Unilever heeft ‘gewoon goed’ gepresteerd in deze tijden van crisis. Dat mogen we opmaken uit de analyse die Martin Crum van de IEX Beleggersdesk over het levensmiddelenconcern maakte.
Unilever kwam niet met volledige kwartaalcijfers, maar slechts met een trading update. Dit is een signaal aan beleggers dat ze niet te veel waarde moeten hechten aan een kwartaal, zo legt de analist uit.
Consument poetst wat af
De multinational profiteert van Covid-19 in die zin dat consumenten extra aan het schoonmaken zijn geslagen, zowel in huis als op het gebied van persoonlijke verzorging.
“De vraag naar handhygiëneproducten was extreem hoog: Unilever zag de verkopen bij hand sanitizer met afgerond 20% toenemen. Dat had zelfs nog wat hoger kunnen uitvallen als er geen lockdowns waren geweest. Ook werden er 8,5% meer schoonmaakmiddelen verkocht, maar daar zag het bedrijf de prijzen wel iets (1,6%) dalen.”
Luxe ijsjes voor thuis
Dan de Food & Refreshment-divisie, waar natuurlijk de ijsjes onder vallen. Daar zit een meevaller, zegt Crum.
“De omzet groeide met 3,7%, ondanks dat de ijsverkoop buitenshuis een flinke tik kreeg in de coronacrisis. De mooie prestaties zijn te danken aan het feit dat de thuiszittende consument voor luxere producten kiest, bijvoorbeeld Ben & Jerry’s-ijs en Magnums. Een soortgelijke ontwikkeling zien we ook bij JDE Peet’s (Douwe Egberts), waar de klant voor duurdere koffiesoorten voor thuis kiest.”
Rots in de branding
Al met al is Unilever een rots in de branding in deze woelige coronatijden, stelt de analist. “Tegenzittende valuta's bederven het feestje enigszins, maar vallen nu eenmaal buiten de invloedssfeer van het bedrijf en zoiets hoort er voor multinationals gewoon bij.”
De waardering is behoorlijk stevig, maar dat mag ook bij een bedrijf met de statuur van Unilever, vindt Crum. “Het is en blijft een solide concern.”
Lees verder: 'Beleg in Unilever vanwege corporate governance'
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!