De 3 grootste e-commerce-aandelen van 2020

Door Redactie op 4 augustus 2020 07:50 | Views: 8.955

De 3 grootste e-commerce-aandelen van 2020

Online winkelen is dit jaar door de coronacrisis populairder dan ooit. De wereldmarkt voor e-commerce is in 2020 met 20% gegroeid tot 3,5 biljoen dollar, aldus gegevens van eMarketer.

Dit zijn volgens The Motley Fool de drie grootste spelers in de sector:

Amazon

Amazon is momenteel het meest waardevolle bedrijf ter wereld, met een verbluffende marktkapitalisatie van meer dan 1,5 biljoen dollar. In het tweede kwartaal boekte het bedrijf een omzetgroei van 40% tot 88,9 miljard dollar, terwijl de winst per aandeel met 97% steeg tot 10,30 dollar. Dat was veel beter dan analisten op Wall Street hadden verwacht.

De sterke resultaten over het tweede kwartaal illustreren hoe goed het bedrijf is gepositioneerd om aan de veranderde behoeften van de consument tijdens de pandemie te voldoen.

Amazon is meer dan een online retailer, het is ook marktleider in clouddiensten. Deze bedrijfstak is nu verantwoordelijk voor het grootste deel van de winst, en boekte in het tweede kwartaal een omzetgroei van 29% tot 10,8 miljard dollar.

Kortom, Amazon heeft er nog nooit zo sterk uitgezien. Volgens The Motley Fool blijft het bedrijf een leidende rol spelen op het gebied van e-commerce en clouddiensten, terwijl het een breed scala aan andere groeimogelijkheden verkent.

Alibaba

De waarde van het Chinese Alibaba wordt geschat op ongeveer 676 miljard dollar. In China heeft het een marktaandeel van meer dan 50%. Alibaba zal naar verwachting de e-commerce binnen China blijven domineren, en profiteren van de langetermijn-groeimogelijkheden van deze industrie.

Net als Amazon houdt Alibaba zich bezig met clouddiensten, en heeft het mogelijkheden om uit te breiden in andere sectoren van de digitale dienstverlening. Verder bezit Alibaba een aanzienlijk aandeel in Ant Group, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de in China enorm populaire betalingsverwerkingsdienst Alipay.

Shopify

De koers van Shopify is dit jaar in een stroomversnelling geraakt, geholpen door sterke bedrijfsvoering en stijgende vraag als gevolg van de pandemie.

Het imponeerde analisten onlangs met sterke kwartaalcijfers. Zo steeg de omzet in het tweede kwartaal met maar liefst 97% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, en er waren 71% meer nieuwe winkels op het platform van Shopify dan in het eerste kwartaal.

Een deel van die groei is terug te voeren op de verlengde proefperiode die het bedrijf zijn klanten aanbood, maar de meeste nieuwe winkels zullen waarschijnlijk op het platform blijven en inkomsten genereren.

Verder heeft Shopify nieuwe functies, diensten en samenwerkingsverbanden gelanceerd om zijn handelspartners te helpen hun activiteiten uit te breiden. Volgens The Motley Fool ligt het in de verwachting dat het bedrijf indrukwekkende groeicijfers zal blijven afleveren. Het wordt voor veel detailhandelaren immers steeds belangrijker om digitale verkoopkanalen aan te bieden.

Het in Toronto gevestigde online verkoopplatform overtrof in mei Royal Bank of Canada als het meest waardevolle bedrijf van het land. Shopify heeft momenteel een marktwaarde van ongeveer 124 miljard dollar.

Lees ook: 7 favoriete aandelen van hedgefondsen

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.