TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom Februari 2018

2.606 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 ... 127 128 129 130 131 » | Laatste
PGV
2
quote:

Turquoisine schreef op 12 februari 2018 10:19:

Twee jaar geleden stond de koers op € 7,13 aan het eind van de dag, nu € 7,67, een plus van maar liefst ca. 7% in 2 jaar tijd.
En de AEX? Deze stond op 12 feb. 2016 op 391 stond en nu op 525, een plus van ca. 40%!!

En dat in een business die super hot is, TT bestuur gaat u schamen!!!!!
Nee hoor, die schamen zich niet. Vergelijk het met Baan, werd je ook genaaid waar je bij stond. HG vult zijn zakken wel schaamteloos.
harrysnel
3
Stuur vorige week mailtje dat ING advies niet is bijgewerkt bij Analyst Coverage. Ging om verlaging van koersdoel van E15,50 naar E14,50. Verwarrende was dat ze wel alle data hadden aangepast dus bij ING advies las je wel 7 februari maar nog steeds E15,5 Vraag of ze dat willen corrigeren vooral ook omdat er in media niet altijd aandacht besteed wordt aan advieswijzigingen of mogelijk mis ik een bepaalde update. Als website up to date is dan kun je snel checken of er verandering is. Werd meteen aangepast.

Maar: bij Standard & Poor lees ik vanochtend "Hold E9,5". Dat klopt helemaal niet want koersdoel was al E9 (en niet E9,5) en dat is verlaagd na de cijfers naar E8 vorige week. Weer mailtje en opnieuw onmiddelijk aangepast.

Het is symptomatisch voor TomTom dat ze zoiets eenvoudigs niet bijwerken zelfs als je aangeeft dat het voor de belegger prettig is. Het interesseert ze bij TT geen bal en op geen enkel gebied komen ze de "gewone aandeelhouder" tegemoet. Desinteresse of opzet. Kan alletwee maar resultaat is dat beleggers uit het aandeel worden gejaagd.

Heb vanochtend opnieuw gewezen op mijn eerdere mail over orderboek 2018 waarin ik vroeg of het bij de uitspraken van Goddijn tijdens webcast ook gaat over HDMaps, Autostream etc. of alleen maar over "Traditionele Business" en of Goddijn het heeft over potentie of een inschatting al maakt voor TT vwb verwachte orders. Antwoord was een verwijzing naar het transcript en "no further comments".

Voor zover de mailwisseling met IR.

Ondertussen hoop gepiel met koers en ik zie net als vrijdag iedere keer 600 stuks in de laat verschijnen. PDT, Worldquant, Marshall Wace? In ieder geval weer het bekende gesodemieter waar we tijdje vanaf waren. Qua boekje zou ik zeggen dat er partijen gebaat zijn bij een bepaalde koers. Dat kan hoger, lager of zelfs vastzetten van huidige koers zijn. Geen idee. Maar: dit zijn m.i. niet de particuliere beleggers die boekje domineren op moment en ook niet de normale computerhandel.

Zie bij Analyst Coverage overigens dat datum veranderd is naar vandaag voor Barclays advies met ongewijzigd advies (als dat klopt). IR heeft iig datum aangepast en ze hebben er nav mail zojuist naar gekeken.

corporate.tomtom.com/analysts.cfm

[verwijderd]
0
Er staat echt iets te gebeuren. Ik zit nu max. in TT met alle risico's van dien maar als het de goede kant uit gaat dan kan het nog een mooi jaar worden. Echter dan moet er bij Q1/AVA wel eens wat positievere berichten naar buiten komen. Op dit moment staat TT bij de 3 aandelen uit de AMX die rood staan.
[verwijderd]
0
quote:

harrysnel schreef op 12 februari 2018 10:24:

Stuur vorige week mailtje dat ING advies niet is bijgewerkt bij Analyst Coverage. Ging om verlaging van koersdoel van E15,50 naar E14,50. Verwarrende was dat ze wel alle data hadden aangepast dus bij ING advies las je wel 7 februari maar nog steeds E15,5 Vraag of ze dat willen corrigeren vooral ook omdat er in media niet altijd aandacht besteed wordt aan advieswijzigingen of mogelijk mis ik een bepaalde update. Als website up to date is dan kun je snel checken of er verandering is. Werd meteen aangepast.

Maar: bij Standard & Poor lees ik vanochtend "Hold E9,5". Dat klopt helemaal niet want koersdoel was al E9 (en niet E9,5) en dat is verlaagd na de cijfers naar E8 vorige week. Weer mailtje en opnieuw onmiddelijk aangepast.

Het is symptomatisch voor TomTom dat ze zoiets eenvoudigs niet bijwerken zelfs als je aangeeft dat het voor de belegger prettig is. Het interesseert ze bij TT geen bal en op geen enkel gebied komen ze de "gewone aandeelhouder" tegemoet. Desinteresse of opzet. Kan alletwee maar resultaat is dat beleggers uit het aandeel worden gejaagd.

Heb vanochtend opnieuw gewezen op mijn eerdere mail over orderboek 2018 waarin ik vroeg of het bij de uitspraken van Goddijn tijdens webcast ook gaat over HDMaps, Autostream etc. of alleen maar over "Traditionele Business" en of Goddijn het heeft over potentie of een inschatting al maakt voor TT vwb verwachte orders. Antwoord was een verwijzing naar het transcript en "no further comments".

Voor zover de mailwisseling met IR.

Ondertussen hoop gepiel met koers en ik zie net als vrijdag iedere keer 600 stuks in de laat verschijnen. PDT, Worldquant, Marshall Wace? In ieder geval weer het bekende gesodemieter waar we tijdje vanaf waren. Qua boekje zou ik zeggen dat er partijen gebaat zijn bij een bepaalde koers. Dat kan hoger, lager of zelfs vastzetten van huidige koers zijn. Geen idee. Maar: dit zijn m.i. niet de particuliere beleggers die boekje domineren op moment en ook niet de normale computerhandel.

Zie bij Analyst Coverage overigens dat datum veranderd is naar vandaag voor Barclays advies met ongewijzigd advies (als dat klopt). IR heeft iig datum aangepast en ze hebben er nav mail zojuist naar gekeken.

corporate.tomtom.com/analysts.cfm

Je bent goed bezig, ABtje
Dokus
1
quote:

trendwatchings schreef op 12 februari 2018 10:27:

Er staat echt iets te gebeuren. Ik zit nu max. in TT met alle risico's van dien maar als het de goede kant uit gaat dan kan het nog een mooi jaar worden. Echter dan moet er bij Q1/AVA wel eens wat positievere berichten naar buiten komen. Op dit moment staat TT bij de 3 aandelen uit de AMX die rood staan.
?

zeurpietje
0
even wat cijfertjes:
index 5 jaar geleden 350 nu 525 = +50%
tom2 5 jaar geleden 3,50 nu 7,68 = + 120%
menig fundmanager zou hier jaloers op zijn.
de reden waarom de koers in dec.2015 naar 12 ging weet ik overigens niet meer. speculatie op overname? te rooskleurige uitspraken van de directie, waardoor ze nu wat voorzichtiger zijn geworden?
overigens heb ik niks met Tom2 te maken, ik probeer alleen de koersvorming te begrijpen.
[verwijderd]
0
Op een dag als vandaag mag je toch wel een klein plusje verwachten.

Ongecorrigeerd (uitgaande van de oude rekenmethodiek) is 2017 30 cent per aandeel winst gemaakt en gaat dit jaar richting de 50 cent.
[verwijderd]
0
Er moet na deze cijfers, die toch over het geheel wat tegen vielen, een nieuwe trigger komen om nieuwe kopers te krijgen.
Tordan
0
quote:

*Justin* schreef op 12 februari 2018 11:03:

Op een dag als vandaag mag je toch wel een klein plusje verwachten.

Ongecorrigeerd (uitgaande van de oude rekenmethodiek) is 2017 30 cent per aandeel winst gemaakt en gaat dit jaar richting de 50 cent.
We mogen zelfs op dit (kortstondig) beursfeestje niet stijgen. Nou dan kan het straks weer hard gaan als de indexen weer stevig gaan dalen. Ik wil niet negatief doen hier op het forum, maar de koerstriggers zie ik echt niet meer. Moet op de AVA al echt gaan knallen, anders kunnen we er voor dit jaar alvast weer 2 dikke strepen onder zetten.
trend follower
4
quote:

*Justin* schreef op 12 februari 2018 11:03:

Op een dag als vandaag mag je toch wel een klein plusje verwachten.

Ongecorrigeerd (uitgaande van de oude rekenmethodiek) is 2017 30 cent per aandeel winst gemaakt en gaat dit jaar richting de 50 cent.
Toevallig las ik van het weekend een stukje in beleggersbelangen over TT met als header "TT is er nog lang niet" daar werd de situatie onjuist weergegeven.

Artikel
Navigatiespecialist TomTom voorspelt voor dit jaar een winst per aandeel van circa €0,25. Een cent minder dan over afgelopen jaar en flink lager dan de consensusverwachting onder analisten van €0,29.

TomTom opereert in een groeimarkt, maar de transitie van hardware naar software gaat moeizaam. Op een zeer negatief Beursplein daalde het aandeel aanvankelijk tot 10%.

Volgens verwachting
De cijfers over het vierde kwartaal van 2017 voldoen op zich nog wel aan de verwachting. Door een forse omzetdruk van 40% bij het nog altijd grootste onderdeel Consumer, waar de navigatiekastjes, sporthorloges en actiecamera’s onder vallen, daalde de totale omzet met 17% tot €219,6 mln. De omzet van de geherstructureerde tak sportartikelen loopt er sneller uit dan voorzien. Telematics, dat diensten voor wagenparkbeheer aanbiedt, boekte een kleine omzetgroei. Het snelgroeiende onderdeel Automotive & Enterprise, deed het met een omzetgroei van 21% goed.

Positief is ook de orderintake van Automotive van meer dan €400 mln in het afgelopen jaar. Minder gunstig was dan weer de ontwikkeling van de ebitda-marge bij dit onderdeel: deze daalde van 31 naar 30%. De ebitda voor TomTom als geheel daalde dan ook in het slotkwartaal met 5% tot €36,8 mln. De marktverwachting lag hier rond de €39 mln.

Over het gehele jaar is sprake van een nettoverlies van €204,4 mln (€0,87 per aandeel). Dat wordt voornamelijk veroorzaakt door een volledige afboeking van de geactiveerde goodwill (€168,7 mln) van de consumententak. Gecorrigeerd hiervoor, en voor allerlei incidentele kosten, rolt er een winst per aandeel uit van €0,26. Dat is wel conform verwachting.

Outlook onder de maat
TomTom rekent op een jaaromzet van circa €800 mln en een onderliggende winst per aandeel van een kwartje. Op beide vlakken was op meer gerekend. Een belegging in TomTom blijft er een met een onzekere uitkomst. Natuurlijk zijn er kansen omtrent de zelfrijdende auto, maar de samenwerking die de Amsterdammers op dit vlak hebben met Nvidia lijkt minder op te leveren dan verwacht. Na de koersval lijkt ons een houdadvies het meest gepast. Desinvestering van de gehele consumententak zou het aandeel mogelijk weer in een beter daglicht kunnen plaatsen.

Dit is mijn mail richting Belbel

Ik lees momenteel het artikel over TomTom.
Maar het artikel geeft niet de gehele waarheid. Je vergelijkt de WPA onder de oude IFRS regels met de WPA nieuwe IFRS regels.
Als je dit like for like zou doen dan zou de winst in 2017 18 cent zijn, en de verwachte WPA in 2018 25 cent. Een winststijging van 40%.

Dit is wel een heel ander beeld dan het beeld dat u schetst.

Reactie Belbel

Dank voor uw mail over TomTom.
U heeft volkomen gelijk dat de winstverwachting conform de nieuwe boekhoudmethodiek die TomTom dit jaar toepast hoger uitkomt dan over 2017 op vergelijkbare basis. Het had beter geweest als dat in het stuk vermeld stond. Teleurstellend blijft niettemin de winstprognose en dat de winst per aandeel dit jaar naar verwachting door bovenstaande lager uitvalt dan over 2017.

Wat ik duidelijk wil maken is dat TT cijfers publiceert waar menigeen niet de juiste conclusies trekt en het bedrijf dus verkeerd analyseert.
[verwijderd]
1
Jaren heb ik in TT gezeten met een behoorlijk bedrag. Maar afgelopen week toch de helft de deur uitgedaan.
Het is spijtig om een bedrijf wat een product had ( heeft) zo te zien afzakken. De trots die ik had voor TT en zijn ontwikkelaars is omgedraaid naar walging. Lang zal het niet meer duren en dan ben ik verlost van TT en hoef ik de naar Harold Goddijn niet meer te lezen. Jammer jammer jammer dat het zo verloopt.
JvH
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 12 februari 2018 10:15:

Baidu morgen is onze laatste strohalm. Overname of groot belang
ik denk het laatste
Reactie: koers van BOVEN de 10 Euro
Wat heeft Baidu morgen in de planning staan?
Koos99
0
quote:

*Justin* schreef op 12 februari 2018 11:03:

Op een dag als vandaag mag je toch wel een klein plusje verwachten.

Ongecorrigeerd (uitgaande van de oude rekenmethodiek) is 2017 30 cent per aandeel winst gemaakt en gaat dit jaar richting de 50 cent.
Kun je dat toelichten?

Bedoel je met 30 cent de old IFRS defenitie?
In 2018 valt de adj EPS 7 cent hoger uit dan in 2017, daarmee kom ik op maximaal 37 adj EPS, hoe kom jij dan op die richting de 50?
bezinteergebelegt
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 12 februari 2018 11:44:

Zielige koers met een triest en door een triest Management
Waarom zeur je nu nog ?

Je hebt toch aangegeven dat je na je telefoontje echt de indruk hebt gekregen dat de koers op ontploffen staat in verband met "zaken die gaan komen".

Dan zou ik me niet zo druk meer maken.

Komt het toch goed.

Of toch niet ?
harrysnel
14
quote:

*Justin* schreef op 12 februari 2018 11:03:

Op een dag als vandaag mag je toch wel een klein plusje verwachten.

Ongecorrigeerd (uitgaande van de oude rekenmethodiek) is 2017 30 cent per aandeel winst gemaakt en gaat dit jaar richting de 50 cent.
Moet je eens indenken wat de koers had gedaan bij outlook WPA 2018 van 50 cent in combinatie met orderboek 2017 van >400mln waarbij de nieuwe VS klant de rationale van de ingeslagen strategie bevestigt (strategie = uitbuiten onafhankelijke positie door deals te winnen bij partijen die liever geen klant zijn bij nieuwe eigenaren van Here). Dan ga je boven E10. Dus past TomTom de winstbegrippen aan en laat het de ellende bij Consumer nog eens de cijfers maximaal beïnvloeden. En doet het geen uitspraak over wanneer dit bloeden stopt terwijl duidelijkheid toegezegd was bij FY 2017 cijfers. En het orderboek 2018..... “het wordt meer een 2016 verhaal ipv 2017” zegt Goddijn. Dat het hierbij gaat over potentie (te winnen orders) ipv voorspelling van het daadwerkelijke TT orderboek voor 2018 blijft Goddijn lekker vaag over. Bovendien kan hij nu ineens wel prima inschatten en zijn de orders niet langer “lumpy” en lastig te timen. Dan het marktaandeel tov Here. Kan Goddijn helaas niets over zeggen want hij “kent de cijfers niet”. Goddijn doet hierbij net of hij niet snapt dat het bij marktaandeel niet gaat over de huidige auto’s die rondrijden met Here danwel TomTom navigatie maar over de vraag welk deel van de tenders er naar TT is gegaan tov Here. Die cijfers zijn er natuurlijk wel want je weet precies wat er gewonnen is en gaat het niet naar TT dan is het Here voor traditionele business. Weer knap staaltje gezien van koersvern@%ken bij de FY 2017 en outlook 2018.

Focus opnieuw op “boekhouden” ipv bedrijfsmatige ontwikkelingen.

Ondertussen vertelt de cashflow een heel ander verhaal dan de winstgevendheid. Is er ruimte voor aandeleninkoop en Autonomos overname. Komt er dit jaar m.i. weer een overname. Maar: in OPEX en CAPEX kun je vanalles stoppen en ook het afschrijven op de technologie en overnames kun je naar hartelust doen. Dus die outlook 2018 is meer een keuze en zeker niet gebaseerd op cashflow.

Justin, jij weet als geen ander dat ik hier altijd positief geschreven heb over de strategie die Goddijn uitgestippeld heeft. Dat de overname van Tele Atlas een goede zet was. Dat het niet erg was dat de Apple deal niet veel bijdroeg aan de cijfers omdat het een two way deal was waarbij TomTom data kreeg die de concurrentiepositie versterkt heeft. Dat de overgang van hardware naar software een goede zet is geweest vanwege betere marge maar ook door korter ontwikkelingstraject. Dat het bedrijf maar beter niet overgenomen kon worden toen de koers E3, E5 en E10 stond. Dat het vanuit concurrentieoverwegingen soms zinvol kan zijn om deals zoveel mogelijk binnenskamers te houden. Dat het verstandig was om af te wachten waar Here terecht zou komen omdat je dan de laatste partij bent die onafhankelijk is....

Kortom: ik ben volledig meegegaan met mijn investering in TomTom omdat de strategie mij aansprak en uiteindelijk blijkt dat ook een juiste inschatting te zijn geweest als je naar het orderboek kijkt.

Maar: mijn punt is nu dat TomTom niet de bereidheid heeft om deze keuze voor een strategie die operationeel juist lijkt te zijn ook te laten blijken via de beurskoers. Ik ben het bestuur en IR als de grootste vijand voor de aandeelhouder gaan zien. Bizar. Het is niet Here dat ik vrees, niet Apple/Google of andere disruptie.....het zijn de intenties van het management waar ik bang voor ben op grond van de ontwikkelingen sinds begin 2016.
[verwijderd]
0
quote:

JackO1976 schreef op 12 februari 2018 11:19:

TomTom is over-en-uit, slechts een kwestie van tijd

kun je dit nader toelichten dan alleen op basis van de lage huidige koers. TT is nog altijd schuldenvrij en als het zich heeft ontdaan van consumer/sport op wat voor manier dan ook is het een gezond bedrijf met toekomst.
2.606 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 ... 127 128 129 130 131 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront