TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
boem!
0
Toch staat mij iets bij dat de korte deferred Telematics in het 3de of 4de kwartaal van 2016 of 2015 opeens substantieel daalde.
Ik heb daar toen de opmerking gemaakt dat het misschien de definitieve beeindiging was van het contract met Google.
Misschien heeft het nog steeds lopende contract met Google een looptijd van twee jaar.(grapje).
boem!
0
Vreemd maar waar, telkenmale wordt Telematics genoemd terwijl het over een heel andere BU gaat,
Bovenstaande post is daar weer een voorbeeld van.
Uiteraard gaat het om Licensing en niet over Telematics.

Uit de jaarrekeining 2016 blijkt dat de deferred Licensing is afgenomen met ca 20 mio, Ult 2015 31 mio en ult 2016 11 mio.
Het hoeft allemaal niet zo spannend te zijn. In 4q 2015 is de laatste termijn voor Google gefactureert.
En nu factureert men een jaarfactuur voor een nieuwe klant.
[verwijderd]
0
boem!
0
Wat wel belangrijk is, dat de 20 mio minder aan deferred inkomsten in 2016 tov 2015 niet tot eenzelfde afname heeft geleid.
Licensing 2015 142 mio en in 2016 138 mio.
Het kralen rijgen in die tijd bij Licensing heeft die afname goed opgevangen in 2016.
In 2017 zien we een beperkte toename maar deze toevoeging van de deferred in het 3q zal de omzet van dit onderdeel in 2018 zeker goed doen.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

martinmartin schreef op 29 oktober 2017 06:46:

...
Ik heb daar toen de opmerking gemaakt dat het misschien de definitieve beeindiging was van het contract met Google. Misschien heeft het nog steeds lopende contract met Google een looptijd van twee jaar.(grapje).
Idd een grapje. Ik meen ooit gelezen te hebben dat TT aan Google zg. 'journalistieke' traffic-gegevens verstrekte. Dwz. info over de oorzaak of aard van een niet-reguliere file of blokkade. Kennelijk kon Google onze nederlandstalige teletekst niet lezen. Voor zover waar, ging het hier om een zeer geringe omzet.

Het is al jaren geleden, en ik heb er nooit meer iets over gehoord. Bij Licensing gaat de echte omzet behoorlijk heen en weer (zie mijn volgende post), maar dat heeft niks met Google te maken.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

martinmartin schreef op 29 oktober 2017 14:39:

Wat wel belangrijk is, dat de 20 mio minder aan deferred inkomsten in 2016 tov 2015 niet tot eenzelfde afname heeft geleid.
Licensing 2015 142 mio en in 2016 138 mio.
Het kralen rijgen in die tijd bij Licensing heeft die afname goed opgevangen in 2016.
In 2017 zien we een beperkte toename maar deze toevoeging van de deferred in het 3q zal de omzet van dit onderdeel in 2018 zeker goed doen.
Ho ho, beste Martin, let even op de 'operationele omzet', dwz. de officiële ('reported') omzet plus de defrev-groei. Hunnie bij TT lullen er in elke cc over als het om Automotive gaat. Maar over Licensing zwijgen ze. Enige commentaar dat het daar 'flat' verloopt. M'n neus.
Uit de jaarverslagen kan je voor Licensing afleiden:

[Jaar: officieel (IFRS) plus delta-defrev]
2015: 142,1 + 6,0 = 148,1 (operational revenue)
2016: 136,3 - 20,8 = 115,5 (operational revenue)

Niks 'flat' dus. Maar Q1 t/m Q3 dit jaar geven hoop:
2017 t/m Q3: 105,4 + 13 = 118 (oper. rev. over 3 kwartalen, dus nu al meer dan heel 2016).
Voor die 13 verwijs ik naar mijn vorige posts.

Ik heb het ook per kwartaal nader geanalyseerd en voor zover mogelijk met 2016 vergeleken. Maar daar zal ik jullie nu niet mee vermoeien, ook omdat het op mondelinge cijfers van Taco is gebaseerd, die soms ruw afgerond zijn (hoe vertaal je 'doubling'?)

Tenslotte. Ik bracht een week geleden de ontegenzeggelijke defrev-sprong bij Licensing in verband met een Automotive-contract. Daar kom ik op terug, ik zag 'spoken'. Dus dank aan jou en @groeibriljant voor het geduldige tegenspel.
Het was voor mij wel reden om eens dieper in Licensing te duiken, dus dank aan beiden (en ook aan Koos99, een zeer gewaardeerd mede-cijferaar).

Beperktedijkbewaking
1
quote:

marique schreef op 27 oktober 2017 15:16:

[...]
MM,
Je hebt het over een black box.
Iedere buitenstaander zoals jij en ik kunnen daarover een ander mening hebben. Is verder niet relevant, omdat de wijze van kostenverdeling niks zegt over het uiteindelijke bedrijfsresultaat. [1]

NB
Heb vorig jaar medio december in een overzicht laten zien dat afschrijvingen bij Consumer en Automotive in '15 en '16 een opvallende breuk vertoonden met voorgaande jaren. Consumer minder en Automotive meer. Totaal van die twee samen vrijwel onveranderd. Hield geen enkel verband met omzetveranderingen. Dat was duidelijk. Onduidelijk, althans voor mij, was/is de reden hiervan. [2]
[1]: Krabbel svp nu niet terug. Als het om echt algemene opex-kosten gaat (bv. directie-salarissen) dan is het prima dat Consumer z'n deel betaalt. Idem bij 'directe' kosten voor deze BU. Maar als Consumer min of meer omzet-evenredig bijdraagt aan de totale opex (incl. d&a), dan betaalt deze BU teveel (omdat zij zelf nauwelijks d&a hebben).
Ik geef toe: de bijdrage van Consumer aan d&a is te bepalen, maar die aan de opex niet echt. Omdat we de gross margin en het gross result per BU niet weten, weten we ook niet wat Consumer nu procentueel bijdraagt na aftrek van allerlei triviale verkoopkosten. Martinmartin en ik moeten gokken naar de margins, ik heb zo mijn eigen ideeën.

[2]: Reden: verlegging van target en operational revenue. Het mooie van BU's is dat het bedrijf er bijna met willekeur tussen kan schuiven. Dat geeft veel speelruimte bij lastige vragen. Daarom doe ik ook zo mijn best in deze draad. Ik wil TT zoveel mogelijk begrijpen. Technisch lukt mij dat redelijk, ik ben een oude rot op veel van hun deelterreinen.

Maar ook daarom wil ik ook hun cijfers begrijpen, of desnoods afbranden...
Ik zit er onverantwoord veel in voor mijn gepensioneerde doen. Ik noem het vaktrouw. Of support voor alle jonge talenten bij TT. Jullie zijn mijn pensioen, maak het waar...
Mijn generatie deed het voorwerk.

marique
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 30 oktober 2017 06:40:

[...]
[1]: Krabbel svp nu niet terug. Als het om echt algemene opex-kosten gaat (bv. directie-salarissen) dan is het prima dat Consumer z'n deel betaalt. Idem bij 'directe' kosten voor deze BU. Maar als Consumer min of meer omzet-evenredig bijdraagt aan de totale opex (incl. d&a), dan betaalt deze BU teveel (omdat zij zelf nauwelijks d&a hebben).
Ik geef toe: de bijdrage van Consumer aan d&a is te bepalen, maar die aan de opex niet echt. Omdat we de gross margin en het gross result per BU niet weten, weten we ook niet wat Consumer nu procentueel bijdraagt na aftrek van allerlei triviale verkoopkosten. Martinmartin en ik moeten gokken naar de margins, ik heb zo mijn eigen ideeën.

[2]: Reden: verlegging van target en operational revenue. Het mooie van BU's is dat het bedrijf er bijna met willekeur tussen kan schuiven. Dat geeft veel speelruimte bij lastige vragen. Daarom doe ik ook zo mijn best in deze draad. Ik wil TT zoveel mogelijk begrijpen. Technisch lukt mij dat redelijk, ik ben een oude rot op veel van hun deelterreinen.

Maar ook daarom wil ik ook hun cijfers begrijpen, of desnoods afbranden...
[3] Ik zit er onverantwoord veel in voor mijn gepensioneerde doen. Ik noem het vaktrouw. Of support voor alle jonge talenten bij TT. Jullie zijn mijn pensioen, maak het waar...
Mijn generatie deed het voorwerk.

[1] Is geen kwestie van terugkrabbelen, maar van weigeren mijn mening te blijven herhalen.

Met
marique 27 jul 2017 om 19:43
en onze daarop volgende discussie
moet voor elk meelezend forumgenoot duidelijk zijn hoe jij en ik denken over toewijzing/verdeling/allocatie van overheadkosten.

Wie er anders over wil denken, mij best. Zonder verder commentaar.

Overigens is er naast de eerder genoemde opvallende breuk in d&a van '15 t.o.v.'14 een eveneens opvallende grote daling van de ebitda (€ 14,1 mln versus € 55,3 mln). En dat bij vrijwel gelijke omzet. Eigenlijk is het verschil nog groter want in die € 14,1 mln zit ook nog een buitenoperationeel extraatje van € 9,0 mln.

"Consumer operating result in 2015 was significantly negatively impacted by the weakening of the euro against the US dollar and additional investments in marketing to support new product introductions, partly offset by a gain following a legal settlement. (p. 26 JV'15)"

Niemand maakt mij wijs dat die forse daling alleen veroorzaakt werd door extra BU-gerelateerde kosten en een sterkere dollar.

[3] Kijk eens naar de ebitda. Die is na dieptepunt '15 weer stijgend.
Nu plm € 150 mln. Stel een overnamemultple van 20x de ebitda dan heb je een overnamekoers van 12 á 13 euro.
Het zit wel goed met je pensioen :-).

Koos99
2
@BDB
Na een mail aan TomTom IR over de deferred revenue release van Consumer waar Taco T het tijdens de Q3 2017 cc over had, heeft IR aangegeven dat het inderdaad E 13 mio had moeten zijn en geen E 30 mio. Ze gaan het corrigeren.

Taco T. zegt het tijdens de cc overigens ook incorrect, dus het is niet heel vreemd dat dit over is genomen in het transcript.
mjmj
0
quote:

harrysnel schreef op 29 november 2017 10:49:

[...]

...

En realiseer ik me dat de Founders de meeste aandelen hebben.

Dan is er nog maar 1 conclusie mogelijk: de Founders gaan niet via de beurs profiteren van de succesvolle transitie van TomTom. Ze hebben wel het risico verkleind/gespreid door eerst via IPO te cashen en daarna andere partijen mee te laten delen in de financiële consequenties mocht omvorming van Consumer bedrijf naar BtoB bedrijf mislukken.

Voor ons de vraag: wanneer is datum X? Een mogelijkheid die ik zie is daarvoor mei/juni 2018. In 2012 is er namelijk deal met Apple gesloten die drie jaar later in mei 2015 is verlengd. Als deze verlenging ook voor 3 jaar loopt dan eindigt deze over half jaar. Apple deal was belangrijk voor TomTom als 2 way deal (probes voor Maps). Als Apple een change of control clausule heeft opgenomen destijds dan moet daarop gewacht worden met exit. Andere mogelijkheid die ik zie is dat het HERE consortium (icm Bosch) al een deal heeft mbt TT assets en dat er gewacht wordt tot Duitsers stap kunnen/willen zetten.

Post van Harry in de novemberdraad.

Het vet gedrukte gegeven vond ik wel interessant voor de rekendraad.
Benjamin G.
0
Naar aanleiding van het belang van Bosch in Here was er gisteren enige paniek op het forum. Dit is gedurende de dag opgehelderd. Paniek was niet echt nodig.

Ik ben benieuwd of de rekenaars nieuwe inzichten hebben opgedaan voor de komende jaren. Het gaat mij niet om breakup value. Gaat mij om de omzet die TomTom op eigen kracht weet te behalen.

Ik ga er vanuit dat de waardecreatieprocessen in de markt van de autonome auto of connected car nog niet uitgekristalliseerd zijn. Dit maakt het rekenen met marktaandeel en groei van die markt lastig. Anderzijds is extrapolatie van de huidige omzet van TomTom ook geen goede graadmeter.

Voor mij is een belangrijk uitgangspunt of aanname dat TomTom past echt gaat profiteren als er level 4 auto's op de markt komen. Voor 2022 zie ik dat niet gebeuren. Verder worden contracten ruim van tevoren en voor meerdere jaren afgesloten. Dit beperkt tempo van vernieuwing noch los van de technologie die voor diensten in de auto ontwikkeld moet worden in combinatie met bijbehorend businessmodel. en noch los van marktadoptatie.

Onderstaand een simpel rekensommetje. Hoop dat de rekenaars in de afgelopen maanden wellicht nieuwe inzichten hebben opgedaan.

2017 2018 2019 2020 2021 2022
Consumer - 415 - 332 - 249 - 149 - 0
Automotive 186 - 233 - 291 - 378 - 492 - 639
Telematics 164 - 180 - 198 - 228 - 262 - 302
Licensing 143 - 150 - 157 - 173 - 190 - 210

Omzet
Benjamin G.
0
2017 2018 2019 2020 2021 2022
Omzet 908 - 896 - 896 - 929 - 945 - 1151

Bruto omzet 590 - 627 - 627 - 650 - 661 - 805
van 65%
naar 70%

wpa 0,23 0,26 0,27 0,29 0,32 0,42
adj. wpa 0,24 0,37 0,37 0,46 0,48 0,62

Op basis van prognoses uit het verleden, blijkt dat timing cruciaal is. Eerdere prognoses van MartinMartin en Justin (2014, 2015) gingen uit van een groei die startte in 2015/ 2016 en daarna met circa 10% bleef doorgaan. Overigens heb ik die prognoses zeer gewaardeerd. En er van geleerd dat het momentum of groei in de markt langer op zich laat wachten, dan ook ik had gedacht.
Beperktedijkbewaking
0
Er zijn accountants die ons te vuur en te zwaard bestrijden, een enkeling noemt mij zelfs een rukker:

www.iex.nl/Nieuws/ANP-050118-026/TomT...

De zielepiet. Ik beweer niet altijd gelijk te hebben, maar als opponenten gaan schelden, denk ik stiekem dat ik toch echt gelijk heb.

Benjamin G.
0
Belangrijk verschil is dat in bovenstaande prognose consumer geheel naar 0 gaat. Met 25 tot 40% groei in automotive duurt dit even voordat dat is opgevangen. Bruto marge ontwikkeling is eerder al door de rekenaars onderbouwd en ook een aantal jaren terug al goed ingeschat.
boem!
2
Ik wil graag enige kanttekeningen zetten bij jouw prognose dat Consumer binnen een aantal jaren volledig verdwijnt. Hoewel het door de meesten, incl mijzelf als BU al was afgeschreven zie ik toch een paar opmerkelijke ontwikkelingen.

Ter verheldering geef ik hieronder de omzetcijfers per catagorie met de opmerking dat:
Automotive Hardware sinds 2014 wordt verantwoord onder Consumer vanwege het uitfaserende karakter.
Sports sinds 3q-17 under review staat omdat na een veelbelovend begin toen bleek dat een break-even scenario niet valt te verwachten omdat daar minimaal een omzet van 200 mio voor nodig is.
C&S omzet betrekking heeft op het gedefferde gedeelte bij verkoop PND's en op subscriptionbases navigation maps.
PND spreekt voor zich tw 75% van de verkoopwaarde van die toestellen.

omzet 2013: 85 mio(HA), 0(Spo), 122 mio(C&S) en 445 mio (PND)= 652 mio totaal
omzet 2014: 71 mio(HA), 50 mio(Spo), 110 mio(C&S) en 388 mio(PND)= 619 mio tot.
omzet 2015: 73 mio(HA), 69 mio(Spo), 103 mio(C&S) en 379 mio(PND)= 624 mio tot.
omzet 2016: 61 mio(HA), 106 mio(Spo), 95 mio(C&S) en 302 mio(PND)= 564 mio tot.

omzet cum3q-17: 35(HA), 215 mio(Spo+PND) en 72 mio(C&S)= 322 mio tot.

Wat mij opvalt aan deze cijferbrij is dat Automotive Hardware uiteindelijk na 4 jaar zijn uitfasering bereikt lijkt te hebben.
Omdat er geen verdeling wordt gegeven van Sports en PND is het moeilijk in te schatten wat de omzet voor PND in 2017 zal zijn.
Ervan uitgaande dat Sports in 2018 geen bijdrage meer zal leveren aan de omzet is dat wel van belang omdat PND zeker haar lagere bijdrage aan de omzet zal leveren. Ik schat in dat de daling in PND's in 2017 20% heeft bedragen en dat die daling in volgende jaren onverdroten doorgaat.

Opvallend is echter de gerapporteerde omzet C&S onder Consumer.
cum 3q-17 72 mio tov 74 mio in cum3q-16.
Een gedeelte van deze omzet komt via deferred uit verkochte PND's(dus substantieel dalend met een gedeeltelijke afzwakking van die daling door deferred) het andere gedeelte komt uit subscriptionbased navigationmaps.

Mogelijk dat hier de opmerking van HG op sloeg dat Consumer wel eens voor een verrassing zou kunnen zorgen.
Indien deze altijd onderbelichte Consumer-C&S omzet(met hoge marge) wel levensvatbaarheid geniet zou er als omzet voor Consumer het volgende geprognotiseert kunnen worden:
2017: 40 mio(HA), 60 mio(Spo), 90 mio(C&S) en 242 mio(PND)= 432 mio tot.
2018: 95 mio(C&S) en 190 mio(PND)= 285 mio tot.
2019: 105 mio(C&S) en 155 mio(PND)= 260 mio tot.
2020: 115 mio(C&S) en 125 mio(PND)= 240 mio tot.
2021: 130 mio(C&S) en 100 mio(PND)= 230 mio tot.
2022: 150 mio (C&S) en 80 mio(PND)= 230 mio tot.

Dus ja Consumer is afgeschreven voor PND, Automotive Hardware en Sports.
De component C&S in deze BU laat cijfers zien die absoluut afwijken.
Bij de presentatie over 2017 zal ons meer duidelijkheid verschaft worden over alle onderdelen van Consumer.

Benjamin G.
0
Hallo MartinMartin, dank voor je constructieve reactie. Weet jij ook welke diensten er onder services valt? TomTom schrijft in het jaarverslag 2016 het volgende:

"In 2017, we will focus on expanding and enhancing our range of products, apps and services in the Sports category and establish ourselves as a credible sports and fitness consumer electronics brand. We will bring
new features to the MySports app, GPS watches and activity trackers to improve overall user experience that contributes to a healthier life.
We aim to grow Drive specialist product sales in the niche markets whilst extracting the value from the PND category, which we believe will remain a
meaningful category on its own for the foreseeable future."

Het lijkt erop dat er met afstoten van Sports ook een deel omzet bij Services wegvalt (?)

Tweede vraag: de PND markt blijven zij zien als substantieel. Verwacht jij dat ze deze producten binnen het bedrijf houden? Of wellicht toch afstoten ergens na 2020?
boem!
1
Tijdens de publicatie van de jaarcijfers 2016 was men nog heel enthousiast over de resultaten behaald in de sports-divisie.
Men gaf aan, dat er naast nieuwe producten ook veel aandacht zou komen voor apps ed.
In die zin is het wegvallen van Sports ook niet goed voor het C&S gedeelte in Consumer.
Ik kan me zo voorstellen dat men bij verkoop van watches ook een gedeelte van de verkoopprijs middels deferred toebedeeld heeft aan C&S.
Dit gedeelte van de C&S omzet zullen we bij staken dus aflopend gaan missen.
Het gedeelte aan toebedeelde C&S omzet vanuit Sportsverkopen zal echter nooit het nivo van 25% raken dat bij PND's wordt toegepast.
Daarnaast is de totale omzet over de laatste 3 jaar bij Sports beperkt tot 219 mio.
Dus ja het verminderen, wegvallen van Sports zal ook de C&S component van Consumer raken maar zal gezien de beperkte omvang geen grote invloed uitoefenen op het totaal van deze C&S component.

Bij PND'S ligt dat veel gevoeliger.
Ten eerste vanwege het relatief grote gedeelte dat als C&S wordt aangemerkt.
Ten tweede vanwege de waarde van deze PND'S voor het map-making proces.
Daarnaast zijn zij naast Garmin de global leaders in PND'S.
Het uitfaseren van deze catagorie door hogere take-rate embedded systems en de toepassing van mobile solutions zal beiden heel hard raken.
Een koude sanering in dit segment ligt op de loer en zal in eerste instantie leiden tot vertrek van mindere aanbieders waardoor terugval tijdelijk enigszins kan worden opgevangen.
Mogelijk dat Garmin en Tom2 beiden elkaar kunnen vinden door het hardware en software gedeelte te splitsen in Hardware voor Garmin en Software voor Tom2.
Alle seinen staan op groen voor een dergelijk scenario en beide partijen gaan er in dat geval financieel veel op vooruit.(zie ook de opmerkingen in de jan draad over Garmin en Volvo).
Het C&S gedeelte van de PND'S blijft imo hoe dan ook bij Tom2.
Benjamin G.
0
AB MartinMartin. Hoe zie jij de koersdoelen voor de komende jaren? Eerder dacht je aan een scenario met 100+ euro, is dat nog steeds zo?

Onderstaand een redenatie van mijn kant:
Ik verwacht dat rond 2020 concreet duidelijk wordt in welke mate TomTom profiteert van de autonome auto (van level 3 naar level 4) en fleetmanagement. Mogelijk gaan ze ook profiteren van nieuwe of extra diensten die worden ontwikkeld. Het is lastig om alle variabelen goed in te schatten.

Als bleu sky scenario hou ik 50x de verwacht adj. winst per aandeel van het jaar erop aan. Dan ga ik er vanuit dat de toekomstverwachtingen goed zijn en dat TomTom inderdaad weet te profiteren van de groeimarkten, geen (nieuwe) concurrentie of disruptie in technologie/benadering is bijgekomen. En dat beleggers dat (wellicht net als nu) ruimhartig waarderen. Ik kom dan uit op koersdoelen: van rond de 20 euro in 2019 - 2020. 30 euro (2021), 50 euro (2022) en 65 euro (2023).

In dit scenario ga ik niet uit van disruptie in de koers door strategische belangen, overname geruchten, verslechterde economische omstandigheden, tegenvallende marktadoptatie van de autonome auto etc.
boem!
5
Bij nader inzien denk ik, dat er op 9 jan tijdens de webcast hoofdzakelijk een technisch verhaal omtrent deze boekhoudwijziging wordt afgestoken omdat men bij concretisering van deze wijziging een goede inkijk geeft wat we mogen verwachten van de 2017 cijfers en daar staat een andere datum voor gepland.

Ik sta op het standpunt, dat deze actie mijn opvatting ondersteunt dat Tom2 ervoor gaat om zelfstandig haar assets te ontwikkelen.
In dat geval is de te behalen wpa inderdaad de graadmeter voor de te verwachten koers.
Met een huidige, minieme wpa van 25 cent staat er momenteel 33x op de borden.
Omdat de omzet de laatste jaren krimpt en de wpa nauwelijks stijgt heeft de huidige waardering niet veel van doen met de wpa maar meer met de kapitalisatiewaarde van de assets.
De te realiseren wpa zal leidend worden voor de koers van Tom2 bij zelfstandige voortzetting van hun activiteiten.

Bij alle BU's is er onzekerheid over die uitkomst.
Consumer PND is uitfaserend maar mogelijk dat de subscriptionbased navigationapps aangevuld met parking etc deze BU nieuw leven in kan blazen.
Licensing is al jaren veelbelovend en de samenwerkingsverbanden met de bedrijven in High Tech die er toe doen en de aandacht die Smart Cities krijgt beloven veel maar laten tot op heden financieel weinig zien.
Telematics is redelijk succesvol maar ook hier is de echte doorbraak nog ver weg en is de financiele voortgang de afgelopen jaren teleurstellend indien je de resultaten afzet tegen haar peers.
Ten slotte Automotive. De aankoop van Tele Atlas was bijna de doodsteek van het bedrijf. Na de overleving via een emissie heeft HG cs vol gas gegeven in de ontwikkeling van deze maps en het daarbij behorende platform.
De daaraan verbonden kosten via R&D waren fors voor een dergelijk klein bedrijf. Om extra cash te genereren voor deze R&D en de aflossing van de schulden heeft men via impairments, toepassing van deferred en voorkeur van Opex boven Apex deze horde nu genomen.
Automotive zal op basis van de afgegeven orderboeken van jaarlijks 300+ mio binnen een aantal jaren groeien naar die waarde.
Afwijkingen tov geschatte take-rates en verkoopcijfers van de modellen die het betreft wekken de indruk dat een jaarlijkse omzet van 400 mio reeel zal zijn op basis van deze orderboeken.
Schattingen op basis van marktaandeel en marktgrootte wijzen in de richting van miljard(en)omzetten.
Om aan die omzetten daadwerkelijk te komen dienen orderboeken in die grootte bekend te worden gemaakt.
Tijdens de transitieperiode van HW naar C&S heeft Tom2 zich niet druk gemaakt over de wpa. De financiele markt heeft in haar waardering van het aandeel een gedeelte van de overnamefantasie ingeprijsd.
Deze overnamefantasie zal meer en meer uit het aandeel lopen indien de markt beseft dat overname geen optie is voor Tom2.
Op dat moment wordt de koersvorming nog enkel bepaald door de verwachting van de contant gemaakte toekomstige wpa's.
Oplopende marges van 55% naar 60% en vervolgens richting 70/80% zijn alleen mogelijk indien er geen disruptie plaatsvindt en de omzet daadwerkelijk stijgt met tientallen procenten.
In een dergelijk scenario zijn kw's van 50x inderdaad voor de hand liggend.
De belangrijkste troef van Tom2 tw HD-maps met haar platform moet nog tot ontwikkeling komen in de financiele resultaten.

Bij wpa's van euro's zijn waarderingen tot ver boven de 100 euro niet ondenkbaar en ik zie die wpa's in een zelfstandige voortzetting en in een bluesky scenario zeker als mogelijkheid.
De andere kant van de medaille is dat indien Tom2 zelfstandig haar omzet niet op kan krikken men terugvalt tot een kw van 10/15X waardoor er 2,50/4 euro op de borden kont te staan. Indien het daarheen tendeert zal HG op tijd zijn conclusie moeten trekken en alsnog de assets moeten kapitaliseren.
Voor ons als medeaandeelhouder is het daarom zaak te bepalen wat de kans is op 2,50 dan wel de 100+ en daarnaar handelen.
De ontknoping duurt langer dan verwacht, mogelijk dat de webcast meer duidelijk geeft wat we mogen verwachten qua OMZET en anders is het wederom wachten op het orderboek.
Ik heb er nog steeds vertrouwen in dat de founders iets kunnen neerzetten dat verder gaat dan een 15/20 euro bij kapitalisatie nu.



2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront