TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2018

3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
VanillaSky
0
quote:

Dutch Fury schreef op 5 juli 2018 12:17:

[...]

Alleen toen de koers hard steeg waren ze er wel als de kippen bij om, zelfs met EEN PB!!!!, te reageren!

nu de koers hard daalt zie ik geen PB!! is dit manipulatie of niet?
Het is hier al vaker gezegd maar dat was een roddel en een onwaarheid.
Het bericht van Apple is niet gelogen.

Maargoed zoals Martin ook al zegt het word Q2 cijfers afwachten om weer een iets scherper beeld te krijgen en mogelijk de prognoses aan te passen.
Chiddix
1
Barclays Capital 7,40(16/4) en InsingerGilissen Bankiers 7,50 op 17/4 zagen het goed. Ze gaven daarmee aan, dat de koers op 8 of 9 te hoog geprijsd is. ING en ABN/AMRO met hun 14 euro zijn de realiteit kwijt. De weg kwijt.
[verwijderd]
1
235mln uitstaande aandelen maal EUR6,84 geeft een marketcap van EUR1.607mln

Per Q1-2018 was de netto cash positie (geen schuld!) EUR129mln

De ondernemingswaarde (EV) van TomTom is momenteel 1.607 - 129 = EUR1.478mln

BU Telematics is ca. EUR750mln (conservatief) waard.

Dus Automotive met maps en met het orderboek van EUR800mln+ koop je nu voor EUR750mln...

Bizarre waardering... Taco gaf zelf al aan dat hij ruimte ziet voor een positieve bijstelling van de outlook 2018.
[verwijderd]
0
Als je nu, na twee euro dalen, nog steeds geen kopers ziet instappen, zoals nu, is er echt iets mis. Velen denken nu, instappen....mooie kans....maar zie het allemaal maar somber in...tsi nog steeds klote...

P.s. En dit alles met een aex van meer dan plus 1%....BIZAR!
tatje
0
geweldig vergelijk tussen Apple carplay en Android auto van Google.

Helemaal lezen en velen zullen wijzer zijn.

bynco.com/nl/blog/welke-autos-hebben-...

Dat zijn en zullen de toonaangevende systemen blijven en worden.
boem!
2
quote:

ketchup of catch-up schreef op 5 juli 2018 10:54:

[...]

precies ab, maar ja sommigen denken daar anders over en dat mag, die stellen als het aandeel onderuit komt, ja maar voor die paar centen wpa die de toko kan laten zien is het over-priced en kan het ook aan 3 of 5 euro en als het aandeel omhoog gaat, dan is dat ook weer logisch te verklaren, want de komende jaren gaan ze 10 euro per aandeel verdienen en dan kan het naar 120 -240 euro
ondertussen zitten ze wel Long aan 2x het huidige niveau met dicht geknepen billen , maar wel er over schrijven dat gaat makkelijk af.

het is gewoon een pet performance en alle koerswinst de laatste jaren is te danken geweest aan externe factoren, zoals de HERE verkoop en Fleetmatics, dat liet pijnlijk zien hoe ondergewaardeerd TT wel niet is

alles wat TT zelf heeft verzonnen aan diversificatie naar Sports was een fiasco en Telematics kan enkel serieus groeien met acquisities en de kaarten , dat is echt het kroonjuweel is voor nu tender activiteit winnen maar wat het uiteindelijk voor winst gaat geven is de vraag, want anders dan ze je doen geloven blijven de kosten voor R&D gewoon ongoing en natuurlijk bij een wpa van 25 ct adjusted kan het naar 50 cent cash adjusted en zo zal men het ook gaan bekijken, dus ja hier in de 6 euro moet na het uitzieken wel een bodem liggen, maar dat we überhaupt nog een keer hier in de 6 noteren is eigenlijk een totale aanfluiting voor dit Bestuur, maar het zal geen consequenties hebben, iedereen blijft gewoon zitten.

ik baal als een stekker dat we hier weer staan en het kost me ook bakken geld, maar ik koop het wel.

succes
Ik meen mij te herkennen in degene die jij in je post opvoert.
Wat is er mis met een feitelijke kijk op een aandeel.
Wat is er mis met aangeven dat er in de huidige koers flink wat verwachtingswaarde zit opgesloten indien je die koers afzet tegen wpa of adj wpa(door jou grotendeels terecht omgevormd tot adj cash wpa).

