12 aandelen voor de duurzaamheidsrevolutie

Door Redactie op 26 augustus 2021 12:30 | Views: 17.688

12 aandelen voor de duurzaamheidsrevolutie

Vorige maand kwam de Europese Commissie met ambitieuze plannen: 'Fit for 55'. Dat heeft niets met vergrijzing te maken, maar juist met vergroenen. In deze plannen zet de EU uiteen hoe de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 verminderd moet worden tot 55% onder het niveau van 1990.

Het is een belangrijke mijlpaal op de weg naar een netto nulemissie in 2050. Daarvoor is nog een lange weg te gaan.

Specialisten van Schroders kijken waar potentiële winnaars van deze vergroeningsslag te vinden zijn. Zij zien vooral mogelijkheden bij de groene toeleveranciers en bedrijven die werken aan duurzame innovatie.

Kijk vooral verder dan Tesla en een windmolen

De onderhandelingen met de lidstaten zullen naar verwachting ongeveer twee jaar duren. De voorstellen moeten uitmonden in een hervorming van de Europese economie en hebben een grote impact op Europese bedrijven en op de vraag naar de producten en diensten die zij aanbieden.

Europa wil haar economie hervormen om een duurzame toekomst mogelijk te maken. Dat kan aanzienlijke gevolgen hebben voor aandelen, denkt Nicholette MacDonald-Brown, hoofd European Blend bij Schroders. Zij pleit ervoor om verder te kijken dan de krantenkoppen en de meest voor de hand liggende winnaars.

Kijk vooral naar de toeleveranciers en bedrijven die innoveren in duurzaamheid. Daarbij is het cruciaal om rekening te houden met factoren als kosten en concurrentiedruk, de kracht van het bedrijfsmodel en natuurlijk de waardering.

CO2-grensbewaking: Outokumpu, Aperam en Acerinox

De groene plannen van de EU zullen veel impact hebben op producten en diensten die bedrijven in Europa aanbieden. De EU zint ook op maatregelen die moeten voorkomen dat de duurzame inspanningen op het continent teniet worden gedaan door goedkope concurrenten uit vervuilende regio’s.

Martin Skanberg van Schroders European Equities Fund ziet een rol voor CO2-grensbewaking, met heffingen en een hogere CO2-prijs, om binnenlandse producenten te beschermen. De drie Europese producenten van roestvrij staal - Outokumpu, Aperam en Acerinox - produceren dit allemaal duurzaam en verdienen een betere bescherming, die hun winstgevendheid zal verhogen.

Klimaatneutrale landbouw: DSM

Land- en bosbouw moet klimaatneutraal worden, terwijl de voedselvoorziening op peil blijft. Innovatieve bedrijven kunnen hierin een rol spelen. Een voorbeeld is de beperking van de utistoot van het broeikasgas methaan. Veel ervan komt van vee voor de voedsel- en zuivelconsumptie.

DSM heeft een additief ontwikkeld dat de methaanproductie van koeien reduceert. Als dit uiteindelijk op de markt gebracht kan worden, is het een belangrijke stap in de verduurzaming van de veehouderij, zegt Paul Griffin van het European Equities fund.

Toeleveranciers voor duurzame energie: Wacker Chemie en SKF

De doelstelling van de EU is om het aandeel duurzame energie in de mix te verhogen naar 40%. Dat betekent niet direct dat de producenten van windturbines daarmee rugwind krijgen. Die zullen volgens Martin Skanberg moeite hebben om financieel te overleven als de energieprijs omlaag gaat en de grondstoffenprijzen stijgen.

Skanberg ziet winnaars bij de toeleveranciers, niet bij de producenten. Hij wijst op Wacker Chemie, een toeleverancier voor zonnecellen, en SKF, producent van kogellagers voor windturbines.

Zie ook: Duurzaam beleggen? Koop eens een oliereus

Duurzame gebouwen: Sika

Het gaat in de ambitieuze plannen ook om efficiënter gebruik van energie. Gebouwen zijn goed voor 40% van het energieverbruik en 36% van de energiegerelateerde CO2-uitstoot. Energie-efficiëntie bij gebouwen staat hoog op de prioriteitenlijst. Door effectieve isolatie en bouw kan flink bespaard worden op de energie die nodig is om een gebouw te verwarmen. Paul Griffin wijst op Sika, een bedrijf dat zorgt dat beton met minder water gemaakt kan worden. 

Schonere auto’s: Volkswagen en Johnson Matthey

Tussen 2030 en 2035 moet de reductie van de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s oplopen van 55% naar 100%. In de 15 jaar daarna kunnen benzineauto's worden uitgefaseerd. Volkswagen heeft zich getransformeerd tot een voortrekker in elektrische voertuigen en investeert in accutechnologie.

En ook hier is er groei te voorzien bij toeleveranciers. Nicholette MacDonald-Brown wijst concreet op Johnson Matthey, actief in katalysatoren en materialen voor accu’s. Het ontwikkelt materialen die batterijen een hoge energiedichtheid kunnen geven zonder dat daar veel kobalt voor nodig is. 

Biobrandstoffen hebben de toekomst: Neste

Behalve voor waterstof en elektriciteit is ook een rol weggelegd voor biobrandstoffen. Neste werkt volgens Scott MacLennan aan een duurzaam alternatief voor diesel. Het heeft ook een duurzame variant van kerosine, die al gebruikt wordt door een aantal luchtvaartmaatschappijen. De EU wil een steeds hoger aandeel biobrandstof in de kerosine verplicht stellen, 5% in 2030 en 63% in 2050.

Er is nog veel te doen. De EU wil ook dat de productie van biobrandstoffen niet ten koste van voedselproductie gaat. Neste blijft daarom innoveren.

Op het juiste spoor: Knorr Bremse en Trainline

Oudere technologie kan een nieuwe rol spelen. Het spoor is een van de meest milieuvriendelijke opties voor transport. Volgens Paul Griffin zijn er ook in deze sector minder voor de hand liggen bedrijven die kunnen profiteren van de vergroening. Denk aan Knorr Bremse, een producent van remmen voor treinen en vrachtwagens, of boekingsplatform Trainline.

 Lees ook: Bereid uw portefeuille voor op klimaatverandering

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.