Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Olieprijzen: moeizame weg omhoog

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jilles van den Beukel

Jilles van den Beukel is geofysicus en energie specialist bij HCSS (the Hague Centre for Strategic Studies). Sinds 2016 schrijft hij over de olie- en gasindustrie op zijn blog JillesonEnergy.

Meer over Jilles van den Beukel

Recente artikelen van Jilles van den Beukel

  1. jul '21 Vijf redenen voor de stijgende gasprijzen 8
  2. jun '21 Hoe lang gaat de rally in grondstoffen duren?
  3. apr '21 Een nieuwe wereld voor de oliemarkten 23

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 The Third Way... 26 april 2017 15:43
    Het belangrijkste argument om de prijsontwikkeling in te schatten in dit artikel is de wereldwijde voorraadontwikkeling, waarbij gesteld wordt dat die zeer moeilijk te bepalen is. Daarmee wordt ook meteen "de juistheid van die schatting zeer sterk gereduceerd".

    Verder mag je een groot vraagteken zetten bij een voorspelling tot 2020 op basis van voorraad alleen.

    Goldman Sachs heeft alweer een tijdje geleden een aardige presentatie gegeven over dezelfde prijsontwikkeling. Daar werd gesteld dat door de deflatoire werking van innovaties op vooral de shale oil prijs de rol van OPEC in de afgelopen jaren de facto is gereduceerd van prijszetter tot... vooraadmanager.

    Let op korte termijn vooral op de rol van de Saudi's, degenen die het braafst hun aanbod beperken, en meer. Daarvoor is een hele goede reden: de Aramco IPO. Maw., op korte termijn moeten zij de olieprijs ondersteunen. Caught between a (shale) rock and a hard place...

  2. Jilles van den Beukel 26 april 2017 17:45
    @ The third way,
    De wereldwijde voorraadontwikking is moeilijk te bepalen. Het gevolg daarvan zou ik eerder formuleren als "de onzekerheid van die schatting is relatief groot" dan "de juistheid van die schatting is zeer sterk gereduceerd". Het lijkt me beter een schatting te baseren op relatief onzekere wereldvoorraden dan op relatief zekere VS voorraden die niet representatief zijn voor de wereldvoorraden als geheel.

    Een andere manier om naar prijzen te kijken is de cost van de marginal barrel. Uiteindelijk heeft de olieprijs de neiging te convergeren naar die cost van de marginal barrel (al zal die in de praktijk meestal doorschieten naar boven of naar beneden). En ik ben het helemaal met U / Goldman Sachs eens: door VS schalieolie is die behoorlijk omlaag gegaan; het heeft de oliewereld op zijn kop gezet.

    Daarbij heb ik wel een kanttekening: welk gedeelte van die kostenverminderingen is cyclisch, welk gedeelte is structureel? Nu de VS schalieolie activiteiten weer aantrekken nemen ook de kosten van de VS service industrie (zeg maar de drillers, frackers, loggers) weer toe. Dat vind ik in de analyses van WoodMackenzie of Rystad duidelijker naar voren komen dan in die van Goldman Sachs.

    Drie vragen voor de komende tijd:
    - Wanneer beginnen de OPEC cuts zichtbaar te worden in de VS voorraden?
    - Hoe snel gaan de VS schalieolie kosten stijgen als de activiteiten weer aantrekken?
    - Wat is het dominante effect: de vermindering in conventionele non-OPEC productie tgv de afname in investeringen sinds 2014 of de toename in de VS schalieolieproductie?
  3. forum rang 5 The Third Way... 26 april 2017 18:31
    @Jilles, We verschillen van mening.
    Ingaande op jouw opmerkingen:

    Tis imho onjuist om de 2020 olieprijs in te schatten op basis van voorraad ontwikkeling. Dat is maar 1 en daarbij zoals je stelt moeilijk in te schatten variabele. Dat is een wetenschappelijk argument.

    Ik ga wel met je mee in de gedachte dat de marginale kostprijs relevant is, dat doen we samen met vele anderen. In de laatste presentaties van Exxon Mobil, Chevron en ook RDS wordt gesteld dat Permian shale al bij prijzen van $40 een return van 10% geven. Verder geeft de eerste aan at in de laatste 3j de kostprijs met 78% gedaaldis. Dat gaat verder alhoewel (alleen maar!) gedempt door inderdaad de sterkere onderhandellingspositie vd leveranciers.

    Zeer interessant is de cof. Indien die gaat stijgen zullen de kleintjes het veel moeilijker krijgen. Daarom is big oil zo belangrijk. En laten nou net die tot 50% van hun budget de komende tijd in the shale steken. En vergis je niet er is ook veel buiten de VS...

    Daarom noemde GS OPEC de voorraad manager. Wanneer de prijzen stijgen tot nu rond de $50 zullen de hedges tegen dewelke de schalieboeren zich financieren dezelfde drukken. De prijszetter is dus shale, niet OPEC. En de trend is niet alleen volgens GS deflatoir...

  4. Jilles van den Beukel 26 april 2017 19:28
    Misschien de beste manier om de twee verschillende gezichtspunten te verwoorden:

    Zijn de lage kosten van de laatste twee jaar vooral structureel (en een beetje cyclisch) of zijn ze vooral cyclisch (en een beetje structureel).

    Ik ga uiteindelijk toch voor de laatste: teveel ups and downs gezien in 30 jaar olie en gas. En vanwege de volgende figuur (van John Kemp), correlatie tussen US drilling activity levels en costs:

    mobile.twitter.com/JKempEnergy/status...

    Wat betreft big oil: daar zie ik een tweedeling tussen US big oil die wel veel geld in US shale oil investeert en European big oil die dat veel minder doet. Big oil break even kosten in US shale oil trouwens gemiddeld hoger dan die van de niche players.
  5. forum rang 5 The Third Way... 27 april 2017 08:38
    Nu spreken we dezelfde taal! Inderdaad zijn er zo vele variabelen die de olieprijs beinvloeden dat voorspellen op LT hier bijna dezelfde waarde heeft als een bezoek aan het orakel van Delphi...

    P.S.: in het midden-oosten werden de 2017 budgetten herschreven op basis van olieprijzen die nog lang tussen de $50 en 60 bewegen. De Russiche centrale bank zette in op $45. Faites vos jeux!
  6. Jilles van den Beukel 27 april 2017 14:20
    quote:

    Broke Even schreef op 27 april 2017 08:45:

    Zien jullie niet dat het olietijdperk op zijn laatste benen loopt. Dan heb je echt een plaat voor je kop...
    Dat zou mooi zijn voor het klimaat. Ondertussen stijgt de wereldwijde vraag naar olie stug door. En worden de rijen op Schiphol steeds langer...
  7. forum rang 6 !@#$!@! 3 mei 2017 12:48
    Misschien moet de olie industrie eens zien wat ze met dit soort ontwikkelingen gaan doen. Op dit moment zou er in het regeerakkoord komen:

    Vanaf 2025 een verbod op de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor.

    Tja, dan gaat het hard. Nederland zal echt niet de enige zijn. Let wel , dit is al over 8 jaar. Al huidige investeringsbeslissingen moeten hier dus al rekening mee houden.
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links