Ik verkondig iedere keer hetzelfde tw Tom2 staat op het kruispunt van haar transitie waarbij het HW bedrijf is omgetoverd tot een C&S bedrijf.
Ik geef aan, dat het HW bedrijf de mogelijkheid heeft geboden om de transitie naar dit C&S bedrijf mogelijk te maken.
Daarnaast verkondig ik, dat ik Tom2 grote kansen toedicht om hier zelfstandig veel garen uit te spinnen.
Tevens uit ik mijn bewondering voor entrepeneurs die verder kijken dan de makkelijke winst van de dag maar echt iets neer willen zetten wat enerzijds toekomstbestendig is en anderzijds meer opbrengt dan die gemakkelijke verkoop in een oververhitte markt.

Anders dan jij zit ik niet met dichtgeknepen billen.

Jij wisselt telkens van enthousiast gejuig naar intens verdriet bij het zien van enige beurskoers.
Ik adviseer je om naast input van analisten ook zelf eens een oordeel te vellen over die aan tom2 toebedachte kansen; ik verzeker je dat neemt veel stress weg.

Niet het fiasco van Sports is leidend in de verdere ontwikkeling van tom2 maar of de 6 jaar geleden aangebrachte focus op een real-time platform uiteindelijk die inspanningen zal terugbetalen.
Daarnaast spreekt de verbreding van de scope naar HIGH-TECH mij zeer aan en geeft wederom blijk van een goed strategisch inzicht bij founders.

Tot slot. Jij gaat toch niet met droge ogen beweren, dat indien Tom2 een toename kan laten zien voor adj wpa van 25 naar 50 cent dit zonder gevolgen zal blijven voor de uiteindelijk te behalen wpa en daarbij voor de uiteindelijke koers.
Kaerthouder 2
0
Bouwt Apple niet gewoon zelf de kaarten database op via Apple Carplay, via upload van alle verbonden auto's ? Dan is T2 een tijdelijk vehikel om een app te runnen die zelfstandig parallel dezelfde data verzamelt...
[verwijderd]
3
quote:

DeZwarteRidder schreef op 5 juli 2018 12:15:

[...]
Het is heel simpel: Apple is niet tevreden met de kaarten van TomTom en gaat alles zelf doen met enorme aantallen sensor- en camera-auto's.
Vanzelfsprekend zijn deze 3D-kaarten niet alleen bedoeld voor apps, maar vooral voor zelfsturende auto's.
Als het zó gemakkelijk zou zijn, dan had je inmiddels wel meer aanbieders gehad. Voor een demo is het allemaal prima te doen zoals jij het beschrijft. Maar waarom denk je dat TomTom bijna 5000 werknemers in dienst heeft? Zou het dan misschien toch iets gecompliceerder zijn?
boem!
0
quote:

harrysnel schreef op 5 juli 2018 11:33:

[...]

Het is TomTom zelf dat shorters de gelegenheid geeft om dit soort spelletjes te spelen. TomTom faciliteert het geklooi met de koers. Waarom ligt de schuld voor 100% bij TomTom?

Omdat TomTom niet duidelijk wil maken wat haar rol is binnen bepaalde samenwerkingsverbanden. Daardoor kan er verwarring ontstaan over de stappen die de concurrentie/partners zetten. Het niet beursgenoteerde HERE komt met informatie over plannen, beoogde rol binnen de sector, promoot zichzelf via blogs, probeert via ingehuurde experts om zichzelf op de kaart te zetten.... en ondertussen zwijgt TomTom, dat notabene een informatieplicht heeft vanwege haarbeursnotering, alsof het om staatsgeheim gaat als er bv navigatie van TT in een Opel zit. En TomTom brengt geen persbericht uit als het aan het Harman platform wordt toegevoegd begin 2016. Dat terwijl HERE al maandje eerder bekend was als Harman partner omdat zij dit wel trots aankondigden tijdens CES 2016. Wat horen we als belegger in TomTom dan wel? Berichtjes over Scooter navigatie, Get Going, Healthbandjes ...... Ik wll horen dat ook TomTom relevant blijft voor Harman als dat bedrijf met een nieuw platform komt.

Dat wat nu gebeurt met Apple, dat is gewoon exact hetzelfde scenario als eerder met Uber midden 2016 toen dat bedrijf half miljard in eigen kaarten ging stoppen. ING analist zag dat als bedreiging en TT deed er het zwijgen toe. Later heeft JM de Vries, toen nog van TT, uitgelegd dat de inspanningen van Uber vooral complementair waren (bv het toevoegen van ophaalpunten bij luchthavens op de basiskaart van TT) maar toen was het kwaad al geschied. . De twijfel die over Uber de markt insloop was verdorie op dezelfde dag als dat Fleetmatics voor meer dan $2 miljard werd gekocht.

Als shorter moet je rekening houden met een evt overname. Goddijn gaat echter in pers benadrukken dat TT zelfstandig wil doorgaan. Daar gooit hij vervolgens nog een schepje bovenop door te zeggen dat de transitie “een lange moeizame weg is”. Verder houdt de man die dit zegt ook nogeens een meerderheid van aandelen aan met bevriende partijen in het bedrijf dus hij kan overname blokkeren. Heeft hij een voorzitter van RvC in dienst die gespecialiseerd is in het voorkomen van ongewenste overnames. Deze Wakkie, die er al veel te lang zit qua termijn, komt voortdurend in het nieuws als “muurtjesbouwer” en voorstander van het “tijdrekken” bij een evt bod ook als het over bv Galapagos gaat.

Daardoor wordt de deur wagenwijd opengezet voor shorters.

Wat ook nogeens helpt is dat de verantwoordelijke CEO geen enkele schaamte kent en het desastreuze koersverloop doodleuk wijt aan “volatility”. De CFO is van hetzelfde soort en bagatelliseert de assetwaarde van TT Telematics tov Fleetmatics” en de waarde van de Maps tov HERE.

Dus: geen overname en de transitie blijft een moeizaam verhaal.

Dit stelt het bestuur/IR van TomTom zelf.......en daarmee zijn zij verantwoordelijk voor het geklooi met de koers en hoop ik dat zij hiervoor opdraaien.

Mijn mening: ik hoop dat de arrogantie/ijdelheid van Goddijn uiteindelijk toch de “gewone aandeelhouder gaat redden”. Alles wat deze man aan credits heeft opgebouwd als ondernemer is hij inmiddels verloren en nu staat hij bekend (althans zo zie ik hem) als prutser met dubieuze motieven. Van succesvol ondernemer naar graaiend lulletje rozenwater.
AB Harry volgens mij een perfecte weergave van wat we zien als koersverloop.

Ook ik ben niet gelukkig met de complete afwezigheid van HG en Tom2 indien het gaat om het promoten van het bedrijf. Met een klein beetje inspanning waren de dips niet nodig geweest.
Daar staat tegenover dat HG volstrekt duidelijk is in het al of niet laten overnemen van het bedrijf.
Dat dit voor shorters mogelijkheden biedt onderschrijf ik vanwege de beperkte huidige winstcapaciteit, maar de resterende beleggers kunnen hier ook op in spelen om met de beperkt aanwezige kennis voor zichzelf een oordeel te vormen waar die winstcapaciteit op termijn naar toe kan gaan zonder overnameperikelen.

Ik stel slechts vast dat de founders and friends tot op heden geen reden hebben gezien om hun belang af te bouwen terwijl zij als GROOT aandeelhouder het meest te winnen/verliezen hebben bij de koers op termijn.
pwijsneus
1
quote:

tatje schreef op 5 juli 2018 12:08:

Veel meningen op dit forum.
Maar de founders blijven gewoon bij hun strategie.

Apple in 2012 heel geheimzinnig.

Maps van Tom Tom en apple probeert daar alles aan toe te voegen om een concurrent van Google te zijn.

Het is niet gelukt en nu wil apple de concurrentie met google weer aangaan en bouwt opnieuw de lagen op de kaarten van Tom Tom.

Eerst in een proefspeeltuin, lukt dat daarna wereldwijd.

Apple bouwt de lagen die tom tom niet heeft en niet wil doen, mijn mening, al die andere lagen wel om in de VERRE toekomst een concurrent te zijn van Google.

Wil Apple straks dezelfde kwaliteit of nog beter leveren als google dan hebben ze de kaarten van Tom Tom heel hard nodig.

Alleen met de kaarten van Tom Tom kan Apple in de toekomst de concurrentie aan met Google.

En dat allemaal in Carplay van Apple.

bynco.com/nl/blog/welke-autos-hebben-...

De samenwerkingen van Tom Tom met oa Baidu en microsoft worden gestuurd door Apple, mijn mening.

Zonder alle data van Apple zou Tom Tom trafic en slimme steden niet bestaan of minimaal.

Apple weet heus wel, dat straks de data worden vervangen door de conneted car en de SDC.

Apple heeft Tom Tom heel hard nodig.

- kaarten kunnen dan concurreren met Google.
- via Tom Tom ingang bij de chinezen
- via Tom Tom en zenrin in Japan
- via Tom Tom azure maps die straks kunnen concurreren met google
- alleen met Tom Tom kan Apple Google de baas.

Maar ik denk dat Tom Tom nog naar een ander kan, maar dan moet die partij misschien 20 a 30% meer bieden.

Tom Tom zit in de tang bij Apple :-)
Goed dat je erbij zet dat het gewoon jouw mening is (lees: uit dikke duim gezogen).

We weten helemaal niets over de data die TomTom van Apple krijgt, en we weten helemaal niets over welk kaartmateriaal TomTom aan Apple levert. Wat we wel weten is dat Apple de diensten van TomTom gaan inruilen voor eigen werk. Zo simpel zit het.

De harde feiten zijn dat de koers met 20% ineen stort. Je zou denken dat na Google er lessen zijn geleerd. Eerst wordt TomTom door Google ge-buttf*ckt, en nu doet Apple hetzelfde. Elke normaal beursgenoteerd bedrijf zou na het interview van Cue enige damage-control hebben toegepast, of helemaal na een koersval van 20%.

We horen helemaal niets. Not a single f was given.

Good luck.

Gewoon mijn mening.
ketchup
5

@ Martin, schrijf toch dat eens de selling opdroogt en het uitziekt en we met een cash adj wpa van 50 ct wat we gaan zien hier zeker niet horen te staan, we horen hier überhaupt niet te staan als je kijkt wat een Telematics zou kunnen opbrengen en wat een goede mapmaker kost

aan een sector multiple van 20 zou dat een 10 euro aandeel kunnen geven, maar de schade is voorlopig weer gedaan en je moet eens kijken wat een inspanning het gaat kosten om dit aandeel van in de 6 weer naar in de 10 te krijgen
allemaal compleet onnodig geweest

TT flikt dit telkenmale weer en mijn enthousiasme voor TT is helemaal niet gewijzigd ik blijf het een totaal ondergewaardeerd aandeel vinden, ook al verdienen ze niets

het is niet omdat je een huis bouwt van 2 mio en je maar 5.000 euro huur per maand kan vangen, dat je huis ineens maar een verkoopwaarde heeft van 500k , dat gaat enkel en alleen op bij een executie-verkoop en dat is omdat er dan een serieus probleem zit op de financiering ( schuldlast)
maar TT's huis is schuldenvrij, cash positief en staat gewaardeerd voor een bouwval en dat is de schuld van de house-keeper en dat is HG met zijn mede bestuurders.

en hier sta ik lijnrecht tegenover jou en enkele anderen, jullie zijn blij met HG en zijn kompanen, ik niet, ik zie de band of brothers als een enorme handicap voor dit aandeel en daarom performed het al jaren op een afgrijselijke manier aan de beurs.
ik zeg al jaren voor mij moet er of een verandering van structuur of een verandering van bestuur, maar zo verder is geen benefiet voor de reguliere aandeelhouder

Dokus.
5
Koers daalt als een baksteen en ineens is daar weer het verloren iex schaap Justin...

Is Justin in dienst van TomTom?
Chiddix
0
Het bestuur met veel boter op hun hoofd gingen in 2017 voor 50 miljoen euro aandelen inkopen boven de 9 euro. Goeie genade, wat een misser?
[verwijderd]
1
quote:

Chiddix schreef op 5 juli 2018 13:20:

Het bestuur met veel boter op hun hoofd gingen in 2017 voor 50 miljoen euro aandelen inkopen boven de 9 euro. Goeie genade, wat een misser?
Tsja dat was mi om janivo er gecontroleerd uit te laten. Ook 1 vd Founders verkocht 1mln aandelen.
[verwijderd]
0
quote:

Dutch Fury schreef op 5 juli 2018 13:15:

Koers daalt als een baksteen en ineens is daar weer het verloren iex schaap Justin...

Is Justin in dienst van TomTom?
Ondanks dat ik de stukjes van Justin graag lees, zie ik hetzelfde gebeuren.
Ik ga niet zover om te suggereren dat je in dienst bent van... dat vind ik kort door de bocht.
Maar wellicht zou Justin hier zelf eens op in willen gaan om dit te verklaren?
boem!
0
Ik denk dat wij fundamenteel meer op 1 lijn zitten dan menigeen denkt.

Waar het verschil inzit is, dat jij gefocust blijft op jaarrendement van jouw investering terwijl ik meer op de lijn zit van WB die het BAH principe omarmt.

Vanuit dat perspectief zie jij de band of brothers als een handicap omdat er geen boter bij de vis wordt geleverd, ik zie die band als een bonus omdat daardoor hogere winsten tot de mogelijkheden blijven behoren.

Ik denk dat jij je neer moet leggen bij het feit, dat de band of brothers vastberaden en eigenwijs hun weg vervolgen of zij hiermee hun hand overspelen weten we binnen 3 jaar.
ketchup
0
Geloof me Martin ik hoop dat je gelijk krijgt
Ik zit erin om eraan te verdienen en jouw outlook is veel winstgevender voor mijn positie dan de mijne
harrysnel
1
quote:

martinmartin schreef op 5 juli 2018 13:00:

[...]

AB Harry volgens mij een perfecte weergave van wat we zien als koersverloop.

Ook ik ben niet gelukkig met de complete afwezigheid van HG en Tom2 indien het gaat om het promoten van het bedrijf. Met een klein beetje inspanning waren de dips niet nodig geweest.
Daar staat tegenover dat HG volstrekt duidelijk is in het al of niet laten overnemen van het bedrijf.
Dat dit voor shorters mogelijkheden biedt onderschrijf ik vanwege de beperkte huidige winstcapaciteit, maar de resterende beleggers kunnen hier ook op in spelen om met de beperkt aanwezige kennis voor zichzelf een oordeel te vormen waar die winstcapaciteit op termijn naar toe kan gaan zonder overnameperikelen.

Ik stel slechts vast dat de founders and friends tot op heden geen reden hebben gezien om hun belang af te bouwen terwijl zij als GROOT aandeelhouder het meest te winnen/verliezen hebben bij de koers op termijn.
Martinmartin, eerder vandaag schreef je al dat de huidige WPA de koers niet rechtvaardigt. Dat de huidige koers met 10 cent wpa unadj al toekomstverwachting impliceert. Hierboven spreek je opnieuw over die beperkte winstcapaciteit.

Ik ben het daar volledig mee oneens.

We hebben het bij TomTom over een bedrijf dat E600 mln per jaar kan investeren in de assets, dat bijna 5000 mensen in dienst houdt ook na het verschuiven van focus van Consumer naar BtoB, een bedrijf dat vorig jaar voor E50 mln eigen aandelen inkoopt, een bedrijf dat de overname van Autonomos financiert uit eigen middelen, we hebben het over de onderneming die er een kostbare wereldwijde Get Going campagne tegenaan gegooid heeft dat niets opleverde, over een bedrijf waarvan personeel jaren bezig is om het schermpje voor de navigatie op scooter waterdicht te krijgen waar niemand op zit te wachten, een bedrijf dat volkomen verkeerd de markt voor Consumer inschat (qua grootte/USP's) en daardoor met onverkoopbare voorraden blijft zitten, een bedrijf dat strooit met beloningen die feitelijk niet prestatie gerelateerd zijn........... en dit alles (de investeringen, mislukkingen, overname, aandeleninkoop, beloningen) is mogelijk zonder geld te hoeven lenen.

Past dit bij een bedrijf dat 0,10 WPA rapporteert? Ik vind van niet. Net als dat AND ooit E2,5 WPA rapporteert. Of dat Value8 een mooie winst boekte over het afgelopen jaar.

Ik kijk naar wat er gedaan kan worden met het geld dat binnenkomt en dan zie ik dat TomTom ruimte heeft voor aandeleninkoop, investeringen, overname, mislukkingen binnen Consumer kan opvangen en dat alles vanuit de kasstroom. Het is een schuldenvrij bedrijf. Dit is een heel ander verhaal dan over 10 cent WPA en dat dit bv in 2022 E1 moet worden. Dat is voor mij irrelevant.

Er groeit geen geldboom in de tuin van TomTom. Er zijn zeer rendabele onderdelen binnen TomTom die het geheel nu al kunnen financieren. TomTom zou nu al zeer winstgevend kunnen zijn indien het bestuur dat wil laten zien/stopt met geld in bodemloze putten te smijten.
boem!
1
Om er geen misverstand over te laten bestaan ook ik zit en zat erin om eraan te verdienen en mijn opgave is zwaarder dan de jouwe.

Succes
[verwijderd]
3
quote:

Accuboor schreef op 5 juli 2018 12:37:

235mln uitstaande aandelen maal EUR6,84 geeft een marketcap van EUR1.607mln

Per Q1-2018 was de netto cash positie (geen schuld!) EUR129mln

De ondernemingswaarde (EV) van TomTom is momenteel 1.607 - 129 = EUR1.478mln

BU Telematics is ca. EUR750mln (conservatief) waard.

Dus Automotive met maps en met het orderboek van EUR800mln+ koop je nu voor EUR750mln...

Bizarre waardering... Taco gaf zelf al aan dat hij ruimte ziet voor een positieve bijstelling van de outlook 2018.

Juistem.

- Selling droogt op (aldus wies/ketchup maar ook te zien aan volume)
- Aandelen zijn nu te koop met 20% korting ten opzichte van week geleden op basis van een wat abstract en verre toelomst verhaal van Apple
- Automotive markt blijft goed en outlook verhoging hangt in de lucht
- TomTom’s assets nemen alleen maar toe in belang; autonoom rijden komt alleen maar dicjtetbij
- De CAGR voorspelling geeft zekerheid over het (minimum) omzetniveau uit content en services tot EN MET 2020, op basis van lopende contracten
- Telematics heeft tijdelijke groei vertraging (5% ipv 10+) doordat ze intern gericht waren door overgang op nieuwe technologie. Die 750 miljoen waarde die je noemt neemt ook toe bij een ander groeipad. Concurrenten zijn voor een veelvoud hiervan weggegaan en tomtom heeft als marktleider het meest profijt van schaalvoordelen bij een software as a service product.
- Microsoft Azure omzet gaat lopen, vanaf volgend jaar nieuwe volvo omzet (daardoor 2018 onder de CAGR en 2019 waarschijnlijk erboven.
- Partnership met Baidu is nu nog technologisch, maar zodra het product af is (chinese HD maps) volgt ook de monetization (het geld verdienen). Zit nog niet in outlook want baten zijn nu nog niet te schatten. Dus upside op LT.
- Sport is weg dus bloedt niet meer en met een beetje geluk stabiliseert PND wat. Garmin had minder slechte pnd cijfers dan verwacht en bepaalde niches (truckers en motorrijders) tonen nog groei/stabiliteit en goede marges.
3.403 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:43
Koers 5,875
Verschil -0,105 (-1,76%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 119.883
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront