2 aantrekkelijke Nederlandse aandelen

Door Belegger.nl op 28 september 2021 08:40 | Views: 19.701

2 aantrekkelijke Nederlandse aandelen

Een buy the dip-strategie heeft dit jaar tot nu nog niet echt goed uitgepakt, aangezien er simpelweg geen correcties zijn geweest van 10% of meer. Niels Koerts van de IEX Beleggersdesk is niet zo’n voorstander van die strategie. Hij koopt liever 'gewoon' bedrijven die op de lange termijn goed presteren en waarbij het aankoopmoment dan minder van belang is.

"Het is weleens voorgekomen dat ik precies op de top kocht", schrijft hij. "Maar omdat bedrijven doorgaans winst maken en dat geld laten terugvloeien naar aandeelhouders, dan wel via dividend dan wel via aandeleninkoopprogramma’s, heb ik daar nooit een seconde van wakker gelegen."

In zijn artikel op IEX.nl belicht Koerts vijf bedrijven die hij het meest kansrijk acht in de komende 1,5 tot 2 jaar. Wij pikken er twee uit.

Basic-Fit: sterk businessmodel

“Dit aandeel heb ik steevast in ieder kooplijstje staan. De sportschoolketen heeft een uitstekend businessmodel en is Europa de grootste speler. Voor een discounter is dat belangrijk, want hoe meer schaalvoordelen, hoe lager de kostprijs en hoe hoger het rendement van de clubs”, aldus de analist.

En met dat rendement op geïnvesteerd vermogen zit het wel goed. Dat bedraagt zo’n 25%, wat in deze tijden bijzonder hoog is. Basic-Fit moet daarom hard groeien, maar die snelle groei drukt op de korte termijn wel op de winstgevendheid. 

“Een nieuwe sportschool stroomt niet direct vol. In het eerste jaar moet er vooral geld bij. Basic-Fit is daardoor nog amper winstgevend”, legt de analist uit. De hoge waardering schrikt beleggers daarom af. “Dit is ten onrechte, want het concern heeft de mogelijkheid om de winstgevendheid snel te verhogen.”

CM.com: spannend groeiaandeel

Dan een ander spannend Nederlands aandeel, CM.com. Het bedrijf verzorgt onder andere de automatisch verstuurde sms’jes voor afspraakherinneringen, maar biedt ook betaaloplossingen voor tickets voor evenementen en horecabestellingen die tijdens dat evenement worden gedaan.

De bedrijfstak die de automatische berichten verstuurt, groeide in de eerste jaarhelft erg hard, met 95% op jaarbasis. Volgens Koerts blijft de groei van het bedrijf fors. "Een jaarlijkse omzetstijging voor de middellange termijn van tenminste 30% is haalbaar. De kost gaat wel voor de baat uit. Dit jaar zal CM.com nog niet winstgevend zijn."

Omdat het concern op dit moment nog lage marges realiseert, is het aandeel beduidend lager gewaardeerd dan sectorgenoten: CM.com noteert tegen 3,3 de verwachte omzet voor 2022. Het is echter geen kandidaat voor beleggers met een zwakke maag, waarschuwt de analist. "Het is een interessant aandeel, maar wel een met een hoog risicoprofiel."

Lees verder: Deze aandelen kochten Europese fondsmanagers

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.