TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom december 2018

5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
[verwijderd]
0
Een voorzichtiger TOM2 is not necessarily a good thing.

Hoe dan ook is waarde vernietigende M&A een risico.

Als het verlies van het Volvo-contract maar niet bij een toekomstige reeks van dominosteentjes hoort. Ook dat is een risico.
[verwijderd]
1
quote:

asti schreef op 11 december 2018 22:49:

Als het verlies van het Volvo-contract maar niet bij een toekomstige reeks van dominosteentjes hoort.
Als,als,als. Hoop, hoop, hoop.
[verwijderd]
0
quote:

Consortium TomTom schreef op 11 december 2018 22:52:

[...]

Als,als,als. Hoop, hoop, hoop.
Voor aandeelhouders is het te hopen dat dat risico zich niet manifesteert.

Met name te hopen voor de zenuwpezen die er veel en veel te zwaar in zitten.
VanillaSky
1
quote:

~Justin~ schreef op 11 december 2018 22:49:

[...]

Is deze maand de 100ste keer dat je dit in herinnering brengt. Het is inmiddels 11 jaar geleden en ik vind TomTom tegenwoordig eerder prudent (voorzichtig) dan risicovol met hun geld. Zal zeker te maken hebben met wat er destijds is gebeurd. TomTom wil tegenwoordig geen schulden aangaan (terwijl best weleens is geopperd dat ze wat zouden mogen lenen voor groei investeringen), inmiddels 200 mio+ op de bank.


Net als ik iedere dag 100x moet horen dat er al biedingen liggen, tt zoveel meer waard is, als dit of dat nieuwtje komt de koers naar 15 euro schiet, dat er breaking news aankomt, dat allerlei strategische partijen tomtom voor heel veel geld willen overnemen en een biedingsstrijd gaan ontketenen. En dat al die jaren al. En behoudens verkoop TTT, volledig geinitieerd onder druk van aandeelhouders, gebeurt er nop en meld geen enkele partij zich vijandig.

Dat ze conservatief zijn de laatste jaren met het geld ben ik wel met je eens. Maar dat was ook hoog nodig na het fiasco tw de overname van tele atlas. Na die bijna dood ervaring hebben ze alle zeilen bij moeten zetten om het hoofd boven water te houden, schulden af te lossen en de te dure overname af te schrijven. Maar dat wil niet zeggen dat als Harold ineens 1.5 mrd in zijn portemonnee heeft dat hij daarmee ineens een goede ceo is en daar verstandig mee omgaat terwijl hij al 14 jaar het tegendeel bewijst.

Daarom hoop en denk ik ook dat er een definitief einde aan dit avontuur komt. De andere founders zijn het denk ik al even zat en willen er ook vanaf, lopen allen tegen de 60 en willen ook niet dat hun belang verdampt. En het lijkt mij niet dat Harold dan alleen verder wil terwijl die anderen hun belang, als er geen andere mogelijkheid is, op de beurs van de hand doen. Althans ik mag hopen van niet.
holenbeer
1
Als die anderen hun belang op de beurs van de hand doen, berg je dan maar. Niet alleen zijn daar geen kopers voor, zo’n signaal ontketent een bank run. Alsof Dirk Scheringa al zijn geld van zijn DSB-rekening ging halen. Geen Lakeman meer nodig.
Nee, dat is het enige voordeel: zij zitten gevangen, wij kunnen er gewoon uit.
VanillaSky
0
quote:

holenbeer schreef op 11 december 2018 23:25:

Als die anderen hun belang op de beurs van de hand doen, berg je dan maar. Niet alleen zijn daar geen kopers voor, zo’n signaal ontketent een bank run. Alsof Dirk Scheringa al zijn geld van zijn DSB-rekening ging halen. Geen Lakeman meer nodig.
Nee, dat is het enige voordeel: zij zitten gevangen, wij kunnen er gewoon uit.


Inderdaad daarom zullen ze ook tegen Harold hebben gezegd je krijgt 3-6 maanden probeer er maar het beste van te maken en hak eindelijk eens knopen door. Zeker na de disruptie met Apple en Google van dit jaar.
Voor ons het beste scenario totale overname in 1 of 2 stappen dan brengt het een 12 tot max 15 euro als er strategische bieders zijn en er een full bidding war komt. Met PE zal het wel bij 10-12 euro blijven.
boem!
1
De markt is in afwachting van de uiteindelijke verkoopprijs voor TTT.
Iedere afwijking met 250 miljoen tov een netto opbrengst van 800 mio zal zichtbaar worden in de koers.

Veel belangrijker is echter wat de volgende stappen zullen zijn die HG zal zetten.
Uitgaande van zijn uitspraken dat het nu de tijd is om de focus volledig te richten op Automotive en Enterprise doet hij het voorkomen dat Consumer ook te koop staat en dat hij doorgaat met A&E.

De markt reageert uiterst terughoudend op deze berichten.
Er is hoegenaamd geen handel in het aandeel omdat men onvoldoende kan inschatten wat hiervan de effecten zullen zijn.
A&E is namelijk tot aan vorig jaar verlieslatend.
Dat A&E wel in staat is gebleken een hoge Ebitda te realiseren wordt als minder relevant afgedaan vanwege de hoge investeringskosten bij dit onderdeel.
Op basis van de Ebits waardeert men A&E op een lage executiewaarde van 700 mio.

Het risico dat deze BU loopt bij voortzetting van haar activiteiten wordt breed uitgemeten.
Men ziet een stokkende ontwikkeling in de omzet bij Enterprise.
Het gevaar van aantasting van de omzet bij de traditionele SDmaps door toetreding van Google in het OEM segment wordt terecht als bedreigend ervaren.
Ten slotte moet nog maar worden waargemaakt dat HDmaps haar belofte invult en niet door een disruptie wordt achterhaalt. (NB ontwikkelingen bij Tesla).

Beleggers zijn geen ondernemers en zijn vooral risicomijdend.
Vandaar dat de roep om tot verkoop van A&E over te gaan steeds luider klinkt en wel om de simpele reden dat deze actie er gegeven de huidige marktsituatie toe zal leiden dat die opbrengst ver boven de huidige waardering van 700 mio uitkomt.

Ondernemers hebben per definitie een andere insteek zij zijn juist risicobereid en zien eerder kansen dan bedreigingen.
Juist bij T2 is die risicobereidheid goed waar te nemen.
De aanschaf van Teleatlas, de ingezette transitie die gepaard ging met de grote investeringen gedaan om HDmaps daar te brengen waar het nu staat zijn daar bij uitstek de voorbeelden van.
Ook het te koop zetten van TTT past in het kader van risico zoeken ipv mijden omdat dit onderdeel de enige Unit betreft die zeker is van groei in omzet en winstgevendheid.

Ik heb in tegenstelling tot velen hier wel vertrouwen in de stuurmanskunst van HG.
Het schip TT heeft onder zijn leiding een grote storm overleeft een totale transitie ondergaan en staat nu met een overdreven groot kassaldo klaar om het karwei af te maken.
De resultaten bij de 4q cijfers zullen meer richting geven aan welke koers HG gaat varen bij het afmaken van het karwei.
Indien zal blijken dat A&E wel degelijk in staat is om nu al winstgevend te opereren en de voortgang in de gesprekken HG voldoende vertrouwen geven dat met dit onderdeel miljardenomzetten zijn te verwezenlijken zal hij kiezen voor de risicovolle optie te weten zelfstandige voortzetting.
Indien hij echter de kansen op die miljardenomzetten laag inschat zal hij kiezen voor de andere optie te weten verkoop van de HDmaps en wel vanwege het simpele feit dat het belang bij de FFF te groot is om daar onzorgvuldig mee om te gaan.
[verwijderd]
0
[verwijderd]
0
Nissan deal is weer bewijs dat TomTom het goed doet in Japan. Laatst was de AdT daar ook voor een grote toer.
[verwijderd]
1
quote:

Consortium TomTom schreef op 12 december 2018 08:28:

Nissan, eeeeeehhhhhh that one was last year i think.
Nee ziet Joost Eijsink op twitter, is nieuw!
[verwijderd]
3
www.techradar.com/news/nissans-qashqa...

Spoilt for choice

One thing to note is the Premium Traffic information service powered by TomTom is free for five years and, says Nissan, can be transferred to subsequent owners of the car.
ketchup
1

@ Koos

Ja, dat gevoel heerst zeker
er staat al druk binnen de FFF sinds het falen van Sports, verder kwam de entree van Google voor ons als een donderslag bij heldere hemel, maar niet voor TT of HERE die hebben dit geweten en al sinds eind verleden jaar, zo ook het Volvo-verhaal, dat was ook niet van vandaag op morgen, ook dat wisten ze al tijden
en ook het Apple verhaal dat die Maps op hun 'eigen'-manier gaan benaderen was geweten, verder is TC nu ineens veel meer gecharmeerd van Google en denk dat ze zelfs samenwerkingen niet uitsluiten, want dit hele Mapping gedoe kost miljarden en miljarden aan R&D en de koek is straks groot genoeg om te verdelen, dus waarom dan ook niet wat samenwerken voor de kosten
TC verklaarde onlangs nog voor search en navigatie is Google gewoon best available.

denk trouwens dat JdM indirect een enorme invloed heeft op wat we thans zien, de verkoop van Telematics
denk dat JdM gewoon kopers heeft ingeseind en steun heeft van één vd Founders en het lekt naar presse en analisten

het is afgelopen met het dictatorschap van HG, maar de neuzen staan wel allemaal dezelfde richting uit voor maximale opbrengst

geloof er dan ook geen barst van dat HG groot het geld van Telematics gaat gebruiken om te investeren, ze bouwen juist risico af, ze weten dat het een ongelofelijk kwetsbaar aandeel is en daar willen ze van af
en zoals reeds meermaals aangegeven dat kan of door totale verkoop , of eerst delisten en 'ons' vervangen door partners

alles hangt af hoe succesvol de veiling van Telematics gaat zijn.
[verwijderd]
0
Apple met Google wies, daar geloof ik geen snars van. Gaat echt niet gebeuren. Zijn eerder rivalen. Respecteren elkaar, maar dat is iets anders. We gaan het zien.

P.s. Wat ik niet uisluit, is dat TomTom samen gaat met Here, om samen een sterk blok te vormen tegen een Google en Apple.
holenbeer
0
@wies, zou me niet verbazen als JdM er net zo in staat als jij. Genoeg betere koopjes, show me the money! En hij kan de koers redelijk sturen als hij wil
ketchup
0
quote:

Consortium TomTom schreef op 12 december 2018 08:45:

Apple met Google wies, daar geloof ik geen snars van. Gaat echt niet gebeuren. Zijn eerder rivalen. Respecteren elkaar, maar dat is iets anders. We gaan het zien.
ik wel , denk over 5 jaar
Alphabet en Apple een equity swap doen

Alphabet 1/4e eigenaar Apple
Apple 1/4e eigenaar Alphabet

Warren Buffett en Charlie Munger hun zin, voordat ze omvallen :)

think Big and think Cash, investeer enkel in bedrijven die echt hard cash weten te verdienen en niet in iemand anders zijn droom.
5.516 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 ... 272 273 274 275 276 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 5,520
Verschil +0,060 (+1,10%)
Hoog 5,585
Laag 5,450
Volume 546.527
Volume gemiddeld 317.474
Volume gisteren 957.240

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront