. Hoe vaker het woord `recessie' voorkomt in The New York Times en The Washington Post, hoe groter de kans dat er een aankomt. Het klinkt een beetje simpel, maar de index voorspelde in 1981 en 2001 perfect de recessie. En dit jaar is het 'r-woord' ook al vaak gevallen.

6. Kartonnen doos-indicator

De kartonnen doos-indicator is een graadmeter die in het verleden aardig heeft gewerkt. Het aantal geproduceerde dozen is een aardige graadmeter voor de verkoop van consumentengoederen, zeker voor wat er online gekocht wordt.

Of de index in deze crisis een goede indicatie geeft van de stand van de economie, is echter de vraag. Veel consumenten moeten noodgedwongen veel spullen online kopen, vanwege de lockdown.

7. Feestdagenindex

De kerstcadeauprijzenindex kijkt in tegenstelling tot de eerder genoemde indicatoren naar meerdere consumentengoederen. Het is een economische indicator, die wordt bijgehouden door de Amerikaanse bank PNC Wealth Management. Hierbij wordt de prijsontwikkeling in kaart gebracht van de items die worden opgesomd in het nummer The Twelve Days of Christmas. De cadeaulijst uit het liedje wordt elk jaar duurder, zo blijkt uit het jaarlijkse PNC Wealth Management Christmas Price Index.

Het valt nog niet mee (en het gaat niet altijd goed) om de prijzen van de hele lijst te schatten, omdat er naast conventionele zaken als gouden ringen ook vreemde items in het lied voorbijkomen, zoals melkmeisjes, dansers, doedelzakspelers, zangvogeltjes, patrijzen en Franse hennen. Voor de prijzen van vogels doen de onderzoekers navraag bij de dierentuin en voor de dansers en doedelzakspelers bij uitzendbureaus.

Ondanks het seizoensgebonden karakter onthult de index interessante trends in bijvoorbeeld grondstofprijzen en arbeidskosten.

8. Champagne-index

Veelbelovend is de champagne-index. De theorie zegt: als de vooruitzichten goed zijn, dan worden er meer bubbels gedronken. Tijdens eerdere crises, waaronder die van 2008, bleek de champagne-index een vooruitlopende indicator.

Ook nu maakt deze barometer zijn reputatie waar, want 2019 was ook een matig jaar voor de champagneverkoop.

9. Camper-index

Als de toekomst er zonnig uitziet, zijn mensen eerder geneigd flinke bedragen uit te geven aan een camper, caravan of boot. Maar doemen er donkere wolken op, dan gaat de hand op de knip.

De RV (recreational vehicle)-index had de laatste decennia een goede voorspellende waarde: in 1989, 2000 en 2006 kelderden de verkopen van campers en dat bleek een voorbode voor een recessie. 

Ook nu staan de sterren niet gunstig. In 2018 en 2019 werden er minder campers verkocht.

Lees ook: Help, een recessie! Dit moet u weten

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.