BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM april 2018

1.258 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... 59 60 61 62 63 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

Karel28 schreef op 24 april 2018 10:42:

Ja maar het glas is half vol en dus niet half leeg.

Een goede woordvoerder moet dat toch weten!

Hoe denk je dat zo"n bericht tot stand komt?
Ik heb zo"n vermoeden.
Misschien wel zo...

Redacteur krantje: "Goedemorgen meneer Pronk. Heeft u een ogenblik, ik zou iets met u willen doornemen, wat ik gisteren in De Telegraaf gepost heb gezien, maar waarvan ik wil uitsluiten dat het een incorrect verslag is."

Woordvoerder BAM, Arno Pronk: "Jawel, ik heb nu de tijd. Dus, gaat u uw gang. Ik luister."

Redacteur krantje: "Nou, in het artikel van De Telegraaf, lees ik dat BAM weer met enorme problemen kampt in IJmuiden. Ik heb zo mijn twijfels over de context van het verslag, en daarom wil ik voordat ik het bericht overneem in onze krant, eerst even de journalistieke plicht vervullen door wederhoor toe te passen. Te meer, ook omdat De Telegraaf het artikel heeft geplaatst voor de betalende leden. Dus wellicht willen ze alleen pronken met een headline om zodoende te prikkelen t.b.v. nieuwe leden."

Woordvoerder BAM, Arno Pronk: "Nou het is goed dat u mij eerst even belt om te horen hoe eea werkelijk zit. Wij hebben gisteren bij BAM ook kennis genomen van het artikel in De Telegraaf en hebben ons daar eigenlijk ook een beetje over verbaasd. Er is eigenlijk niet zoveel aan de hand. We hebben een leveranciersissue en dat zal tijdelijk even een issue zijn bij een van onze onderaannemers. Maar niet noemenswaardig eigenlijk. Daarom hebben wij ons daar ook over verbaasd gisteren. Wij verwachten dat het de planning niet zal aantasten en verwachten de vertraging gedurende de looptijd van het project in te halen. Dus al met al niets aan de hand eigenlijk."

Redacteur krantje: "Okay, dat is een heldere statement. Heeft u nog iets aan te vullen? Op het artikel in De Telegraaf, bijvoorbeeld."

Woordvoerder BAM, Arno Pronk: "Nee, eigenlijk niet. In Nederland, leven we gelukkig in een democratie en mag iedereen wat van iets vinden. En als journalist, mag je een gebeurtenis in je eigen woorden om- en beschrijven. Dus daar is De Telegraaf ook vrij in."

Redacteur krantje: "Okay, helder. Ik weet nog niet of wij in ons krantje iets over het artikel gaan plaatsen, maar als dat al zo is, dan zal dat waarschijnlijk iets kort zijn. Waarschijnlijk houd ik het bij 1 zin...iets in de trant dat BAM, de berichtgeving in De Telegraaf bevestigd of eigenlijk in ieder geval niet ontkracht, maar dat u verwacht dat dit geen problemen zal opleveren voor de planning. Zoiets, denk ik. Maar ik moet nog even over de juiste formulering nadenken. Maar ik begrijp in ieder geval dat eea niet significant is. "

Woordvoerder BAM, Arno Pronk: "Dat is goed hoor. Dat staat u vrij om te doen."

Redacteur krantje: "Okay. Mag ik u nog een fijne dag toewensen? En bedankt voor uw tijd."

Woordvoerder BAM, Arno Pronk: "Geen dank. Ik wens u ook een mooie dag toe."

#lol
innicksname
0
Haha, mooie uiteenzetting :-) Heel veel meer was er vast ook niet te melden. Een extra vraag over de opvolging van de CFO misschien, als je toch de woordvoerder aan de lijn hebt. Maar die had de redacteur dan vast moeten teleurstellen.
bambricks
1
quote:

Text2Business schreef op 24 april 2018 11:10:

[...]
Je mag er vanuit gaan dat ze enig zicht hebben op de planning cq alternatieven. Als een zegsvrouw van beide bouwers dit meldt, dan is er afstemming geweest en ze zullen wel uitkijken om al te snel te positief te zijn. Alles voor de betrouwbaarheid en in dit geval kunnen VW en BAM natuurlijk niet al teveel doen. Misschien kunnen ze de boot met de sluisdeuren als die vanuit Azië hier naartoe komt wat harder laten varen. Dat is minder duurzaam, maar scheelt misschien een week, twee weken op de planning.
je vaart er maar 21 dagen op dus max 2 dagen winst
manuss
0
Het enige positieve voor mij is, dat ik heb kunnen bijkopen op 3,835 .Dankzij die troela van de Telegraaf.
innicksname
0
quote:

bambricks schreef op 24 april 2018 11:32:

[...]je vaart er maar 21 dagen op dus max 2 dagen winst
Vracht-/containerschepen deden er 5-10 jaar geleden 3-4 weken over om vanuit China naar Europa te varen. Inmiddels doen ze daar 1-2 weken langer over. Puur om brandstof te besparen. Ik weet niet precies wat de planning van dit transport is, maar er zit vast wel wat rek in.
innicksname
0
quote:

manuss schreef op 24 april 2018 11:34:

Het enige positieve voor mij is, dat ik heb kunnen bijkopen op 3,835 .Dankzij die troela van de Telegraaf.
Daarom noemen ze het de sensatiekrant van NL. Dat moet je af en toe wel waarmaken natuurlijk.
manuss
0
quote:

Text2Business schreef op 24 april 2018 11:39:

[...]
Daarom noemen ze het de sensatiekrant van NL. Dat moet je af en toe wel waarmaken natuurlijk.
Die troela ( LUCHTVAARTVERSLAGGEEFSTER YTEKE DE JONG VAN FD NAAR TELEGRAAF) www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/catego...
[verwijderd]
0
quote:

manuss schreef op 24 april 2018 11:48:

[...] Die troela ( LUCHTVAARTVERSLAGGEEFSTER YTEKE DE JONG VAN FD NAAR TELEGRAAF) www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/catego...
Hahahaha...."De Jong meldde donderdag aan dit medium dat ze per direct moet stoppen met haar werk bij het FD."

Zal vast te maken hebben gehad met plagiaat of fraude (bv in relatie tot het aannemen van geld, oid). Op staande voet ontslagen bij het FD. Zegt genoeg...
Gordon gekko
0
quote:

manuss schreef op 24 april 2018 11:48:

[...] Die troela ( LUCHTVAARTVERSLAGGEEFSTER YTEKE DE JONG VAN FD NAAR TELEGRAAF) www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/catego...
heeft zeker wat ontvangen van zo'n shortie
OnoMatopee
0

BAM en Van Oord onthullen magisch concept robuuste Afsluitdijk

infra 79
BAM en Van Oord onthullen magisch concept robuuste Afsluitdijk

Project Afsluitdijk heeft magische aantrekkingskracht. Zo’n pareltje waarmee elke bouwer graag zijn orderportefeuille vult. Het lukte BAM en Van Oord met een geheim wapen: Het speciaal ontworpen levvel-blok gaf de doorslag bij gunning. “Een robuust ontwerp met een robuuste prijs.” Wat is het geheim van een winnend concept?

Het winnende consortium schreef 80 miljoen lager in dan het plafondbedrag van 630 miljoen van Rijkswaterstaat. Een koopje, knarsetanden de afgevallen bouwcombinaties met VolkerWessels & Boskalis en Fluor.
Donkere luchten, het heeft iets magisch

De donkere luchten, het opstuwende water of het kruiende ijs maken de 32 kilometer lange dijk tot een levend schilderij. De ruige weersomstandigheden zijn ook iets om terdege rekening mee te houden bij de uitvoering. Zo worden er geen blokken gelegd tijdens het stormseizoen.

Doorsnede van nieuwe Afsluitdijk

Nog geen week nadat de contracten zijn getekend krijgen we in Kornwerderzand een kijkje in de keuken van het winnende consortium. Voorlopig geen donkere wolken, maar een stralende zon.
“We waren niet verrast”

Dit keer is Rijkswaterstaat niet verrast door de lage inschrijfprijs, zoals bij de zeesluis IJmuiden wel gebeurde. Daar werd voor gunning nog razendsnel een externe audit uitgevoerd op de haalbaarheid van de prijs.

Het winnende ontwerp van Levvel

Ondanks de scherpe prijs bij de Afsluitdijk bleef zo’n bliksemactie dit keer achterwege. “Het is een robuust ontwerp en een robuuste prijs”, vat projectmanager Joost van de Beek van Rijkswaterstaat de samen. “De inschrijfprijs viel binnen onze raming met een bandbreedte van 10 procent. Rijkswaterstaat moet de financiering verplicht zeer conservatief ramen van het ministerie van Financiën. Dus wij waren zeker niet verrast dat de markt daar ruimte zag.”
Sommige risico’s zijn afgetopt

Tijdens die gesprekken is veel gepraat over risico’s. Gelijke rollen en volwaardige partners hebben zowel de bouwers als Rijkswaterstaat ervaren. Vijf kansen en vijf risico’s waren steeds de leidraad om alle aspecten van het project door te doorgronden.

“Maar er is vooral gepraat over risico’s. Daar hebben we echt de Marktvisie gebruikt om een rechtvaardige verdeling af te spreken en het zwaartepunt neer te leggen bij de partij die zo’n risico het beste kan beheersen. Sommige risico’s zijn ‘gecapt’ en hebben een maximum meegekregen.”
Grote ontwerpfout bijna onmogelijk

Een ontwerpfout zoals bij de zeesluis IJmuiden, ziet Van de Beek niet snel gebeuren bij de Afsluitdijk. Daar moeten BAM en VolkerWessels 135 miljoen euro extra ophoesten voor een cruciale fout die uitvoering van het oorspronkelijke ontwerp onmogelijk maakte.

Er komen 75.000 levvel-blokken op de dijk

Het ontwerprisico ligt logischerwijs nu weer bij de markt. “Maar bij de Afsluitdijk is niet sprake van een ontwerp, maar meer zes deelprojecten naast elkaar. Ook een fout zou nu niet betekenen dat het hele ontwerp over moet. Maar volgens mij hebben ze daar wel extra op gelet”, schat Van de Beek in.
Niet over een nacht ijs

Rijkswaterstaat is bij de tender niet over een nacht ijs gegaan. Er meldden zich vier geschikte partijen, maar het Spaanse Sacyr besloot bij nader inzien niet mee te dingen. Met drie partijen kon de opdrachtgever meteen beginnen aan de zogenoemde dialoog-fase.

“Dat waren 8 formele gesprekken en 33 gesprekken met specialisten. Zo’n zestig mensen waren daar ruim een jaar mee zoet. Wat ons betreft verliep de tender vlekkeloos. Ik had een leuk jaar”, blikt pps-directeur Carlo Kuiper van BAM terug.
Kwaliteit gaf de doorslag bij gunning

Kwaliteit woog zwaarder bij de tender dan de prijs. De 12 emvi-criteria wogen voor 60 procent mee, tegenover 40 procent voor de prijs. “We hebben echt ingezet op kwaliteit en haalden gemiddeld een 9”, wil Kuiper daar over kwijt. Daarmee wordt duidelijk dat het winnende consortium een scherpe prijs heeft neergelegd, maar ook 90 procent van de kwaliteits-punten binnenhaalde.

Het spui- en pompcomplex in Den Oever

Opgeteld was dat 10 miljoen euro lager dan verliezer VolkerWessels & Boskalis die de winnaar een “prijskanon” noemde en zelf 98 procent van de emvi-scores binnenhaalde. “Wij hadden een veel mooier ontwerp”, kniesde Jan de Ruiter van VolkerWessels.
Zonneveld genoeg voor alle energie

Over smaak valt te twisten, maar ook het winnende ontwerp is strak. Slim is de inzet op extra spuicapaciteit zodat er minder gepompt hoeft te worden. “Die keuze scheelt de capaciteit voor 10 pompen en daarmee enorm op de benodigde energie”, onthult Kuiper een onderdeel waar goed mee gescoord is. Een zonneveld bij De Oever is afdoende om de installaties te bedienen.

We staan buiten bij het gloednieuwe informatiecentrum in Kornwerderzand. Twee weken na opening staat de teller al op 10.000 bezoekers. De nieuwste attractie is een levvel-block, een van de 75.000 die straks op de Afsluitdijk komen. “Deze variant van het X-blok heeft een strakke uitstraling en is makkelijk te plaatsen. Daar hebben we heel goed over nagedacht”, wijst directeur Carlos Mollet van Van Oord. De baggeraar zet allerlei speciaal materieel in.
Demontabele fabriek in Harlingen

Ronduit bijzonder wordt fabricage van de 75.000 levvel-blokken in Harlingen. De demontabele fabriek wordt vanaf eind dit jaar gebouwd, maar zal na productie ook weer verdwijnen. De volautomatische fabriek – “er lopen gemiddeld 3 mensen rond “ – gaat volcontinue 100 blokken per dag produceren. De bedoeling is dat de productie een half jaar voorloopt op de uitvoering.

Het geheime wapen: het levvel-blok van 6500 kilo

Twee betoncentrales zorgen voor het benodigde beton. Een betonnen blok weegt 6500 kilo en bestaat volledig uit beton, zonder wapening, maar wel met een bijzondere vorm zodat het blok als een dakpan in het volgende blok grijpt. Elk blok krijgt een chip om de status goed te kunnen bewaken, want komende 25 jaar is het consortium ook verantwoordelijk voor het onderhoud en de exploitatie.

Volgens Mollet doorstaat de Afsluitdijk ook een mega-storm als onverhoopt een van de blokken zou losraken. De constructie is uitgebreid getest in Utrecht en Duitsland. Testen die glansrijk zijn doorstaan. Het consortium begint vanaf het voorjaar 2019 met het plaatsen van de blokken over de bestaande basalt-laag. Voor de 75.000 blokken langs de 32 kilometer lange Afsluitdijk is 3 jaar uitgetrokken.
OnoMatopee
3
Dit meldt een ECHTE krant:het PAROOL

Het Zuid-Koreaanse bedrijf dat werkt aan de reusachtige deuren van de nieuwe sluis bij IJmuiden is in financiële problemen gekomen.
Door: Bart van Zoelen 24 april 2018, 11:12

De eerder door tegenslag geplaagde bouwers van de sluis zijn heel stellig: dit zal geen nieuwe vertraging geven.

Het bedrijf dat in zwaar weer is gekomen is een onderaannemer van het eveneens Koreaanse bedrijf dat voor de bouwers VolkerWessels en BAM de sluisdeuren maakt. Met een lengte van 72 meter zijn het de grootste sluisdeuren ter wereld.

"Alle elementen van de deuren zijn af," zegt een woordvoerder. Dat is de taak van de onderaannemer. "Ze worden nu op een andere locatie aan elkaar gelast. De hoofdaannemer neemt het over. Wij zijn ook de eigenaar van de deuren. Die kunnen dus niet in een failliete boedel verdwijnen."

In de war
De woordvoerder van OpenIJ, de bouwcombinatie van BAM en VolkerWessels is heel stellig: "We verwachten dat dit geen impact zal hebben op onze planning. Dit zal hooguit een hele kleine vertraging veroorzaken."

OpenIJ verwacht de deuren nog dit jaar in de sluis te varen, zoals de planning was.

We zijn nog steeds de gevolgen in kaart aan het brengen
Rijkswaterstaat

Die planning is wel danig in de war geschopt door de eerdere strop die OpenIJ moest melden.

Eind vorig jaar bleek dat de betonnen constructie die wordt afgezonken door ontwerpfouten niet berekend is op de krachten die het water uitoefent op deze caissons.

'Speculeren'
VolkerWessels en BAM moesten daarom allebei een strop van 69 miljoen euro melden, ook al doordat allerlei extra materialen voor versteviging, extra manuren en dure specialisten nodig waren.

Het ligt voor de hand dat de sluis niet al eind 2019 open kan, zoals oorspronkelijk de planning was. Maar zowel OpenIJ als opdrachtgever Rijkswaterstaat willen nog niks over de consequenties van de ontwerpfouten voor het moment dat de sluis klaar is.

Een nieuwe planning zou 'speculeren' zijn, volgens Rijkswaterstaat. "We zijn nog steeds de gevolgen in kaart aan het brengen."
manuss
0
Thx. Onomatopee het artikel van het Parool is minder spectaculair dan het verhaal van die Telegraaf-Troela. Gewoon een kleine vertraging. Verder niets bijzonders!

"De woordvoerder van OpenIJ, de bouwcombinatie van BAM en VolkerWessels is heel stellig: "We verwachten dat dit geen impact zal hebben op onze planning. Dit zal hooguit een hele kleine vertraging veroorzaken"
manuss
0
"De eerder door tegenslag geplaagde bouwers van de sluis zijn heel stellig: dit zal geen nieuwe vertraging geven."

@) Dit stukje tekst even geplaatst voor de shorters ; als waarschuwing!
Wilbar
0
quote:

A.B.(C) schreef op 24 april 2018 11:57:

[...]

Hahahaha...."De Jong meldde donderdag aan dit medium dat ze per direct moet stoppen met haar werk bij het FD."

Zal vast te maken hebben gehad met plagiaat of fraude (bv in relatie tot het aannemen van geld, oid). Op staande voet ontslagen bij het FD. Zegt genoeg...
Wel grappig dat het bijna 40 maanden duurt voordat je een mening durft te geven hierover.
[verwijderd]
0
Enkele suffe angsthazen hebben op basis van dit door de shorters gefinancierde rioolbericht tegen 3,82 VERKOCHT.ik heb vanochtend mijn BAM-portefieulle met nog eens 30 % extra UITGEBREID. Shorters bedankt voor jullie investering
bartbas
0
quote:

manuss schreef op 24 april 2018 11:34:

Het enige positieve voor mij is, dat ik heb kunnen bijkopen op 3,835 .Dankzij die troela van de Telegraaf.
Verstandig. Heb ik ook gedaan. Morgen weer op weg naar 3,95 -4.00. bericht dat het weinig voorstelt moet even doordringen.
bartbas
bartbas
0
quote:

shorterman schreef op 24 april 2018 13:49:

Enkele suffe angsthazen hebben op basis van dit door de shorters gefinancierde rioolbericht tegen 3,82 VERKOCHT.ik heb vanochtend mijn BAM-portefieulle met nog eens 30 % extra UITGEBREID. Shorters bedankt voor jullie investering
iets meer respect voor je medebeleggers zou je niet misstaan. Iedereen heeft het recht om naar eigen inzicht te handelen. Voor hetzelfde geld loopt het anders en zit je met een enorm verlies. Spijtoptanten kunnen nu nog steeds terugkopen voor een zacht prijsje. Mogelijk zelfs nog voor een par centen minder dan de prijs die ze bij verkoop ontvingen.

bartbas
1.258 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 ... 59 60 61 62 63 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 3,900
Verschil -0,120 (-2,99%)
Hoog 4,036
Laag 3,870
Volume 691.847
Volume gemiddeld 1.429.711
Volume gisteren 825.674

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront