TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Juuni 2017

3.395 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
[verwijderd]
0
ASML:

In juli 2012 maakte ASML bekend dat het 25% van het aandelenkapitaal heeft gereserveerd voor technologiebedrijven die ook belangrijke afnemers zijn. Deze aandeelhouders worden partners in het zogenaamde Customer Co-Investment Program dat zich richt op onderzoek en ontwikkeling van een nieuwe generatie lithografietechnologieën.[13] De ontwikkeling van wafers met een diameter van 450mm maakt hier onderdeel van uit en ook de verdere ontwikkeling van de chips productie met EUV (Extreem UltraViolet). Dit programma behelst een totale investering van € 1,38 miljard gespreid over de jaren 2012 tot en met 2017. De opbrengst van de aandelenverkoop, circa € 4,2 miljard, zal worden gebruikt om voor eenzelfde bedrag bestaande aandelen terug te kopen. Op 4 december 2012 maakte ASML bekend dat de aandelen daadwerkelijk zijn ingekocht.[14] In totaal zijn 96,6 miljoen aandelen uit de markt gehaald tegen een gemiddelde koers van € 39,91 per aandeel. ASML heeft in totaal € 3,85 miljard besteed aan deze aandeleninkoop. De aandelen die aan de strategische aandeelhouders zijn verstrekt hebben géén stemrecht. De partners mogen geen aandelenbelang van meer dan 19,9% in ASML opbouwen in de komende zes jaar.
Het Amerikaanse Intel was de eerste strategische aandeelhouder; Intel verkreeg een aandelenbelang van 15% en gaat € 830 miljoen aan het ontwikkelingsprogramma bijdragen. Voor Intel betekent dit een totale investering van € 3,3 miljard. Medio augustus volgde het Taiwaneese chipbedrijf TSMC dat voor € 838 miljoen een aandelenbelang van 5% in ASML kocht.[15] Ook dit bedrijf zal de komende vijf jaar € 276 miljoen in het project investeren. De laatste strategische aandeelhouder is Samsung Electronics; Er volgde een investering van € 276 miljoen en daarnaast nam het Zuid-Koreaanse bedrijf een belang van 3% in ASML.
Op 16 januari 2015 werd bekend dat TSMC het pakket aandelen uit 2012 met ongeveer een half miljard euro winst had doorverkocht aan een grote investeerder.

Hoe zou dit dan gaan bij TT , als Bosch een 10 % gaat krijgen ? Hoe zal dan de rekensom worden ?
tatje
0
quote:

Erg chebbi schreef op 10 juni 2017 11:03:

@tatje HG had het in relatie tot die 10% over some housekeeping..
Ja Erg chebbi.

Ik kan het niet vinden in de minutes van de AVA 2017.

Herinner me wel, dat Harold zei, we moeten ons bij die toevoeging niet te veel denken, want is gewoon van huishoudelijke aard, zoiets.

Hij probeerde EN/OF STRATEGISCHE ALLIANTIES wel af te doen als, normale toevoeging, heeft niets te betekenen.

TJA !
Crash Bandicoot
1
En heeft bij al die bedrijven de AFM hier ooit wat aan gedaan?
Reken er dan maar niet op dat dat nu wel gaat gebeuren.
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 10 juni 2017 11:13:

[...]

Ja Erg chebbi.

Ik kan het niet vinden in de minutes van de AVA 2017.

Herinner me wel, dat Harold zei, we moeten ons bij die toevoeging niet te veel denken, want is gewoon van huishoudelijke aard, zoiets.

Hij probeerde EN/OF STRATEGISCHE ALLIANTIES wel af te doen als, normale toevoeging, heeft niets te betekenen.

TJA !
Dat was in 2016 volgens mij in de de Q3 cc.

Lol ik ben ik helemaal bij. Insider zeg maar. TT inside. Dat niet.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Hik schreef op 10 juni 2017 09:31:

[...]
BDB, over die zin: Als je het patent leest wat ik gisteren postte, dan lees je daar hetzelfde over aanvullende (bijv. video, lidar) sensoren aangaande aanvullende localisatie.
Wat verder deze Radar localisatie bijzonder en nóg nauwkeuriger maakt dan RoadDNA, is het feit dat de richting waarin het stationaire object is waargenomen ook in de layer terecht komt. Dat verklaart dat alles weer opnieuw gemapt moet gaan worden.[Huh?]

Let wel: met RoadDNA heeft TomTom nu nog een voorsprong en als ik het persbericht van TomTom lees, dan zijn ze niet voornemens om er zomaar van af te zien. We hebben het dus mogelijk over een extra redundantie via twee totaal gescheiden sensor-en maplayer-paden. Ik denk dat veiligheidspuristen en de OEM's dit graag zien. Het maakt de SDC betrouwbaarder en veiliger.
Verder denk ik ook echt dat het principe door Bosch bedacht is, maar om het allemaal gestructureerd in de maplayer te krijgen (en straks realtime updates er mee te voeden) is echt wel nauw samengewerkt met TomTom engineers.

Volg je ook mijn gedachtengang wat Tesla betreft? Musk was ook nogal enthousiast over een Bosch OTA update aangaande Radar sensoren. Ik heb nog niet uitgezocht welke LR-Radar er in de Tesla HW2 zit.
RESEARCH
1
Begrijp niet helemaal goed waarom Société Générale zijn uitbreiding van de bruto shortpositie meld (van 1,29% naar 1,49%). De meldingsplicht ontstaat pas bij 3%. De netto short positie is natuurlijk wel lager dan 0,5% anders had deze gemeld moeten worden. Zij zitten daarnaast dus ook sowieso long voor 1%. Waarom dan wel de bruto shortpositie vermelden?
DerksVisie
0
quote:

Natte krant schreef op 10 juni 2017 11:19:

[...]
Dat was in 2016 volgens mij in de de Q3 cc.

Lol ik ben ik helemaal bij. Insider zeg maar. TT inside. Dat niet.
Het was zelfs iets recenter Q1-2017:

files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

Andrew Humphrey
- Morgan Stanley, Research Division:

Okay. And then maybe finally on this. In a week or so, I think you'll have your AGM. I was looking through the list of motions on that, and there's a
change in one of them around potential equity increase. I think, previously, you basically kind of sought permission to issue up to 10% of equity
for M&A. And I think this time that was changed to up to 10% of equity for M&A and/or strategic alliances. So is there any kind of change in thinking
there strategically that we should be alert to?

Harold Goddijn - TomTom N.V. - CEO:

No, you shouldn't read too much in that. There's a bit of housekeeping going on there, Andrew.
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 10 juni 2017 10:08:

Iedereen heeft een eigen interpretatie van Radar Road Signature Layer.

Een stuk uit het PB van Tom Tom.

TU-Automotive Detroit, MI, USA, 7 June 2017 TomTom (TOM2) and Bosch today announced the creation of an HD map with integrated Radar Road Signature layer for the localisation of vehicles in autonomous driving. The Radar Road Signature layer will allow automated vehicles to determine their exact location on a road down to a few centimeters, working in conjunction WITH THE TOM TOM HD MAP.

The advantage of the Bosch Radar Road Signature map is its robustness: unlike maps that rely exclusively on video data for vehicle localisation, the Radar Road Signature can be used and generated reliably at night and in conditions of poor visibility. The Bosch Radar Road Signature only needs to transmit five kilobytes of data to a cloud per kilometre, which is half the bandwidth necessary for video-based mapping.

Harold Goddijn, CEO of TomTom, said: “We’ve been working hard to create the HD Map needed for autonomous driving, including localisation attributes such as TomTom’s RoadDNA. It’s exciting to be launching this additional localisation layer with Bosch in the form of the Radar Road Signature – that greatly increases the robustness of localisation under all circumstances.”

“The Radar Road Signature is a milestone on the path towards automated driving. It will enable automated vehicles to reliably determine their location at all times,” says Bosch board of management member, Dr. Dirk Hoheisel.

- With the Tom Tom HD map, dat is groen en klik je dat aan, dan heeft Tom Tom het over Tom Tom HD map and Road DNA.
- dus als TT het over de Tom Tom HD map heeft is dit de Tom Tom HD map met ROAD DNA.
- TomTom (TOM2) and Bosch today announced the creation of an HD map with integrated Radar Road Signature layer for the localisation of vehicles in autonomous driving. The Radar Road Signature layer will allow automated vehicles to determine their exact location on a road down to a few centimeters, working in conjunction with the TomTom HD Map.
Dus Tom Tom HD map and Road DNA, daar wordt een layer aan toegevoegd van Bosch, Radar Road Signature LAYER.
Bosch heeft die Layer ontwikkeld als toevoeging aan HD maps en Road DNA.
- The advantage of the Bosch Radar Road Signature map is its robustness: unlike maps that rely exclusively on video data for vehicle localisation, the Radar Road Signature can be used and generated reliably at night and in conditions of poor visibility. The Bosch Radar Road Signature only needs to transmit five kilobytes of data to a cloud per kilometre, which is half the bandwidth necessary for video-based mapping.
Hier zeggen ze dus, dat de Radar Road signature Layer van Bosch gebruikt maakt van de HD maps en Road DNA van Tom Tom.
Ze gebruiken met die layer heel weinig data en dat is gunstig voor video based mapping en s nachts en bij slecht weer.
- Dus Radar Road Signature layer is van Bosch met patenten van TT mogelijk gemaakt. EEN SOORT ALLIANTIE DUS :-)
- dit zegt Harold :Harold Goddijn, CEO of TomTom, said: “We’ve been working hard to create the HD Map needed for autonomous driving, including localisation attributes such as TomTom’s RoadDNA. It’s exciting to be launching this additional localisation layer with Bosch in the form of the Radar Road Signature – that greatly increases the robustness of localisation under all circumstances.”
- Dirk van Bosch zegt nog : “The Radar Road Signature is a milestone on the path towards automated driving. It will enable automated vehicles to reliably determine their location at all times,” says Bosch board of management member, Dr. Dirk Hoheisel
- voor degenen die nog twijfelen : The advantage of the Bosch Radar Road Signature map is its robustness, staat gewoon in het PB.

Mijn conclusie Bosch heeft Radar Road Signature layer ontwikkeld op HD maps en Road DNA van Tom Tom.

Eigenlijk een missing link ( toevoeging ) van TT maps en Road DNA, niet veel data en te gebruiken bij nacht en slecht weer.

Dan kruip je als Bosch en Tom Tom dus nog veel dichter naar elkaar toe.

En dan zegt Bosch, wij hebben jullie produkt nog beter gemaakt, zullen we gaan samen wonen :-), maar op zijn minst een ALLIANTIE.

Agenda AVA.

Al jaren staat op de agenda : 2013 2014 2015 2016.

8 ( II) tot 10 procent 10% in verband met dan wel in relatie tot fusies en overnames

ECHTER in 2017 staat er :
8 ( II ) tot 10 procent 10% in verband met dan wel in relatie tot fusies en overnames EN/OF STRATEGISCHE ALLIANCIES.

Schiet mij maar lek, als Bosch geen strategische alliantie wordt.

Het woord en/of strategische allianties, werd zelfs bij de laatste AVA door de voorzitter in de minutes gemeden als de pest :-)

De voorzitter gebruikt dat woord niet 1 keer in de minutes.

Het staat ( strategische Allianties ) er 1 maal in bij de stemming.

TJA.


Tatje: Bosch RRS staat volledig los van RoadDNA. Lees het patent en je snapt de twee totaal verschillende gedachtengangen er achter.
tatje
2
Ha Hik.

Misschien snap ik het niet zo goed.

Harold Goddijn, CEO of TomTom, said: “We’ve been working hard to create the HD Map needed for autonomous driving, including localisation attributes such as TomTom’s RoadDNA. It’s exciting to be launching this additional localisation layer with Bosch in the form of the Radar Road Signature – that greatly increases the robustness of localisation under all circumstances.”

Locatie benodigdheden zoals Road DNA.
Radar Road Signature noemt Goddijn dan : deze aanvullende locatie layer van Bosch.
[verwijderd]
9
@Tatje:
De HD-Map is de basis. Daar zijn alle weg- rijbaan, rijstrook kenmerken in vastgelegd, maar ook stoplichten, wegmarkeringen, vaste objecten als gebouwen, zendmasten, noem maar op.

De localisatielaag is nodig voor de (al dan niet deels) autonome auto. Alleen door localisatie kan met zekerheid bepaald worden waar precies op de rijstrook zich de auto bevindt (met een marge van enkele centimeters).

Tot nu toe kennen we (los van de Google/Waymo manier) 3 gecommuniceerde localisatie principes die bovenop een HD-Map gebruikt worden:
- REM van Mobileye (gemaakt met camera, in de SDC te gebruiken met camera)
- RoadDNA van TomTom (gemaakt met Lidar, in de SDC te gebruiken met camera)
- Bosch RRS (gemaakt met LongRange Radar, in de SDC te gebruiken met LR Radar)

In het BNR interview vertelde onze vrolijke Harold al dat hij RoadDNA niet 100% betrouwbaar achtte. We weten dat Camera's niet ongevoelig zijn voor licht/donker omstandigheden en Camera's en Lidar hebben last van mist/regen/sneeuw.
Radar heeft deze beperkingen niet.
Men heeft het dus nodig gevonden om een goedkope localisatielaag te ontwikkelen die niet deze beperkingen zou bezitten. Dat is nu Bosch RRS geworden.
Het nadeel van Bosch RRS is, dat de gegevens die de Mobile Mapping Vans tot nu toe verzameld hebben, niet de data bevatten om hieruit de RRS localisatielaag te halen. Het hele zwikkie moet dus opnieuw gereden worden, hetzij door Mobile Mapping Vans, danwel door een crowd van deelnemende auto's waar wel de LR radar-sensor van Bosch is ingebouwd.
Bosch RRS werkt onafhankelijk van RoadDNA. In de Bosch RRS laag worden stationaire objecten vastgelegd, alsmede de hoek van de auto ten opzichte van het object. Het grote voordeel hiervan is dat, wanneer je twee of meer van deze objecten 'in the picture hebt'en je matcht die gegevens met de in de auto aanwezige HD-Map, dat je een nóg grotere nauwkeurigheid bereikt dan met RoadDNA.
In het patent van Bosch wordt RoadDNA, noch TomTom dan ook genoemd. Alleen de HD-map wordt hierin genoemd.
Toch zou ik niet willen beweren dat dit het einde is voor RoadDNA. We hebben tenslotte die gegevens nú al voor grote delen van Europa en de US paraat. Dus testen hiermee is zowieso relevant én mogelijk vinden industrie en regelgeving het wel interessant of noodzakelijk om over 2 totaal gescheiden sensor paden en dienovereenkomstige maplagen te kunnen beschikken. Redundantie is niet geheel onbelangrijk als je het over een gerobotiseerde toepassing hebt waarbij menselijk ingrijpen aan de kant wordt gezet (misschien slaap ik wel tijdens de rit).
Daarom heeft Goddijn het ook over een 'additional localisation layer'. Misschien is het wel onderdeel van een big plan om alles in één hand te kunnen leveren.

Meer kan ik er niet van maken. Bosch lijkt me heel erg committed naar TomTom toe, en dat geeft me een prettig gevoel.

PS (De industrie zou er mogelijk ook nog voor kunnen kiezen om REM als extra visuele localisatielaag te laten gebruiken bovenop TomTom HD-Maps, dus dan niet RoadDNA, maar dat is wel heel speculatief. Maar mogelijk is het wel. Het nadeel hiervan is dan weer wel dat je met de speciale Mobileye EyeQ chips moet werken. Dat is weer een heel ander verhaal. Ik weet ook niet wat Intel hierin eventueel gaat betekenen).

Edit: linkje naar Open Lane NDS model: jumpshare.com/v/dV7gbw985mf508csOZRq
[verwijderd]
2
quote:

DerksVisie schreef op 10 juni 2017 12:41:

[...]

Het was zelfs iets recenter Q1-2017:

files.shareholder.com/downloads/TOMTO...

Andrew Humphrey
- Morgan Stanley, Research Division:

Okay. And then maybe finally on this. In a week or so, I think you'll have your AGM. I was looking through the list of motions on that, and there's a
change in one of them around potential equity increase. I think, previously, you basically kind of sought permission to issue up to 10% of equity
for M&A. And I think this time that was changed to up to 10% of equity for M&A and/or strategic alliances. So is there any kind of change in thinking
there strategically that we should be alert to?

Harold Goddijn - TomTom N.V. - CEO:

No, you shouldn't read too much in that. There's a bit of housekeeping going on there, Andrew.
Ja!! Zit die Harold nou die Andrew een beetje met een kluitje in het riet te sturen of zijn "we" hier weer aan het mindf*#@(*
[verwijderd]
0
quote:

W schreef op 10 juni 2017 15:06:

@ Hik

blijf vooral - bedankt voor de uitleg
Inderdaad Hikmans. Eindelijk begint het mij enigszins te dagen....tbc.
[verwijderd]
1
Had iemand het filmpje nog gezien van TomTom Virtual Reality Driving Experience?

www.youtube.com/watch?v=tUrw835TjDM

Niet super boeiend verder, maar het viel me wel op dat het dashboard van die auto op z'n minst erg lijkt op een bepaald model auto zie: elektrischeauto.com/wp-content/upload...

Bijlage:
Energy
0
[verwijderd]
1
quote:

Was here schreef op 10 juni 2017 15:39:

Speelt mobileye nog een rol bij bosch oplossing of zetten ze mobileye in een hoekje?
volgens mij niet www.reuters.com/article/us-intel-mobi...
[verwijderd]
2
nog een update op mijn post hierboven, volgens mij is dit hoe een volvo drive me auto er uit ziet, toch net wat anders (wat ik dus wel vreemd vind omdat TT en Volvo samenwerken en dit ook publiek bekend is).

fortunedotcom.files.wordpress.com/201...

De versnellingspook en knoppen lijken wel weer meer op volvo.
Energy
1
Ok dank je wel.Kan Intel vast beginnen met afschrijven.

quote:

desmi schreef op 10 juni 2017 15:52:

[...]

volgens mij niet www.reuters.com/article/us-intel-mobi...
tatje
0
Dank je wel Hik,

Je hebt een leek weer iets slimmer gemaakt.

Misschien matchen Road DNA en Radar Road Signature inderdaad goed samen, nog meer betrouwbaarheid.

Additional localisation layer.

Het is dus een layer, een patent van Bosch.

~ Radar Road Signature: robust localisation layer with minimal data, compatible with TomTom HD Map ~

Ik snap het nu beter, RRS compatible met Tom Tom HD maps.

Eigenlijk is RRS ook een soort Road DNA, alleen krijgen ze de DNA op een andere manier.( Robuster )

Minder data, beter tijdens de nacht en slecht weer.

Alleen zelfde rondje :-) nog eens rijden.

Het is, wordt, blijft spannend :-)

Als Harold al twijfelt aan de betrouwbaarheid van Road DNA ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN, dan zal RRS die laatste twijfel opheffen.

Dan zal Harold ook wel al langer met Bosch brainstormen om Road DNA beter te maken, of te vervangen door iets dat beter is en of samen kan worden gebruikt.

Bosch zal inderdaad kapitalen hebben uitgegeven aan de ontwikkeling van RRS, dus wordt het een Bosch patent.

Maar, ik geloof dat de samenwerking tussen Bosch en Tom Tom nog inniger wordt, dan ie al was :-)

We zullen zien !

3.395 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront