TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom september 2018

4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
tatje
0
quote:

Gerard_ecb schreef op 24 september 2018 09:15:

Het is een enorme rollercoaster aan het worden. Ik heb uitgebreid echter te vroeg en doe nu even niets. Blijkbaar bij ieder bericht over Android als besturingssysteem in de auto gaat TT hard onderuit. Deze besturingssystemen komen dus vanaf 2021 in de auto. Tegen die tijd zal PND ws erg laag staan en nog maar heel weinig meer opbrengen. Je kan denken aan wat niches, wellicht voor de motor maar verder zie ik er niet veel meer in.
Daarentegen gaan apps ws meer opbrengen moet je wel meer bieden dan Google maps want die is gratis. Het echte geld gaat echter niet daarmee verdiend worden. Dat zal tegen die tijd zijn voor de systemen die ADAS gaan ondersteunen en daarvoor is echt meer functionaliteit nodig dan wat de telefoon gaat bieden. Denk aan positie bepaling, aansturen van de auto, gas bij geven, gas loslaten ivm bochten, hellingen, ..etc. Ook systemen voor motoronderhoud of storingen, daarvoor heb je info uit de auto nodig, gaan de fabrikanten die aan Google geven? In mijn ogen is wat we nu zien allemaal een voorbode die de PND markt definitief de nek omdraait en ook de traditionele infotainmentsystemen, maar daarvoor in de plaats dus andere producten en diensten en naar wat ik tot nu toe begrepen heb is TT op het gebied van HD Maps, auto updates, positiebepaling, techniek een van de voorhoede spelers.
Dus ik blijf zitten koop voor de cijfers speculatief wat positie om gepositioneerd te zijn voor goede cijfers en wellicht een goed antwoord. Kan mij niet voorstellen dat het zittend management leidraad blijft toezien hoe hun waarde verdampt.

Succes
Ja Gerard _ ecb, zo is het.

Het draait inderdaad om HD maps real time vernieuwen.

Om met de woorden van Tom Tom te spreken:

TomTom is shaping the future, leading the way with autonomous driving, smart mobility and smarter cities.

In de toekomst is er meer nodig dan google maps. EINDIG.

NewKidInTown
0
quote:

Gerard_ecb schreef op 24 september 2018 09:15:

......Kan mij niet voorstellen dat het zittend management leidraad (lijdelijk?) blijft toezien hoe hun waarde verdampt.
Echt niet ?
I Love Melbourne
0
quote:

Erik9400 schreef op 24 september 2018 09:32:

Waarom geloof ik niet dat deze daling te maken heeft met marktwerking?

Mensen die niet geloven in TT konden uitstappen na nieuws apple, toen nog een kans na nieuws renault/nissan.... en niet nu pas

R-link heeft het niet gehaald maar we weten helemaal niet welke rol TT nog wel blijft spelen bij renault en apple... en bij toyota

Kortom... 50% van de aandelen zijn in handen van mensen die niets weten...de rest weet alles...lekker eerlijk!
EN NOG VEEL BELANGRIJKER: DE INNER CIRCLE DIE 50% VAN DE AANDELEN IN HANDEN HEEFT, COMMUNICEERT NIET EN VERKOOPT OOK ZIJN AANDELEN NIET!!

Wat klopt hier niet??

Bartjeamateur
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 24 september 2018 09:04:

Iedereen die wilde uitstappen is er uit .... sluit groen!
Wanneer bedoeld u.
Deze dag of deze week
Bartjeamateur
0
quote:

Je weet wat dit betekent..... schreef op 24 september 2018 09:07:

Eerste half/uur even de particulieren laten verkopen, en vervolgens....
Maak u zin af .....
harrysnel
11
Wat ik het meest frustrerende vind aan de daling van de koers van TomTom obv "Google Gedoe" is dat er geen enkele steun komt voor de lange termijn belegger die vertrouwen heeft in het verhaal van een zelfstandig TomTom. Dat analisten hiertoe niet bereid zijn, dat de media een gekleurd verhaal schetst ....... dat heb je niet volledig zelf in de hand. Maar het feit dat TT management/IR er nog een schepje bovenop doet door de nadruk te leggen op mogelijk negatieve consequentie voor orderinstroom, beleggers zelf herinnert aan het 2008/2009 drama en weigert de investment case voor de verdere toekomst goed uit te leggen........dat is schandalig. Eerste reactie op Renault: geen commentaar. Vervolgens de CFO: we doen nooit voorspellingen over winstgevendheid voor meer dan een jaar maar het raakt de orderintake. Daarbij zegt hij (en impliceert daarmee alsof er weer een ramp van deze omvang heeft plaatsgevonden): we hebben 2009 ook overleeft. Dan Goddijn: het is een wake up call (hij bedoelt voor industrie maar het wordt opgepikt alsof het over TT zelf gaat).

Het resultaat is: TT lijkt verrast door een strategische ontwikkeling in de markt en zet een onzeker beeld neer voor de toekomst van het bedrijf.

Maar: de beleggers die nu nog in TT zitten zijn meegegaan in het scenario waarbij de onafhankelijke positie van TT zou leiden tot winnen van marktaandeel op HERE. Het verhaal dat TT zich in de sweetspot bevindt met enerzijds de autofabrikanten, die de controle willen behouden in de auto, en anderzijds de big Tech die zich wil invechten in deze markt. Deze "onafhankelijkheidskaart" op juiste manier uitspelen. Dat is het "eindspel" en dat is de LT belegger voorgehouden op de AVA. Dit zou lucratiever zijn dan verkoop van het bedrijf. Dit verhaal was ook het antwoord van Goddijn wanneer er een roep was vanuit de markt om het bedrijf op te splitsen (Kumar begin 2016).

Goddijn heeft op de AVA jarenlang het vertrouwen van beleggers gekregen om de onafhankelijke route te bewandelen. Hij wordt hiervoor ook betaald. Hij heeft een verplichting tegenover de aandeelhouders om het gestelde vertrouwen in zijn leiderschap vorm te geven via het bedrijfsmatig functioneren van TT. De communicatie was nog een punt van kritiek: die moest beter. En de korte termijn cijfers moesten de kansen op termijn beter reflecteren.

We hebben inmiddels gezien dat diversificatie binnen Consumer volledig mislukt is met het Sports avontuur. Erger nog is dat nu de veronderstelde kracht van TomTom, de onafhankelijke rol van TT binnen het speelveld, op de tocht staat na dit Google verhaal.

Operationeel en tactisch hebben Goddijn en zijn team gefaald. En dan zelfs op dit moment, nu dat het aandeel wordt uitgekotst op de beurs, weigert men vanuit TomTom om de mensen die vertrouwen in dit management hebben gesteld tegemoet te komen met een reden om bij het bedrijf te blijven.

Als dit geen consequenties heeft voor het bestuur dan is er iets goed mis met Corporate Governance in Nederland. Dergelijke praktijken zijn volkomen onacceptabel voor een beursgenoteerd bedrijf dat verantwoording dient af te leggen aan haar aandeelhouders en deze schandalige vertoning is een smet op de hele Nederlandse beurs.

Als je rijtje maakt wie er geen vertrouwen meer heeft in toekomst voor TomTom:
- beleggers gezien daling koers.
- analisten gezien hun commentaar en verlagingen advies.
- de media die een gekleurd verhaal als zoete koek slikken en klakkeloos overnemen.
- het management van TT zelf.

De juiste oplossing is nu: wegsturen van het bestuur. De "smerige" oplossing: exit van de beurs (mijn mening: hier werken diverse partijen naar toe en niet in de laatste plaats TT zelf). Benieuwd of Goddijn nog iets van zijn al flink geslonken geloofwaardigheid wenst te behouden of dat hij inmiddels zo diep gezakt is dat het hem niets meer uitmaakt hoe de buitenwereld naar hem kijkt.
[verwijderd]
1
I Love Melbourne
3
No iets anders wat ik erg vreemd vind aan het koersverloop van vandaag.
Er zijn op dit moment 800.000 aandelen verhandeld wat ca. 0.4% van het uitstaande aantal aandelen is, maar de koers zakt met ca 5%. (Oftewel 5 miljoen euro in omzet zorgt voor een verdamping van 75 miljoen euro.

Het moet niet gekker worden...
Bartjeamateur
0
quote:

harrysnel schreef op 24 september 2018 09:42:

Wat ik het meest frustrerende vind aan de daling van de koers van TomTom obv "Google Gedoe" is dat er geen enkele steun komt voor de lange termijn belegger die vertrouwen heeft in het verhaal van een zelfstandig TomTom. Dat analisten hiertoe niet bereid zijn, dat de media een gekleurd verhaal schetst ....... dat heb je niet volledig zelf in de hand. Maar het feit dat TT management/IR er nog een schepje bovenop doet door de nadruk te leggen op mogelijk negatieve consequentie voor orderinstroom, beleggers zelf herinnert aan het 2008/2009 drama en weigert de investment case voor de verdere toekomst goed uit te leggen........dat is schandalig. Eerste reactie op Renault: geen commentaar. Vervolgens de CFO: we doen nooit voorspellingen over winstgevendheid voor meer dan een jaar maar het raakt de orderintake. Daarbij zegt hij (en impliceert daarmee alsof er weer een ramp van deze omvang heeft plaatsgevonden): we hebben 2009 ook overleeft. Dan Goddijn: het is een wake up call (hij bedoelt voor industrie maar het wordt opgepikt alsof het over TT zelf gaat.

Het resultaat is: TT lijkt verrast door een ontwikkeling van een grote partij en zet een onzeker beeld neer voor de toekomst van het bedrijf.

Maar: de beleggers die nu nog in TT zitten zijn meegegaan in het scenario waarbij de onafhankelijke positie van TT zou leiden tot winnen van marktaandeel op HERE. Het verhaal dat TT zich in de sweetspot bevindt met enerzijds de autofabrikanten, die de controle willen behouden in de auto, en anderzijds de big Tech die zich wil invechten in deze markt. Deze "onafhankelijkheidskaart" op juiste manier uitspelen. Dat is het "eindspel" en dat is de LT belegger voorgehouden op de AVA. Dit zou lucratiever zijn dan verkoop van het bedrijf. Dit verhaal was ook het antwoord van Goddijn wanneer er een roep was vanuit de markt om het bedrijf op te splitsen (Kumar begin 2016).

Goddijn heeft op de AVA jarenlang het vertrouwen van beleggers gekregen om de onafhankelijke route te bewandelen. Hij wordt hiervoor ook betaald. Hij heeft een verplichting tegenover de aandeelhouders om het gestelde vertrouwen in zijn leiderschap vorm te geven via het bedrijfsmatig functioneren van TT. De communicatie was nog een punt van kritiek: die moest beter. En de korte termijn cijfers moesten de kansen op termijn beter reflecteren.

We hebben inmiddels gezien dat diversificatie binnen Consumer volledig mislukt is met het Sports avontuur. Erger nog is dat nu de veronderstelde kracht van TomTom, de onafhankelijke rol van TT binnen het speelveld, op de tocht staat na dit Google verhaal.

Operationeel en tactisch hebben Goddijn en zijn team gefaald. En dan zelfs op dit moment, nu dat het aandeel wordt uitgekotst op de beurs, weigert men vanuit TomTom om de mensen die vertrouwen in dit management hebben gesteld tegemoet te komen met een reden om bij het bedrijf te blijven.

Als dit geen consequenties heeft voor het bestuur dan is er iets goed mis met Corporate Governance in Nederland. Dergelijke praktijken zijn volkomen onacceptabel voor een beursgenoteerd bedrijf dat verantwoording dient af te leggen aan haar aandeelhouders en deze schandalige vertoning is een smet op de hele Nederlandse beurs.

Als je rijtje maakt wie er geen vertrouwen meer heeft in toekomst voor TomTom:
- beleggers gezien daling koers.
- analisten gezien hun commentaar en verlagingen advies.
- de media die een gekleurd verhaal als zoete koek slikken en klakkeloos overnemen.
- het management van TT zelf.

De juiste oplossing is nu: wegsturen van het bestuur. De "smerige" oplossing: exit van de beurs (mijn mening: hier werken diverse partijen naar toe en niet in de laatste plaats TT zelf). Kijken of Goddijn nog iets van zijn geloofwaardigheid wenst te behouden of dat hij inmiddels zo diep gezakt is dat het hem niets meer uitmaakt hoe de buitenwereld hem ziet.
Er komt geen steun beste roze bril kijker.
Kijk naar AND .....
ketchup
0

Tatje het probleem is dat bij 2021 niemand kan inschatten hoe de kaarten erbij liggen, daarom neemt de koers van een bedrijf aan de beurs vaak een voorsprong op de te verwachten ontwikkeling en er is geen twijfel dat TT als kleine speler best goed gepositioneerd is , maar als het je niet lukt deze verwachtingen om te zetten in koersaanwas en zelfs het tegenovergestelde, TT is het enige zo kwetsbare bedrijf bij zulk een goed ogende positie, zo telkenmale compleet crasht, dat je je echt moet afvragen of hier niet andere krachten spelen

verder is het voor mij echt opvallend dat ABN , één van de trouwste volgers en sponsors voor het bedrijf TT nu enkel komt met een email-alert, maar heb nog geen update mogen ontvangen en dat terwijl er toch wel echt een mega afstraffing op het aandeel heeft plaatsgevonden

denk dan ook zou er een reden zijn dat ABN niet rapporteert ? ( belangen/Agenda's die spelen en zij deel van uitmaken ?) weet dit is puur speculatief.
boem!
0
quote:

VanillaSky schreef op 24 september 2018 09:02:

[...]

Martin, ik zeg niet weggeven, ik bedoel dat het verdisconteerd kan zitten in de maandelijks / jaarlijkse of eenmalige Fee per Truck.
Feit blijft dat het heel erg gissen blijft welk bedrag dit per voertuig op gaat leveren, te meer omdat TT hier nooit iets over loslaat.

Maar lijkt het jou ook niet wat te rooskleurig dat TT over 5 jaar 400mio omzet per jaar uit deze deal haalt?

Dat de ASP op 10 euro ligt wil niet zeggen dat dit voor deze deal ook zo is (of zelfs daar in de buurt ligt). Hoor ik hier niet ook vaker dat er nu grotere deals gesloten gaan worden tegen een VEEL lagere ASP?

Ik wil zeker niet zeggen dat dit een kleine deal is maar jezelf direct rijk rekenen lijkt mij te voorbarig.
Het blijft inderdaad gissen naar het bedrag dat TT in rekening zal brengen bij Daimler om de trucks connected te krijgen/houden.
Uitgaande van de huidige 900.000 connected vehicles is dit een enorm grote deal en daar zal een speciaal prijskaartje aan hangen.
Je doet voorkomen dat je niet weet dat de ASP per connected vehicle zakt omdat Tomtom meer aftermarket connected vehicles in zijn bestand opneemt(lease- en verzekeringsbedrijven) die een aanmerkelijk lagere ASP gefactureerd krijgen doordat zij veel minder opties gebruiken.
HG heeft deze ontwikkeling al een aantal malen nadrukkelijk benoemd
Uitgaande dat de gedrukte gemiddelde ASP in 1ste halfjaar 13,40 euro bedraagt dacht ik met een tarief van 10 euro al de nodige voorzichtigheid te hebben ingebouwd zeker omdat ik daarnaast slechts reken met 50% van de verkoopaantallen en de Bridge gratis ter beschikking stel.
Ook jij ziet gelukkig het ridicule van de optie tot gratis verstrekking van de bridge in.
Daimler is niet het bedrijf dat zit te wachten op een kredietovereenkomst met een van zijn kleine leveranciers. Zij zullen echter spijkerhard onderhandelen over zowel de HW als CenS prijs.

Stel dat Tom bereid was om 50% korting te geven.
Dan wordt de HW verkocht voor tweehonderd euro en zal de ARPU over CenS 7,50 euro bedragen.
Dit heeft tot gevolg dat tomtom een verlies leidt op zijn hardware van 5 mio per jaar.
CenS echter zal een stapelbare winst maken van 500.000 *7,50* 85%= 3,187 mio per maand ofwel 38 mio per jaar.
Blijft echter wel staan dat we het bij CenS over stapelbare omzet hebben dus 5 jaar later zal deze CenS omzet zijn gegroeid naar 190 mio.
Bartjeamateur
0
quote:

Gesloopt door HG schreef op 24 september 2018 09:45:

Goddijn is lekker bezig overweeg mijn nick aan te passen naar:gecrasht door HG.
Of maak er onder de 6 door HG van
Einde middag onder de 6
tatje
1
6 plus lijkt de onderkant, maar ze zullen het proberen als de kopers opdrogen, vestzak broekzak.

6 maal 235 miljoen aandelen - 200 miljoen cash = 1210 miljoen.

Alleen al telematics met de Daimler deal is dat waard.

Waarde PND dat afloopt.

Consumer ebitda 2018 70 miljoen.
2019 - 20% 56 miljoen
2020 - 20% 45 miljoen.
enz.
Zal toch gauw nog een ebitda van rond de 250 miljoen opbrengen.

Waarde nieuwe consumer produkten !!
Waarde patenten sports !!

Waarde maps
waarde live traffic
waarde smart cities.
waarde HD maps live
waarde platform

Waarom zit een lid van de raad van bestuur van SAP ( Bernd Leukert ) in de raad van commissarissen van Tom Tom.

Ben er helemaal van overtuigd, dat Tom Tom wist dat er een deal van een TT oem met google kon gebeuren.

Maar dat zijn ook niet de big points.

autonoom rijden
HD maps real time vernieuwen
smart cities.

Maar denk wel, dat er nog veel geld moet worden uitgegeven.

Dus een partij met veel duiten, moet je binnen laten :-)

taurus86
1
quote:

Bartjeamateur schreef op 24 september 2018 09:53:

[...]
Of maak er onder de 6 door HG van
Einde middag onder de 6
Nou Bartje dan weet je wat je te doen staat. Duiken als je durft.
bart1805
0
quote:

martinmartin schreef op 24 september 2018 03:52:

[...]

Daarnaast valt het mij op dat jij je nu weer komt melden op dit forum, waarbij jij aangeeft een flink positief saldo te hebben gemaakt doordat de hoge vola van het aandeel daar de kansen toe biedt.
Maar je geeft geen thuis op mijn verzoek om te openbaren hoe jij met deze kans voor open doel in dit specifieke geval omgaat.
Het is voor een ieder duidelijk, dat de koers door de mediaberichten en de snel daar achteraankomende kwartaal cijfers een flinke correctie te zien zal geven.

Martin, ik quote slechts een deel van je post omdat het anders te lang wordt.
Fijn dat het slechts speelgeld is waarmee je in TomTom zit. Dat maakt het inderdaad makkelijker. Persoonlijk heb ik de eigenschap om ieder spel te willen winnen en dan moet je soms van tactiek veranderen.
Ja, de hoge vola biedt kansen. Dat ik daar in het verleden goed mee ben omgesprongen is bepaald geen garantie voor de toekomst.
Kans voor open doel? Wellicht. Maar in welk open doel moet je schieten, rood of groen? Als ik nu instap is het voor mij een pure gok. Heb nooit geloofd in de hosanna verhalen hier. Eerst deze storm even laten uitrazen, daarna bepalen of en welke positie ik kies.
NewKidInTown
3
quote:

Gesloopt door HG schreef op 24 september 2018 09:45:

Goddijn is lekker bezig overweeg mijn nick aan te passen naar:gecrasht door HG.
Als je financieel een heel klein beetje verstandig bezig bent:

- ga je nooit met meer dan 50% van je vermogen in aandelen.
- ga je nooit met meer dan 10% van dat "aandelen-vermogen" in 1 aandeel
- ga je niet alleen op positieve verhalen af, maar neem je ook de meer genuanceerde en sombere analyses serieus

Mocht je je aan de punten 1 en 2 gehouden hebben, dan ben je bij een terugval vanaf jaar-hoog van iets boven de 9,00 naar nu iets boven de 6,00 circa 34% x 0,5 x 0,1 = 1,7% van je vermogen kwijt, op basis van de koersontwikkeling van TT.

Zit je wellicht ALLEEN en voor HONDERD procent in TT ? En dan ook nog alleen via hefboomproducten ?

Dan vraag ik me af:

- in welke vroeger berichten ben je gaan geloven ?
- en in welke poster hier in het bijzonder ben je gaan geloven ?
[verwijderd]
0
De maps zijn per vandaag voor niks af te halen bij TomTom..:

Marketcap van 1,4mrd

200mln net cash op de bank

Telematics business waar je in een transactie 1,2mrd voor kan krijgen (zie fleetmatics deal van 19x ebitda)

Bizar, bizar...
andrejes
0
'Deal Toyota-Google slecht voor sentiment'

AMSTERDAM (AFN) - De deal die Toyota naar verluidt met Google heeft gesloten over het beschikbaar maken van Android Auto in zijn auto's is vooral qua sentiment negatief voor navigatiedienstverlener TomTom. De overeenkomst voedt het idee dat de hele autosector overstapt naar Google-systemen, schrijven analisten van ING.
Er zijn echter belangrijke verschillen tussen wat Toyota met Google heeft afgesproken en de deal die Google vorige week met Renault-Nissan-Mitsubishi sloot. Zo gaat het in het geval van Toyota alleen om ondersteuning van Android Auto, een dienst waarmee Android-gebruikers hun telefoon via het entertainmentsysteem van de auto kunnen bedienen. Toyota ondersteunt de vergelijkbare dienst CarPlay van Apple al sinds begin dit jaar. Renault, Nissan en Mitsubishi gaan hun eigen entertainmentsysteem juist vervangen door een systeem van Google.
Bovendien is Toyota voor zijn kaarten klant bij HERE en niet bij TomTom, benadrukken de ING-kenners. Als Google ook kaarten aan Toyota zou gaan leveren, betekent dat voor TomTom dan ook vooral een verlies van een kans en niet van omzet.
ING houdt vast aan zijn buy-advies voor TomTom met een koersdoel van 14,50 euro. Het aandeel TomTom stond maandag na een klein uur handelen 4,7 procent lager op 6,06 euro.
ketchup
1

@ Kid, eens - denk dan ook dat in ieder geval 75% van de mensen hier die insteek aanhouden

bij de meeste Banken vinden ze 7% van je belegd vermogen in 1 aandeel al tops

toevallig vanwege de enorme neerwaartse druk op TT kom ik nu wel aan 10% exposure voor TT binnen de porto ( omdat geschreven puts nu allemaal uitgevoerd gaan worden ) en dat is voor mij veel, want normaliter hou ik me aan 7%

de daling bij TT is nu echter zo grof dat 10% een 50% invloed heeft op de profit and loss.

dus het is voor mij in ieder geval wachten op betere tijden en dan reduceer ik en breng ik mijn exposure terug naar onder de 7% van het totaal.
4.157 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 ... 204 205 206 207 208 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront