3 Blue Chips om op de dip te kopen

Door Redactie op 12 september 2022 09:25 | Views: 11.781

3 Blue Chips om op de dip te kopen

De huidige bearmarkt biedt beleggers een geweldige kans om de beste Blue Chip-aandelen te kopen op een dieptepunt, schrijft Bret Kenwell op InvestorPlace. Een Blue Chip is een groot en financieel gezond bedrijf met een uitstekende reputatie. Het zijn vaak marktleiders, of bedrijven die dominant zijn in een bepaalde sector, met een gezonde balans en stabiele inkomsten. Ze keren vaak dividend uit aan hun aandeelhouders. 

Kenwell baseert zijn keuzes op een combinatie van factoren. Hij zoekt een bedrijf met een duurzame loyale klantenbasis. maar het moet ook aantrekkelijk geprijsd zijn. Koop de beste Blue Chips op de dips, dus. Zo komt hij tot zijn top 3.

Starbucks – nieuwe topman, maar wat blijft is focus op dividend

Starbucks zoekt zijn weg door een aantal moeilijke omstandigheden. Van personeelstekorten, tot problemen met de toeleveringsketen en droogte. Het is geen gemakkelijke weg geweest. Met een nieuwe CEO aan het roer werd het nog wat moeizamer. Maar het bedrijf heeft veerkracht getoond. Of het nu de pandemie was of de recessie; klanten stonden in de rij voor de drive-through.

Starbucks heeft ondertussen een marktkapitalisatie van 100 miljard dollar, maar kent zijn ups and downs. Het aandeel heeft vanaf het hoogtepunt dit jaar 45% ingeleverd en de verliezen zijn misschien nog niet voorbij. Momenteel koerst het aandeel ongeveer 35% onder zijn piek. Het aandeel is aantrekkelijk door de focus op dividend. De aandelen leveren nu bijna 2,5% op, dat kan stijgen als de koers verder onder druk komt te staan. Als de koers van dit aandeel wordt gehalveerd ten opzichte van de all-time high, is het moeilijk om de langetermijnkansen hier te negeren. Starbucks bedient met zijn koffie een stevige klantenbasis.

Nike – even doorbijten, op lange termijn blijft het een winnaar

Nike is ook uitgegroeid tot een dominante speler op de consumentenmarkt. Niet alleen in de VS, want Nike heeft een stevige positie opgebouwd in China en Europa. Van jonge voetballertjes tot de profs, allemaal dragen ze kleding van Nike. Beleggers moeten hun oog op de bal houden en zich richten op de langetermijnkansen. Nike is immers een winnaar die al lange tijd aan de top staat.

Op de korte termijn kampt de sportkledingfabrikant met moeilijkheden. Maar dat biedt juist kansen voor een langetermijnbelegger. Zoals bij de meeste bedrijven staan de marges onder druk als gevolg van de inflatie. Daar komt bij dat Nike ook een wereldwijde toeleveringsketen moet beheren. De winst zal dit jaar naar verwachting een vlakke groei vertonen, maar de omzet kan met zo’n 7,5% stijgen. Dat onderstreept de margedruk waarmee het bedrijf te maken heeft. Voor het jaar erop liggen er weer betere resultaten in het verschiet. Analisten rekenen dan op een versnelling van de omzetgroei tot 10% en meer dan 20% winstgroei.

Microsoft – een ondergewaardeerde tech-titaan

Ondanks dat Microsoft in de loop der jaren is uitgegroeid tot een techreus, is het niet opgenomen in de befaamde FAANG-groep. Binnen die groep presteert Apple het beste, zou Microsoft erbij horen, dan was het een goede tweede. 

In rustiger tijden werd het bedrijf al snel als saai betiteld, maar ondertussen is Microsoft weer tot leven gekomen. De marktkapitalisatie is gegroeid tot 1,91 biljoen dollar. Op het dieptepunt dit jaar koerste Microsoft 30,9% onder zijn piek, vergelijkbaar met Apple. Nu koerst Apple slechts 14,8% onder het hoogtepunt, terwijl Microsoft nog op -25% staat. Dat komt door de tegenvallende winstcijfers. Want toen Microsoft de laatste kwartaalresultaten presenteerde, voldeed het bedrijf niet aan de winst- en omzetverwachtingen. De vooruitzichten waren echter solide en dat zou beleggers moeten geruststellen. Toch gedraagt het aandeel zich alsof dat niet het geval is.

Kenwell wijst op de kwaliteiten van Microsoft. Het genereert een robuuste cashflow en heeft een krachtige balans. Het beschikt over een dominante positie in pc's, de cloud en het bedrijfsleven. En vergeet niet, Microsoft genereert betere operationele marges dan de meeste van zijn concurrenten, inclusief alle FAANG-bedrijven.

Bekijk ook: 'Microsoft is winnaar voor de lange termijn'

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.