TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2019

3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
[verwijderd]
2
quote:

gravertje schreef op 6 februari 2019 20:04:

Het rekensommetje is volgens mij : (141.250:235.000)x8= 3,19......per in de portefeuille achterblijvend aandeel.
Positief is hierbij natuurlijk dat de toekomstige(grote?) winsten over minder aandelen verdeeld behoeven te worden.
Het blijft een risico maar ik vind wel dat de meesten hier wel erg negatief zijn over een Nederlands bedrijf dat nog innovatief bezig is ,dat is wel wat anders dan b.v. alleen maar olie uit de grond pompen.
Wat een ongelooflijke domme opmerking !

Je hebt geen idee hoe ingewikkeld de infrastructurele projecten van Royal Dutch Shell in de federale Staat Rusland waren/zijn alvorens 1 barrel olie of 1 m3 gas op te kunnen pompen los van alle andere problemen.

Duidelijk weer een losse flodder van een TomTom sektelid !
[verwijderd]
0
Wat er mis gaat?

- Cijfers 2018 ver boven verwachting! -> in analisten call bleek datdit met name komt door hoger dan verwachte take-rates dus orderboek is veel meer waard dan eerder gecommuniceerd
- Omzet 2019 zonder Telematics redelijk flat (obv groei A&E ~15%, daling Consumer) -> Oke
- Opex+Capex 2019 zonder Telematics 61mln hoger -> He waarom is dat?
- Radiostilte HG over hoe en waarom -> Onzekerheid, wel free cash flow van 68mln maar ook een operationeel verlies 2019, weinig toelichting in persbericht
- Analisten call geeft slechts na vragen wat duiding, er komen waarschijnlijk HD deals aan in 2019, voor de rest is het een investering om efficiënter te worden bij het mapmaken wordt gezegd

Bottomline had men na de verkoop van Telematics een duidelijk meerjarenplan mbt Automotive en Enterprise verwacht. Enterprise is een beetje ingevuld door de deal met Microsoft. Mbt Automotive moeten we zelf maar vragen of er een HD map deal aankomt (wordt inderdaad verwacht in 2019). Dan ben je toch een enorme oetlul als CEO dat je dat niet wat beter over de bühne brengt.

Het komt dus wel goed, maar slecht optreden van CEO en IR brengt schade toe aan het aandeel.
DerksVisie
0
quote:

SellTomtom schreef op 6 februari 2019 20:02:

[...]

Zal ik je helpen Derk. Lage outlook en lager dan verwacht orderboek. Verder lijkt HG gewoon zefstandig door te gaan, en dat is niet wat men horen wilde. Verder weer een schandalige cc met 299 eeeehhhhhs succes!!!!!
Zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld. Maar ik kan mij niet voorstellen dat er aandeelhouders waren die wel een positieve CC hadden verwacht.

Maar goed, Goddijn moet toch maar een zwaar leven hebben. Ieder jaar weer een moeilijke toekomst voorspellen, dat moet toch vermoeiend zijn. Als we Amazon als voorbeeld nemen die geven ook ieder jaar meer uit maar vertellen dan vantevoren wat hierbij het doel is. TomTom geeft alleen maar meer uit en geeft geen visie af. Dat is waarom het bedrijf zo laag is gewaardeerd.

Daarnaast heeft Goddijn ook echt een bord voor zijn kop. Durven te stellen dat ze goed bezig zijn omdat Microsoft de samenwerking uitbreidt. Terwijl aan de andere kant Apple, Volvo en Renault-Nissan weglopen. Tja ik zit juist in dit aandeel omdat Microsoft of Amazon niet om TomTom heen kan. En dat laat Microsoft nu ook zien met deze uitbreiding. Maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat TomTom op de goede weg is.



africa2
1
Advies van ABN Amro over TomTom
Beurshuis ABN Amro
Aandeel TomTom
Datum 06 februari 2019
Advies Kopen
Koersdoel 14,00 EUR
Happy One
0
quote:

Señor Acero schreef op 6 februari 2019 19:43:

[...]

Was het maar waar!
Echt, je krijgt geen kadootje

Er staat toch echt dit:

TomTom hoopt de verkoop in het tweede kwartaal van dit jaar te kunnen afronden, waarna volgens plan in het derde kwartaal 750 miljoen euro uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders

Ze kiezen voor deze constructie om de dividendbelasting te omzeilen, maar het bedrag wordt gewoon uitgekeerd. Of jij weet meer dan ik ;-).
Moneyball
4
Cash legt een bodem van pakweg 7 onder de koers. Downside risk is klein. Automotive en Enterprise worden nu gewaardeerd alsof het nooit meer wat wordt, terwijl de hele sector nog steeds hot is en er maximaal geïnvesteerd wordt.

Google/Waymo gaat er niet grootschalig inkomen bij de auto-industrie en ook niet bij concurrerende cloud MS, AMZ, etc. Bakken met geld worden geïnvesteerd die ooit moeten terugkomen.
HERE leeft nog dankzij deelnames maar draait verlies en loopt technisch dus nog steeds achter

En TT....TT draait winst, investeert, en partnert wereldwijd met iedereen die - naast bovengenoemde partijen - iets betekent in de digitalisering en automatisering in de auto. Ze kennen de behoefte, beschikken over de technologie, hebben de contacten, en kunnen korte termijn efficiency (e.g. Daimler deal) met lange termijn potentie voor SDC verbinden. Met een bodem van pakweg 7 onder de koers is het op dit niveau een no brainer qua risk reward wat mij betreft.

DeHardeWerker
1
quote:

moneymaker_BX schreef op 6 februari 2019 19:58:

Justin op een dag als vandaag niet gehoord
Reden?
Zelfs het forum goed lezen is nog te hoog gegrepen ? Je loopt alleen maar als een klein kind te jammeren, pak je verantwoordelijkheid eens, je hebt zelf besloten in TT te stappen, dus hou eens op met jammeren. Nu zelfs je eigen voorspellingen niet uitkomen, begrijp ik je radeloosheid wel hoor, maar trek je conclusies dan en stap uit TT. Of geloof je nog in je eigen geroeptoeter van een bod van 13,50€ door MS ?
pwijsneus
2
quote:

Moneyball schreef op 6 februari 2019 20:24:

Cash legt een bodem van pakweg 7 onder de koers. Downside risk is klein. Automotive en Enterprise worden nu gewaardeerd alsof het nooit meer wat wordt, terwijl de hele sector nog steeds hot is en er maximaal geïnvesteerd wordt.

Google/Waymo gaat er niet grootschalig inkomen bij de auto-industrie en ook niet bij concurrerende cloud MS, AMZ, etc. Bakken met geld worden geïnvesteerd die ooit moeten terugkomen.
HERE leeft nog dankzij deelnames maar draait verlies en loopt technisch dus nog steeds achter

En TT....TT draait winst, investeert, en partnert wereldwijd met iedereen die - naast bovengenoemde partijen - iets betekent in de digitalisering en automatisering in de auto. Ze kennen de behoefte, beschikken over de technologie, hebben de contacten, en kunnen korte termijn efficiency (e.g. Daimler deal) met lange termijn potentie voor SDC verbinden. Met een bodem van pakweg 7 onder de koers is het op dit niveau een no brainer qua risk reward wat mij betreft.

Ja, private equity partijen kunnen ook rekenen, maar het bedrijf staat niet te koop lijkt het. Wellicht zijn er partijen die interesse hebben getoont, maar met 44% in handen van de founders, zijn ze ook weer de deur gewezen.

Het is jammer dat bij elke scheet die Google laat - zelfs geruchten - de koers meteen instort. Net zoals gister bleef er van het Microsoft nieuws helemaal niets over.

