Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Air France KLM 2018

3.833 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 » | Laatste
[verwijderd]
0
Staat een artikel op de Financiele Telegraaf over slot op vluchten en uitgebreid onderzoek nr last.
Erwin L
1
quote:

Deindtijd schreef op 13 september 2018 09:28:

Staat een artikel op de Financiele Telegraaf over slot op vluchten en uitgebreid onderzoek nr last.
Bij deze de link:
www.telegraaf.nl/financieel/2550477/s...
manuss
0
Smith maandag aan de slag bij Air France-KLM

Ben Smith, de nieuwe topman van Air France-KLM, begint maandag in zijn nieuwe functie. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie liet eerder weten dat de Canadees uiterlijk aan het einde van deze maand zou beginnen.

Smith werd medio augustus benoemd als nieuwe topman. Hij krijgt een zware klus. Hem rest onder meer de taak om een slepend loongeschil met piloten van Air France de wereld uit te helpen. Eerder dit jaar voerden de vliegers meermaals acties in hun roep om meer salaris. Dit kostte het bedrijf honderden miljoenen euro's. Zijn voorganger Jean-Marc Janaillac verbond zijn lot aan een uiteindelijk afgewezen loonvoorstel.

De Franse bonden kondigden al aan niet te schromen opnieuw stakingen aan te kondigen als de luchtvaartmaatschappij niet over de brug komt. Ook de beloning van Smith, die de eerste niet-Franse topman voor het concern is, steekt bij de bonden.

Smith gaat minimaal negen ton per jaar verdienen. Dat kan met bonussen oplopen tot maximaal 4,25 miljoen, onthulde de luchtvaartcombinatie vorige maand op haar website. Bij een eventueel gedwongen vertrek krijgt hij een slordige 4,5 miljoen euro mee. Eerdere berichten spraken zelfs van 8,5 miljoen, zo bleek eerder deze week uit documenten die de luchtvaartmaatschappij op haar website publiceerde.
manuss
0
quote:

Deindtijd schreef op 16 september 2018 01:57:

Dat gaat as maandag weer wat worden met de nieuwe ceo
Die bonden staan reeds Ben Smith voor zijn kantoordeur op te wachten!
manuss
0
Nico PR Bakker
?

@TheDailyTurbo

Meer Nico PR Bakker heeft geretweet buulseben

AIRFRANCE KLM kan zijn daily uptrend vervolgen richting 9,36, best nog wat stijgignspotentieel. Onder 8,20 verpietert het beeld.Nico PR Bakker heeft toegevoegd,
buulseben

@buulseben1
@TheDailyTurbo Nico graag visie op airfrance KLM?

(@) Voor wat het waard is!!)
manuss
0
"Speelt er wat bij AFKLM?"

Verkoop Frans belang AF-KLM 'geen taboe'

maandag 17 september 2018
PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De verkoop van het belang van de Franse staat in luchtvaartcombinatie Air France-KLM is geen taboe meer. Dat heeft de Franse minister van Transport Elisabeth Borne maandag gezegd tegen het Franse radiostation RMC. Ze voegde daar wel aan toe dat de optie op dit moment niet op tafel ligt nu net een nieuwe topman is aangetreden.

De uitspraken van Borne komen op de dag dat de Canadees Ben Smith begint als topman van Air France-KLM. Hij volgt de eerder dit jaar vertrokken Jean-Marc Janaillac op. Die struikelde over een loonconflict met de piloten van Air France.

Frankrijk is met een belang van ruim 14 procent de grootste aandeelhouder van Air France-KLM.

(ANP Redactie AFN/Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 560 6070)
Erwin L
0
quote:

manuss schreef op 17 september 2018 09:29:

"Speelt er wat bij AFKLM?"
Het zou kunnen dat er "wat" speelt maar het was reeds bekend dat Macron open staat voor terugtrekking van de Franse staat uit AF/KLM:

www.businessinsider.nl/franse-staat-i...

Volgens mij was het ook onderdeel van het afgeketste plan van Accor om het belang van de staat over te nemen. De Franse staat wilde er toen nog niet van af omdat er nog geen nieuwe topman was. Nu die er wel is, kan het aandeel van de staat in de verkoop. Ik heb geen idee of Accor nog interesse heeft.

www.nrc.nl/nieuws/2018/07/26/hotelket...


manuss
0
quote:

Erwin L schreef op 17 september 2018 11:08:

[...]

Het zou kunnen dat er "wat" speelt maar het was reeds bekend dat Macron open staat voor terugtrekking van de Franse staat uit AF/KLM:

www.businessinsider.nl/franse-staat-i...

Volgens mij was het ook onderdeel van het afgeketste plan van Accor om het belang van de staat over te nemen. De Franse staat wilde er toen nog niet van af omdat er nog geen nieuwe topman was. Nu die er wel is, kan het aandeel van de staat in de verkoop. Ik heb geen idee of Accor nog interesse heeft.

www.nrc.nl/nieuws/2018/07/26/hotelket...



Het is dan afwachten! Ook het stakingsprobleem is nog niet van de baan. Ben Smith staat meteen voor grote problemen.
[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
Vreemd dat de beurs er lauw op reageert. Is alleen maar positief nieuws.
Ook als de Franse Staat besluit hun aandeel van de hand te doen is dat alleen maar positief voor de koers verwacht ik. En aangezien het grootste deel van de omzet van Air France KLM van passagiersvluchten komt heeft ook een handelsoorlog weinig impact omdat het hier om diensten gaat. mensen reizen steeds meer, zie de explosieve stijging van het aantal passagiers op luchthavens en de verwachting is dat dit alleen maar toeneemt.
Erwin L
0
quote:

Brabanttrade schreef op 18 september 2018 11:23:

Vreemd dat de beurs er lauw op reageert. Is alleen maar positief nieuws.
Ook als de Franse Staat besluit hun aandeel van de hand te doen is dat alleen maar positief voor de koers verwacht ik. En aangezien het grootste deel van de omzet van Air France KLM van passagiersvluchten komt heeft ook een handelsoorlog weinig impact omdat het hier om diensten gaat. mensen reizen steeds meer, zie de explosieve stijging van het aantal passagiers op luchthavens en de verwachting is dat dit alleen maar toeneemt.
Ik vermoed dat de markt nog even de kat uit de boom kijkt in verband met de houding van de vakbonden in Frankrijk. De impliciete boodschap van Ben Smith liet niets aan duidelijkheid te wensen over: Niet zeuren, mouwen opstropen en aanpakken. Een blanco cheque zit er niet in:

www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/categor...

De pilotenbond reageert in ieder geval, in eerste instantie, positief op de komst van Ben Smith maar heeft nog niet inhoudelijk op zijn woorden gereageerd:

www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/catego...
Erny
0
Behalve het voor zichzelf regelen van een onvoorwaardelijke vertrekregeling van € 4.5 miljoen euro heeft Ben Smith nog helemaal niks laten zien.
Dat lijkt me negatief voor het sentiment.
manuss
0
quote:

Erny schreef op 25 september 2018 18:02:

Behalve het voor zichzelf regelen van een onvoorwaardelijke vertrekregeling van € 4.5 miljoen euro heeft Ben Smith nog helemaal niks laten zien.
Dat lijkt me negatief voor het sentiment.
En deze zakkenvullende grappenmaker moet met de Franse bonden gaan overleggen over salarisverhoging en mindere werkdruk?!
manuss
0
Dit is een schoffering van Elbers’

Nieuwe ceo AF KLM zoekt meteen ruzie

Door YTEKE DE JONG

in FINANCIEEL

Bij luchtvaartmaatschappij KLM is grote beroering ontstaan door de plannen van de nieuwe bestuursvoorzitter Ben Smith om afspraken over de zelfstandige bedrijfsvoering te schenden.
Erwin L
0
quote:

manuss schreef op 25 september 2018 21:31:

Dit is een schoffering van Elbers’

Nieuwe ceo AF KLM zoekt meteen ruzie

Door YTEKE DE JONG

in FINANCIEEL

Bij luchtvaartmaatschappij KLM is grote beroering ontstaan door de plannen van de nieuwe bestuursvoorzitter Ben Smith om afspraken over de zelfstandige bedrijfsvoering te schenden.
Bij deze wat achtergrondinformatie uit het FD:

Air France-KLM vervalt ondanks nieuwe topman in oude patronen
De nieuwe topman is nog geen week binnen of er is al onrust binnen Air France-KLM AF€8,40-3,51%. Parijs zou overwegen om de nieuwe ceo, de Canadees Ben Smith, te benoemen als commissaris bij KLM. Tot ongenoegen van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, die vreest voor verlies van onafhankelijkheid. 'Dit lijkt niet de manier waarop we met elkaar moeten omgaan', zegt Jan Willem van Dijk, voorzitter van de ondernemingsraad van KLM.

Het is een bekend patroon: in een Franse krant verschijnt een gedetailleerd artikel over plannen binnen de top van Air France-KLM om meer controle te krijgen over KLM. De Nederlanders reageren daarna verontwaardigd en er worden Kamervragen gesteld. Vervolgens ontkent Parijs elke verantwoordelijkheid voor het proefballonnetje.

Verzet van Amstelveen
Dat lijkt wederom het geval. Maandag berichtte de Franse krant La Tribune over plannen om nieuwkomer Smith zitting te laten nemen in de raad van commissarissen (rvc) van KLM. Het is een oude Franse wens. In 2016 wilde de vorige ceo van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac eveneens in de rvc van KLM. Dat liep toen stuk op verzet van Amstelveen.

Volgens La Tribune zou Smith overwegen om ceo te worden van zowel Air France-KLM als de Franse probleemdochter Air France. KLM-ceo Pieter Elbers zou mogelijk een rol krijgen als zijn plaatsvervanger, met verantwoordelijkheid voor het beheer van allianties met andere luchtvaartmaatschappijen. In ruil zou Smith wel plek moeten krijgen in de rvc van KLM. 'Dat kun je uitruil noemen', zegt Jan Willem van Dijk. 'Of anders chantage.'

Culturele verschillen
De plannen van de Fransen, die graag meer grip willen op KLM, lijken deels te berusten op een cultureel verschil. Nederlandse bedrijven hebben een two-tier board, met een raad van commissarissen die toezicht houdt op de raad van bestuur. Frankrijk kent een one-tier board, een eenlaags model waarbij directie en toezichthouders samen in een raad zitten en toezichthouders dus deel uit maken van het bestuur.

Hoewel Air France gewoon eigenaar is van KLM hechten de Nederlanders zeer aan hun onafhankelijkheid. De maatschappij heeft zich de afgelopen jaren onder leiding van Elbers met succes verzet tegen Franse plannen om de KLM-kas naar Parijs te halen, Transavia Nederland onder Franse controle te brengen en belangrijke divisies, zoals de IT, van Amstelveen te verhuizen naar het hoofdkantoor in Parijs.

Gebrek aan vertrouwen
KLM wist de onafhankelijkheid mede af te dwingen doordat het veel betere resultaten behaalde dan Air France. De Franse maatschappij slaagde er door verzet van zijn werknemers niet in om de kosten te verlagen zodat het kan concurreren met goedkopere maatschappijen als Ryanair en EasyJet.

Sinds enkele maanden groeit Air France echter harder dan KLM, mede omdat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij niet verder kan uitbreiden omdat er geen mogelijkheid is voor expansie op Schiphol. De Nederlandse luchthaven heeft een vliegplafond bereikt dat is afgesproken met omwonenden.

Gebrek aan vertrouwen tussen Air France en KLM is een bekend probleem binnen de luchtvaartgroep, die in 2004 ontstond toen Air France voor ruim €800 mln KLM kocht. Vorig jaar bleek uit een onderzoek in opdracht van Franse en Nederlandse vakbonden dat het merendeel van de managers van zowel KLM als Air France vinden dat de fusie van de twee maatschappijen is mislukt.

Vechten tegen concurrenten
Buitenstaander Ben Smith, die hiervoor werkte als tweede man bij Air Canada, moet orde op zaken stellen. Vorige week benadrukte hij op zijn eerste werkdag de waarde van eenheid binnen de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep. 'Vechten tegen onze concurrenten, niet tegen onszelf, is de weg naar succes', zei hij. De Canadees moet intern de harmonie bij Air France-KLM herstellen en een nieuwe strategie te bepalen.

KLM'er Van Dijk is sceptisch. 'We proberen een goede start te maken met elkaar, maar zo lijkt het alsof er niets is veranderd.'

Het aandeel Air France-KLM sloot dinsdag op €8,40, een verlies van 3,5%.
Erny
0
Smith heeft al aandelen KLM ingekocht voor eigen gewin. Mag dat eigenlijk wel, want handel met voorkennis is toch verboden. Immers, hoe kan je als baas zonder voorkennis/manipulatie handelen?
manuss
0
Topman Air France-KLM: Franse staat is bereid belang te verkopen
Gepubliceerd: 27 september 2018 08:01

De Franse staat is bereid om haar aandeel van 14 procent in Air France-KLM te verkopen, zegt Ben Smith de nieuwe topman van het luchtvaartbedrijf.
"Er zijn mensen binnen Air France die denken dat we dit kunnen gebruiken als een soort verzekering", zegt Smith tegenover de Financial Times. "De overheid heeft duidelijk gemaakt dat dat geen goede aanname is."

Eerder dit jaar toonde AccorHotels al interesse in het belang van de Franse staat. Dat liep uiteindelijk op niets uit.

Smith staat ook kritisch tegenover Franse staatssteun of bescherming tegen concurrentie. "Of je nu Angelsaksisch bent of niet, er is een realiteit. En een hoop andere dingen waar de overheid zijn geld aan moet geven", aldus Smith tegenover de krant. "Uiteindelijk is het erg kostbaar om een luchtvaartmaatschappij te redden."

Geen oneerlijke concurrentie
Bovendien is het niet dat de onderneming op een "onrechtvaardige of disproportionele" manier wordt aangevallen, stelt de topman. "Het concurrentiemodel is gewoon niet op orde."

Hij wijst er dan ook op dat meer moet worden gedaan om klanten binnen te halen en dat Air France-KLM niet arrogant moet zijn. "We hebben niet meer recht op onze klanten dan onze concurrenten."

Smith gaat de komende tijd belangrijke gesprekken aan met de bonden van Air France om te praten over hun eisen voor een loonsverhoging van ruim 5 procent voor het personeel. Hij gaf aan vertrouwen te willen opbouwen met de bonden en verklaarde dat er een "sterke realisatie" is bij het bedrijf dat er een nieuwe aanpak moet komen.
3.833 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:37
Koers 9,956
Verschil +0,076 (+0,77%)
Hoog 10,050
Laag 9,540
Volume 1.672.155
Volume gemiddeld 1.815.589
Volume gisteren 2.158.542

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront