Beleggen in autonoom rijden: 7 hoofdrolspelers buiten Tesla

Door Redactie op 29 november 2021 09:30 | Views: 11.173

Beleggen in autonoom rijden: 7 hoofdrolspelers buiten Tesla

De auto-industrie maakt een van de grootste evoluties in zijn geschiedenis door. Er zijn twee gelijktijdige trends die de sector opschudden. Ten eerste is er de opkomst van elektrische voertuigen, of EV's. En dat sluit mooi aan bij de andere trend: zelfrijdende voertuigen.

Auto’s digitaliseren steeds meer. Het uiteindelijke doel is een betaalbare, veilige, zelfrijdende auto. De technologie is nieuw en ontwikkelt zich snel, en sommige vroege favorieten zullen waarschijnlijk de finish niet halen.

Is dat Tesla? Want dat is de opvallende afwezige op het lijstje van Ian Bezek op USNews. Dat juist Tesla ontbreekt - het autobedrijf met de grootste marktkapitalisatie - is misschien wel het grootste nieuws van dit artikel.

Welke bedrijven zullen volgens Bezek dan wel profiteren van de komende trend van autonoom rijden?

Volkswagen – van dieselschlemiel tot EV-voorloper

Enkele jaren terug was Volkswagen de hoofdrolspeler in het dieselschandaal. Nu prijkt het concern bovenaan het lijstje van Bezek. Volkswagen is volgens hem de manier om toegang te krijgen tot de belangrijkste trends op het gebied van EV en autonoom rijden. Het schakelt razendsnel om op elektrische voertuigen.

Daarnaast heeft het allerlei samenwerkingsverbanden met bedrijven voor autonoom rijden, softwaremakers, batterijproducenten en dergelijke. Misschien wel het meest interessant is Argo AI. Volkswagen heeft meer dan 2 miljard dollar geïnvesteerd in een samenwerking en hoopt in 2025 een programma te lanceren met zelfrijdende Argo-voertuigen.

Alphabet – met Waymo op weg naar dominantie

Alphabet is een andere goede keuze voor beleggers die op zoek zijn naar blootstelling aan autonome voertuigen. Google beschikt met Waymo over zeer geavanceerde zelfrijdende technologie. Waymo-voertuigen gaan al jaren de weg op om data te verzamelen en de technologie te verbeteren.

Waymo sluit ook goed aan bij de andere diensten van Google, zoals Maps. Zonder twijfel beschikt Google over de technische vaardigheden en de financiële armslag om een dominante speler op het gebied van autonoom rijden te worden.

General Motors – autonoom Cruisen

Onder de oude Amerikaanse autofabrikanten doet General Motors in de voorhoede mee met autonoom rijden. GM heeft namelijk de Cruise-divisie, die al grote stappen heeft gezet. Cruise profiteert van investeringen van SoftBank en Honda. Recent investeerde Microsoft 2 miljard dollar in het bedrijf.

Daarmee krijgt Cruise een waardering van in totaal op 30 miljard. De totale marktkapitalisatie van GM is slechts 90 miljard, wat betekent dat de rest van GM's activiteiten vrij goedkoop worden geprijsd.

Intel – combi van hardware en technologie

Het is onmogelijk om autonome voertuigen te hebben zonder halfgeleiders en computersystemen van wereldklasse. Zelfrijdende voertuigen moeten feilloos werken. Elke vorm van risico maakt het onmogelijk om autonome voertuigen te verzekeren. Om autonome voertuigen op dat niveau te krijgen, is een combinatie van krachtige hardware en fijn afgestemde software nodig.

Neem daarvoor Intel. Het bedrijf kocht Mobileye in 2017 voor 15 miljard dollar. Mobileye is een van de leiders in het verzamelen en verwerken van data van autonome voertuigen. Intel kan daarmee zowel de hardware als de technologie voor voertuigen leveren.

Lees ook: Tesla, Rivian en Lucid - de nieuwe Grote Drie van de auto-industrie?

Texas Instruments – van rijden tot autoverlichting

Net als Intel is Texas Instruments een ander halfgeleiderbedrijf dat snel de kansen zag in EV’s. Terwijl de meeste chipproducenten zich richtten op consumentenelektronica zoals mobiele telefoons, probeerde Texas Instruments de automarkt te veroveren.

Het heeft daar nu een leidende positie en verkoopt chips en sensoren voor een hele reeks toepassingen. Van autonoom rijden tot elektronica nodig voor elke auto. Beleggen in Texas Instruments kent weinig risico, want wie er ook wint, er zal ongetwijfeld een hoop chips van de producent in die auto’s gaan.

Luminar Technologies – een lasergame vol potentieel

Een specifieke tak van sport op dit gebied is lidar-technologie, waarmee de afstand tot een object bepaald wordt door middel van laserpulsen. Diverse lidar-bedrijven zijn naar de beurs gegaan, maar Luminar Technologies heeft tot nu toe de beste prestaties op de beurs laten zien. En dat is te begrijpen.

Luminar werkt samen met belangrijke spelers in de sector, zoals Volvo en Daimler AG. Mobileye ging ook in zee met Luminar voor sensoren voor zijn eigen autonome voertuigprogramma. Onlangs kondigde Luminar een samenwerkingsdeal aan met Nvidia. Luminar is nog niet groot, maar heeft veel potentieel. Deutsche Bank verwacht dat de omzet omhoog zal schieten naar 400 miljoen dollar in 2024, tegen 32 miljoen dit jaar.

ChargePoint – zelfstandig aan de lader

Een andere benadering van dit beleggingsthema verloopt via de oplaadinfrastructuur. De efficiency neemt toe als zelfrijdende elektrische voertuigen ook zichzelf automatisch kunnen opladen. Dat opent mogelijkheden voor een breder scala aan gebruiksmogelijkheden.

ChargePoint is een interessante optie. Het is momenteel het op twee na grootste oplaadnetwerk in de VS, de belangrijkste speler naast Tesla. De omzetten groeien snel en Chargepoint bouwt een software-ecosysteem wat een hogere winstmarge oplevert. De koersdaling in 2021 kan een interessant instapmoment zijn, meent Bezek. Bovendien zou de recente infrastructuurwet een boost moeten geven aan bedrijven als ChargePoint, die groene infrastructuur leveren.

Lees verder: 7 aandelen voor elektrisch rijden

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.