Ook dit jaar kunnen we nog een paar klappen van Google verwachten, of het nu fundamenteel terecht is of niet dat de koers hierop achteruit holt:

Januari 2019: Patrick Brady, head of Android Auto
So that’s on the classic project, the Android Auto-projected solution. The other thing we’re seeing is carmakers across the board, and you talked about Volvo, we’ve also signed on Renault-Nissan. And there’s a bunch of other companies we’re talking to about adopting Android as their built-in infotainment system in the car. As they all work to replace all the mechanical knobs and dials with digital surfaces, software obviously becomes much more important. We’re seeing larger and larger screens. We’re seeing your HVAC controls and your FM radio controls and everything is moving onto the screen with software. And they need a platform to power that. And they also see the consumer demand for things like CarPlay and Android Auto, and the carmakers want to enable that digital ecosystem in their embedded offering, in their infotainment system.

CarPlay and Android Auto are great in that they allow you to bring your digital ecosystem into the car. But it does present to you as a consumer that you have two worlds, you need to deal with the native system and your smartphone at the same time. That’s not necessarily what consumers asked for. But it’s one way of delivering that. What we’re really excited about with the embedded offering for Android in the car is now we can create a single blended system, where you have Spotify and you have your HVAC controls and you have the backup camera and you have Google Maps or Waze, and it’s all one system. It takes advantage of the entire digital surface in the car. And we think we’re going to be able to strike a great balance where it feels naturally integrated into the car.


www.theverge.com/2019/1/25/18196234/g...

Bereid je hier dus maar op voor;
there’s a bunch of other companies we’re talking to about adopting Android as their built-in infotainment system in the car.

Dus voor elke deal die TomTom dit jaar scoort, kan Google er ook 1 tegenover zetten. Net zoals gister met het Microsoft nieuws.

lekker dan...
[verwijderd]
0
Het aandeel TomTom heeft bij 7,42 een realistische koers.
Tegenvallende outlook, de belegger heeft genoeg van een investering in TomTom.
Vooruit dan maar:

7,42 - cash (1,50) - 3,20 uitkering = 2,72
Adjusted wpa schatting in 2019 ….. 0,15 per aandeel

18,3 maal de niet werkelijke nettowinst wordt dan per aandeel gerekend meer dan genoeg.

Verder: blijkbaar is er geen kandidaat voor de overname van TT exclusief TTT opgestaan die meer dan voldoende op tafel wilde leggen en is een minpunt.
DNFTT
2
quote:

moneymaker_BX schreef op 6 februari 2019 19:58:

Justin op een dag als vandaag niet gehoord
Reden?
Als je zelf doorlopend aan het woord bent dan overstem je het geluid van een ander.
[verwijderd]
1
Goddijn over Google (dreiging inbouw (Volvo/Audi etc.)) deel I:
- Following the developments of 2018 in the automotive market, we’re in active discussions with carmakers to develop in-vehicle continuous leasable software that we think end users will prefer to use over mobile phone device systems. We’re excited with the progress we’ve made and excited with the opportunities that are ahead of us

François-Xavier Bouvignies

And if we look back a bit in 2018, I guess one of the big highlight is the Google Android Autos coming and getting some deals. Do you expect them to get further deal in 2019 or they are still relatively quiet or I mean you don't see that as pushing hard in 2019?

Harold Goddijn

It was difficult to make general comments on that. What we do see is that carmakers are actively engaging with us to see what the future of in-car navigation infotainment should look like. There is a willingness to explore new routes. There's a willingness to explore new business models and there's a willingness to explore new UX concepts that pay tribute to what's happening in vehicle. And there is also a desire to stay control over the user interface. So we've noticed that that has led to a number of interactions with carmakers explorationary sessions to look at what's possible and I think we will come up with some interesting ideas in 2019.

François-Xavier Bouvignies

But if you look at I guess, when you said in Q3 that it was a wake-up call for the industry. I mean, do you see as well a change of behavior since Google got some new contracts meaning that you feel your customers are also exploring more Android Auto than in the past because it's something that checks up in the industry?
Harold Goddijn

Well, I think that what I said it's a wakeup call we see that translated now in interactions with the auto industry. And a question then is, what is the alternative, what can we do, what are the options. Obviously, we can keep going in the way we are going, but are there other operating models for the auto industry together with the suppliers to come to a different way of delivering software into the dashboard. I think that's very exciting and I think that's happening because of what I described last year as a wakeup call.
[verwijderd]
1
Net cash nu 4,95 per aandeel (252mln net cash plus 910mln van Telematics)

Resterende activiteiten geven free cash flow (FCF) van 68mln in 2019.

De ondernemingswaarde is nu ca. 585mln, oftewel 8,6X FCF19. (Ter vergelijking Telematics ging weg tegen 22x FCF18 van 41mln)

Downside erg beperkt nu, verdere fantasie kan komen vanuit strategische interesse of bekendmaken OEM deals.

Reele koers nu EUR8,50 per aandeel obv WACC van 8%.
JP Samosa
0
quote:

Happy One schreef op 6 februari 2019 20:23:

[...]

Er staat toch echt dit:

TomTom hoopt de verkoop in het tweede kwartaal van dit jaar te kunnen afronden, waarna volgens plan in het derde kwartaal 750 miljoen euro uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders

Ze kiezen voor deze constructie om de dividendbelasting te omzeilen, maar het bedrag wordt gewoon uitgekeerd. Of jij weet meer dan ik ;-).
Ik begrijp je teleurstelling. probeer toch maar aan het idee te wennen.
er wordt geen 750 miljoen gratis uitgedeeld.helaas

Lees anders de post van @Sniklaas nog maar terug.
[verwijderd]
1
Goddijn over Google (dreiging, automated driving ) deel II
François-Xavier Bouvignies

And do you see Google as well in this market with HD maps or not really?

Harold Goddijn

Well, they seem to be taking a different route and that is more the Robo taxi approach, which is fundamentally different from what a car industry is trying to achieve. So in the Robo taxi context you're talking about reduced limited geographical area. And also per car very high investment into a hardware technology and that's okay because as cars are getting used for a much higher intensity than a normal car.

For the car industry you need to follow a different model because there's no way to charge to end-users for a little hardware. So it needs to follow a different path. So I think for the immediate future I don't think, we don't see any signs that Google is entering that market space. So I think we have a clear runway here for years to come. We know the only ones in HD map obviously is still a competitive market, but I think that we are designing our products along a different path than what you see in the Robo taxi sphere and those markers will stay separate for quite some time.
[verwijderd]
1
Goddijn over HERE:

Yes good afternoon, Wim Gille from ABN.

The second question is also on the orders in the automotive space. Here International already announced that they want two contracts traffic contracts for Daimler and Audi somewhere in January. Both companies were previously traffic clients of TomTom, so can you give us a bit of a feeling what happens in these two specific cases?

Harold Goddijn
Yes, I think I have read the news as well. We are still supplying Daimler and Audi, but we are expecting indeed that in the future that the opportunity to sell the traffic products to those two customers will be limited. I don't think they will go away completely. Our traffic product is better and has a different geographical coverage as there are certain countries where we offer traffic and there is no competing offer from here. So I think we'll continue to supply those customers of that 100% anymore.

Martijn den Drijver

And the last question on this subject, how do you think you stack up versus here, are you trailing, are you in front in this particular task?

Harold Goddijn
No, I think in terms of efficiency and speed I think we are leading. We see that also in the recent contract bin of the Bing Maps. We see that with other deals as well. The speed of which we can do things and the transactional nature of a map making platform and the quality of the data are all in - we are in a very good shape and we don't lose anything because of map quality is to contrary when we win it's often because the way how we deliver maps.
How fast we can react, flexibility of introducing new sources that customers often care about. So it's a very flexible cost-effective and fast system and I think that's what our customers like.
VanillaSky
1
quote:

Moneyball schreef op 6 februari 2019 20:24:

En TT....TT draait winst, investeert, en partnert wereldwijd met iedereen die - naast bovengenoemde partijen - iets betekent in de digitalisering en automatisering in de auto. Ze kennen de behoefte, beschikken over de technologie, hebben de contacten, en kunnen korte termijn efficiency (e.g. Daimler deal) met lange termijn potentie voor SDC verbinden. Met een bodem van pakweg 7 onder de koers is het op dit niveau een no brainer qua risk reward wat mij betreft.

Dat de cash een bodem legt ben ik het wel mee eens nu aan 6-6,50 denk ik en na kapitaaluitkering aan ca 3 tot 4 euro. Qua verdienmodel is TT dan juist gewaardeerd.

Overigens klopt bovenstaande niet als je gewoon alle kosten telt en niet die vage adjusted WPA dan gaat TT ook rode cijfers schrijven in 2019 dat lijkt onafwendbaar!
Beperktedijkbewaking
1
quote:

martinmartin schreef op 6 februari 2019 11:34:

[...]
In de 128.3 mio zit inderdaad de Goodwill. [1]
Waar het restant bedrag uit bestaat is niet direct af te lezen.
Ik denk dat het voor het grootste gedeelte intangible assets betreft.
Daarnaast zie ik geen vreemde wijzigingen in de ander debetposten dus het is onwaarschijnlijk dat die komen vanuit het werkkapitaal van TTT.

Veel interessanter is de post aan de creditzijde van de balans: 55,4 mio.
Waar deze post op slaat is mij een compleet raadsel daar Deferred TTT daar niet in is opgenomen. [2]
[1]: Ja, inderdaad. Dat kan je zien in de bovenste regel van de balans, waar de goodwill 64 mio lager is dan eind 2017. Dat verschil is precies de in JV2017 vermelde goodwill van TTT, die nu dus in die regel 'Assets held for sale' (128,3 mio) opgenomen is.

[2]: De defrev van TTT (27,5 mio per 31 dec 2018) is wél in die 55,4 mio opgenomen!
De bij non-current resp. current deferred revenue genoemde bedragen (155,9 resp. 125,0 mio, samen 280,9 mio) zijn die voor de continuing operations, zie pg.7 van Q4-verslag. De TTT-defrev zit daar niet bij, die moet dus in die 55,4 zitten ('liabilities associated with assets held for sale').
De rest van de 55,4 bestaat kennelijk uit 'contract related and other liabilities' (garanties, kwantumkortingen, omruilacties en wat dies meer zij).

De definitieve verkoop van TTT zal het volgende effect op het eigen vermogen hebben:

Verkoopbedrag ............... + 910
Uitkering aandeelhouders - 750
Verkochte assets ............ - 128,3 (goodwill etc., zie boven)
Vervallen verplichtingen + 55,4 (defrev, other liabilities etc., zie boven)
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal effect .......... + 87,1 = Toename Eigen Vermogen

sniklaas
0
quote:

gravertje schreef op 6 februari 2019 20:05:

ook ik maak een foutje het moet uiteraard zijn 93750:235000)x8=3,19...
Hallo Gravertje, Mooi geprobeerd maar dit rekensommetje is ook niet juist, reken beide maar na!

De uitkomst voor alle rekensommen is gelijk, namelijk 750 miljoen euro.
Uitgangspunt, koers van het aandeel voor intrekking is op de datum in Q3 van de vaststelling 8 euro..
750 mio euro delen door 235 mio aandelen = 3,20 euro p/a
750 mio euro delen door 141,25 mio aandelen = 5,31 euro p/a
750 mio euro delen door 93,75 mio aandelen = 8 euro p/a

Voorbeeld, wat zie je terug in je portefeuille;

Voor de CASHBACK;
- 12500 aandelen tegen een koers van 8 maakt 100K euro
En na de CASHBACK
- 7500 aandelen tegen een koers van 8 maakt 60K euro
- plus storting van 40K euro voor de intrekking van 5000 aandelen

Succes........Peter
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 09:34
Koers 6,095
Verschil -0,090 (-1,46%)
Hoog 6,230
Laag 6,050
Volume 131.337
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront