'Vergeet de 'oude garde'-aandelen niet'

Door Redactie op 8 juli 2021 08:00 | Views: 11.877

'Vergeet de 'oude garde'-aandelen niet'

Sinds de komst van vaccins tegen corona doen bedrijven in de cyclische sectoren - luchtvaartmaatschappijen, hotels en commercieel vastgoed bijvoorbeeld – het opvallend beter. Toch moeten beleggers blijven inzetten op zowel waarde- als groeiaandelen, stelt Capital Group in de Mid Year Outlook.

"Waarde en groei staan niet tegenover elkaar", zegt portefeuillebeheerder Martin Romo. "In deze marktomgeving kun je zowel beleggen in bedrijven die snel groeien als in klassieke, cyclische bedrijven."

Aanpassingsvermogen

De pandemie leidde tot grote gedragsveranderingen, zowel bij de consument als bij bedrijven. Snelgroeiende digitale bedrijven gedijden goed, maar ook traditionele bedrijven pasten zich aan. Capital Group noemt een aantal voorbeelden. 

"Bij Williams-Sonoma, een beursgenoteerde specialist in keukenartikelen en woninginrichting, overtrof het onlineverkeer de verkoop in fysieke winkels. Het maakte van de gelegenheid gebruik om opnieuw te onderhandelen over huurovereenkomsten voor stenen winkels. Snackfabrikant Mondelez, die miljarden reclamedollars uitgaf aan tv, haalt nu 25% meer rendement uit online advertenties. Intussen is Netflix vorig jaar de grootste contentmaker ter wereld geworden."

Bekijk verder: Hoe te reageren na een forse correctie? Blijf belegd!

'Vergeet de oude garde niet'

Volgens Capital Group is het logisch dat de nieuwe hoogvliegers met klinkende namen de krantenkoppen domineren, maar mogen we de ‘oude garde’ niet vergeten. "Maar dan wel de bedrijven die de middelen hebben om de strijd aan te gaan en niet bang zijn om te leren van de concurrentie."

Voorbeelden zijn overal te vinden. "Denk aan retailers als Target, Costco en Home Depot, die hun digitale activiteiten uitbreiden in de strijd met Amazon. Of de autogiganten General Motors en Volkswagen die volop inzetten op de elektrificatie van hun wagenpark en de concurrentie aangaan met Tesla." 

Disney vs. Netflix 

Maar ook in de amusementssector ontwikkelt zich een interessant gevecht: dat tussen Disney en Netflix. "Vrijwel van de ene op de andere dag werd Disney+ een grootmacht in de sector, die 100 miljoen abonnees aantrok. Netflix blijft wereldwijd de nummer 1, maar Disney wint snel terrein. Fans willen massaal hun favoriete Star Wars-, Marvel Studios- en Pixar-films zien."

Het wordt interessant om te zien of het 'oude keizerrijk' gaat terugslaan, zegt portefeuillebeheerder Carl Kawaja. "Kunnen deze oude bedrijven innoveren en presteren in de huidige omgeving met hevige concurrentie? Ik zou ze zeker niet uitsluiten."

Lees meer: Een jaar sinds de coronacrash: wat is er gebeurd?

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.