Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De verkeerde handelsoorlog

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Andy Langenkamp

Andy Langenkamp is senior politiek analist bij ECR Research en heeft zich gespecialiseerd in de repercussies van geopolitieke en politiek-economische ontwikkelingen op de financiële markten. Naast zijn columns voor IEX schrijft hij regelmatig voor andere nationale en internationale media, zoals Het Financieele Dagblad, Kn...

Meer over Andy Langenkamp

Recente artikelen van Andy Langenkamp

  1. jun '19 Een nieuw tijdperk 3
  2. mei '19 Op de drempel van een mondiale recessie? 7
  3. apr '19 Europese noodverbanden kunnen hooguit wat extra tijd kopen 15

Reacties

16 Posts
| Omlaag ↓
  1. mok 10 maart 2018 09:51
    China heeft de VS volledig in de tang. Het was natuurlijk zo aantrekkelijk, produceren in China. Goedkope arbeid, hard werkende en slimme mensen. Maar nu kom je er achter dat je op de tweede plaats staat. Het was made in China, maar nu is het designed by China. Het vervelende voor Trump is ook nog dat de schuld, gecreëerd om de consumptie en de economie aan te zwengelen, voor een groot deel in Chinese handen is. China hoeft maar een hint te geven dat ze uit ongenoegen over de tarieven misschien wat minder obligaties gaan kopen, of de rente spuit omhoog, met alle gevolgen van dien.
  2. forum rang 10 DeZwarteRidder 10 maart 2018 10:46
    quote:

    mok schreef op 10 maart 2018 09:51:

    China heeft de VS volledig in de tang. Het was natuurlijk zo aantrekkelijk, produceren in China. Goedkope arbeid, hard werkende en slimme mensen. Maar nu kom je er achter dat je op de tweede plaats staat. Het was made in China, maar nu is het designed by China. Het vervelende voor Trump is ook nog dat de schuld, gecreëerd om de consumptie en de economie aan te zwengelen, voor een groot deel in Chinese handen is. China hoeft maar een hint te geven dat ze uit ongenoegen over de tarieven misschien wat minder obligaties gaan kopen, of de rente spuit omhoog, met alle gevolgen van dien.
    Het is net andersom: China is VOLLEDIG afhankelijk van z'n export. Alle welvaart in China is gebaseerd op de export.
  3. [verwijderd] 12 maart 2018 12:53
    This is strange to say the least, because the move mostly targets U.S. allies. Canada, which had a $7.7 billion trade deficit with the U.S. in 2017, accounts for 16% and 41%, respectively, of U.S. steel and aluminum imports. China, which had a $288 billion trade surplus with the U.S. in 2017, only accounts for 2% and less than 1%, respectively, of U.S. steel and aluminum imports. The other big victims of these planned tariffs are supposed allies like Japan, South Korea, and Brazil.

    It is also clear that this move is not connected to the U.S. military. U.S. Defense Secretary James Mathis sent a letter to the Commerce Department noting that the U.S. military only uses 3% of U.S. steel and aluminum manufacturing capability, and that he was concerned about the move’s “negative impact on our key allies.”

    If the fight were really about trade, then the U.S. should have slapped tariffs on the $262 billion worth of electronic equipment and machinery it imports from China every year. The Commerce cowboys did not target China because they need to make sure China lends them more money to keep bankruptcy at bay.
  4. info_124 12 maart 2018 12:55
    Een oud Nederlands spreekwoord: "een aap leren klimmen". Dat hebben en doen we nog steeds massaal, kijk naar de Pakistaanse atoombom, mogelijk gemaakt door totale NLe naïviteit, en nog steeds vele Chinezen in opleiding aan NLe Uni's en HBO's.
    China is een export-gedreven economie. Weliswaar is de binnenlandse consumptie enorm gestegen, doch bij lange na nog niet op "Westerse" schaal.
    Kopen uit China kan een imbiciele aap nog, doch verkopen aan China... enkel tot ze het zelf na kunnen maken. Nu zijn we bezig Goud-kaas machines te exporteren + kennis hoe ermee te werken. over 10 jaar.. weet u waar onze grootse concurrent zit.
  5. Sps uslugi 12 maart 2018 14:36
    Speciaal staal voor vliegtuigen valt er niet onder , onderhoud van vliegtuigen word in Amerika gedaan met onderdelen die in china gemaakt zijn , voor al door gebrek aan goed opgeleide personeel , doe research naar nieuwe brandstof voor vliegtuigen maar ben aan gewezen op Amerika omdat we hier geen financiering kunnen krijgen .
    Voor dat europa naar een ander wijst eerst maar in de spiegel kijken en denk aan groningen ,ze houden mensen daar aan een lijntje en er komt een oplossing over een veel te lange tijd en er komt nog vervolg schade.
  6. forum rang 6 ttroo 12 maart 2018 15:57
    Tja. Eerst de lusten, maar nu de lasten. De verkopers van outsourcing hebben natuurlijk alleen het positieve plaatje laten zien. Dat is wat een capital market simple weg doet. Het is helemaal niet zo top als velen denken. Targets voor de een waren belangrijker dan de Amerikaanse werknemer. Maar met stemmen keert de wal het ijzeren schip. Eigenlijk komt het er op neer, dat de mensen die vallen onder de noemer "DE VERGETENEN" te weinig aandacht hebben gekregen van de overhead al zie ik ook het omgekeerde, "DE VERGETENEN" hebben weinig gedaan met hun gekregen tijd. Arme landen worden rijker en rijkere landen worden armer. En de finale verschuivig komt op zijn/haar plaats terecht. Landen met veel inwoners krijgen de macht. China is al een heel eind. India komt er aan. Misschien komen Pakistan, Iran, Nigeria er ook aan. Nederland is al heel lang een Benelux-filial geworden. De nieuwe Apple, ze waren er al tijdje in de Filippijnen, daarna kwam Nederland pas aan de beurt. Dat is nu de kracht van het aantal.
  7. Piet Paniek 12 maart 2018 17:22
    Beste Andy : Je stellingname dat handelsbalanstekorten in de eerste plaats ontstaan omdat te veel geleend en uitgegeven wordt en te weinig gespaard is slechts zeer gedeeltelijk waar. De handelsbalans heeft te maken met de ex en import van een land. Zelfs Wikipedia is daar duidelijk over : De handelsbalans is een onderdeel van de betalingsbalans. Aan de ontvangstkant staat de geldwaarde van de export en aan de uitgavenkant de waarde van de import. Het handelsbalanssaldo is het verschil tussen de twee. Lenen , uitgeven en sparen hebben weliswaar invloed maar zeer zeker niet zoals je aangeeft.
  8. forum rang 5 Blanco rolling 12 maart 2018 18:12
    Ik kan niet anders zeggen dat Trump toch wel erg gelijk heeft, door te zeggen dat Mercedes en BMW ook hogere importheffingen te wachten staat. Beide bedrijven hebben overigens grote assemblage fabrieken in USA btw.

    Het is juist de EC die hoge importheffingen heeft opgeworpen. Daardoor kan een Amerikaanse autofabrikant zijn auto's niet normaal exporteren naar de EC. Er geleden heffingen van 10% in de EC. Daarom heeft Tesla ook die assemblagefabriek in Nederland opgezet. omdat de auto;s dan als onderdelen worden ingevoerd, waarvoor een % van max 2.5% geldt (misschien een beetje meer)
    Andersom rekent USA maar 2,5 % op complete auto's. Dus de BMW's en Mercedessen, Audi's etc die niet in USA worden geassembleerd.
    Dat klopt dan toch niet. Wie werpt er handelsbelemmeringen op?
    Dat is zeker de EC.

    Dat zal wel voor heel veel producten geleden. Dus het MONSTER EC zou eerst zijn hand in eigen boezem moeten steken en idd de handelsbelemmeringen moeten opheffen. Het enorme handelsoverschot van Duitsland komt toch ergens vandaan. oa van de USA.
    Wie regeert de EC? Duitsland dus

  9. [verwijderd] 12 maart 2018 22:21
    "Handelsbalanstekorten ontstaan namelijk in de eerste plaats omdat te veel geleend en uitgegeven wordt en te weinig gespaard."

    Zoals wellicht bekend heeft een land met handelstekort (en dus een betalingsbalanstekort) een overschot op de kapitaalrekening. Deze is namelijk een spiegel van de betalingsbalans. Dit komt ook doordat landen met handelsoverschotten deze overschotten niet opsouperen (bijvoorbeeld in hogere lonen), maar deze als kapitaal sturen naar het land met het handelstekort cq. betalingsbalanstekort om het daar te investeren in activa. In het land met het handelstekort is immers vraag naar goederen en diensten. Het populairste land om je overschotten naar toe te sturen is jawel, de VS. Zij hebben de meest open en liquide kapitaalmarkten ter wereld. Tot een twintig jaar geleden werkte het ongeveer zo.

    In de wereld van van vandaag is er echter een overschot aan kapitaal in de VS (en de wereld). De Amerikanen hebben het buitenlandse kapitaal helemaal niet nodig om hun economie te laten draaien. Het extra kapitaal zorgt alleen maar voor verstoringen zoals een te lage rente (huizenbubbel in de VS 2008) en werkeloosheid. Het lijkt er dan ook op dat nu de handelsstromen niet meer leidend zijn voor maar de kapitaalstromen. Deze kapitaalstroom gaat voornamelijk richting de VS en in mindere mate naar het VK. Omdat de kapitaalrekening de spiegel is van de betalingsbalans, moet dat kapitaaloverschot automatisch leiden tot een handelstekort.

    De Amerikanen betalen de spullen met vers gedrukte dollars die de wereld accepteert, en omzet in Amerikaanse activa, zoals bijvoorbeeld Amerikaanse staatsleningen.

    Trump wil van dat systeem af en wil dat Amerikanen zelf weer hun spullen gaan produceren en deze niet meer uit het buitenland halen.
  10. Falcone 12 maart 2018 22:35
    Andy snapt er weinig van. Speelveld voor de A USA is erg nadelig.
    De EG heeft vele onredelijke invoer heffingen. Terecht dat Trump eindelijk terugslaat.
    Vanochtend 4 twitters van Elon Musk gelezen. Geeft aan dat een auto uit de USA liefst 25% aan invoerrechten naar China moet betalen, maar een Chinese auto naar de USA maar 2,5 %.
    Dus Trump, zet hem op om die oplichters uit het Oosten en de EG aan te pakken.
  11. forum rang 10 DeZwarteRidder 12 maart 2018 23:03
    quote:

    Falcone schreef op 12 maart 2018 22:35:

    Andy snapt er weinig van. Speelveld voor de A USA is erg nadelig.
    De EG heeft vele onredelijke invoer heffingen. Terecht dat Trump eindelijk terugslaat.
    Vanochtend 4 twitters van Elon Musk gelezen. Geeft aan dat een auto uit de USA liefst 25% aan invoerrechten naar China moet betalen, maar een Chinese auto naar de USA maar 2,5 %.
    Dus Trump, zet hem op om die oplichters uit het Oosten en de EG aan te pakken.
    Als ik Trump was dan zou ik gelijke invoerrechten op gelijke producten gaan heffen.
    Dan kan niemand hier over zeuren.
16 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links