‘Beleg in Unilever vanwege corporate governance’

Door Belegger.nl op 28 september 2020 09:30 | Views: 5.469

‘Beleg in Unilever vanwege corporate governance’

Unilever, een van de grootste consumentengoederenbedrijven ter wereld, is een vaste waarde in veel portefeuilles vanwege zijn recessiebestendigheid.

Deze keer echter breekt Investorplace een lans voor Unilever omdat het bedrijf zijn corporate-governancebeleid zo serieus neemt.

De Nederlandse aandeelhouders hebben zich onlangs met een overweldigende meerderheid uitgesproken voor een voorstel om de Brits-Nederlandse consumentenreus te veranderen in een enkele, in Londen gevestigde entiteit. Door de organisatie één nationaliteit te geven, kan het management de fiscale structuur sterk vereenvoudigen.

Waarom is dit relevant voor beleggers?

FT.com legt uit: "Het bedrijf heeft gezegd dat het vereenvoudigen van de bedrijfsstructuur op aandelen gebaseerde overnames of afstotingen gemakkelijker en sneller zou maken."

Theoretisch gezien zou dit positief moeten zijn voor de koers van het aandeel omdat het minder fiscale rompslomp met zich meebrengt. Er is echter een addertje onder het gras: er is in politiek Den Haag steeds meer steun voor exitheffingen van miljarden euro’s voor multinationals die Nederland verlaten.

Geen wonder dat de koers de laatste tijd wat schommelingen heeft vertoond. De verwarring nam toe toen Unilever bekendmaakte de verhuizing te heroverwegen als er inderdaad een boete - van 11 miljard euro - zou worden opgelegd.

Het aandeel Unilever is aantrekkelijk voor veel beleggers omdat mensen altijd moeten eten en drinken, ongeacht de economie. Verder heeft Unilever een aantal sterke merknamen in huis die het goed zullen doen zodra de economie weer aantrekt.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Maar wat Unilever vooral interessant maakt als belegging is dat het zijn corporate governance zeer serieus neemt, zo betoogt Investorplace. Het bedrijf praat niet alleen over het verbeteren van het milieu, maatschapij en zijn bestuur (ESG), het is ook echt tot actie overgegaan.

Zo is Unilever in de VS in maart het 'United for America'-project gestart, waarin het samen met zijn retailpartners en non-profitorganisaties geld inzamelt om kwestbare bevolkingsgroepen te helpen die zwaar zijn getroffen door de coronacrisis. De nadruk zal vooral liggen op de kloof in het onderwijs, verbeteren van toegang tot voedsel en andere essentiële voorzieningen, en op de ondersteuning van bedrijven die eigendom zijn van vrouwen.

'Win-winsituatie'

Vrouwen zijn in de VS onevenredig zwaar getroffen door de pandemie. Omdat vrouwelijke consumenten een belangrijke kern vormen van Unilevers marketinginspanningen, is het project volgens Investorplace een 'win-win'. 

Het mooie van Unilever is dat het bedrijf bereid is de handen uit de mouwen te steken, en projecten promoot die ten doel hebben de Amerikaanse economie weer in evenwicht te brengen, zo besluit Investorplace.

Zie ook: 21 Europese aandelen die coronaproof zijn

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.