TomTom « Terug naar discussie overzicht

Goddijn: Grijp Uw Kans

7 Posts
[verwijderd]
0


Vrijdag 16 maart 2018 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
4 °C
0 NS
536,64
TV gids
0 Live
NU.nl Mediapartners IEX.nl (Mediapartner)

Kansen voor TomTom
Foto: ANP
Gepubliceerd: 16 maart 2018 15:15
Iedereen kent wel het Nederlandse beursgenoteerde TomTom, van de navigatiekastjes. De laatste jaren had het aandeel het moeilijk. Want navigatiesoftware zit nu standaard in auto’s en is een soort bulkproduct geworden.
Dat schrijft Robert Schuckink Kool in zijn column op Belegger.nl.

Maar nu worden het bedrijf weer grote kansen toegedicht. Dat komt door de zelfrijdende auto: een gigamarkt.

Goud
TomTom heeft hier een belangrijke sleutel in handen. Want het bedrijf zit op goud: gedetailleerde kaarten van ’s werelds wegen. Voor zelfrijdende auto’s is dat van doorslaggevend belang, want die hebben veel gedetailleerdere kaarten nodig dan automobilisten die zelf aan het stuur zitten. Ze moeten tot op de centimeter nauwkeurig zijn.

Dat krijgt TomTom voor elkaar. Het bedrijf maakt zelfs 3D-kaarten, een belangrijk onderdeel van het 'brein' van de zelfrijdende auto.

Geen science fiction meer
Het gaat nu enorm snel met de zelfrijdende auto. Het is bepaald geen sciencefiction meer. Bedrijven die hiermee bezig zijn, hebben al miljoenen testkilometers op de openbare weg achter de rug met zelfrijdende auto’s.

In Phoenix, in de Amerikaanse staat Arizona, rijdt daadwerkelijk een zelfrijdende taxi. Uber heeft voor miljarden dollars aan auto’s met zelfrijdende technologie bij Volvo besteld. Volvo heeft bij tests met zelfrijdende auto’s trouwens de digitale kaarten van TomTom gebruikt.

Voortdurend worden er nieuwe stappen gezet en nieuwe mijlpalen bereikt bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto.

Concurrentie
Samen met de van Nokia afgesplitste concurrent Here domineert TomTom de kaartensoftwaremarkt voor auto’s zonder bestuurders. Here is sinds enkele jaren in handen van Daimler, BMW en Audi.

Die zullen dan denk ik niet snel de kaarten afnemen van TomTom voor hun zelfrijdende auto’s. Ook Google is een concurrent, want ook dat bedrijf brengt de wereld in kaart op gedetailleerde kaarten.

Enorme koek
Maar er blijft denk ik genoeg van de koek over voor TomTom. Want het is een enorme koek. Bijna alle grote autofabrikanten zetten nu in op de zelfrijdende auto. Ook andere bedrijven, zoals Google, werken hieraan.

In China zetten ze evenmin stil. Zo zet Baidu, de Chinese tegenhanger van Google, volop in op zelfrijdende auto’s. Aangezien TomTom de kaarten gaat leveren voor de zelfrijdende auto’s van Baidu, heeft het bedrijf in China ook al vaste grond onder de voeten.

Jaarlijkse groeicijfers tot 62 procent
De zelfrijdende auto wordt een ware aardverschuiving in mobiliteit. Met een gigantische groei. Onderzoeksbureaus noemen jaarlijkse groeicijfers variërend van ruim 25 procent (periode 2016 - 2024) tot 62 procent (periode 2016 - 2030).

TomTom heeft zichzelf de afgelopen jaren helemaal gepositioneerd om echt mee te doen op deze gigamarkt. Alles wijst er daarom denk ik op dat je als belegger met TomTom een van de bedrijven te pakken hebt die flink garen zullen spinnen bij de verdere ontwikkeling van de zelfrijdende auto.

En nogmaals, het gaat sneller dan eerst werd aangenomen. Veel sneller.

Door: IEX.nl

JvH
0
quote:

PGV schreef op 16 maart 2018 17:15:

Mooi bericht en helemaal waar.Wat doet de koers. Niets.
Expiratiebelangen opties schijnbaar op 7,90...
VanillaSky
0
Zeker een hoop kansen maar ook zeker bedreigingen. Ik begrijp beleggers wel (incluis mijzelf), na zo'n beetje een decennium aan teleurstellingen en een falend management zijn we toch echt aangekomen op het punt eerst zien dan geloven. De credits zijn verspeeld. Als de topline nou over een paar jaar weer gaat groeien en het management durft zich weer eens uit te spreken over de prognose EN als die er ook nog goed uitziet dan kunnen we op eigen kracht wel weer een stap maken hopelijk qua koersaanwas.
tatje
0
Jaarlijkse groeicijfers tot 62 procent
De zelfrijdende auto wordt een ware aardverschuiving in mobiliteit. Met een gigantische groei. Onderzoeksbureaus noemen jaarlijkse groeicijfers variërend van ruim 25 procent (periode 2016 - 2024) tot 62 procent (periode 2016 - 2030).

Neem je bij de periode 2016 - 2024 ook de volgende 6 jaar tot 2030.
Dan mag dus over de periode 2016 - 2030 praten over 62% groei per jaar.

Dan moet 2024 - 2030 helemaal gaan ontploffen.

Honderden procenten per jaar groei tussen 2024 - 2030, anders kun je in 2016 - 2024 niet naar 62% gaan, als je 2016 - 2024 op een groei van 25% per jaar zet.

Tja.

FF nadenken en je hebt het :-)

7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:28
Koers 5,740
Verschil -0,240 (-4,01%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 450.995
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront