Deze 3 bedrijven hebben het in zich marktleider te worden

Door Belegger.nl op 22 oktober 2021 07:55 | Views: 13.643

Deze 3 bedrijven hebben het in zich marktleider te worden

Bij de analyses die Morningstar-analisten doen, speelt de Economic Moat-rating een belangrijke rol. Die geeft aan hoe groot en houdbaar het concurrentievoordeel is ten opzichte van andere bedrijven in de sector.

Morningstar selecteerde een aantal Europese namen die op dit moment over een Narrow Moat beschikken, maar op weg zijn naar een Wide Moat-rating. Dat betekent dat zij hun voorsprong op concurrenten verder kunnen uitbouwen en het in zich hebben marktleider te worden.

We pikken er drie aandelen uit, een Nederlands en twee Duitse, die een grote kans maken een Wide Moat-rating te krijgen:

1. Heineken

Het Nederlandse Heineken is de op een na grootste bierbrouwer ter wereld en is in Europa met merken (naast Heineken) als Amstel en Strongbow al marktleider in veel landen. Onlangs lanceerde het bedrijf een 'green diamond'-strategie om waardecreatie op de lange termijn te stimuleren. Hierbij wordt strakker gefocust op groei, winstgevendheid, duurzaamheid en verantwoordelijkheid.

Morningstar denkt dat Heineken de Moat kan vergroten. De huidige Narrow Moat is te danken aan kostenbesparingen en aan een hele waaier van sterke merken, die veelal marktleider zijn in thuismarkten. Ook de nauwe banden met afnemers, zodat er snel gereageerd kan worden op veranderende voorkeuren van consumenten, spreken in het voordeel van Heineken. 

Wel is het aandeel wat overgewaardeerd: het handelt tegen een premie van zo’n 10%. Daartegenover staat dat er nog volop groeikansen in opkomende markten zijn, met premiummerken waarop een hogere winstmarge mogelijk is.

2. Delivery Hero

Het Duitse Delivery Hero is een van de snelstgroeiende maaltijdbezorgers ter wereld. Het is actief in 49 landen op 5 continenten. Volgens Morningstar-analist Ioannis Pontikis is het bedrijf aanwezig in regio’s waar de groeikansen groot zijn. Het is daardoor goed gepositioneerd om te profiteren van de groei in de bezorgmarkt als geheel, en van de verdergaande digitalisering van de orderstroom.

Delivery Hero dankt zijn Narrow Moat aan zijn goede marktpositie in Europa en Azië, waar delen van de business al winstgevend zijn en andere delen daar hard naar op weg zijn. "Vooral in Azië is er nog ruimte om de voorsprong te vergroten en het marktaandeel uit te bouwen, waardoor het voor nieuwkomers steeds moeilijker zal worden om een plek te veroveren", aldus Pontikis. De waardering van het aandeel is fair, besluit de analist.

3. Carl Zeiss Meditec

Dan een aandeel dat volgens Morningstar behoorlijk is overgewaardeerd - het is ruim anderhalf keer duurder dan de Fair Value - maar toch interessant kan zijn: Carl Zeiss Meditec. Deze Duitse, zeer gespecialiseerde lenzenfabrikant maakt onder andere microscopen, diagnostische apparatuur, lasers en lenzen voor staarbehandelingen. Het is een dochterbedrijf van conglomeraat Zeiss Group. 

Het grote voordeel is dat er amper een concurrent te vinden is die hetzelfde kan. Morningstar-analist Aaron Degagne: "Carl Zeiss Meditec dankt de Narrow Moat die het nu heeft aan unieke kennis en producten en aan het feit dat de overstapkosten hoog liggen. De markt voor oogbehandelingen groeit structureel, en samen met de breed toepasbare technologie is de volumegroei een belangrijke drijfveer voor de toekomst."

Bekijk hierna: 2 aantrekkelijke Nederlandse aandelen

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.