TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Februari 2018

2.606 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 127 128 129 130 131 » | Laatste
Dokus
2
nou, het hele feestje kost iig weer veel geld! Geschreven putje stond zwaar onder water. Met dank aan onze fijne vriend HG!

dat die man nog over straat durft!
recital
0
TomTom wil softwarebedrijf worden
Stijgende lijn bedrijfstak, consumentendivisie keldert

Als reactie op de slechte resultaten in 2017 van navigatiespecialist TomTom, met name op het gebied van consumentenproducten, stelt topman Harold Goddijn dat hij de onderneming steeds meer als een softwarebedrijf ziet. Hij voegt hieraan toe dat de focus voortaan op de zakelijke activiteiten komt te liggen. Van een sterfhuisconstructie voor de consumententak wil hij echter niet spreken.

Goddijn wilde in een toelichting niet nader ingaan op de toekomstplannen van TomTom met zijn kwakkelende consumentendivisie. Wel zei hij dat daar de kosten verder in lijn zullen worden gebracht met de dalende opbrengsten. De focus bij het bedrijf ligt voortaan op de zakelijke activiteiten, waar wel groei in zit. 'We zijn een softwarebedrijf aan het worden’, zo stelt hij. Van een sterfhuisconstructie voor de consumententak, waar afgelopen jaar al flink in het personeelsbestand werd gesneden, wilde de topman niet spreken. Hij benadrukte dat navigatiekastjes voor TomTom een belangrijk product blijven en dat er nog steeds miljoenen van verkocht worden.
Bloedende consumentendivisie
Navigatiespecialist TomTom heeft ook in het laatste kwartaal van 2017 de verkoop van consumentenproducten zien kelderen. Het navigatiebedrijf kon dat opnieuw slechts deels compenseren met hogere opbrengsten uit de dienstverlening aan bedrijven. De winstgevendheid is per saldo wel licht verbeterd, omdat de zakelijke activiteiten hogere marges opleveren. De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 220 miljoen euro, een zesde minder dan in de laatste periode van 2016. De verkopen aan consumenten waren goed voor 91 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 40 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 5 procent naar 36,8 miljoen euro. De brutomarge steeg licht van 58 naar 59 procent.

Over heel 2017 ging de omzet met bijna een tiende omlaag naar 903 miljoen euro. TomTom leed een nettoverlies van 204 miljoen euro, mede door een stevige afschrijving op de waarde van zijn consumentendivisie. Wel is er positief nieuws vanuit de auto-industrie. Fabrikanten van voertuigen plaatsten vorig jaar voor een recordbedrag van vierhonderd miljoen euro’s aan orders. De omzet in dat segment steeg afgelopen jaar met ruim een vijfde naar 329 miljoen euro.

Prognose 2018
TomTom houdt er rekening mee dat ook in 2018 consumenten niet massaal producten van de navigatiespecialist aan gaan schaffen. Het bedrijf gaat uit van een verdere daling van de omzet naar circa achthonderd miljoen euro. Wel hoopt het bedrijf dat de brutomarge een flinke verbetering laat zien: van 63 procent over heel 2017 naar tegen de 70 procent dit jaar.
www.computable.nl/artikel/nieuws/smar...
EIF
1
Ik vind het ook echt werkelijk onbegrijpelijk wat en hoe TomTom / HG het e.e.a. afgeeft naar buiten.
Ik had zulke mooie verwachtingen. Maar nu zal ik al 'blij' zijn als ze voor 12 van de beurs gehaald worden.
[verwijderd]
0
Plukken ze voor AVA of later? Maar als dat zo zou zijn. Waarom komt er dan geen derde partij die nu geen of te weinig contact heeft met TT en biedt €15,00 en het is gebeurd. Of begint vanaf nu in te slaan. Scheelt al snel een fors aantal aandelen tegen biedingsprijs.
[verwijderd]
1
boxer2
1
Ik heb er heel lang over na moeten denken, maar gisteren toch besloten om een groot deel met flink verlies te verkopen. En ja wel hoor toen in de middag de koers snel naar beneden werd gedirigeerd tot € 7,65. Net iets daarboven verkocht. Met verlies verkopen doe ik eigenlijk nooit, maar gisteren was opeens al mijn vertrouwen in Tomtom weg.
Ook nu nog heb ik een dubbel gevoel over mijn verkoop. Aan de ene kant het verlies en aan de andere kant toch nog het idee dat het wellicht toch goed gaat komen met Tom2 en ik dus voor een groot deel naast het genomen verlies ook nog eventueel met een aantal de boot zal missen.
Ik beleg al behoorlijk wat jaren, maar krijg het nog telkens niet onder de knie. Beleggen ja, het blijft moeilijk. En dan die verhalen op de diverse fora dat iedereen de juiste beslissingen neemt en altijd net op tijd eruit en weer op tijd erin stappen.

Groetjes Boxer
eduardo3105
0
TT-Renault-Nissan-Ford??

AutoNews Europe Geverifieerd account @AutoNewsEurope 25 minuten geleden
Renault-Nissan, Ford partners join China car-sharing network dlvr.it/QFMcN8
----------------------------------------
Corinne Vigreux @CorinneVigreux 14 uur geleden
#proud to be working with @Groupe_Renault #renaultSYMBIOZ #autonomousdriving amazing feat of technology
VanillaSky
1
quote:

*Justin* schreef op 7 februari 2018 10:11:

Zwartsenburg ziet op korte en middellange termijn geen aanjagers voor een significante koersstijging, zo liet hij weten. De analist wees daarbij op de investeringen die TomTom in ieder geval dit jaar moet doen in Automotive. Wel voegde hij toe dat het navigatiebedrijf "goede progressie" boekt met Automotive, zoals de sterke orderinstroom ook laat zien. Kortom, "de orders zijn er, maar dat geldt ook voor de kosten", vatte Zwartsenburg samen.

Tja, ik denk dat ik daar ING en ook VanillaSky gelijk in moet geven.

Als Goddijn gisteren 2017 al als een 'dik jaar' noemde qua order intake voor Automotive en zegt dat 2018 meer op 2016 lijkt (qua available deals). Dan moet er nog heel wat water door de Rijn stromen wil TomTom 400 miljoen omzet uit Automotive realiseren (wetende dat omzet pas een tijd na boekingen komt).

Dan is de vraag tot hoe ver je top line (qua omzet) nog kan groeien als je Consumer even helemaal buiten beschouwing laat.

Telematics groeide qua abonnees met 16% dus dat is prima. Maar de prijs per gebruiker (ARPU) daalde met 6%. Daardoor kwam er een magere omzetgroei van 4% uit voor deze groeiparel van TT. En een Ebitda dat exact gelijk was tussen 2016 en 2017. Om daar te groeien moet eerst de ARPU (prijs per gebruiker) stabiliseren en de markt in leasing echt gaan bijdragen. Laten we zeggen dat er potentie is om te groeien van 160 naar 200 miljoen omzet.

En Licensing (nu: Enterprise genoemd). De omzet steeg met 1% vorig jaar. Wel gaat de samenwerking met Microsoft live. TT gaat zich nu richten op de kleine visjes (app developers) met flexibele tools, cloud diensten en flexibel prijsmodel. Dat moeten heel veel kleine visjes worden wil het ook substantieel gaan bijdragen. De omzet was 138 miljoen. Laat de omzetpotentie nou eens 200 miljoen zijn. Dan moet er ook nog heel veel water door de Rijn.

Dan is de totale non-consumer omzetpotentie:

- Automotive 400 mln (vs 190 nu)
- Licensing 200 mln (vs 138 nu)
- Telematics 200 mln (vs 162 nu)

Met een restje Consumer erbij 1 miljard omzet in een blue, blue, blue sky scenario. Dan is de totale hoge bruto marge omzetgroei potentie 310 miljoen euro. Er zullen ook investeringen nodig zijn om dat te realiseren. Dan kom je onder aan de streep op 1 euro winst per aandeel (versus 25 cent nu). Het verviervoudigen van de winst in vijf jaar zie ik dus als mogelijkheid. Daar gaan dus echter wel jaren overheen en bekruipt je toch het 'te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken' gevoel.

Als TomTom Telematics kan slijten voor een miljard, moet ze dat direct doen. Het ebitda van die divisie is 59 miljoen en qua potentie zit er niet veel meer in dan 10% groei. Dat geld herinvesteren in onderdelen / activiteiten waar meer groei in zit.

Exact, goed omschreven en precies wat ik ook zeg op het rekendraadje. Zoals het er nu uitziet lijkt het er eerder op dat het 800-850 totaal voor de groep gaat worden richting 2021 en consumer gewoon compleet doodbloed. Ik denk dat ze daartoe ook geen keuze hebben want het implodeert nu in heel snel tempo en als op een gegeven moment de omzet van die BU onder de 200mio oid komt op jaarbasis dan kan je denk ik maar beter dat deel helemaal sluiten, daar is geen cent meer aan te verdienen dan ivm schaalgrootte die je verliest etc.

Voor dit jaar denk ik dat behoudens fanatasie op overname er echt niet veel meer als een euro of 8 in zit. Het zal wel een keer 7 en 9 worden maar daar is ook alles mee gezegd.

Het word nu echt beraden om opnieuw de positie te bekijken, ik denk bij overname dat er nog wel en kans is op een euro of 15. Op eigen kracht in een BLUE SKY scenario wellicht een euro of 12 richting 2021. Helaas waren we (bijna) allemaal te positief.
Dutchy Ron
0
@Boxer2, met TT zit ik de laatste maanden ook scheef.....vallende messen niet willen opvangen........je kunt wat dat betreft beter een fonds als ASML kopen in een stijgende lijn en bijvoorbeeld bij 10% winst zonder nadenken uitstappen en 5% lager weer instappen.......makkelijk gezegd omdat je vaak denkt nog meer winst te kunnen maken. Beleggen in een fonds als TT is speculatiever dan in ASML Shell, etc.. Probeer het daar eens en geduld (wachten op correctie) is ook een kunst.
Succes, bij mij gaan de TT's op de plank en er op 8,95 uit indien er substantieel niets wijzigt en deals met Tesla, Ford, GM, etc. nog steeds dromen zijn van eenieder.
boxer2
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 7 februari 2018 11:45:

@Boxer2, met TT zit ik de laatste maanden ook scheef.....vallende messen niet willen opvangen........je kunt wat dat betreft beter een fonds als ASML kopen in een stijgende lijn en bijvoorbeeld bij 10% winst zonder nadenken uitstappen en 5% lager weer instappen.......makkelijk gezegd omdat je vaak denkt nog meer winst te kunnen maken. Beleggen in een fonds als TT is speculatiever dan in ASML Shell, etc.. Probeer het daar eens en geduld (wachten op correctie) is ook een kunst.
Succes, bij mij gaan de TT's op de plank en er op 8,95 uit indien er substantieel niets wijzigt en deals met Tesla, Ford, GM, etc. nog steeds dromen zijn van eenieder.
Fijne reactie. Dank
[verwijderd]
0
Wat een schijtaandeel met een superslechte CEO
De koers flikt het zelfs vandaag nog in het rood te zakken
GOED GEDAAN superslechte CEO
flatliner
0
quote:

VanillaSky schreef op 7 februari 2018 11:45:

Helaas waren we (bijna) allemaal te positief.
Behalve groeibriljant dan.
apollo
0
De lieslaarzen en de zuidwester gaan gewoon weer mooi opgepoetst in de kast en komen er bij de AVA weer strak uit.

De realiteit is: niet omdat het kan maar omdat het moet
RVV
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 7 februari 2018 11:53:

Wat een schijtaandeel met een superslechte CEO
De koers flikt het zelfs vandaag nog in het rood te zakken
GOED GEDAAN superslechte CEO
Tokkie?
[verwijderd]
3
Zojuist verzoek in gediend bij TomTom dat mevr Grubesic of Taco mij gaan terugbellen /mailen voor gesprek
Ik vraag mensen die net zoals ik heeel ontevreden zijn over alles wat we gisteren hoorden mbt strategie afstoten Consumer etc met een duidelijke KORTE vraag te komen. De voor mij beste 7 vragen neem ik mee in het gesprek. Ik ga dit ook plaatsen via Henk de moderator en dan komt het hopelijk op de frontpage
Ben nu ff afhankelijk van hun reactie
Groet Moneymaker die pislink is
[verwijderd]
0
quote:

flatliner schreef op 7 februari 2018 12:00:

[...]

Behalve groeibriljant dan.
en vergeet "basher" trendwatchings niet !!! slot rond de 7,50 euro
[verwijderd]
1
Technisch gaan alle seinen nu ook op rood bij geen snel herstel naar 8 +
Dan kunnen we weer doodleuk de 7.20 opzoeken
het is toch te bizar voor woorden !! inderdaad pislink

Vraag: Wat vindt u van de aandeelhouderswaarde ontwikkeling de laatste x jaar ?
2.606 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 127 128 129 130 131 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 5,575
Verschil -0,155 (-2,71%)
Hoog 5,725
Laag 5,505
Volume 419.134
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 524.733

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront