Fredtt schreef op 7 december 2018 06:47:
Analyse: De splitsing van TomTom
Door EDWIN VAN DER SCHOOT
1 uur geleden in FINANCIEEL
TomTom verkoopt in de komende weken één van zijn drie divisies. Telematics helpt bedrijven hun vloot van voertuigen op de weg te monitoren. TomTom is in Europa de grootste ’telematics’-aanbieder. Het onderdeel is goed voor 20% van de omzet, afgelopen kwartaal ruim €40 miljoen en groeit snel. Een welkome afwisseling voor beleggers die verder vooral getrakteerd worden op herstructureringen en weglopende klanten bij de met navigatiekastjes groot geworden onderneming.
TomTom-topman Harold Goddijn
TomTom-topman Harold Goddijn? ANP
Toch gaat het onderdeel in de verkoop en lijkt een dikke €1 miljard op te gaan leveren. Maar de verkoop gaat niet van harte. Druk op TomTom is er al langer en er zijn aanwijzingen dat er de afgelopen jaren grote private equity firma’s vooralsnog vergeefs hebben aangebeld bij oprichter Harold Goddijn en consorten, die nog bijna 45% van de aandelen hebben. Maar mocht TomTom in het vizier van activisten komen, zo weet de doorgewinterde TomTom-commissaris Peter Wakkie, dan is de beer los.
De top van AkzoNobel voelde de aandeelhouders onvoldoende aan toen er in 2017 een overnamebod van rivaal PPG kwam. Activist Elliott pookte het vuurtje gevaarlijk hoog op, Akzo kon alleen door €6,5 miljard van de opbrengst van de versneld afgesplitste chemiedivisie
aan aandeelhouders te geven de vrede afkopen. Had Akzo sneller op eigen initiatief tot die afsplitsing besloten, dan was het waarschijnlijk geen doelwit van Elliott geworden en had het die miljarden niet hoeven
weggeven, maar kunnen herinvesteren.
Unilever
Unilever deed het niet veel beter. Het poeierde een overnamebod door Kraft Heinz af, maar offerde vervolgens zijn margarine-divisie op het altaar van de aandeelhouder. De opbrengst van de verkoop, bijna €7 miljard,
verdwijnt in de zakken van beleggers.Wie het beter deed was Frans van Houten bij Philips. Hij vertelde al tijdens zijn sollicitatiegesprek met de commissarissen mogelijk te zullen opteren voor het afsplitsen van de gloeilampen, de historische wortels. Toen dat besluit jaren later volgde was Philips de markt nog altijd voor. De volledige verkoopopbrengst kan worden geherinvesteerd.
Alles wat riekt naar conglomeraten is bij beleggers al jaren uit de gratie. Focus is het toverwoord. Kijk maar naar de onttakeling van General Electric. De vraag is nu vooral of een management zelf de controle houdt over besluiten tot het doen van desinvesteringen en daarmee ook zelf kan bepalen wat te doen met de opbrengst. TomTom lijkt net op tijd bij de les. Nu alleen nog een duidelijke bestemming voor die poen benoemen.
BEKIJK OOK:
Verizon kanshebber voor TomToms Telematics
BEKIJK MEER VAN
tomtom
philips
unilever
edwin van der schoot