2 Europese aandelen voor op de verlanglijst

Door Redactie op 19 april 2021 16:05 | Views: 22.604

2 Europese aandelen voor op de verlanglijst

Er is een aantal bedrijven dat klaarstaat om straks marktleider te worden binnen hun tak van sport. Zij hebben volgens Morningstar de kwaliteiten in zich om een wide moat-rating te krijgen, wat betekent dat zij over een groot of belangrijk concurrentievoordeel beschikken.

Zo’n concurrentievoordeel kan van alles zijn; het kan hem bijvoorbeeld zitten in hoge overstapkosten voor klanten, waardoor die niet snel naar de concurrent zullen vertrekken. Een ander voorbeeld is het voeren van sterke merken of beschikken over indrukwekkende kostenvoordelen in vergelijking met sectorgenoten.

In een toelichting zegt Morningstar er wel bij dat de geselecteerde aandelen koopwaardig zijn 'als de koers naar een reëel niveau zakt'. Ze zijn fair gewaardeerd, dus veel opwaarts potentieel is er niet. Het zijn kandidaten voor op de verlanglijst; kopen op de dip dus. 

We pikken twee namen uit de selectie van Morningstar, een Nederlandse en een Duitse.

Heineken 

We beginnen met Heineken. "De groene diamant-strategie van dit bedrijf richt zich op meetbare zaken: groei, winstgevendheid, kapitaalefficiëntie, en tot slot duurzaamheid en verantwoordelijk beleid", aldus Philip Gorham hoofd aandelenresearch bij Morningstar.

Hij vindt de groeitargets wel wat vaag, maar er zijn volgens hem structurele factoren die de groei zullen aanjagen. "De netto-inkomsten zullen hierdoor bovengemiddeld uitpakken. Op middellange termijn zou de bierbrouwer op rond de 5% groei moeten uitkomen, gezien de groei in ontwikkelingslanden in Centraal- en Zuid-Afrika." Wat volgens hem ook helpt zijn de hogere prijzen voor premiumproducten in de ontwikkelde markten.

Gorham wijst erop dat Heineken 2 miljard euro wil besparen tegen 2023, onder andere door het personeelsbestand met 9% te laten slinken. Dat levert 900 miljoen euro op.

Het rendement op geïnvesteerd vermogen ligt wel lager dan bij concurrent AB InBev, vervolgt hij. 

"Maar Heineken heeft wel zwaar geïnvesteerd in groei en concurrentievoordeel, bijvoorbeeld door pubs te kopen in het Verenigd Koninkrijk. Het is natuurlijk opvallend en teleurstellend dat het rendement voor beleggers gedaald is. Maar wij denken dat dit weer omhoog kan gaan als Heineken, zoals beloofd, volumegroei laat zien en zijn marge verhoogt. We voorzien op de middellange termijn dan ook een rendement op geïnvesteerd vermogen van rond de 15%, tegen 10% nu."

Delivery Hero

Dan het Duitse Delivery Hero, dat een van de snelst groeiende maaltijdbezorgers ter wereld is, zegt aandelenanalist Ioannis Pontikis. "Voordeel van Delivery Hero is dat het vooral actief is in landen met een hoge bevolkings- en restaurantdichtheid met lage of flexibele minimumlonen. De gemiddelde orderwaarde en de bestelfrequentie zijn er hoog."

De coronapandemie is een behoorlijke wind in de rug voor maaltijdbezorgers. Pontikis: "Als mensen thuiszitten bestellen zij vaker eten online. Het gebruik van takeaway-platformen is nu ongekend hoog. Interessant is dat ook wanneer lockdowns weer werden opgeheven of werden versoepeld, consumenten bleven bestellen. Dat laat zien dat er een gedragsverandering heeft plaatsgevonden bij de consument." Morningstar verwacht een groei van meer dan 10% voor Delivery Hero.

Wie wil beleggen in Delivery Hero kan dit ook indirect doen. De aan de AEX-genoteerde investeerder Prosus heeft een belang van bijna 25% in de Duitse maaltijdbezorger, via MIH Food Holdings, de grootste aandeelhouder in Delivery Hero.

Lees meer: 'Nu de perfecte tijd om Europese aandelen op te pikken'

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.