Welke impact heeft Black Friday op de beurs?

Door Belegger.nl op 25 november 2020 11:30 | Views: 3.899

Welke impact heeft Black Friday op de beurs?

Black Friday is de dag na het traditionele Thanksgiving familiefeest op de vierde donderdag in november. Veel Amerikanen zijn dan vrij, en gaan massaal op koopjesjacht. Amerikaanse winkeliers geven op die dag namelijk grote kortingen op artikelen uit hun assortiment.

De dag wordt aangeduid als Black Friday omdat dit de winkeldag is waarop veel Amerikaanse winkels traditioneel genoeg omzet draaien om zwarte cijfers voor het jaar te schrijven. En de afgelopen jaren heeft nog een nieuw fenomeen zijn intrede gedaan: Cyber Monday. Dit verwijst naar de maandag na Thanksgiving waarop er grote kortingen online worden gegeven.

Het fenomeen waait inmiddels ook over naar Nederland, waar de Black Friday-aanbiedingen u om de oren vliegen.

Maar welke impact heeft Black Friday eigenlijk op de beurs? Investopedia zocht het uit.

Indicator van het sentiment

De vijfdaagse periode van Thanksgiving tot en met Cyber Monday geeft een goede indicatie van het sentiment van de Amerikaanse consument. Sterke verkoopcijfers tijdens deze periode leiden vaak tot oplopende koersen van Amerikaanse retailers. Tegenvallende verkoopcijfers zullen door economen vooral worden gezien als een indicatie van vertraagde economische groei.

Hoewel een bijzonder sterke of zwakke verkoop rond Thanksgiving een grote impact heeft op de aandelen van de Amerikaanse detailhandel, is er volgens Investopedia meer voor nodig om het bredere beurssentiment te beïnvloeden.

Verkoopcijfers en aandeel online

Vorig jaar trok het lange Thanksgiving-weekend zo’n 190 miljoen shoppers, zowel in de winkels als online, die gemiddeld per persoon bijna 362 dollar uitgaven. Dat was 16% meer dan in 2018. Zo’n 40% van de consumenten winkelde online.

De grote vraag dit jaar is uiteraard wat voor impact de coronapandemie zal hebben op de verkoopcijfers. Door de virusuitbraak, die meer dan 257.000 Amerikanen het leven heeft gekost, is de economie in een recessie beland en hebben miljoenen Amerikanen hun baan verloren.

Stijging

De National Retail Federation (NRF) verwacht evenwel dat de detailhandelverkopen in november en december met 3,6% tot 5,2% zullen stijgen tot een bedrag van tussen de 755,3 miljard dollar en 766,7 miljard dollar. De verkopen van autodealers, benzinestations en restaurants zijn daarbij niet meegerekend. Deze sectoren hebben juist bijzonder veel last gehad van de pandemie en het veranderde consumentengedrag.

Hoewel de NRF ondanks de nog steeds toenemende besmettingsgraad in de VS optimistisch is over de verkoopcijfers, wordt er wel een verschuiving naar online winkelen verwacht van 20% tot 30%.

Lees ook: Krijgen beleggers een eindejaarsrally?

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.