Autobedrijven zijn de nieuwe high tech

Door Redactie op 9 augustus 2021 11:00 | Views: 10.294

Autobedrijven zijn de nieuwe high tech

Amerikaanse technologiebedrijven dringen steeds dieper door in de auto-industrie. Dat gold al voor bedrijven als Apple en Intel, maar nu heeft ook Qualcomm zich al gemeld in deze sector. Wordt de autosector de nieuwe high tech?

Het bod van Qualcomm donderdag op het Zweedse Veoneer heeft menigeen verrast. Vooral de hoogte is spectaculair. Er lag al een bod op tafel van de Oostenrijkse autotoeleverancier Magna van 31,25 dollar per aandeel. Dat was fiks boven de beurskoers van 20 dollar van begin juli, maar Qualcomm gaat daar ver overheen, met 37 dollar.

Aan Veoneer wordt daarmee een waarde toegekend van 4,3 miljard dollar, ofwel 2,5x de verwachte omzet in 2021. Dat is een verdubbeling van de waarde die het vóór het Magna-bod had.

Strijd om toppositie bij autonoom rijden

De Amerikaanse zakenkrant Barron’s denkt dat hiermee de strijd om een toppositie bij het autonome rijden echt is losgebroken. Veel mensen denken bij autonoom rijden aan auto’s die zonder chauffeur van A naar B kunnen rijden. Maar daar zitten een paar fases voor die commercieel gezien nu al interessant zijn.

Zes fases van automatisering

Er worden zes niveaus onderscheiden. Level 0 is geen automatisering. Bij level 1 moet worden gedacht aan zaken als cruise control, snelheidsbeperking en hulp van camera’s. Bij fase 2 - waar we nu in zijn beland - komen eerste vormen van automatisering om de hoek kijken. Denk bijvoorbeeld aan actieve ondersteuning bij het inparkeren. Zo gaat het steeds een stapje verder tot level 5, waar de auto helemaal automatisch kan rijden.

Veoneer is een Level 2-bedrijf dat zogenoemde lidar- of radarsystemen levert, inclusief de bijbehorende software. Intelligente lidar-systemen zijn een essentieel onderdeel van zelfrijdende auto’s, net als digitale kaarten (bijvoorbeeld van TomTom) en goede communicatie met bijvoorbeeld satellieten.

Goed teken

Barron’s denkt dat het overnamebod op Veoneer een goed teken is voor andere bedrijven die zich bezighouden met lidar-systemen of andere onderdelen die van belang zijn voor een zelfrijdende auto’s, zoals bijvoorbeeld sensorbedrijf Luminar Technologies.

Maar de autoconcerns zelf staan ook niet stil. Sommige, zoals General Motors, ontwikkelen zelf systemen. Andere kopen de technologie in of werken samen met een partner. In Duitsland probeert Bosch bijvoorbeeld een belangrijke positie te veroveren. Dat is ook de reden waarom Magna zoveel interesse heeft. Magna is met een beurswaarde van 25 miljard dollar alleen veel minder kapitaalkrachtig dan Qualcomm (167 miljard).

Concurrentie voor Tesla

Tesla-topman Elon Musk mag wel zenuwachtig worden van het overnamebod. Tesla wordt nu nog beschouwd als voortrekker op het gebied van elektrisch en autonoom rijden. Door de komst van partijen als Qualcomm, Intel en Apple, krijgt het concern er een aantal geduchte concurrenten bij.

Europa moet volgens veel experts oppassen dat het deze sleuteltechnologieën niet kwijtraakt, want ook in Azië zijn kapers op de kust.

Lees ook: 3 tech-dividendaandelen als crashbescherming

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

3 Posts
JBL_0123
0
En Blackberry zal al deze connecties beveiligen tegen hackers. Voorlopig nog maar een marketcap van 5 miljard euro.
www.emerce.nl/wire/blackberry-qnxsoft...
En dan hebben ze nog een sommetje tegoed van Facebook voor een inbreuk op één van hun duizenden patenten. Geruchten spreken hier zelfs van 1 miljard usd ofwel 1/5 van hun beurswaarde.
marketrealist.com/p/will-blackberry-m...
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.