TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom maart 2018

3.177 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 155 156 157 158 159 » | Laatste
Koos99
0
quote:

neef. schreef op 6 maart 2018 15:48:

[...]

Hi Koos,

Daar heb je gelijk in alleen voldoet T2 niet aan het matchingprincipe dit wil zeggen dat kosten voor de opbrengsten komen.
Kosten die gemaakt zijn mbt nieuwe producten/diensten zou je normaal gesproken willen afschrijven over dezelfde loopduur als de opbrengsten, dit zodat je ook goed kan monitoren wat je daadwerkelijke profit is per product/dienst.

De manier hoe het momenteel bij T2 gaat is dat de kosten jaren voor lopen op de 'mogelijke' opbrengsten. Waardoor je een mismatch hebt (kan jaren zijn). Er is derhalve veel kapitaal nodig om de kosten te kunnen dekken, derhalve alleen maar knapper dat T2 geen schulden heeft!

De handelswijze van t2 maakt het lastig om echt in te schatten wat de waarde van de onderneming is aangezien er afgelopen jaren al veel kosten door de OPEX zijn verantwoord.
Dat matchingsprincipe gaat op wanneer TomTom een opstartende onderneming is, maar dat is niet het geval. Doordat TomTom pak hem beet de laatste 5 jaar ook niet heeft geactiveerd en de kosten direct heeft genomen zijn er nu relatief minder afschrijvingen. Daar staat dan tegenover dat TomTom dit jaar ook weer relatief weinig activeert, maar dat is dan in evenwicht met die verminderde afschrijving.

Je kan wel spreken van een éénmalige winst want die buffer is opgebouwd, maar structureel kijkend naar de (adj) EPS veranderd er niet zo veel aan het plaatje.
[verwijderd]
0
quote:

neef. schreef op 6 maart 2018 15:48:

[...]

Hi Koos,

Daar heb je gelijk in alleen voldoet T2 niet aan het matchingprincipe dit wil zeggen dat kosten voor de opbrengsten komen.
Kosten die gemaakt zijn mbt nieuwe producten/diensten zou je normaal gesproken willen afschrijven over dezelfde loopduur als de opbrengsten, dit zodat je ook goed kan monitoren wat je daadwerkelijke profit is per product/dienst.

De manier hoe het momenteel bij T2 gaat is dat de kosten jaren voor lopen op de 'mogelijke' opbrengsten. Waardoor je een mismatch hebt (kan jaren zijn). Er is derhalve veel kapitaal nodig om de kosten te kunnen dekken, derhalve alleen maar knapper dat T2 geen schulden heeft!

De handelswijze van t2 maakt het lastig om echt in te schatten wat de waarde van de onderneming is aangezien er afgelopen jaren al veel kosten door de OPEX zijn verantwoord.
Het is zeer knap dat ze 0 schuld hebben en ondanks de crisis zeer fors nieuwe software hebben ontwikkeld.

Qua extra ontwikkelingskosten voor het real-time platform heb je het al snel over minimaal 100 miljoen per jaar.Toch 0,5 miljard over de afgelopen 5 jaar.

En daar komen dan vervolgens de forse afboekingen op de kaarten bij.
Die hebben nu nog slechts een relatief geringe waarde in de boeken (aankoop was 2,9 miljard). Je zou er ook een prijskaartje a la HERE van 3,5 miljard aan kunnen ophangen.

Niet voor niets komt marktexpert Roger Lanctot aan een verborgen assetwaarde van minimaal 40 euro per aandeel.
En dat klopt ook wel als je naar de peers Fleetmatics en Waze kijkt (telematics 2 miljard, traffic 1 miljard).
Koos99
1
Nog een zitten kijken naar de accounting aanpassingen van TomTom.

Tijdens de webcast is er spraken van 1 aanpassing oud naar nieuw.

In het Q4 17 bericht worden voor de adj EPS ineens 3 categorieën onderscheiden:
- FY 17 old definition as applicable in 2017
- Restated FY 17 old definition
- Restated FY 17 new definition

In hetzelfde Q4 17 bericht wordt een verdere toelichting van de transition to new accounting standard gegeven en wordt er slechts onderscheid in 2 categorieën gemaakt:
FY 17 Reported
FY 17 Restated

Die FY 17 Restated uit de toelichting komt echter overeen met de Restated FY 17 Old definition. Dat is vreemd, waarom gaan ze niet direct verder met de new definition.

Verder wordt er in het JV 17 weer bijna geen aandacht besteed aan de nieuwe IFRS standaards. Ik zou verwachten dat het JV juist uitgebreider zou berichten hierover, maar dat is totaal niet het geval, het komt gewoon nauwelijks aan bod.

Ik blijf het gevoel houden dat de omzetting van Restated FY 17 old definition
naar Restated FY 17 new definition er in allerhaast op het laatste moment is tussen gefriemeld. Er wordt niet consequent over bericht.

ketchup
2
quote:

groeibriljant schreef op 6 maart 2018 16:07:

[...]

Het is zeer knap dat ze 0 schuld hebben en ondanks de crisis zeer fors nieuwe software hebben ontwikkeld.

Qua extra ontwikkelingskosten voor het real-time platform heb je het al snel over minimaal 100 miljoen per jaar.Toch 0,5 miljard over de afgelopen 5 jaar.

En daar komen dan vervolgens de forse afboekingen op de kaarten bij.
Die hebben nu nog slechts een relatief geringe waarde in de boeken (aankoop was 2,9 miljard). Je zou er ook een prijskaartje a la HERE van 3,5 miljard aan kunnen ophangen.

Niet voor niets komt marktexpert Roger Lanctot aan een verborgen assetwaarde van minimaal 40 euro per aandeel.
En dat klopt ook wel als je naar de peers Fleetmatics en Waze kijkt (telematics 2 miljard, traffic 1 miljard).
met alle respect, maar hoelang doet dit verhaal van die Lanctot al de ronde 3 jaar ?

en in al die jaren heeft TT het niet weten te presteren veel meer dan een totale beurswaarde van 2 miljard op het scherm te zetten , ondanks dat sectorgenoten aan een multiple hiervan van dak veranderden.

TT staat hier aan 8 euro omdat zo langzamerhand niemand nog gelooft dat TT een voorsprong op de koers kan rechtvaardigen, daarom kan het geen rally vasthouden en dat komt omdat HG telkenmale goed nieuws onmiddellijk de kop indrukt met een laffe outlook.

men begint zich steeds meer af te vragen of TT ooit wel bij machte is serieus goede cijfers te schrijven
voor nu is het de komende jaar nog gewoon een krimpende business voor totale omzet met een zeer behoudende wpa en ongoing kosten.

enkel een verse benadering naar aandeelhouders toe kan vertrouwen terugbrengen voor nu is het gewoon een kwetsbaar aandeel aan 8 euro, de zoveelste keer staan we weer op het zelfde punt, ondanks al het mooie van 2017 - terug naar af.
holenbeer
0
quote:

Hik schreef op 6 maart 2018 14:08:

[...]
Moet je hem maar niet te vroeg kopen: nu zit er volgens mij nog geen TomTom in.
Ik koop helaas nog geen nieuwe Volvo, tenzij TT voor 15 euro van de beurs gaat.
Maar een 2dehands met af en toe een TT-PND gebruiken bevalt me prima :-)
Ik ben van de generatie die nog zonder navigatie heeft leren rijden, en ook liever de weg niet vraagt. Houdt me scherp, maak ik mezelf wijs :-)

win some...
1
quote:

Koos99 schreef op 6 maart 2018 16:05:

[...]

Dat matchingsprincipe gaat op wanneer TomTom een opstartende onderneming is, maar dat is niet het geval. Doordat TomTom pak hem beet de laatste 5 jaar ook niet heeft geactiveerd en de kosten direct heeft genomen zijn er nu relatief minder afschrijvingen. Daar staat dan tegenover dat TomTom dit jaar ook weer relatief weinig activeert, maar dat is dan in evenwicht met die verminderde afschrijving.

Je kan wel spreken van een éénmalige winst want die buffer is opgebouwd, maar structureel kijkend naar de (adj) EPS veranderd er niet zo veel aan het plaatje.

In de jaren 2009-2017 zijn, op 2015 na, bij TomTom de afschrijvingen steeds hoger geweest dan de investeringen. Dit blijft enigszins vreemd voor een bedrijf dat zegt bezig te zijn zich te positioneren voor groei.
holenbeer
1
quote:

tomtomwatching schreef op 6 maart 2018 14:26:

Dit jaar gaan we de 6 ook nog wel een keer voor de komma zien gezien het grillige koersverloop van dit aandeel
16 hoop ik dan. Ga ik niet meer meemaken, lang daarvoor heb ik de hele boel geliquideerd.
Misschien moeten we een poll doen wie bij welk bedrag zijn porto liquideert. Wij zijn waarschijnlijk best representatief voor de free float, als ze dan een exit willen, kunnen ze precies zien op welk niveau ze die coup moeten plegen.
jadijako
1
[verwijderd]
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 6 maart 2018 16:26:

[...]

met alle respect, maar hoelang doet dit verhaal van die Lanctot al de ronde 3 jaar ?

en in al die jaren heeft TT het niet weten te presteren veel meer dan een totale beurswaarde van 2 miljard op het scherm te zetten , ondanks dat sectorgenoten aan een multiple hiervan van dak veranderden.

TT staat hier aan 8 euro omdat zo langzamerhand niemand nog gelooft dat TT een voorsprong op de koers kan rechtvaardigen, daarom kan het geen rally vasthouden en dat komt omdat HG telkenmale goed nieuws onmiddellijk de kop indrukt met een laffe outlook.

men begint zich steeds meer af te vragen of TT ooit wel bij machte is serieus goede cijfers te schrijven
voor nu is het de komende jaar nog gewoon een krimpende business voor totale omzet met een zeer behoudende wpa en ongoing kosten.

enkel een verse benadering naar aandeelhouders toe kan vertrouwen terugbrengen voor nu is het gewoon een kwetsbaar aandeel aan 8 euro, de zoveelste keer staan we weer op het zelfde punt, ondanks al het mooie van 2017 - terug naar af.
Dat de PND-kastjes al jaren dalen is volstrekt logisch.
De omzet software en services (abonnementen) stijgt al jaren. Daar zit ook de toekomst.

Eens dat de boel wordt gedownplayed. Justin heeft volledig gelijk dat die WPA volgens de oude regels dit jaar zou zijn verdubbeld naar minimaal 0,50. Maar wat zegt die WPA nou eigenlijk als je jaarlijks ook nog eens voor tientalllen miljoenen afboekt en ruim 100 miljoen aan extra ontwikkelingskosten wegboekt in de OPEX.

Qua technologie is 80% van de OEM's aan het testen met TomTom. Mooi, maar veel en veel belangrijker is dat techgigant Baidu voor China heeft gekozen voor de technologie van TomTom. Die vervangen hun eigen geavanceerde tech qua maps nu door TomTom. Zijn de grootste AI-expert ter wereld (groter dan Google). Zegt genoeg. Baidu en TomTom kunnen nu 1 wereldwijde softwarestandaard leveren voor HD-maps en real-time Services. Zeer interessant voor de OEM's.
Ook het open source Apollo-project van Baidu heeft nu een grote voorsprong genomen. Alle belangrijke tech doet mee. Dat ziet er zeer veelbelovend uit.
win some...
6
quote:

Koos99 schreef op 6 maart 2018 16:19:

Ik blijf het gevoel houden dat de omzetting van Restated FY 17 old definition
naar Restated FY 17 new definition er in allerhaast op het laatste moment is tussen gefriemeld. Er wordt niet consequent over bericht.


De uitleg die TomTom geeft, is inderdaad niet erg duidelijk/overtuigend. Dit is hoe ik het zie:

De adj. EPS oude stijl is 0,26. Met IFRS 15/16 wordt dit 0,30. Vervolgens wordt er een berekening adj EPS nieuwe stijl (inclusief IFRS 15/16) gegeven. Bij deze berekening wordt 'deferred revenue/costs' wel meegerekend en 'acquisition related costs' deels niet.

Deferred revenue/costs komt neer op 25.1 - 1 = 24.1. Delen door 235 milj. aandelen is 0,10 extra adj. EPS. Gecorrigeerd voor tax effect blijft hier ongeveer 0,08 van over.

Acquisition related expense is bij de nieuwe berekening 72.2 - 11.3 = 60.9 lager. 60.9 delen door 235 milj. aandelen is 0,26 minder adj. EPS. Gecorrigeerd voor tax effect blijft hier ongeveer 0,20 van over.

Uiteindelijke resultaat is dus 0,30 + 0,08 - 0,20 = 0,18. Voor 2018 is de schatting 0,25 adj EPS nieuwe stijl. Wanneer niet deels wordt gecorrigeerd voor acquistion related expense is dit 0,20 meer. Dit maakt in totaal 0,45. De eerder door Justin genoemde 0,50 komt hier denk ik ook vandaan. Verschil zit hem waarschijnlijk in het wel/niet meenemen van de tax effects.
boem!
1
AB @win some

Ik kan je volgen en je slaat volgens mij de spijker op zijn kop.

Welkom aan boord, we kunnen wel wat cijferaars gebruiken tijdens dit spel waarbij de adj uitgangspunten telkenmale worden veranderd.
[verwijderd]
0
quote:

Koos99 schreef op 6 maart 2018 15:22:

[...]

Die 50 cent WPA van Justin heeft hij nooit onderbouwd en slaat nergens op.

Dat ik het rekenvoorbeeld nog niet heb gepost, wil nog niet zeggen dat het nergens op slaat. Ik loop het tabelletje vanavond nog even na en dan poost ik hem. Pin me niet vast op een paar miljoen meer of minder maar naar mijn idee klopt het wat ik zeg.

Zoals je zelf ook ziet zijn meerdere EPS Calculaties nu. Waarbij er eentje dus nooit in gebruik wordt genomen: namelijk degene die WEL de voordelen van ifrs hebben inzake deferred revenue, maar NIET het nadeel hebben van die tele Atlas afschrijvingen van € 60.000.000 die ineens wel meetellen. Misschien klinkt het warrig, als je het staatje ziet spreekt het redelijk voor zich vermoed ik.
[verwijderd]
0
Exact win some,

Met die toevoeging dat het voordeel van acht eurocent door IFRS gewoon een plicht is en al als EPS groei werd verwacht in aanloop naar de outlook. Terwijl het nadeel van die afschrijving van 26 cent een eigen keuze is. Als je dus zal rapporteren volgens IFRS maar niet de keuze zou maken om die afschrijving mee te tellen is het verschil € 0,26. Dat is exact de reden waarom een analist zei dat er nadeel is van ongeveer € 0,25 en dat is ook het getal dat koos ‘onzin’ noemde.
Koos99
0
quote:

*Justin* schreef op 6 maart 2018 17:27:

[...]

Dat ik het rekenvoorbeeld nog niet heb gepost, wil nog niet zeggen dat het nergens op slaat. Ik loop het tabelletje vanavond nog even na en dan poost ik hem. Pin me niet vast op een paar miljoen meer of minder maar naar mijn idee klopt het wat ik zeg.

Zoals je zelf ook ziet zijn meerdere EPS Calculaties nu. Waarbij er eentje dus nooit in gebruik wordt genomen: namelijk degene die WEL de voordelen van ifrs hebben inzake deferred revenue, maar NIET het nadeel hebben van die tele Atlas afschrijvingen van € 60.000.000 die ineens wel meetellen. Misschien klinkt het warrig, als je het staatje ziet spreekt het redelijk voor zich vermoed ik.
Interessant is het om dit ook aan te houden tegen de cash resultaten, daarmee wordt de volledige def rev aanwas in 1 keer meegenomen in het resultaat.

Cash Flows from Operating Activities: 173 miljoen
CapEx: 120 miljoen

Dat leidt tot een resultaat van EUR 53 miljoen. Dat leidt tot een EPS van 0,23 en daar zit dan dus alle def rev bij in. Ik ben benieuwd hoe je de verschillen tussen 0,23 en 0,50 kan verklaren?
[verwijderd]
0
quote:

Koos99 schreef op 6 maart 2018 17:47:

[...]

Interessant is het om dit ook aan te houden tegen de cash resultaten, daarmee wordt de volledige def rev aanwas in 1 keer meegenomen in het resultaat.

Cash Flows from Operating Activities: 173 miljoen
CapEx: 120 miljoen

Dat leidt tot een resultaat van EUR 53 miljoen. Dat leidt tot een EPS van 0,23 en daar zit dan dus alle def rev bij in. Ik ben benieuwd hoe je de verschillen tussen 0,23 en 0,50 kan verklaren?

De cijfers die jij noemt zijn 2017 neem ik aan?
Ik doel op de Outlook 2018

Koos99
0
quote:

*Justin* schreef op 6 maart 2018 17:52:

[...]

De cijfers die jij noemt zijn 2017 neem ik aan?
Ik doel op de Outlook 2018

Okay true.

mjmj
0
quote:

holenbeer schreef op 6 maart 2018 16:28:

[...]
.. Houdt me scherp, maak ik mezelf wijs :-)

:-)
DerksVisie
0
quote:

Hik schreef op 6 maart 2018 14:08:

[...]
Moet je hem maar niet te vroeg kopen: nu zit er volgens mij nog geen TomTom in.
Neem je toch een los kastje? Krijgt Goddijn energie van.
Energy
0
De ontwikkelingen in connected cars neemt een enorme vlucht nu. Hier liggen op de korte termijn tot 2021 de grootste kansen voor tt. Ik denk dat ze op het gebied van connected cars voor liggen op Here.

Dit heeft een groot voordeel in de onderhandelingen voor de grote automotive contracten. Waar Here wellicht meer op prijs moet concurreren kan tt een aanbieding maken waarin extra diensten zijn opgenomen.

In dat opzicht is het pb van vandaag ook een aanwijzing in die richting. Here levert de kaarten nog aan Hyundai en tt de services. De data die hyundai/kia creëren gaan die naar tt of here of allebei?

[verwijderd]
0
quote:

DerksVisie schreef op 6 maart 2018 20:26:

[...]

Neem je toch een los kastje? Krijgt Goddijn energie van.
Plak je hm op de voorruit van je tesla.
Is er toch een deal.
3.177 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... 155 156 157 158 159 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront