TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2017. Scharrelmaand?

4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
harrysnel
5
quote:

Grovert schreef op 5 juli 2017 09:53:

5-7-2017 09:47:46

Beursblik: deal met Chinese Baidu goede slag voor TomTom

NIBC kan impact nog moeilijk kwantificeren.

(ABM FN-Dow Jones) TomTom heeft met de nieuwe deal met het Chinese Baidu een goede slag geslagen en een sterke partner aan boord gehaald. Dit schreef analist Martijn den Drijver van NIBC woensdagochtend naar aanleiding van de eerder vandaag aangekondigde samenwerking met het Chinese bedrijf.

De marktvorser van NIBC wees er op dat Baidu al samenwerkt met Here, de grote concurrent van TomTom. Door nu te kiezen voor de Nederlandse navigatiespecialist kan dit volgens Den Drijver wel eens een signaal zijn dat Baidu ontevreden is over de progressie die Here boekt. Volgens de analist ligt TomTom dan ook ruim voor op schema met de ontwikkeling van HD-kaarten, zonder dat dit volgens NIBC in het tweede kwartaal leidde tot een significante stijging van de operationele kosten.

Den Drijver past zijn taxaties vooralsnog niet aan, omdat bij gebrek aan details de impact van de deal moeilijk te kwantificeren is. Bij handhaving van een Neutraal advies, merkte de analist op dat de recente koersdaling van TomTom opwaarts potentieel voor het aandeel biedt. Het koersdoel blijft 9,70 euro.

Op een licht groen Damrak noteerde het aandeel woensdagochtend 4,9 procent hoger op 8,99 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved
Die Den Drijver is toch echt een lulhannes 1e klas. Gaat onlangs met zijn advies van Buy naar Hold oa omdat "Here aan kracht lijkt te winnen". En dan nu ligt TomTom toch weer voor en is Baidu mogelijk ontevreden over Here. Maar: "hij gaat dat niet kwantificeren" en blijft bij zijn taxaties. Ehm....een analist moet dit toch doorrekenen in zijn spreadsheet? Of is dat niet gewenst? En: bij zijn verandering van Buy naar Hold was de positie van TomTom tov Here een onderbouwing....en nu speelt dat dus geen rol?

Dit past overigens mooi bij de laatste zin uit het persbericht van TT:

"This announcement will not have a material financial impact on the current fiscal year. Entering into this partnership is in line with TomTom’s strategy and is beneficial to its long-term development."

Den Drijver = spreekbuis management.

Mijn mening: het management wil de koers met dit soort uitspraken nog "in toom" houden. Den Drijver werkt mee aan deze koerssturing. Als dit Baidu bericht gekomen was toen de koers van TomTom E9,70 stond waren we uitgebroken en >E10 gegaan. De adviesverlaging van Buy naar Hold van den Drijver heeft zeker meegeholpen om de koers een euro lager te zetten. We staan daarom nu opnieuw rond de E9. Een niveau wat we eerder al naderden na: autoshow Genève 2016, Volvo deal, NVIDIA deal, Microsoft deal..... Een niveau waarvan we teruggezakt zijn door EBIT verlaging voor 2016-2018 door Den Drijver halverwege 2016. Weggezakt door waarschuwing Consumer. Altijd is er wel iets om de koers te doen dalen indien nodig.

Bij Den Drijver ontbreekt de wil om significant hoger te gaan. Ook niet met dit prachtige nieuws. Dat past bij het downplayen van TT zelf. Uitspraken van Taco over de assetwaarde van Telematics. Het vasthouden aan Consumer om daar de focus op te leggen indien nodig

Wat mij zo tegenvalt van Den Drijver: hij is bereid om ieder kant op te kletsen als dat van hem gevraagd wordt. Hij weet heus wel hoe belangrijk dit nieuws van vandaag is. Ik herinner mij de deal van TomTom met Telechips om ook de Chinese markt te betreden. Dit was destijds (herfst 2016) het commentaar van Den Drijver op de deal van TomTom met Telechips:

"NIBC stelde dat dit veelbelovend klinkt, maar tekende daarbij aan dat het TomTom niet is toegestaan om kaarten te verkopen in China. Dit kan het navigatiebedrijf alleen doen via zijn joint venture met Autonavi. Autonavi werd in 2014 gekocht door Alibaba, waarna een periode van onafgebroken stilte aanbrak. De marktvorser toonde zich derhalve "zeer voorzichtig"over de mogelijke uitkomst van de gesprekken tussen TomTom en Telechips."

Onze topper was destijds dus ontgaan dat de JV met Autonavi (Golden Tom) al in liquidatie was. Dat was in het jaarverslag 2015 al te vinden maar Den Drijver "wist hier dus niets van en downplayde de mogelijkheden voor TT in de Chinese markt omdat TT gebonden zou zijn aan Autonavi". Op het forum wisten we dit al en zagen we in Baidu de nieuwe partner. Heb er nog over gemaild met IR over dit commentaar van Den Drijver. En dan nu vandaag komt meneer weer met commentaar en vergeten zijn zijn zorgen dat TomTom gebonden is aan Autonavi.

Voor mij 2 mogelijkheden;
1 Hij heeft de ballen verstand van TomTom.
2 Hij kletst in gewenste richting.

Ik ga voor 2.

Jmho
[verwijderd]
1
quote:

DerksVisie schreef op 5 juli 2017 09:55:

[...]

Haha daar heb je toch helemaal niks aan zo'n analist. Het is toch juist zijn taak om de toekomstige winstgevendheid te kwantificeren. Maar de toekomstige Q2 cijfers weet hij dan wel weer te voorspellen.
Nouja zijn stelling "Hey Tomtom we willen nou eindelijk wel eens wat cijfers horen" ben ik volledig met hem eens.

Ze werken al met Apple samen sinds 2012 en hoeveel heeft dat nou daadwerkelijk bijgedragen aan de omzet? Deals zijn goed, harde getallen beter.
Dokus
0
quote:

groeibriljant schreef op 5 juli 2017 10:15:

[...]

Mijn koersdoel van 400-700 euro in 2025 is straks nog veel te laag.
En die eerste hobbel van 100 euro gaat wellicht ook eerder komen dan 2021-2022. De Chinezen gaan de boel onder leiding van Baidu nu giga versnellen.
RUSTAAAAAGHH

eerst maar eens de 9 eu hobbel ;-0
[verwijderd]
1
quote:

xynix schreef op 5 juli 2017 10:02:

[...]
Wat een rat! Snapt hij er echt zo weinig van?

Martijn den Drijver schrijft toch een positief stuk? Baidu kiest voor TomTom en hebben daar volgens den Drijver waarschijnlijk redenen voor. Het gaat niet zo snel met de HD maps van TomTom. In bredere zin gaat het natuurlijk niet alleen om wie het verst is met de dekking van HD maps maar vooral wie de meest vooruitstrevende technologie in huis heeft om die te maken. Daar heeft TomTom vroeg op ingezet met het realtime mapping platform en plukt ze nu de vruchten van.
Hoop....
1
Als ze dit nou 'na vasthouden en dan iedere dag een procentje erbij. Dat zou wat zijn
Grovert
1
corporate.tomtom.com/analysts.cfm?his...
ING Marc Zwartsenburg 05-Jul-17 € 15.50 Buy
Marc Zwartsenburg 19-Apr-17 € 15.50 Buy

www.beursonline.nl/Beursnieuws/ANP-05... (AFN) - TomTom zet met de samenwerking met het Chinese Baidu bij HD-kaarten voor autonoom rijden een goede strategische stap. Volgens ING is Baidu namelijk een belangrijke partner en versterkt TomTom zijn positie als het gaat om dekking en opkomende markten.

TomTom is een van de partners van Baidu bij diens programma voor zelfrijdende auto's. Volgens ING laat de deal zien dat het navigatieplatform van TomTom als zeer concurrerend wordt beschouwd ten aanzien van rivaal HERE, die een samenwerkingsverband heeft met het Chinese Tencent.

ING heeft een buy-advies voor TomTom. Dat aandeel was woensdag een uitblinker in de MidKap met een koerswinst omstreeks 10.20 uur van 5,4 procent op 9,04 euro.
[verwijderd]
1
Wellicht kan TomTom nu ook snel het Apple juk van zich afschudden. De Chinezen zullen hun spul echt niet alleen voor die giga Chinese EV-markt gaan produceren. De door Bosch genoemde 1 miljoen sensorwagens per continent kunnen snel worden gerealiseerd, zeker als Tesla ook leuk bijdraagt. iPhone-probes zijn tegen die tijd irrelevant.

Als HERE deze boot mist komen ze terug in de probedeprivatie-val waar zij (en eerder Google) in zaten. Als het TomTom-platform toch uiteindelijk die de facto standaard wordt waar ik jaren geleden al van droomde wordt de dataverwerking uiteindelijk te duur voor iedere concurrent.
Mark12
0
quote:

groeibriljant schreef op 5 juli 2017 10:15:

[...]

Mijn koersdoel van 400-700 euro in 2025 is straks nog veel te laag.
En die eerste hobbel van 100 euro gaat wellicht ook eerder komen dan 2021-2022. De Chinezen gaan de boel onder leiding van Baidu nu giga versnellen.
Zit je in je manische periode? Houdt al even aan, geloof ik...
[verwijderd]
0
Veel hosanna gehalte, komende week gewoon weer richting 8.60
Er moeten cijfers tegenover staan om deze koers te handhaven.
emilio!.!
4
in december schreef hij nog dit: en dan nu zeggen dat je geen impact kan inschatten? je mag wel wat meer je best doen Den Drijver!

Den Drijver schat de investering op 3,1 miljard euro, wat volgens hem niet alleen bevestigt dat TomTom ondergewaardeerd is, maar ook betekent dat HERE in China de koppositie in gaat nemen, tenzij TomTom erin slaagt ook een lokale partner te vinden.

"Als TomTom er niet in slaagt een Chinese partner te vinden, dan blijft de omzet daar laag", aldus Den Drijver. "Maar omdat we geen materiële omzet uit China meerekenen in onze modellen, is er geen impact op onze waardering [van het aandeel]", volgens de marktanalist, die een koopadvies en koersdoel van 10,00 euro heeft op het aandeel TomTom
Erg chebbi
0
HD-mapproductie:
Europa en flink stuk USA op basis van eigen middelen (voorfinanciering uit de winst). China gaan ze toch niet zelf voorfinancieren..? Zo kunnen ze toch niet doorgaan?
Gaat er een emissie komen om de productie te verbreden? wordt de productie geactiveerd (om nieuwe investeerders te trekken)?
Dit gaat het huidige TomTom toch boven de pet?
Daar kun je dus op wachten. Die 400-700 per aandeel gaat er niet komen. Er komen heel veel aandeelhouders bij..daarvoor moet de koers...omhoog?!
[verwijderd]
0
Kunnen we nu wel weer zeggen dat de koers flink gedrukt was voordat er nieuws kwam...
Hoelang KAN dat nog....
[verwijderd]
1
quote:

harrysnel schreef op 5 juli 2017 10:29:

[...]

Die Den Drijver is toch echt een lulhannes 1e klas. Gaat onlangs met zijn advies van Buy naar Hold oa omdat "Here aan kracht lijkt te winnen". En dan nu ligt TomTom toch weer voor en is Baidu mogelijk ontevreden over Here. Maar: "hij gaat dat niet kwantificeren" en blijft bij zijn taxaties. Ehm....een analist moet dit toch doorrekenen in zijn spreadsheet? Of is dat niet gewenst? En: bij zijn verandering van Buy naar Hold was de positie van TomTom tov Here een onderbouwing....en nu speelt dat dus geen rol?

Dit past overigens mooi bij de laatste zin uit het persbericht van TT:

"This announcement will not have a material financial impact on the current fiscal year. Entering into this partnership is in line with TomTom’s strategy and is beneficial to its long-term development."

Den Drijver = spreekbuis management.

Mijn mening: het management wil de koers met dit soort uitspraken nog "in toom" houden. Den Drijver werkt mee aan deze koerssturing. Als dit Baidu bericht gekomen was toen de koers van TomTom E9,70 stond waren we uitgebroken en >E10 gegaan. De adviesverlaging van Buy naar Hold van den Drijver heeft zeker meegeholpen om de koers een euro lager te zetten. We staan daarom nu opnieuw rond de E9. Een niveau wat we eerder al naderden na: autoshow Genève 2016, Volvo deal, NVIDIA deal, Microsoft deal..... Een niveau waarvan we teruggezakt zijn door EBIT verlaging voor 2016-2018 door Den Drijver halverwege 2016. Weggezakt door waarschuwing Consumer. Altijd is er wel iets om de koers te doen dalen indien nodig.

Bij Den Drijver ontbreekt de wil om significant hoger te gaan. Ook niet met dit prachtige nieuws. Dat past bij het downplayen van TT zelf. Uitspraken van Taco over de assetwaarde van Telematics. Het vasthouden aan Consumer om daar de focus op te leggen indien nodig

Wat mij zo tegenvalt van Den Drijver: hij is bereid om ieder kant op te kletsen als dat van hem gevraagd wordt. Hij weet heus wel hoe belangrijk dit nieuws van vandaag is. Ik herinner mij de deal van TomTom met Telechips om ook de Chinese markt te betreden. Dit was destijds (herfst 2016) het commentaar van Den Drijver op de deal van TomTom met Telechips:

"NIBC stelde dat dit veelbelovend klinkt, maar tekende daarbij aan dat het TomTom niet is toegestaan om kaarten te verkopen in China. Dit kan het navigatiebedrijf alleen doen via zijn joint venture met Autonavi. Autonavi werd in 2014 gekocht door Alibaba, waarna een periode van onafgebroken stilte aanbrak. De marktvorser toonde zich derhalve "zeer voorzichtig"over de mogelijke uitkomst van de gesprekken tussen TomTom en Telechips."

Onze topper was destijds dus ontgaan dat de JV met Autonavi (Golden Tom) al in liquidatie was. Dat was in het jaarverslag 2015 al te vinden maar Den Drijver "wist hier dus niets van en downplayde de mogelijkheden voor TT in de Chinese markt omdat TT gebonden zou zijn aan Autonavi". Op het forum wisten we dit al en zagen we in Baidu de nieuwe partner. Heb er nog over gemaild met IR over dit commentaar van Den Drijver. En dan nu vandaag komt meneer weer met commentaar en vergeten zijn zijn zorgen dat TomTom gebonden is aan Autonavi.

Voor mij 2 mogelijkheden;
1 Hij heeft de ballen verstand van TomTom.
2 Hij kletst in gewenste richting.

Ik ga voor 2.

Jmho

Ik ga voor 1. Hij begrijpt de markt niet en is niet in staat om enkele jaren vooruit te kijken. Kan alleen maar de huidige kwartaalcijfers in een sheetje stoppen en daarmee voorspellingen doen voor over 3 maanden.

Het downplayen gebeurt door TomTom en is inderdaad verdacht. Het hint naar een smerig spel en dan kom je al snel op een smerige delisting tegen een prikkie van rond de 12 euro. Of grootaandeelhouders die jaarlijks giga verdienen aan het schrijven van opties via een dirty bank/tussenpersoon in Londen.
Of zou Taco Titulaer echt geen verstand hebben van assetwaarde en wat de peers doen in de markt?
De huidige minimale assetwaarde van TomTom is volgens marktexpert Roger Lanctot toch ergens rond de 40 euro. En dat was voor deze giga-deal met Baidu.

TomTom wordt met deze stap wereldmarktleider in de nieuwe markt van HD-maps en aanverwante real-time services voor de ADAS/HAD-auto's van vandaag en morgen. Een markt van nu nihil naar boven de 25 miljard in 2025. Een markt waarin Goddijn 50% marktaandeel verwacht in 2020.
[verwijderd]
1
quote:

Stille vennoot schreef op 5 juli 2017 10:51:

Hoe groot is de Chinese automarkt ongeveer ?
Even ruwweg uit mijn hoofd:

-mondiale markt gaat nu naar zo'n 105-110 miljoen stuks per jaar. Groeit gestaag verder naar 140 miljoen.

-China heeft daarvan nu zo'n 30%. Dat gaat op termijn naar 35%-40%.
Dutchy Ron
0
Het verschil is dat den Drijver geen aandeelhouder is, niet verliefd is op (het aandeel) TT en niet droomt over TT en koersdoelen van boven de 100 euro. Ik geloof niet in complot theorieën die worden aangestuurd vanuit TT, wel vanuit andere hoek.
[verwijderd]
0
Zeg 30 miljoen auto's in China ?
zeg 30 % marktaandeel is 10 miljoen auto's met TT
Max 50 euro per auto per jaar ? is ...? 500 mio ? beetje veel, dat kan niet kloppen
Ff opnieuw...
pfffff
harrysnel
0
Ging eerder op forum over de wel/niet noodzaak van Lidar als er eenmaal wagens rondrijden die het systeem onderhouden. Ik zie dat 1 van de deelnemers aan Apollo samenwerking Velodyne Lidar is. Dus iig nu betrokken bij dit project.

apollo.auto
Erik9400
0
quote:

Stille vennoot schreef op 5 juli 2017 10:55:

Kunnen we nu wel weer zeggen dat de koers flink gedrukt was voordat er nieuws kwam...
Hoelang KAN dat nog....
Nog jaren omdat tt komende tijd echt geen openheid gaat geven

Mijn strategie laatste maanden is kopen bij 8 maar verkopen boven 9

Dit levert tenminste geld op, wachten op koers >10 (nog) niet

4.246 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 209 210 211 212 213 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 313.662
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront