TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2018

7.416 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 367 368 369 370 371 » | Laatste
ketchup
0

TomTom is al jaren een waardevol bedrijf en een waardeloos aandeel en eindelijk begint gezond verstand te prevaleren bij HG dat het gewoon beter is te kapitaliseren en dat stopt niet bij Telematics

Madame gaat gewoon lekker lesgeven en HG gaat zeilen ( zoals Conny van Rietschoten deed toen hij zijn toko aan IM ( Internatio Müller /Imtech verkocht en dat deed hij ook op tijd, want jaren later was het doek gevallen voor dit conglomeraat) en de zonen kunnen verder met wat Consumer gadgets onder de naam TT en dat allemaal voor de fam Goddijn met een paar miljard op de rekening en gelijk hebben ze.

mjmj
0
mjmj
0
quote:

ketchup of catch-up schreef op 2 oktober 2018 05:53:

Eerst Telematics en als Barclays dat goed weet te brengen en ik denk dat ze dat kunnen , dan kan Telematics nog wel eens meer opbrengen dan waar heel TT thans ( 7 euro ) voor aan de beurs staat
Het zou best bij een goed gespeelde biedstrijd in de buurt van de Fleetmatics opbrengst kunnen eindigen en die gingen voor 2 miljard euro (2,4 miljard USD)

In hoeverre denk je dat het een gekoppelde verkoop wordt? Dus verkoop met de restrictie dat de kaarten van TT worden gebruikt en probe-informatie wordt teruggeleverd?
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 2 oktober 2018 08:59:

[...]

Met in veiligheid brengen bedoel ik van publiek naar privaat brengen.

Verder kan ik die 350mln bij automotive niet zo 1-2-3 terugvinden:

corporate.tomtom.com/investors/analys...

Achja, we missen info. Zover is wel duidelijk. Consumer moet er ook nog uit, anders hou je nog steeds een krimpende onderneming over zoals je ziet op de consensuspagina. Ook nog afwachten wat TTT gaat opbrengen.

Succes allen.

Orderboeken waren 300 in 2016 en 400 in 2017 dus daar navigeert het heen.
Er zit gemiddeld 3 jaar tijd tussen boeken van order en rekening sturen.

In jouw link zie je dat analisten gemiddeld al meer dan 50 miljoen omzetgroei voor automotive intekenen voor komend jaar. Uitkomend op 280. Een van de analisten gaat uit van 300, dat zou meer dan 70 miljoen groei zijn. Met een 80-85% brutomarge is dat al een mooie steun.
ketchup
0
quote:

mjmj schreef op 2 oktober 2018 09:15:

[...]

In hoeverre denk je dat het een gekoppelde verkoop wordt? Dus verkoop met de restrictie dat de kaarten van TT worden gebruikt en probe-informatie wordt teruggeleverd?
denk dat HG voor de hoogste prijs gaat, dit is voor de 1e X ooit bij mijn weten dat HG aandeelhouders return noemt boven wat goed is voor TT en anders had je Barclays niet hoeven in te schakelen, dan had HG gewoon met één van de 3 of 4 gegadigden om de tafel gaan zitten , wie het beste voor TT te bieden heeft.

dit gaat naar een veiling, wat niet weg neemt dat HG daarna als "gunning " voor de Koper kan zeggen we willen wel voor de komende 3 of 5 jaar toegang tot...
NewKidInTown
2
Denk dat we de 6 wel even gaan zien, hetzij tijdelijk, hetzij blijvend, je weet het nooit.
[verwijderd]
2
Ik denk dat we de 8 euro wel gaan zien voor de Q3 cijfers op 16 oktober, hetzij tijdelijk, je weet natuurlijk nooit of een Microsoft zijn kans schoon ziet op deze ramsjkoers.
duprogres
0
quote:

Accuboor schreef op 2 oktober 2018 09:08:

[...]
Deze lijsten we even in.

We gaan naar 15-20 euro op een duidelijk pad (in 2 stappen). Waarom mensen nu nog verkopen is mij volstrekt onduidelijk.

We gaan het de komende maanden zien.
Begrijp me niet verkeerd maar de realiteit zegt mij(heel lang geleden als de dieren nog konden praten (2016) een ritje meegemaakt van 8 naar 12....)
En dan stijl bergaf.
Toe is er eveneens voorgerekend en als ik mij niet vergis zijn er toe doelen gesteld van 50-70 € de sky was de limit.
De realiteit is/was sinds de hype (2016)een speelveld met uitschieters van 5.95 tot 9,15.
[verwijderd]
1
quote:

duprogres schreef op 2 oktober 2018 09:24:

[...]

Begrijp me niet verkeerd maar de realiteit zegt mij(heel lang geleden als de dieren nog konden praten (2016) een ritje meegemaakt van 8 naar 12....)
En dan stijl bergaf.
Toe is er eveneens voorgerekend en als ik mij niet vergis zijn er toe doelen gesteld van 50-70 € de sky was de limit.
De realiteit is/was sinds de hype (2016)een speelveld met uitschieters van 5.95 tot 9,15.
Dus u zit short?
ketchup
0

je wil juist nu niet dat het aandeel te ver doorschiet omhoog, want de druk moet wel blijven om te "veilen" en niet van we eisen dit of we eisen dat, want als het feest bij Telematics voor wat voor reden niet door zou gaan dan eindigen we lager dan waar het begon dus onder in de 6, of zelfs in de 5

er is nu wel een verwachtingspatroon geschept en als dit niet doorgaat dan zijn de rapen gaar, dan vallen shortspelers en analisten over elkaar heen dit aandeel de grond in te stampen.
I Love Melbourne
2
quote:

*Justin* schreef op 2 oktober 2018 00:16:

[...]

1) Zo onverwacht is het niet. Fleetmatics werd voor veel geld verkocht aan Verizon en sindsdien is er druk geweest van oa de Mol om telematics te verkopen. Ik heb hier ook regelmatig laten weten dat er kopers interesse is. Waarom aandeelhouders nu een prominentere plek hebben is doordat de activiteiten van Pauwels+Corinne (2 founders waarvan een zijn vrouw) zijn gestrand. Tot voor kort moest Goddijn niet alleen de kleine aandeelhouders maar ook die grote bij elkaar houden. Corinne heeft nu haar eigen project met Codam school in Amsterdam en Goddijn kan eindelijk de focus aanbrengen waarvan hij wist dat het nodig was.

Ik moet eerlijk toegeven dat ikzelf - in tegenstelling tot Wies - lang heb heb gedacht dat het niet zo erg was al die verschillende activiteiten onder één dak te hebben - als TT sports haar groei doelstellingen maar zou realiseren. Twijfel kwam wel met de fitness band flop; bij release zag je dat het product geen wow factor had. De bandit was een technisch goed product als actiecam, maar het betreden van deze markt met één leider met 90% marktaandeel (gopro) was een strategische misser. De founders waren hier niet on the same page denk ik. Of Goddijn zat nog in de fase van: laten we veel potjes op het vuur zetten, de meest succesvolle zetten we door en de rest killen we in de toekomst.

De grootste winst van laatste tijd is dat tomtom nu steeds meer familiebedrijf-af is, aandeelhouderswaarde belangrijker gaat vinden én een nieiwe president commissaris krijgt met die Derk Haank, die getuige het artikel een mening heeft over de strategie van de onderneming en daarover ook kritisch is richting bestuur (“geen zorgpunt, wel aandachtspunt”). Mooi vind ik dat. Dit in tegenstelling tot Wakkie. Vast een briljante jurist, maar wel een jurist. En met een aardappel in de keel en afstand tov aandeelhouders. Ik vond hem hautain en niet te pruimen bij AvA’s. Meer een buffer tussen aandeelhouders en bestuur (in dienst van bestuur) dan een vertegenwoordiger van de stakeholders, waaronder de aandeelhouders.

2) Dat is voor mij een gegeven. Er is zowel interesse in de maps als in telematics. Het zijn wel beiden verschillende kopers groepen. Bij telematics zijn het telecom bedrijven zoals Verizon en Deutsche Telecom vanwege de synergie met telecom. En daarnaast van private equity vanwege de marges en cashflow. Voor de maps is de interesse vanuit tech bedrijven en mogelijk ook automotive (zoals bij HERE) of zogenoemde Tier1 leveranciers aan de auto industrie, zoals Bosch of Continental. TomTom heeft besloten dat telematics nu wel te koop is en de mapping assets niet.

3) De inkomsten uit HD maps liggen niet zo ver weg, want deze worden ook voor semi-autonoom rijden gebruikt. Daarnaaast moeten we niet alleen hypen op autonoom rijden. Je hebt ook gewoon licensing zoals aan UBER (die ook allerlei transportation toepassingen zien), Microsoft, Apple, etc. En de klanten van google die nu factor 14 prijsverhogingen voor hun kiezen kregen, en smart cities met behoefte aan oa traffic info. En ga zo door.

4) Dat klopt.

5) Het is mogelijk dat dit een getrapte verkoop is voor het geheel. Maar het kan ook dat - zoals ik vanmorgen postte - dit het beste is voor telematics en voor tomtom. Telematics groeit tegen de 10% en als tomtom er meer effort in pompt kan het naar 15%. Leuk, maar niet spannend. Levert misschien 10 miljoen extra omzetgroei op. Daarom investeert tomtom de cash die telematics genereert in andere zaken zoals het mapping platform en automotive. Terwijl de directie van de telematics divisie het idee heeft dat er meer groei in hen zit als ze meer groei investeringen krijgen (en die krijgen ze mogelijk wel onder een ander dak)

6) Dat denk ik niet. Want dan hadden ze het eerst van de beurs gehaald en daarna telematics onderhands verkocht. TomTom gaat het dus niet ‘stelen’ van aandeelhouders, ondanks vele geroep daarover.
Hi Justin,
Ik lees dagelijks met veel plezier je berichten en kan er van genieten hoe jij en een paar andere forumleden elke keer jullie mening met ons delen. Ook al is de koers afgelopen weken behoorlijk onderuit gegaan, toch blijft dit aandeel zeer interessant om te volgen en heeft het alles in zich om in de toekomst als casus te gebruiken op middelbare scholen.

Ik heb begrepen dat de founders 44% van de aandelen bezitten en met een aantal andere groot aandeelhouders wordt er gemak de 50% behaald.

Ik was benieuwd wat er kan gebeuren als Telematics wordt verkocht en Maps van de beurs wordt gehaald. Wie bepaalt dan de prijs voor de Maps en kunnen de particulieren een toekomstig bod van de founders dwarsbomen?

Ik wil niet te hard van stapel lopen maar ben erg benieuwd naar dit proces. Mocht iemand anders dan jijzelf hier een mening over hebben dan hoor ik die natuurlijk ook graag.
[verwijderd]
2
quote:

NewKidInTown schreef op 2 oktober 2018 09:31:

ON-Topic: Alert op KIDS-draadje.
Verstandig hoor...

Waardering maps staan nu op NUL als je de heren journalisten mag geloven.

Waarom er in Japan op de beurs dan 15x de ebitda voor wordt betaald bij Zenrin kan mij niemand vertellen.

Dus maps in NL zijn niets waard, dezelfde maps in Japan zijn 15x de ebitda waard...

Blijft bizar. Of toch de onzichtbare hand die een bod op de tent wil doen?

Met Zenrin waardering kom je op 11,75 per aandeel TomTom. Een premie van 65% vanaf 7 euro..

VanillaSky
2
quote:

pwijsneus schreef op 1 oktober 2018 22:15:

[...]

Het klinkt niet onzeker, er is gewoon nog een hoop onduidelijk. We hebben net voor onze kiezen gekregen dat Google zijn intreden heeft gedaan in het dashboard van de auto. Iets wat tot voorkort voor onmogelijk werd gehouden. Microsoft has also entered the room, heavily!

Er wordt stelling genomen. En snel ook.

Wat voor mij het meest duidelijk is, is dat wij informatie missen. Hierdoor zijn er een hoop opiniestukken te vinden - zoals vandaag weer eentje in het FD. Bedankt hiervoor poster nn36, voor eigenlijk het enige zinnige bericht op dit hele draadje.
Toch, als we het eens zijn dat veel onduidelijk is over hoed e toekomst eruit gaat zien en dit niet gelogen of gespeeld is door Harold dan kan je toch niet anders dan concluderen dat er een gehele verkoop gaat plaatsvinden.
Harold gaat dan toch nooit een enorme gok nemen, een bedrijf wat overblijft van in 2018 ca. 370mio (incl consumer ca. 600mio) met een winst die in ieder geval de komende paar jaren onder druk komt te staan.

Dat is toch waanzin.

Neen, of Harold moet in hele korte tijd ik weet niet wat voor contracten binnengehaald hebben (dan kan je je alleen afvragen waarom hij zulke antwoorden geeft) ofwel het is inderdaad allemaal onduidelijk en hij opteert nu terwijl hij tegen de 60 loopt om zijn vermogen veilig te stellen. Ik denk het laatste.
Brouwer285
0
November 2017: 'TomTom wordt de ruggengraat van MS Azure Location Services'
Januari 2018: TomTom lanceert Autostream
Maart 2018: Geruchten over (gedeeltelijke) verkoop TomTom
Mei 2018: MS Azure lanceert Azure Maps
Juli 2018: Apple gaat eigen Maps maken, blijft nog wel samenwerken met TT
Sept 2018: RNM komt in 2021 voor EV's met standaard infosysteem van Google, back end (zonder Google) wordt ingeplugd bij MS Azure
Sept 2018: VW komt ook met EV's ingeplugd bij MS Azure.

Microsoft zit ineens (mede dankzij TT) in de toekomstige ADAS markt.

Ergens heeft dus waarschijnlijk Tesla ook een deal met TomTom (of Azure?)

Ik begin nu sterk te twijfelen, het zal toch niet waar zijn dat TT (in ruil voor probe data) zijn technologie gratis aan MS levert?

Daarnaast verbaasd mij, indien TT zelfstandig door wil gaan, de eventuele verkoop van Telematics.

ketchup
0
quote:

VanillaSky schreef op 2 oktober 2018 09:39:

[...]

Toch, als we het eens zijn dat veel onduidelijk is over hoed e toekomst eruit gaat zien en dit niet gelogen of gespeeld is door Harold dan kan je toch niet anders dan concluderen dat er een gehele verkoop gaat plaatsvinden.
Harold gaat dan toch nooit een enorme gok nemen, een bedrijf wat overblijft van in 2018 ca. 370mio (incl consumer ca. 600mio) met een winst die in ieder geval de komende paar jaren onder druk komt te staan.

Dat is toch waanzin.

Neen, of Harold moet in hele korte tijd ik weet niet wat voor contracten binnengehaald hebben (dan kan je je alleen afvragen waarom hij zulke antwoorden geeft) ofwel het is inderdaad allemaal onduidelijk en hij opteert nu terwijl hij tegen de 60 loopt om zijn vermogen veilig te stellen. Ik denk het laatste.
zo denk ik er ook over

verder heeft Google even de kwetsbaarheid van dit aandeel laten zien en dat verdwijnt niet

HG is gewoon helemaal om en dat werd hoogtijd

aandeel staat nu helemaal los van de waarde en dat komt pas weer in beeld bij confirmatie wat Telematics heeft opgebracht

we staan aan 7 euro, dat is de laatste 3 jaar een return van - 35% daar waar Tech gedubbeld is en de beurzen tegen ATH noteren
de timing van verkoop zal wel cruciaal zijn, want de eerste tekenen van "bubble-vorming" zijn in aantocht.
Kazoo
2
quote:

VanillaSky schreef op 2 oktober 2018 09:39:

[...]

Toch, als we het eens zijn dat veel onduidelijk is over hoed e toekomst eruit gaat zien en dit niet gelogen of gespeeld is door Harold dan kan je toch niet anders dan concluderen dat er een gehele verkoop gaat plaatsvinden.
Harold gaat dan toch nooit een enorme gok nemen, een bedrijf wat overblijft van in 2018 ca. 370mio (incl consumer ca. 600mio) met een winst die in ieder geval de komende paar jaren onder druk komt te staan.

Dat is toch waanzin.

Neen, of Harold moet in hele korte tijd ik weet niet wat voor contracten binnengehaald hebben (dan kan je je alleen afvragen waarom hij zulke antwoorden geeft) ofwel het is inderdaad allemaal onduidelijk en hij opteert nu terwijl hij tegen de 60 loopt om zijn vermogen veilig te stellen. Ik denk het laatste.
Als je het persbericht en de daaropvolgende interviews goed leest dan staat er duidelijk dat er 'several expressions of interest' waren. Maar er staat niet dat dit persee te maken had met Telematics alleen.

De kans lijkt me zeker aanwezig dat er gegadigden zijn voor het hele bedrijf die een bod of indicatie hebben afgegeven. Kans is dan ook aanwezig dat die partijen Telematics op een lagere waarde inschatten dan HG zelf. Dan is de deal simpel. Verkoop dan eerst maar Telematics en dan halen we dat af van onze waardering en dan krijg je daarna de rest. Acquisition subject to..

Dat past dan ook weer een beetje in de twijfelende reactie van Haank; hij wordt de nieuwe bestuursvoorzitter van een bedrijf dat tegen de tijd dat hij aantreedt niet meer bestaat, want dan is het al onder dak bij een/meerdere anderen.
NewKidInTown
1
quote:

Accuboor schreef op 2 oktober 2018 09:36:

Verstandig hoor...

Waardering maps staan nu op NUL als je de heren journalisten mag geloven.

Waarom er in Japan op de beurs dan 15x de ebitda voor wordt betaald bij Zenrin kan mij niemand vertellen.

Dus maps in NL zijn niets waard, dezelfde maps in Japan zijn 15x de ebitda waard...

Blijft bizar. Of toch de onzichtbare hand die een bod op de tent wil doen?

Met Zenrin waardering kom je op 11,75 per aandeel TomTom. Een premie van 65% vanaf 7 euro..

Ach, 1,4 MILJARD of zelfs meer wordt hier geschat, ik reken nu op de HELFT, 700 miljoen net als ING schatting. Kom je op 3,00 euro per aandeel. En dan reken ik dat er na verkoop 4,50 voor de rest van TT overblijft. Dan moet nu 7,50 gerechtvaardigd zijn voor de koers. Zelfs ik begin naar mijn positie te praten, als dat maar goed gaat ;-)
tatje
1
Ik heb een meppertje gekocht, want er zitten nog steeds overzeese strontvliegen en hij of zij heeft al zijn eigen mesthoop.

We hebben het in navolging van mijn mening nu over de zonen.

Zou inderdaad niet vreemd opkijken, als niet alleen telematics wordt verkocht.
Maar ook automotive Enterprise en autonoom.

En consumer naar de zonen van Harold en Corinne.

Onderschat consumer niet.

- aflopend PND met nog een ebitda van 2 a 300 miljoen.
- soort PND voor motors
- soort PND voor fietsers
- soort PND voor scooters en brommers
- soort PND voor wandelaars.

Maar onderschat niet alle patenten voor sports, ik heb nooit gehoord dat die verkocht werden.
Sports met al die patenten, nieuw leven in blazen en een verdienmodel gebaseerd op een veel lagere start omzet.

Consumer vd beurs kan in de toekomst groot worden, is gewoon mijn mening.

Het volgende is een gedeelte van een interview met Harold in 2015.

Maar het zijn niet de cijfers die de uitgelaten sfeer verklaren. TomTom staat in de schijnwerpers door een wereldwijde hype over landkaarten. Apple, Uber, Microsoft, Yahoo, Facebook, autofabrikanten, het Chinese Baidu: iedereen wil betere kaarteninformatie hebben. Informatie die TomTom als een van de weinige bedrijven bezit. Reden voor de rage? Zelfrijdende auto’s.

Telematics wordt verkocht.
Automative Enterprise en autonoom, stel die worden ook verkocht.

Dan zou de volgende uitspraak van Harold wel eens waarheid kunnen worden.

TomTom hoeft niet per se in één stuk te blijven, zegt hij. „Kaarteninformatie is belangrijk voor andere divisies van TomTom. Maar het is denkbaar dat dat contractueel geregeld kan worden.” Een constructie waarbij TomTom een licensie houdt voor zijn eigen kaarten.

Dus een verkoop van automotive Enterprise en autonoom kan en dan houdt Tom Tom een licentie voor zijn eigen kaarten voor Telematics en alles van Consumer.

Telematics wordt echter verkocht en de nieuwe eigenaar zal waarschijnlijk de kaarten van Tom Tom blijven gebruiken in licensie.

Maar als je ook Automotive Enterprise en autonoom verkoopt, verkoop je dus de kaarten.

Dan gaat dus de licensie van Telmatics ook over naar de nieuwe eigenaar van automotive Enterprise en autonoom.

En de zonen kopen consumer goedkoop en krijgen voor de kaarten een licentie.
Kan contractueel zegt Harold :-).

Voor mij is dit een optie :-)
7.416 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... 367 368 369 370 371 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 17:35
Koers 5,730
Verschil +0,210 (+3,80%)
Hoog 5,735
Laag 5,550
Volume 524.733
Volume gemiddeld 321.259
Volume gisteren 546.527

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront