PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL oktober 2018 | Return of Martijn van M.

4.387 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 216 217 218 219 220 » | Laatste
Toekomstbeeld
0
quote:

alrob schreef op 1 oktober 2018 21:43:

Wat was de oorzaak van de daling van vandaag?
RM minus 18%
Hansbeleg
0
quote:

BW2017 schreef op 1 oktober 2018 21:24:

BEST/BREDA - PostNL zal de komende tijd geen post meer bezorgen in Breda en Best met Stints. In deze twee steden rijden in totaal zes Stints rond en die worden gebruikt voor het bezorgen van de zakelijke post. Maandag werd bekend dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de Stints verbiedt op de openbare weg.

Bezorgers die normaal een Stint gebruiken, zullen nu met een bakfiets of een busje de zakelijke post bezorgen. "Er wordt nu gekeken naar hoe zij de komende tijd hun post gaan bezorgen, maar we verwachten weinig problemen bij de bezorging", zegt een woordvoerder van PostNL.

PostNL heeft samen met de fabrikant van de Stints, Stint Urban Mobility, een elektrische bolderkar ontwikkeld speciaal voor het bezorgen van post. "Het zijn afgesloten bakken, zodat niemand bij de post kan als de bezorger bij een zakelijke klant naar binnen is", vertelt de woordvoerder.

Onveilig
Na het spoordrama in Oss is het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) samen met Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een onderzoek gestart. Uit de eerste resultaten blijkt dat de bolderkarren mogelijk onveilig zijn. "Uit de testen blijkt dat een enkele onderbreking van de stroomtoevoer kan leiden tot het versnellen van het voertuig tot de hoogst ingestelde snelheid. In dat geval blijkt dat de bestuurder dan geen mogelijkheid meer heeft om de snelheid met het rechterhandvat, de 'gashendel', te regelen dan wel te matigen", staat te lezen in het rapport.

PostNL is niet van plan om de in totaal 79 Stints voor de uitkomst van het onderzoek al de deur uit te doen. "Het onderzoek is nog bezig en we wachten eerst die uitkomst af."

Bron : OmroepBrabant

Aanvullend op eerdere plaatsing van mij.
Als het onderzoek stand blijkt te houden kan er natuurlijk ook een technische oplossing gevonden worden (ik ben zelf een techneut). Dat kan altijd met een modificatie (bijv back up systeem) aangepast worden. Een back up systeem kan simpel zijn: bijv een dubbele kabel of een wat ingenieuzere oplossing. Dan moet dat wel weer eerst gekeurd worden.
Het zorgen voor een goede oplossing is voor de fabrikant natuurlijk van levensbelang en het zal hem er daarom ook veel aangelegen zijn dit zsm op te lossen. Vergelijk het met een ongeluk in de luchtvaart, na een goedgekeurde oplossing kan men weer verder maar in de tussentijd staan de betroffen vliegtuigen aan de grond. Die bakfietsen zijn echt niet verloren.
HJ deTuinman
0
[quote alias=Madmoney id=11122070 date=201810012122]
We kunnen gewoon met ze alle normaal doen, bashen of niet wat jullie willen heb hier geen zin in heb dat ook aangegeven was ook niet de bedoel heb ik uit gelegd en als jullie dan nog doorgaan en alles wat ik zeg bekritiseren dan is er toch iets mis met jullie inplaats van mij.
[/quote
Volgens mij mag je echt alles zeggen wat je maar wilt en laat je door niks en niemand tegenhouden!
Elke mening is er één en belangrijk genoeg om van te leren. Mee eens of misschien helemaal niet.. Doet er uiteindelijk niet toe, want ieder neemt zijn/haar beslissingen op eigen titel en voor eigen rekening. Hou dat maar voor jezelf in gedachten en dan ga je het nog ver schoppen! ;-)
"
Hansbeleg
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 1 oktober 2018 21:31:

[...]

Ok, dus geen AMM voor PostNL op de Pakketmarkt.

Ad1)
Is er schade voor de consument?

De logica is dan:
Dat PostNL+DHL de toegangsbarriere hoog houden (agv lage prijzen voor hun online klanten) zodat er niet meer toetreders bij komen, werkt op dit moment juist in het voordeel vd consument. Daarbij, zij krijgen met de dienst bij bestelling vanaf bedrag X al gratis (weliswaar met dank aan de online winkel en minder met dank aan de vervoerder).

Op het moment dat die twee (PostNL+DHL) de prijzen zouden verhogen zouden er meer toetreders kunnen instappen waardoor de concurrentie ook zou toenemen.

Dus geen schade voor de Consument.

Ad2)
Maatschappelijk belang.
Nog lagere prijzen voor de consument zou het maatschappelijk belang aantasten vanwege de schaarste aan chauffeurs (arbeidsvoorwaarden/niets verdienen als zzper). Meer concurrenten zou nog meer auto's van verschillende vervoerders in de straat betekenen. Ook niet in het belang van de maatschappij maar ook niet in het belang vd consument of milieu.

Ad3
Kunnen we het probleem oplossen?
Gezien ad 1 en ad 2 is er geen probleem. Dus niets op te lossen.

Met bovenstaande gaan we er dan vanuit dat de pakketvervoerders financieel draagkrachtig zijn om eventueel uit te breiden tot een landelijk dekkend bezorgnetwerk en/of al hebben en/of middels samenwerking kunnen opzetten (denk aan Sandd + DHL denk aan Bpost + DHL).

Ik denk dat ik beter slaap obv deze discussie en argumentatie! Denk dat ik de "macht" van met name PostNL maar ook DHL, teveel gekoppeld heb aan de barriere dat die twee de anderen geen kans geven. En volgens de ACM pakketmonitor 2017 de kleinere bezorgers maar zelfs GLS en DPD de NL pakketmarkt uit drukken.

Vanuit ad2 (maatschappelijk belang) misschien zelfs wenselijk dat ze dat doen. Zolang het ad1 (de consument) niet schaadt.
Inderdaad geen AMM, anders kunnen we ook AH en Jumbo wel een AMM status toekennen die controleren samen ook de supermarktketen. Maar Lidl en Aldi hebben zich ook op eigen kracht ingevochten iig niet geholpen door de ACM wel ten koste van de arbeidsvoorwaarden denk ik.
[verwijderd]
1
quote:

HJ deTuinman schreef op 1 oktober 2018 22:02:

[quote alias=Madmoney id=11122070 date=201810012122]
We kunnen gewoon met ze alle normaal doen, bashen of niet wat jullie willen heb hier geen zin in heb dat ook aangegeven was ook niet de bedoel heb ik uit gelegd en als jullie dan nog doorgaan en alles wat ik zeg bekritiseren dan is er toch iets mis met jullie inplaats van mij.
[/quote
Volgens mij mag je echt alles zeggen wat je maar wilt en laat je door niks en niemand tegenhouden!
Elke mening is er één en belangrijk genoeg om van te leren. Mee eens of misschien helemaal niet.. Doet er uiteindelijk niet toe, want ieder neemt zijn/haar beslissingen op eigen titel en voor eigen rekening. Hou dat maar voor jezelf in gedachten en dan ga je het nog ver schoppen! ;-)
"
Mooie aanvulling het is klaar teminste van mijn kant.
HJ deTuinman
0
Doe ik er nog een AB'tje bij en spreken we af dat dit forum ook morgen niet ineens is weggelopen en je er (voor of tegen) weer lekker fanatiek "tegenaan" kan gaan. Succes alvast en wie weet tot morgen..
Geefgas
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 1 oktober 2018 21:31:

[...]

Ok, dus geen AMM voor PostNL op de Pakketmarkt.

Ad1)
Is er schade voor de consument?

De logica is dan:
Dat PostNL+DHL de toegangsbarriere hoog houden (agv lage prijzen voor hun online klanten) zodat er niet meer toetreders bij komen, werkt op dit moment juist in het voordeel vd consument. Daarbij, zij krijgen met de dienst bij bestelling vanaf bedrag X al gratis (weliswaar met dank aan de online winkel en minder met dank aan de vervoerder).

Op het moment dat die twee (PostNL+DHL) de prijzen zouden verhogen zouden er meer toetreders kunnen instappen waardoor de concurrentie ook zou toenemen.

Dus geen schade voor de Consument.

Ad2)
Maatschappelijk belang.
Nog lagere prijzen voor de consument zou het maatschappelijk belang aantasten vanwege de schaarste aan chauffeurs (arbeidsvoorwaarden/niets verdienen als zzper). Meer concurrenten zou nog meer auto's van verschillende vervoerders in de straat betekenen. Ook niet in het belang van de maatschappij maar ook niet in het belang vd consument of milieu.

Ad3
Kunnen we het probleem oplossen?
Gezien ad 1 en ad 2 is er geen probleem. Dus niets op te lossen.

Met bovenstaande gaan we er dan vanuit dat de pakketvervoerders financieel draagkrachtig zijn om eventueel uit te breiden tot een landelijk dekkend bezorgnetwerk en/of al hebben en/of middels samenwerking kunnen opzetten (denk aan Sandd + DHL denk aan Bpost + DHL).

Ik denk dat ik beter slaap obv deze discussie en argumentatie! Denk dat ik de "macht" van met name PostNL maar ook DHL, teveel gekoppeld heb aan de barriere dat die twee de anderen geen kans geven. En volgens de ACM pakketmonitor 2017 de kleinere bezorgers maar zelfs GLS en DPD de NL pakketmarkt uit drukken.

Vanuit ad2 (maatschappelijk belang) misschien zelfs wenselijk dat ze dat doen. Zolang het ad1 (de consument) niet schaadt.
Ik laat jouw eerder geposte suggestieve post naar mij maar even voor wat het is. En laat ook in het midden waarom je post van Hans wel inhoudelijk vindt terwijl ik hetzelfde als Hans betoogde.

Maar wel nog een kleine aanvulling mbt de AMM in pakketten markt. Stel je voor dat ACM hier wel een rol gaat spelen (wat ik geheel niet verwacht. Ze hebben geen wettelijke grondslag om in deze markt in te grijpen. De markt heeft ook totaal andere structuur dan postmarkt met haar verleden, de UPD en de brievenbussen).

Maar stel je voor dat ACM wel een rol gaat spelen. Wat kan ze dan doen? Als ze zich bemoeit met prijsvoering kan dat alleen maar betekenen dat de prijzen toenemen, en dat zou ik helemaal niet zo erg vinden. Of verplicht marktaandeel afstoten? Dat lijkt me echt heel onwaarschijnlijk. Boetes tav misbruik marktmacht terwijl ze nauwelijks iets verdienen? Nee, ik zie echt geen enkele risico’s tav pakketten markt en ACM.
Kijk ook naar andere branches, daar heb je ook dominante partijen maar gelukkig hebben we wetgeving die bedrijven nog wel beschermt tegen overmatige overheidsbemoeienis ofwel vanuit reguleringsinstanties.

Enige (zeer vergezochte) risico is wat mij betreft dat politiek ingrijpt omdat de straten te vol worden met vieze auto’s die achter elkaar aanrijden om pakketten/boodschappen/etc te bezorgen. En dat er een overheidsregulering komt.
Hansbeleg
0
quote:

Geefgas schreef op 1 oktober 2018 22:18:

[...]

Ik laat jouw eerder geposte suggestieve post naar mij maar even voor wat het is. En laat ook in het midden waarom je post van Hans wel inhoudelijk vindt terwijl ik hetzelfde als Hans betoogde.

Maar wel nog een kleine aanvulling mbt de AMM in pakketten markt. Stel je voor dat ACM hier wel een rol gaat spelen (wat ik geheel niet verwacht. Ze hebben geen wettelijke grondslag om in deze markt in te grijpen. De markt heeft ook totaal andere structuur dan postmarkt met haar verleden, de UPD en de brievenbussen).

Maar stel je voor dat ACM wel een rol gaat spelen. Wat kan ze dan doen? Als ze zich bemoeit met prijsvoering kan dat alleen maar betekenen dat de prijzen toenemen, en dat zou ik helemaal niet zo erg vinden. Of verplicht marktaandeel afstoten? Dat lijkt me echt heel onwaarschijnlijk. Boetes tav misbruik marktmacht terwijl ze nauwelijks iets verdienen? Nee, ik zie echt geen enkele risico’s tav pakketten markt en ACM.

Enige (zeer vergezochte) risico is wat mij betreft dat politiek ingrijpt omdat de straten te vol worden met vieze auto’s die achter elkaar aanrijden om pakketten/boodschappen/etc te bezorgen. En dat er een overheidsregulering komt.
Mooi dan zijn we het allemaal eens, dan zul je net zien dat we er dan toch weer naast zitten, dat is eerder regel dan uitzondering bij PostNL. Ik heb rondom dit bedrijf al zoveel tegenvallers gezien, elke keer als ik dacht: "ja nu gaat het de goede kant op" dan kwam er weer een zwarte zwaan langs.

Misschien dat de overheid nog "groene" eisen gaat stellen maar dan lopen we al redelijk in de pas. Nu de stints nog even upgraden.
Toekomstbeeld
0
quote:

Hansbeleg schreef op 1 oktober 2018 22:31:

[...]
Mooi dan zijn we het allemaal eens, dan zul je net zien dat we er dan toch weer naast zitten, dat is eerder regel dan uitzondering bij PostNL. Ik heb rondom dit bedrijf al zoveel tegenvallers gezien, elke keer als ik dacht: "ja nu gaat het de goede kant op" dan kwam er weer een zwarte zwaan langs.

Misschien dat de overheid nog "groene" eisen gaat stellen maar dan lopen we al redelijk in de pas. Nu de stints nog even upgraden.

Onderschatting komt vaak voort uit naïviteit of gebrek aan kennis. Zolang we als forum de juiste discussie voeren met voors en tegens, kunnen we naïviteit/gebrek aan kennis en dus onderschatting van de diverse problemen voorkomen.

Samen weten we meer.
prinszicht
0
Ik kan me dag van het debat nog herinneren. Motie x, y em z. We stegen in 1 minuut 1 procent of het nieuws van consolidatie. Daarna ging het weer berg afwaarts. Maar consolidatie mag. Nog iets over onderzoek maar verder niets. Toch vandaag min 3,5 op een groene dag voor sectorgenoten. Wederom 2,9x. Dit omdat de vrienden van HV short zitten. En er keiharde afspraken zijn gemaakt inclusief rolverdeling. We zijn getuige van een slechte soap met soapie HV in de hoofdrol. De lege handen van de shorts worden gevuld door het stilzwijgen van HV. Wat vrinden van de VVD mogen nog even shoppen. En pas als die een doel hebben bereikt, is HV uitgestudeerd. Stints lossen we in 1 uur op. Maar meer geld verdienen met een rechterlijke uitspraak, ho maar! Claim indienen is recht doen aan eerdere uitspraken, niet doen. Parcels kunnen omhoog, ook niet doen. Particuliere afschudden, gewoon mee doorgaan. VEB stil. AFM stil.
Geefgas
0
quote:

Hansbeleg schreef op 1 oktober 2018 22:31:

[...]
Mooi dan zijn we het allemaal eens, dan zul je net zien dat we er dan toch weer naast zitten, dat is eerder regel dan uitzondering bij PostNL. Ik heb rondom dit bedrijf al zoveel tegenvallers gezien, elke keer als ik dacht: "ja nu gaat het de goede kant op" dan kwam er weer een zwarte zwaan langs.

Misschien dat de overheid nog "groene" eisen gaat stellen maar dan lopen we al redelijk in de pas. Nu de stints nog even upgraden.

Ben bang dat je gelijk hebt ... herhaaldelijke tegenvallers lijkt enige zekerheid in dit aandeel.
Jammer dat ik daar niet op speculeer :-).
Toekomstbeeld
0
quote:

Geefgas schreef op 1 oktober 2018 22:18:

[...]

Ik laat jouw eerder geposte suggestieve post naar mij maar even voor wat het is. En laat ook in het midden waarom je post van Hans wel inhoudelijk vindt terwijl ik hetzelfde als Hans betoogde.

Het eerste is verstandig om te doen.

Tav zowel het eerste als het tweede, ik reageer niet zo heel goed op posters die mij frontaal aanvallen en insinuaties plaatsen die op een forum moeilijk te weerleggen zijn.
Om met die poster dan gewoon weer vrolijk "business as usual" verder te discussiëren, is niet iets wat ik als vanzelfsprekend beschouw. Die negeer ik dan liever.

Erny
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 1 oktober 2018 21:46:

[...]

RM minus 18%
Sorry hoor, maar wat betekent RM minus 18 %? Is dat een
winstwaarschuwing ?
Toekomstbeeld
0
quote:

Geefgas schreef op 1 oktober 2018 22:18:

[...]

Maar stel je voor dat ACM wel een rol gaat spelen. Wat kan ze dan doen? Als ze zich bemoeit met prijsvoering kan dat alleen maar betekenen dat de prijzen toenemen, en dat zou ik helemaal niet zo erg vinden. Of verplicht marktaandeel afstoten? Dat lijkt me echt heel onwaarschijnlijk. Boetes tav misbruik marktmacht terwijl ze nauwelijks iets verdienen? Nee, ik zie echt geen enkele risico’s tav pakketten markt en ACM.
Kijk ook naar andere branches, daar heb je ook dominante partijen maar gelukkig hebben we wetgeving die bedrijven nog wel beschermt tegen overmatige overheidsbemoeienis ofwel vanuit
Wat denk je dat ze vorige week besloten hebben mbt KPN en Vodafone?

Waarom zou de ACM aan DHL & Postnl (misschien al eerder opgevallen dat ik deze twee in 1 noem?) niet een soortgelijke verplichting opleggen.....tegen kostprijs plus marge de pakketjes vd lokale boys bezorgen op de plaatsen waar zij niet komen.

Zonder zo'n vorm van regelgeving krijgen potentiële nieuwe vervoerders geen kans. Ik kan me voorstellen dat de ACM dit wel wil en dus daar iets voor bedenkt.

Niet veel anders trouwens dan het besluit waar de ACM de fout mee is in gegaan bij de post. Maar bij pakket bezorging is er geen digitale redder!

Ik ben pas gerust als het onderzoek tot de voor ons beste conclusie leid. Tot die tijd beschouw ik de ACM als een onzekere variabele in het geheel.
Toekomstbeeld
0
quote:

Erny schreef op 1 oktober 2018 23:14:

[...]
Sorry hoor, maar wat betekent RM minus 18 %? Is dat een
winstwaarschuwing ?
Royal Mail (engeland) gaf een winstwaarschuwing. Koers -18%. De rest in Europa ging mee onderuit. Vooral postnl.
Erny
0
quote:

Toekomstbeeld schreef op 1 oktober 2018 23:25:

[...]

Royal Mail (engeland) gaf een winstwaarschuwing. Koers -18%. De rest in Europa ging mee onderuit. Vooral postnl.
Aha, ik zou dat verband niet eens hebben gezocht. RM is toch niet bepalend voor de hele sector ? En wat is het onderliggende nieuws ? Hebben ze ook last van de hoge brandstofprijzen, net als de luchtvaartsector? Dat laatste effect snap ik wel, is namelijk een duidelijk gemeenschappelijke factor.
Go Go Go !
0
quote:

Hansbeleg schreef op 1 oktober 2018 22:04:

[...]

Inderdaad geen AMM, anders kunnen we ook AH en Jumbo wel een AMM status toekennen die controleren samen ook de supermarktketen. Maar Lidl en Aldi hebben zich ook op eigen kracht ingevochten iig niet geholpen door de ACM wel ten koste van de arbeidsvoorwaarden denk ik.
Ik ben blij dat jullie dadelijk allemaal goed kunnen slapen. Echter m.i. wordt er wel heel erg snel voorbij gegaan aan een punt wat altijd voorkomt in concentratiebesluiten ... marktaandeel in relatie tot omzet. M.b.t. de consolidatie binnen de "supermarkt"-wereld ... er is een geweldige hoeveelheid info te vinden via google .. incluis besluiten NMa.

Een uit te voeren SSNIP-test zal kunnen uitwijzen of er sprake is van AMM. Is dat de reden waarom HV zo mordicus tegen lijkt te zijn op prijsverhoging m.b.t. Parcels.

En ja, ik laat even buiten beschouwing wat valt onder de definitie "Parcel".

Voor iedereen nu ... welterusten.

[verwijderd]
0
Alle negativiteit tot nu toen zit in de prijs verwerkt blijkt uit onderzoek van mij. Daarom moet dot wel de bodem zijn en kan de koers weer omhoog. Ik ben een voorstander om herna te vervangen door bijv. Stijn vreven. Koers gaat komende 3 dagen omhoog
4.387 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 216 217 218 219 220 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:38
Koers 1,241
Verschil -0,077 (-5,84%)
Hoog 1,298
Laag 1,230
Volume 2.916.414
Volume gemiddeld 2.220.593
Volume gisteren 4.020.721

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront