TomTom weigert commentaar op autodeal Google
(ABM FN-Dow Jones) TomTom geeft geen commentaar op het nieuws dat rivaal Google in zee gaat met de grote autofabrikanten Renault, Nissan en Mitsubishi. Dat zei een woordvoerder van de navigatiespecialist dinsdag tegen ABM Financial News.
De alliantie van de drie autofabrikanten meldde dinsdag dat het Google's besturingssysteem Android gaat gebruiken voor het nieuwe mediasysteem dat wordt ontwikkeld voor in het autodashboard. Onder andere de populaire navigatie- en verkeersinformatie-app van Google, Google Maps, zal hierdoor in miljoen auto's wereldwijd standaard worden ingebouwd.
De samenwerking is een grote klap voor TomTom, dat nu samenwerkt met onder andere Renault voor de levering van digitale navigatie.
"Alles draait om TomTom vandaag", zo merkte beleggingsadviseur Rein Schutte van Boer & Olij op. "Het kan niet anders dan dat het contract met Renault beëindigd gaat worden", aldus Schutte.
"De gebrekkige communicatie van TomTom helpt hierbij niet", zo stelde de beleggingsadviseur. "Het is zorgelijk dat TomTom nog niet gereageerd heeft. Er is opheldering nodig hoe een en ander gaat verlopen", aldus Schutte.
Het aandeel TomTom ging dinsdag op de Amsterdamse beurs ongekend hard onderuit en stond na twee uur handel 24 procent lager op 6,48 euro. Daarbij was zelfs nog sprake van enig herstel na een voorlopig dieptepunt op 6,03 euro.
Volgen analist Jos Versteeg van Insinger Gilissen is het nieuws dan ook "desastreus" voor de navigatiespecialist. "TomTom heeft altijd gezegd dat autofabrikanten geen Google in hun auto willen, omdat ze dan hun waardevolle gebruikersdata ook kwijt zijn."
Dat verhaal blijkt met deze grote deal niet te kloppen. Extra pijnlijk is dat Google nu in zee gaat met de onderkant van de automarkt, precies het deel van de automarkt waar TomTom zich op richt. Eerder gingen de Duitse autofabrikanten in het bovenste segment van de markt, te weten Audi, BMW en Daimler, al aan de haal met de TomTom-rivaal Here.
Volgens Jos Versteeg is Google Maps met afstand het beste navigatie- en verkeersinformatiesysteem op de markt en willen klanten dat systeem dus in hun auto ingebouwd hebben. Navigatie zeer belangrijk is voor de auto-industrie en met de deal met de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie is het hek van de dam, denkt de analist.
Hij noemde de koersdaling van dinsdag dan ook niet overdreven. "Dit is echt dodelijk voor TomTom."