TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom april doet wat hij wil

3.047 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Energy
0
Kan me voorstellen dat er niet veel meer getwittert wordt door tt.

Zodra tt iets op twitter zet zie je de reacties van riet van milf en anderen verschijnen. Asociale reacties zijn het.

Ik zou dan ook niet meer twitteren!!wellicht zijn ze te dom om dat te begrijpen.

quote:

Juun schreef op 7 april 2018 14:32:

En inmiddels is het laatste TT-twitter bericht van 11 dagen geleden, onderop de homepage:
corporate.tomtom.com/index.cfm
TT communiceert helemaal niet meer met ons. Intern zal er nog wel communicatie zijn, maar als je fysiek bij de AVA aanwezig bent, dan valt m.n. de non verbale communicatie van Alain vaak op, die is toch ook nogal eens geïrriteerd als HG aan heet woord is. Wakkie lekker attent, maar die hoeft ook alleen die dag maar een beetje scherp te zijn, en dat is eigenlijk al zijn 1e natuur. Tammerons Bakker zo ver mogelijk weggestopt achter het grootste beeldscherm op de 2e rij. De enige keer dat ze er omheen kijkt is als Wakkie haar voorstelt.

Komt dat allen zien in het theater op 17 april om 10.00 uur. Zaal sluit ook om 10.00 uur. Kaartjes verkijgbaar (gratis) bij uw broker tot de 11e april om 12.00 uur. Koffie, cake en een belegd broodje achteraf is ook gratis. Dividend en een parkeerkaart moet je zelf regelen.
pwijsneus
0
quote:

Was here schreef op 7 april 2018 14:31:

Kan jou wel logischer lijken. Maar mijn bron zat bij de ondertekening aan tafel.

[...]
Haha, vertel eens...Wat heeft die deal ons nu eigenlijk opgeleverd??
tatje
12
CEO Harold Goddijn:

- Ik hoop dat Tom Tom mij zal overleven.
- fietsen en lopen naar het werk.
- korte lijntjes, als een start up.
- onze strategie is zelfstandig blijven en bijdrage aan SDC leveren
- vaderlandse trots zit een overname in de weg.
- genoeg verdiend, geen zorgen meer om geld.
- ik doe het ook een beetje voor de eer.
- WE HEBBEN IETS GECREERD DAT STERK GENOEG IS ONS TE OVERLEVEN.

beste Harold,

Denk je nooit aan die mensen die op 50 60 zijn ingestapt.
Denk je nooit aan die mensen, die je grenzen loos hebben vertrouwd.
Je zegt zelf, we hebben geen geld nodig, want we genereren voldoende cash.
Dan kun je toch niet toestaan, om voor eigen gewin TT van de beurs te halen, via een PE en ons met een fooi achter te laten.
Als je met een PE of andere constructie ons met 12 het riet instuurt, dan doe je het toch echt niet meer voor de eer.
12 euro voor ons en zelf een gouden constructie maken, dan kun je niet menen.

.....

PS
Hoe lang ben je al bezig met de wij rijk jullie arm constructie.
Zelf denk ik vanaf begin 2017
Wakkie in 2017 nog 2 jaar.
meer opties en 1,3 miljoen RSUs in 3 jaar voor de toppers.
Impairment consumer helemaal
Stoppen met sports.
Die 2 van SAP en IBM, welke rol spelen die.
In je jaarrapport 2017 voor het eerst change of control, met de toevoeging dat de RVC zelf een termijn mag kiezen.
Aandelen inkoop.
Telkens downplayen cijfers.
Ben je eigenlijk een wolf in schaapskleren.
Wat vindt je vrouw ervan en je zonen.
Je komt zo amicaal over, fietsend en lopend naar het werk, sleutels op tafel en een watertje.

Zelf denk ik, dat je al vanaf begin 2017 deze weg opgaat.
Hoe kun je ons met een fooi wegsturen, als je zegt, WIJ HEBBEN IETS GECREEERD DAT ONS HOPELIJK OVERLEEFD.

