Tijdens de jaren dertig van de Gouden Eeuw liep de prijs van een tulpenbol zo hoog op dat sommigen bereid waren even veel te betalen voor een exemplaar als voor een Amsterdams grachtenpand.
Begin 1637 kwam er aan deze tulpenmanie een abrupt einde. Kopers konden hun optiecontracten op zeker moment afkopen door de verkoper 10% van de overeengekomen som te betalen. Uiteindelijk zou zelfs dat nog te veel betaald blijken.
Tesla
Het is verleidelijk om een verband te zien met de spectaculaire stijging van de koers van het aandeel Tesla. Ondanks de negatieve effecten van het coronavirus op de wereldeconomie steeg het aandeel Tesla dit jaar met honderden procenten.
Afgelopen januari passeerde Tesla Volkswagen als het op-één-na-grootste automobielbedrijf ter wereld. Recent moest ook Toyota er aan geloven. Sindsdien mag Tesla zich in beurswaarde gemeten de waardevolste autofabrikant ter wereld noemen. Tesla is nu zo’n 500.000 euro per verkochte auto waard, Toyota ruim 17.000 euro.
Beleggers hebben niet veel te klagen
Tien jaar geleden vond de beursgang van Tesla plaats. Sinds die tijd heeft het bedrijf een aantal keer langs de rand van de afgrond gescheerd en lag het, of beter gezegd Elon Musk, regelmatig in de clinch met investeerders en toezichthouders.
Na een wilde rit hebben de beleggers van het eerste uur echter niet zo veel te klagen. Ze konden het niet onaardige rendement van gemiddeld 56% per jaar op hun conto bijschrijven. Het zijn onwaarschijnlijke getallen, zeker in het licht van de wereldwijde malaise waarin de automobielindustrie al jaren verkeert.
'Short van de eeuw'
De meeste analisten en critici slaan de ongekende koersontwikkeling van Tesla al tijden vol verbazing gade. Voortdurend werd er door op de ondergang van het bedrijf van Elon Musk gespeculeerd. De ‘short van de eeuw’, is een veelgehoorde kwalificatie waar het Tesla betreft.
Al die shortsellers, beleggers die speculeerden op een koersdaling, liggen inmiddels op het financiële kerkhof. Hoe ongeloofwaardig het Tesla-sprookje voor velen ook lijkt te klinken, beleggers die erin geloven hebben het tot op heden bij het rechte eind.
S&P 500
Als de autofabrikant erin slaagt ook dit kwartaal zwarte cijfers te schrijven komt het aandeel zelfs in aanmerking om opgenomen te worden in de S&P 500. Daarvoor moet een bedrijf immers vier kwartalen op rij winstgevend te zijn.
Wanneer Tesla in de belangrijkste Amerikaanse aandelenindex zou worden opgenomen, zou het meteen de tiende plaats innemen op basis van marktwaarde.
Amazon
De opmars van Tesla wordt wel vergeleken met de glanzende carrière van een andere techgigant, namelijk Amazon. Waar Tesla is uitgegroeid tot de successtory van deze coronarally was Amazon er zonder meer een van de beruchte internetluchtbel uit de jaren ’90.
In zekere zin lijkt de geschiedenis van de bedrijven op elkaar. Ook Jeff Bezos legde jarenlang de nadruk op het realiseren van groei, niet op winst. Iedere verdiende dollar werd geïnvesteerd in verdere uitbreidingen om zo de concurrentie op achterstand te zetten.
Omdat beleggers vertrouwen hielden in de charismatische Bezos kon Amazon, ondanks jarenlang onderaan de streep verliezen te rapporteren, uitgroeien tot ’s werelds grootste retailer en het einde lijkt (nog) niet in zicht.
330 keer de winst
Tesla lijkt eenzelfde weg op te gaan. Het bedrijf is weliswaar winstgevend, maar voor het aandeel zijn beleggers bereid 330 keer de winst te betalen.
Het vertrouwen in de toekomstige verdiencapaciteit lijkt veel groter dan in de huidige winstgevendheid. Het feit dat Tesla er in het afgelopen kwartaal boven verwachting in slaagde om ruim 90.000 elektrische auto’s af te leveren gaf veel beleggers nog meer vertrouwen.
Te vroeg?
De koersexplosie lijkt nog meer (nieuwe) beleggers aan te trekken. Ze zijn echter gewaarschuwd. Amazon werd twintig jaar geleden gezien als de grote nieuwkomer en toekomstige marktleider op het gebied van e-commerce.
Beleggers hadden gelijk, alleen waren ze toen te vroeg. De koers van een aandeel Amazon zou namelijk 94% dalen toen de internetluchtbel uiteenspatte. De rest is geschiedenis. Staat Tesla iets dergelijks te wachten?
Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier.
Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan.
Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!