Waarom Buffett gelijk heeft over inflatie

Door Redactie op 10 mei 2021 10:00 | Views: 17.762

Waarom Buffett gelijk heeft over inflatie

Superbelegger Warren Buffett waarschuwde onlangs tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van zijn beleggingsvehikel Berkshire Hathaway voor aanzienlijke inflatie. Hij sprak van 'koopgekte' onder consumenten, schrijft Yahoo Finance.

"Wij verhogen de prijzen, omdat die ook aan ons doorberekend worden", zei Buffett. Hij wees op veel hogere staalprijzen die een behoorlijke impact hebben op zijn woningbouwbedrijven en meubelfabrikanten.

'Red hot' economie

"Mensen hebben geld in hun zakken en zijn bereid hogere prijzen te betalen. Het lijkt wel een soort koopgekte", zei hij, wijzend op een economie die 'red hot' is.

De stelling van Buffett wordt onderschreven door een groot aantal topmanagers uit het Amerikaanse bedrijfsleven, aldus Yahoo Finance. Zo werd het woord 'inflatie' tijdens conference calls gedurende het meest recente cijferseizoen op Wall Street maar liefst 800% vaker genoemd dan vorig jaar, aldus Savita Subramanian, een analist bij Bank of America Securities.

Bekijk ook: Warren Buffett voorziet gierende inflatie 

Transport, materialen en arbeid

Vooral bedrijven in de grondstoffensector, consumptiegoederen en industrie maken zich zorgen. Met name transport, materialen en arbeidskosten zijn onderhevig aan inflatie.

Toch heeft de geldontwaarding nog geen effect op de winstcijfers. Dat komt omdat de wereldeconomie weer aantrekt, waardoor de vraag naar goederen en diensten sterk is gestegen. "Hogere prijzen, in combinatie met een record nettomarge, wijzen erop dat de inflatie tot dusver positief is geweest voor de bedrijfsresultaten", concludeert Subramanian. 

De 303 bedrijven uit de S&P 500 die tot nu toe hun winstcijfers hebben gepubliceerd, hebben een winstgroei geboekt van 41%, zo blijkt uit de gegevens van BofA. Dat wijst op een flinke toename van de inflatie die later dit jaar de bedrijfswinsten onder druk zou kunnen zetten naarmate de economische groei vertraagt.

Consument moet meer betalen

Na een sterk eerste kwartaal liet matrassengigant Tempur Sealy weten zijn prijzen deze lente te verhogen vanwege hogere kosten voor chemische stoffen. 

"Het is duidelijk dat we met inflatie te maken hebben, zoals alle fabrikanten", zei Scott Thompson, topman van Tempur Sealy tegen Yahoo. "Wanneer we inputkostenstijgingen hebben, berekenen we die door aan de eindconsument." 

Consumentengoederenreus Proctor & Gamble zei onlangs medio september een prijsverhoging voor babyverzorging, vrouwelijke verzorgingsproducten en incontinentieproducten voor volwassenen door te zullen voeren in de Verenigde Staten. 

En Jim Peters, financieel topman van Whirlpool, zei onlangs dat de fabrikant van huishoudelijke apparaten zijn prijzen met 5% tot 12% heeft verhoogd vanwege stijgende staalkosten.

En Kimberly-Clark tenslotte, de maker van onder andere Kleenex, zei dat het de prijzen in de VS en Canada voor het merendeel van zijn consumentenproducten vanaf juni zal verhogen als gevolg van een 'aanzienlijke' verhoging van de grondstofkosten. 

Zie ook: 10 hoogtepunten uit de Buffett & Munger-show 

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.