Ik wil mijn bijdrage wel leveren, als we besluiten een advocaat in de arm te nemen.
Als gebeurt wat ik denk, dan moet je daar niet mee wegkomen.

Al die mensen die mee hebben geholpen aan aankoop van tele atlas.
Durf je die nu af te serveren met in jouw ogen een fooi.
Dacht dat je meer klasse had en hoop dat je meer klasse hebt :-)

Het is me nu wel duidelijk of een PE of een ander bedrijf, TT van de beurs voor 12 euro, de RVB en de RVC blijven gewoon aan, want het blijft Tom Tom en de founders krijgen in deze constructie VEEL meer dn die 12 euro.
Je jij hebt er bewust aan meegeholpen.

Moest het even kwijt :-)
tatje
0
quote:

Accuboor schreef op 7 april 2018 12:05:

[...]
Staat het niet gewoon in de papieren versie?

Edit: YES op pagina 38 en 39 www.telegraaf.nl/telegraaf-i/7cn

Ik ben bang dat TT dat artikel niet wil.

We zitten ze op de huid !
tatje
0
quote:

Accuboor schreef op 7 april 2018 14:12:

Inderdaad vreemd dat dit zo kortdurend online stond. Het was de eerste hit bij Google nieuws als je zocht op TomTom. Nu verdwenen. Misschien voor de maandagkrant...
Denk dat het echt is verwijderd.
NeedForSpeed
0
quote:

Accuboor schreef op 7 april 2018 12:05:

[...]
Staat het niet gewoon in de papieren versie?

Edit: YES op pagina 38 en 39 www.telegraaf.nl/telegraaf-i/7cn

Heb je nog een screenshot, want vlas mij hier ook weg.
tatje
0
quote:

Tomtom25 schreef op 7 april 2018 09:11:

ecital schreef op 6 apr 2018 om 21:52:

Spookrijder TomTom moet iets

TomTom besloot woensdagavond om een door Reuters gepubliceerd overnamegericht te ontkennen. Het bedrijf zegt geen zakenbank - volgens het persbureau ging het om Deutsche Bank - te hebben ingehuurd om zichzelf te verkopen.

We kunnen niet anders dan ervan uitgaan dat de AFM de zaak nauwgezet volgt en dat er een batterij advocaten naar het eenregelige persbericht heeft gekeken. Het zal dus wel.

Toch zou het logisch zijn wanneer een investeerder TomTom, nog maar zo’n €1,7 miljard waard op de beurs, zou kopen. De beurskoers lijkt immers op de rit van een spookrijder: de hele beurs gaat omhoog, maar TomTom gaat tegen het verkeer in omlaag. De €12,30 van eind 2015 is gezakt tot €7,48 donderdag bij sluiting, terwijl de AEX steeg van 440 naar 530 punten. TomTom is één van de spaarzame aandelen die totaal niet profiteren van de aandelenrally die de markten al jaren in hun greep houden.

Ondertussen daalde de omzet van de voormalige techbelofte van ooit €1,5 miljard naar een verwachte €800 miljoen in 2018. De cashflow uit klassieke navigatiekastjes droogt op, nieuwe initiatieven floreren nog onvoldoende. Sporthorloges gaan het bedrijf niet redden en het bestuurdersloze autotijdperk waar TomTom veel van verwacht, is nog niet aangebroken. Er moet geherstructureerd worden om de krimp te keren en dat doe je liever niet op de beurs, waar je van kwartaal op kwartaal met de billen bloot moet om weer nieuwe krimpcijfers te laten zien aan beleggers.

Vandaar ook dat het bedrijf vorig jaar al in beeld is gekomen als overnameprooi bij de grote private equity fondsen, die miljarden dollars in de zakken hebben branden. Probleem voor hen: Je kunt niks zolang topman Harold Goddijn en de drie andere oprichter met hun 45%-belang niet meedoen. Wellicht wordt het tijd voor dit kwartet om het bedrijf de luwte van ene private equity garage in te sturen. Even Deutsche Bank bellen voor advies?
www.telegraaf.nl/financieel/1884271/s...

Nog maar even opnieuw plaatsten..
Het artikel dat onvindbaar lijkt, tenminste bij DFT.
Een PE of iets dan hetzelfde kan, wij 12 en de founders tussen de 50 en 100.

""Er moet geherstructureerd worden om de krimp te keren en dat doe je liever niet op de beurs, waar je van kwartaal op kwartaal met de billen bloot moet om weer nieuwe krimpcijfers te laten zien aan beleggers.""

Niets krimpcijfers.

Sports weg dat misschien een negatieve ebitda had van zeker 50.
Dan was PND inderdaad die cashgenerator van in 2017 zeker 40

Mijn ebitda 2018 minimaal 235.

Maar dat willen de founders niet !

Hoop dat in Amsterdam bepaalde figuren niet in TT zitten, anders wil je er niet meer fietsen en wandelen.
tatje
1
quote:

NeedForSpeed schreef op 7 april 2018 15:52:

[...]

Heb je nog een screenshot, want vlas mij hier ook weg.
Tomtom25 7 apr 2018 om 09:11

Daar staat het artikel.

Misschien kan iemand het via Twitter naar Toby Sterling van Reuters sturen.
Daarbij de change of control en daaruit de 2e alinia.

RVC mag een periode aanwijzen buiten de change of control.

Dus de RVB blijft en de RVC ook in TT met een nieuwe eigenaar een PE.

Als iemand de email van Toby Sterling Reuters heeft, doe ik het via die weg.

Kan het zelf niet vinden.

Komt er nog een AVA :-)
[verwijderd]
0
quote:

tatje schreef op 7 april 2018 15:53:

[...]

Het artikel dat onvindbaar lijkt, tenminste bij DFT.
Een PE of iets dan hetzelfde kan, wij 12 en de founders tussen de 50 en 100.

""Er moet geherstructureerd worden om de krimp te keren en dat doe je liever niet op de beurs, waar je van kwartaal op kwartaal met de billen bloot moet om weer nieuwe krimpcijfers te laten zien aan beleggers.""

Niets krimpcijfers.

Sports weg dat misschien een negatieve ebitda had van zeker 50.
Dan was PND inderdaad die cashgenerator van in 2017 zeker 40

Mijn ebitda 2018 minimaal 235.

Maar dat willen de founders niet !

Hoop dat in Amsterdam bepaalde figuren niet in TT zitten, anders wil je er niet meer fietsen en wandelen.

stackoverflow.com/jobs/167207/custom-...

Bovenstaande link werd door een ander forumlid geplaatst. TomTom spreekt in deze personeelswerving over een start-up met een miljardenomzet en over miljoenen auto's die van TomTomsoftware zijn voorzien
[verwijderd]
0
Stel dat er een delisting op handen is, dan zijn diegene die hier posten en lezen toch niet de enige die dit vermoeden c.q. denken te weten.

Waarom koopt niemand zich dan suf aan aandeeltjes uit de (beperkte) freefloat.
Er zal toch uiteindelijk meer betaald moeten worden dan die 7,85 die er nu staat?
NeedForSpeed
0
quote:

tatje schreef op 7 april 2018 15:59:

[...]

Tomtom25 7 apr 2018 om 09:11

Daar staat het artikel.

De inhoud had ik al gelezen. Het ging mij er meer om dat Telegraaf... toch een wakkere krant... ineens een reeds gepubliceerd artikel laat verdwijnen.
Heeft Telegraaf hier een verklaring voor gegeven?

Nasdaq_NL
0
'Vandaar ook dat het bedrijf vorig jaar al in beeld is gekomen als overnameprooi bij de grote private equity fondsen, die miljarden dollars in de zakken hebben branden. Probleem voor hen: Je kunt niks zolang topman Harold Goddijn en de drie andere oprichter met hun 45%-belang niet meedoen.'

Iemand enig idee hoe DFT aan deze informatie komt ?
ketchup
1
quote:

F814 schreef op 7 april 2018 16:16:

Stel dat er een delisting op handen is, dan zijn diegene die hier posten en lezen toch niet de enige die dit vermoeden c.q. denken te weten.

Waarom koopt niemand zich dan suf aan aandeeltjes uit de (beperkte) freefloat.
Er zal toch uiteindelijk meer betaald moeten worden dan die 7,85 die er nu staat?
Klopt , maar bedenk wel op 12 euro hadden de experts het ook al over break-up-value van 18 euro , en gaven daardoor bijna allemaal mooie koersdoelen af, nu 2 jaar later staan we onder de 8 , hebben de 6 ook nog even gezien en nu hebben we het over een 12 euro mogelijke exit, als er niets gebeurt kan het ook zomaar weer naar 6 zakken hoe krankzinnig dat ook lijkt en dan is 10 ineens in beeld

Dus je zal er maar op 12 inzitten en je hebt op 10 bijgekocht want het leek zo goedkoop en op 8 nog maar eens een pluk, want dit is allemaal waanzin, wel we staan nu onder de 8
maw er is geen zekerheid voor wanneer en aan hoeveel en iedereen die in TT gelooft op eigen kracht of via een exit heeft ze al vol in de porto en zit waarschijnlijk al aan het risico level dat men wenst te riskeren op dit aandeel, want dat het een risico is dat laat de koersperformance de laatste 2 jaar wel zien en dat in de grootste bull market van de laatste 25 jaar
JvH
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 7 april 2018 16:52:

[...]

want dat het een risico is dat laat de koersperformance de laatste 2 jaar wel zien en dat in de grootste bull market van de laatste 25 jaar
Inmiddels zitten we volgens Marketwatch in een bear market. USA nog even 250 punten lager gesloten dan 17.30. Bij geen nieuws maandag gewoon weer 5 % eraf ben ik bang als alle weekend speculanten weer uitstappen.
[verwijderd]
3
quote:

ketchup of catch-up schreef op 7 april 2018 16:52:

[...]

Klopt , maar bedenk wel op 12 euro hadden de experts het ook al over break-up-value van 18 euro , en gaven daardoor bijna allemaal mooie koersdoelen af, nu 2 jaar later staan we onder de 8 , hebben de 6 ook nog even gezien en nu hebben we het over een 12 euro mogelijke exit, als er niets gebeurt kan het ook zomaar weer naar 6 zakken hoe krankzinnig dat ook lijkt en dan is 10 ineens in beeld

Dus je zal er maar op 12 inzitten en je hebt op 10 bijgekocht want het leek zo goedkoop en op 8 nog maar eens een pluk, want dit is allemaal waanzin, wel we staan nu onder de 8
maw er is geen zekerheid voor wanneer en aan hoeveel en iedereen die in TT gelooft op eigen kracht of via een exit heeft ze al vol in de porto en zit waarschijnlijk al aan het risico level dat men wenst te riskeren op dit aandeel, want dat het een risico is dat laat de koersperformance de laatste 2 jaar wel zien en dat in de grootste bull market van de laatste 25 jaar
Tja, wat een ongelooflijk smerige streek zou het zijn van HG.

Het is toch niet te bevatten dat we beleggen in een bedrijf waarven de CEO niet het beste voor heeft met zijn aandeelhouders.
[verwijderd]
2
quote:

F814 schreef op 7 april 2018 16:16:

Stel dat er een delisting op handen is, dan zijn diegene die hier posten en lezen toch niet de enige die dit vermoeden c.q. denken te weten.

Waarom koopt niemand zich dan suf aan aandeeltjes uit de (beperkte) freefloat.
Er zal toch uiteindelijk meer betaald moeten worden dan die 7,85 die er nu staat?
Tja, waarom niet? Dit soort discussies en verwachtingen zijn in de afgelopen jaren al te vaak gevoerd, zelfs de echte TomTom believers hebben hier geen vertrouwen meer in.

Ook op deze prijs stap ik er niet in, ik hoop voor iedereen die erin zit en er iets van verwacht dat er eindelijk duidelijkheid komt.

Bij de vorige exit geruchten heb ik Harold gemaild en antwoord gekregen dat hij voor alle aandeelhouders zijn best zou doen, helaas voor jullie is deze mail met een PC crash verloren gegaan.

Ik duim voor jullie,

Tini

Dutchy Ron
1
www.autoevolution.com/news/qualcomm-c...

Last month, at the In&Out Digital Mobility event in Rennes, French auto group PSA and mobile technologies specialist Qualcomm presented the Cellular Vehicle-to-Everything technology (C-V2X). Still some years away from real-life implementation, this technology would allow future humans and vehicles to interact in ways never dreamed possible on public roads.
[verwijderd]
5

blendle.com/i/autovisie/een-autonome-...

Een autonome auto rijdt altijd in mooi weer’
Als er één onderwerp hot is en blijft, is het autonoom rijden. Uit de vele voorspellingen worden we niets wijzer, daarom keken we in de kaarten met ‘Head of Autonomous Driving at Tomtom’, Willem Strijbosch.

DAT AUTORIJDEN EEN STEEDS ZELDZAMER GENOEGEN GAAT WORDEN voelt zelfs de meest hardcore petrolhead inmiddels wel aan. Maar hoe lang het nog duurt voordat we het stuur uit handen moeten geven, dat blijft de brandende vraag. “Onze ceo (Harold Goddijn, Red.) is een groot autoliefhebber, daar pestte ik hem laatst nog mee. Ik kan me namelijk voorstellen dat op een gegeven moment het besturen van auto’s voor mensen verboden wordt omdat het onveiliger is dan in een autonome auto rijden. Dan krijg je reservaten, zei ik hem en toen keek hij wel een beetje zuur. Maar het duurt nog een tijdje voordat we zover zijn. De huidige auto’s gaan nog wel een jaar of tien tot vijftien mee. Bovendien zal dat eventuele verbieden ook pas gebeuren als het economisch kan, als het echt goedkoper is. Misschien gaat het wel beginnen per regio; nu al zie je dat sommige gemeenten bepaalde auto’s verbieden.” Strijbosch zelf is meer wetenschapper dan autoliefhebber. “Ik houd van auto’s om hun technologie, dus als ik nu een auto zou moeten kiezen zou het een Tesla zijn, denk ik.” Ons interview vindt plaats in een auto van de toekomst, Strijbosch zit met losse handen achter het stuur van de Renault SYMBIOZ, een autonome conceptcar waarvoor Tomtom de kaarten heeft geleverd. Rijden mag nog niet, dus voorlopig staan wij stil in dat stukje toekomst op de kade bij het Eye-filmmuseum in Amsterdam. Strijbosch sprak daar op een event, waarbij hij de autonome toekomst schetste en Tomtoms nieuwste technieken presenteerde die autonoom rijden weer dichterbij moeten brengen. “We werken met steeds betere technieken waardoor de robotbestuurder steeds beter ziet. Zo’n autonome auto rijdt continu in mooi weer, heeft altijd optimaal zicht omdat de HD-kaarten de werkelijkheid zo goed en gedetailleerd weergeven. Met autostream vindt er continu een actualisering van die kaart plaats.” Deze next generation kaarten zijn niet bedoeld voor de mens, maar voor de machine, de auto die de weg moet kunnen lezen, en zijn vele malen gedetailleerder dan de kaarten die we tot nu toe kennen. “Aan die kaarten voegen we ook informatie toe, Road DNA-herkenningspunten, in een onzichtbare informatielaag die de auto gebruikt om zich real time met behulp van Autostream exact te lokaliseren. De auto combineert zijn camera- en sensorinformatie met de kaart- en Road DNA-informatie en vergelijkt dat real time met wat de sensors zien. Daardoor kan hij veel nauwkeuriger zijn rijpad bepalen dan nu met gps, want die techniek is slechts nauwkeurig tot op een aantal meters.”

De nieuwe technieken leveren dus een veiligere autonome rijstijl op en dat is nodig ook volgens Strijbosch. “Je ziet nu weleens auto’s rijden die star op het midden van hun rijstrook blijven, terwijl de vrachtauto naast ze beweegt. Als een mens bij wegwerkzaamheden zijn positie moet kiezen, stuurt hij automatisch ruimer om het betonnen obstakel heen dat rechts staat. Hij weet dat hij eigenlijk niet over de wegmarkering links mag, maar beseft dat dat risico kleiner is en neemt bewust die beslissing.” Maar het continu online zijn met je auto en autostream gebruiken moet enorme datastromen veroorzaken, is dat wel te doen? “Net als een mens leert autostream ook. Als je elke dag dezelfde woonwerkroute moet rijden, ken je bepaalde stukken uit je hoofd. Autostream hoeft ook niet de hele dag opnieuw te leren. De data zijn er dan al en hoef je niet keer op keer te downloaden, dat regelt autostream.” Door deze real time supernavigatie heeft de robotbestuurder eigenlijk altijd beter zicht dan een normale bestuurder die moet dealen met slecht zicht, benadrukt Strijbosch, die zijn eerste autonome autoritten al voor zich ziet. “In de nabije toekomst hoef je echt niet meer zelf te rijden. Ik stel me voor dat we dan zo’n soort auto als deze hebben. Ik heb een hekel aan heel lange autoritten, bijvoorbeeld naar een vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk. Dan hoef ik slechts zelf naar de snelweg te rijden, daar draai ik mijn stoel om, gaat de wagen autonoom rijden en hoef ik niet meer op te letten. Zo kan ik uren spelletjes spelen met mijn kinderen. Dan heb je dus veel tijd om andere dingen te doen dan rijden. Dat moet over vijf tot tien jaar kunnen.” Voor het zover is, moeten er nog wel de nodige hindernissen genomen worden, toch? Er zullen immers veranderingen in de infrastructuur nodig zijn? “Ik denk dat we gewoon auto’s gaan krijgen waarvoor geen aanpassingen qua infrastructuur nodig zijn. De huidige auto’s hebben al zoveel camera’s en sensoren en dat, gecombineerd met een HD-kaart, maakt dat die auto’s overal kunnen rijden waar mensen ook kunnen rijden. Wel binnen de beperkingen die ik aangaf, zoals bijvoorbeeld eerst alleen op snelwegen. Het is moeilijk om de toekomst te voorspellen, maar we zullen zien dat er meer en meer autonome functies in de auto komen en bovendien komen er robottaxi’s. En als dan opeens iedereen ermee te maken heeft, zal je een extreme groeicurve zien. Dan gaan mensen opeens geen auto’s meer kopen, omdat die robottaxi’s zo goed en goedkoop zijn. Mensen die wel een eigen auto willen, kopen die maar rijden dan ook autonoom.
Het gaat dus eerder andersom; we passen de infrastructuur wel aan, maar simpelweg omdat we die minder nodig hebben. We hebben bijvoorbeeld minder parkeerplaatsen nodig en kunnen de rijstroken smaller maken; daar kunnen die autonome auto’s prima mee omgaan omdat ze nooit verslappen.” De stad gaat dus veranderen door autonome auto’s en taxi’s, voorspelt Strijbosch: “In de toekomst zal de traditionele auto uitsterven en dat levert uiteindelijk een rustiger verkeersbeeld op, waardoor op termijn ook in de stad autonoom rijden mogelijk zal zijn. Bovendien is stadsverkeer soms ook wel makkelijker. Neem bijvoorbeeld het verkeer op de Amsterdamse grachten. Niemand rijdt daar vijftig, want dat haal je nooit. Dat geeft meer bedenktijd en zo kunnen die systemen dan toch de situaties beter inschatten. Op lagere snelheden wordt het al snel veiliger. Het is dus niet zo moeilijk om op de grachten autonoom te rijden, want daar helpt Artificial Intelligence steeds beter bij. Auto’s herkennen al steeds meer fietsers en voetgangers. Een moeilijker scenario is de weg langs het Centraal Station, daar zijn door de hogere snelheden in combinatie met fietsers de reactietijden korter.”
[verwijderd]
3
‘Ik denk dat er geen aanpassingen qua infrastructuur nodig zijn voor autonoom rijdende auto’s’

Dat er onderweg naar een volledig autonome toekomst nog wel de nodige experimenten zullen plaatsvinden, acht Strijbosch waarschijnlijk. “Denk bijvoorbeeld aan bordjes in de vangrail die de radar goed kan zien, zodat de auto zich nog beter kan positioneren. Al dat soort experimenten hebben echter een probleem: ze zullen niet universeel zijn. Ze zullen mogelijk per land, regio of stad verzonnen worden. Dus je kunt er bij het maken van je auto, die wel universeel is, niet vanuit gaan dat die voorzieningen er zijn. Als het er is, dan verhoogt het weer enigszins de veiligheid. Maar als het er niet is, moet een auto ook kunnen werken.” Dat geldt ook voor Autostream en andere op connectivity gebaseerde technieken. “Als de connectivity wegvalt, moet je nog even doorkunnen op een stuk van de kaart, maar als het dan nog niet werkt, zet de auto zichzelf stil op een veilige plek.” Connectiviteit is ook het toverwoord bij alle autofabrikanten en niet voor niets werkt Tomtom samen met veel meer autofabrikanten dan alleen Renault. “Wij leveren ook end-to-end navigatie, tot en met de kaart. En we passen onze kaarten ook weer zo aan dat ze optimaal samenwerken met de navigatiesystemen van de fabrikanten. Stel er zitten laser-scanners in de bumpers op een bepaalde hoogte. Die zien een 3D zwart-witbeeld van de wereld, maar niet zo hoog. Dat kunnen wij dan weer aanvullen met onze data en die zijn dan echt complementair.” Vandaar dat Tomtom ook veel samenwerkt in een tijd waarin het soms moeilijk is om door de bomen het bos te zien, zegt Strijbosch. Maar hij voelt wel dat iedereen heel eager is, de buzz is duidelijk merkbaar.
Staan we dan echt op de drempel van een bepalend moment in de autohistorie? “Het kan in één keer heel hard gaan. Zeker als je jaren vooruitkijkt en terugkijkt. In 1869 viel de eerste verkeersdode, wij gaan meemaken dat de laatste verkeersdode de boeken ingaat. Dat is natuurlijk heel bepalend”, beaamt de man die normaal met de trein reist en af en toe een week in een auto rijdt om de ontwikkeling van de systemen te ervaren. Die praktijkervaringen geven weer extra inzicht, heel belangrijk. Het sluit aan bij wat hij eerder zei. “Ik schrijf zelf geen software, maar ik wil er wel voldoende van begrijpen om de juiste businessbeslissingen te kunnen nemen.” Met die instelling weet hij waar hij over praat. “Onze HD-kaarten maken de auto in principe veiliger. Maar die kaarten zijn een reflectie van de laatste gemeten werkelijkheid. Die kan meteen daarna veranderen; dan kunnen er wegwerkzaamheden starten bijvoorbeeld. Hoe kunnen we die tijd tussen de laatste kaart en de werkelijkheid zoveel mogelijk bekorten? Met die vraag zijn we heel erg bezig. We zijn al heel erg snel, maar we moeten ook onze brondata blijven controleren. Hoe betrouwbaar zijn die, moeten we die misschien wel tien keer controleren? Onze eigen scanauto’s kennen we door en door. Technisch gezien kunnen we daarmee nu al real time car-to-cloud-to-car rijden. Voor de applicaties in andere auto’s moeten we die tijd uiteindelijk steeds verder bekorten.”

De SYMBIOZ heeft nog wel een stuurwiel, maar ook enorme digitale schermen. Tomtom leverde de HD-kaarten waardoor de auto gemakkelijk zelf kan rijden en zijn positie op de weg goed kan bepalen.
En ondertussen rolt het ene na het andere autonoomrijden-verhaal van de krantenpersen. En die verhalen roepen vaak vraagtekens op. Want hoe zit het nou met al die verschillende levels van autonoom rijden? Tesla riep als eerste dat ze een autopilot hadden. “Als je nu naar productieauto’s kijkt, zie je dat Tesla al heel ver is, daar zit ook de meeste rekenkracht in. Bedenk dan dat hun systeem alweer twee jaar op de markt is. Nu pas komen er echt wat concurrerende modellen op de markt van met name de grote Duitse merken. Ook het GM Supercruise-systeem krijgt zeer goede kritieken. En Audi heeft de nieuwe A8. De levels worden bepaald door SAE. Level 2 is overduidelijk, de mens krijgt assistentie en is zelf nog verantwoordelijk. Bij Level 4 Highway is straks het systeem verantwoordelijk. Dus je krijgt dan ook dat de autobouwer een verzekering moet afsluiten en niet meer het individu. Over level 3 is discussie, want daar zeggen de regels dat je binnen 10 tot 15 seconden het commando moet kunnen overnemen.
Kun je dan op je telefoon kijken of niet? Ben je dan actief of niet actief? Sommigen fabrikanten zeggen ‘zoiets moet je helemaal niet willen maken’ en ‘we gaan level 2 zo goed mogelijk maken’. Daarna stappen die dan gelijk door naar echt autonoom rijden, naar level 4.” Maar hoe lang duurt de hele transformatie dan nog, willen we opnieuw ongeduldig weten. “Het publiek leest van alles in de pers en denkt dat ze overmorgen in die robottaxi kunnen stappen. Dat is niet zo, de komende twee jaar zal het grote publiek moeite moeten doen om met autonome auto’s in aanraking te komen. De techniek zit nu allemaal nog in dure auto’s en die robottaxis zijn er nog maar in een paar steden in de wereld. Maar als we op een termijn van tien jaar kijken: tegen die tijd kunnen we ons niet meer voorstellen dat we het zonder autonome auto zouden moeten doen. Dan stap je in die taxi en denk je er gewoon niet meer over na.” De grootste hindernis is niet de techniek, de regelgeving of de infrastructuur, zegt Strijbosch. “De grootste valkuil is dat je de publieke perceptie tegen je krijgt. Dat men denkt dat er te veel ongelukken gebeuren met autonome auto’s. Als er een Tesla crasht, is dat voorpaginanieuws. Als het een Opel of Peugeot overkomt, zie je dat nergens terug. Er gebeuren procentueel natuurlijk veel meer ongelukken met normale auto’s. Maar als de publieke opinie zich tegen je keert, wordt het moeilijk. Tesla zoekt daarin de grenzen op. Als je te veel en te snel wilt, kun je de publieke opinie tegen je krijgen. Je moet het publiek juist aan de hand nemen en laten wennen aan die systemen, vertellen wat er kan en wat het niet kan.”
‘In 1869 viel de eerste verkeersdode, wij gaan meemaken dat de laatste de boeken ingaat’

Na dat serieuze statement stelt hij een echte huis-tuinen-keuken-vraag. “Hoe lang denk je dat het interview nog duurt? Ik moet namelijk zo de trein halen.” Om te vervolgen met enige zelfspot: “Ik ben de perfecte klant voor autonoom rijden. Als er autonome auto’s zouden zijn, zou ik in Utrecht instappen, naar Amsterdam rijden en daar weer uitstappen. Dat is ook weer een soort trein, zou je kunnen zeggen; al die autonome auto’s achter elkaar.”
WIE IS WILLEM STRIJBOSCH?
Na een studie technische natuurkunde werkte Strijbosch eerst als consultant bij Mckinsey. Nu zit hij alweer zeven jaar bij Tomtom, waar hij sinds een kleine twee jaar de autonoomrijden-unit leidt als Head of Autonomous Driving.
[verwijderd]
5
Ik vraag me eigen nog steeds af, waarom TomTom dit allemaal zijn beleggers aandoet. Is er ergens op een gegeven moment een keer iets mis gegaan met beleggers....of gaat het alleen om geld.....waarom? Ik snap het eigenlijk niet.
3.047 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 10:09
Koers 5,830
Verschil -0,150 (-2,51%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 151.290
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront