TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2019

3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

martinmartin schreef op 7 februari 2019 07:16:

Fantasie behoort volledig terug te zijn in het aandeel indien je het cijferpak analiseert.

HD-maps;eerste subsiantiele contracten in 2019 waarna in 2020, 2021 daar de opbrengsten van binnenstromen.
Door wijziging van boekhoudtoepassing veranderd Capex meer en meer naar Opex.
P&L werd daardoor geraakt in 2018 met 20 mio en het effect in 2019 zal 40-50 mio bedragen.
Konsekwentie van deze wijziging is dat R&D fors toeneemt en dat Amortisation geleidelijk afneemt.
Consumer blijft gehandhaafd zolang zij nog gebruikt kan worden als melkkoe, verwachting 2019 EBIT -10 cent (2018 EBIT Consumer 27 cent).

Met een omzet van 675 mio tegen een marge van 73 % resteert er na aftrek van Opex ad 555 mio een EBIT over van -62 mio.

De outlook is zoals gebruikelijk de laatste jaren te behoudend.
Een omzet van 710 mio komt veel reeeler over terwijl ook de opex plus capex ad 555+ 55 = 620 mio aan de hoge kant lijkt.
Outlook 2018 Opex en Capex 700 mio. Resultaat 555 opex + 85 capex is 640 mio.

Kijk als een WB naar een aandeel; niet de getoonde winst, de dividenduitkering of het aandeleninkoopprogramma zijn belangrijk.
Er is slechts 1 post die aangeeft wat het bedrijf heeft verdiend voor zijn aandeelhouders en dat is de FCF (2018 90 mio en in de voorzichtige outlook wordt dat in 2019 77 mio).
Helemaal mee eens, analisten moeten nu vooruit kijken en oude TT los laten en nieuwe TT koesteren.

Bijlage:
keak
0
Even een vraagje wat zou de geinvesteerde waarde zijn in de huidige HD kaarten bizniz? overname kaarten en investeringen de laatste jaren. Ik denk dat je echt wel boven de 5 mrd uitkomt!! iemand een kleine berekening ook ivm. een eventuele verkoop tomtom of beurs exit(dirty)?? Ken je stellen dat er al een paar jaar jaarlijks 400 milj. naar de kaarten gaat?
Beperktedijkbewaking
4
quote:

DerksVisie schreef op 6 februari 2019 23:29:

[...]
TomTom Go App is het 20 euro per jaar voor Maps + Traffic. Bij de losse PND's zit Traffic er lifetime gratis bij. Ik denk dat er maar heel weinig dat product hierboven koopt. Want die prijs slaat ook nergens op als je zoveel goedkopere alternatieven hebt.
...
Kijk, die opmerkingen zo van: "TT's traffic levert niks op" had je nou niet moeten maken. Ik heb op verwant gebied gewerkt, had professionele contacten met TomTom's VP Traffic R-P. Schaefer, en weet er dus wat van. Kortom, hier zit een op zijn pik getrapte BDB, die je nu even een poepie zal laten ruiken.

TT verdient aan traffic, punt uit. Bij de GO mobile app is dat sowieso duidelijk. Maar ook bij de pnd's is het niet 'gratis'. Het zit bij de prijs inbegrepen, da's wat anders.
Kijk bij Bolcom of TT zelf maar eens naar pnd's zonder traffic en vergelijkbare 'tethered' modellen (met even groot scherm, zelfde maps etc.). Tethered betekent: koppelen aan je smartphone en zo de traffic info ontvangen (de duurdere modellen met ingebouwde simcard laat ik hier nog buiten beschouwing).
Het prijsverschil tussen wel of niet traffic is ca 20-30 euro. Dat is voor een gemiddelde lifetime van 4 jaar, dus zeg 6 euro per jaar. Niet veel, maar je betaalt nu eenmaal het meeste voor het kastje, de maps en de navigatiesoftware, traffic is een extra.

TT heeft momenteel ca 15 miljoen eigen connected probes, de trouwe lezers hier weten dat ik alle getallen op dat gebied bij hou. Dat zijn niet allemaal pnd's (er zit steeds meer embedded bij) maar als ik die €6 even aanhoud als typisch tarief, dan geeft dat een traffic omzet van 15x6 = 90 mio per jaar. Bedenk: elke traffic-klant is een probe, en andersom.

Een bevestiging komt uit een totaal andere hoek. De Inrix-omzet wordt geschat op $60 mio:
www.crunchbase.com/organization/inrix...
Inrix is gespecialiseerd in verkeersinformatie, zij verkopen geen maps. De bedrijven zijn niet echt vergelijkbaar, Inrix verkoopt apps maar zit vooral in het b2b segment. Toch, het geeft een indruk. Ook hier weet ik waar ik het over heb. Ik heb de contracten tussen Inrix en de Deense 'rijkswaterstaat' gezien, en weet zelfs iets van hun contracten met Putin (nou ja, het zal niet Putin zelf geweest zijn...). Inrix had automotive klanten (BMW, Audi, Tesla) maar dat neemt af.

TT is groter dan Inrix, heeft betere traffic en bedient meer landen. Dus TT zal er veel meer omzet in maken dan Inrix. De genoemde €90 mio lijkt me een ondergrens.
Of dacht je dat Schaefer met zijn 20-30 specialisten in Berlijn voor niks zit te werken? En waarom dacht je dat TT in hun deal met Bridgestone de voortgezette levering van probe data expliciet en nadrukkelijk geregeld heeft?

JvH
0
quote:

RickBreda schreef op 7 februari 2019 08:11:

TomTom, strong buy, koersdoel €15,00
Aldus Rick uit Breda. Ik vraag me dan af, hoeveel heb je er en tegen welke prijs gekocht?
Energy
1
@martin

Taco gaf gisteren uitgebreid aan dat zein 2018 twee keer de outlook hebben verhoogd. Hij deed dat heel nadrukkelijk.

Volgens mij wou hij hiermee aangeven dat de outlook voor 2019 aan de onderkant van de bandbreedte zit.

Voor q1 cijfers maar bijkopen. Tot april zal er niet veel gebeuren. Wellicht nog nieuws uit Genève in maart.
[verwijderd]
0
quote:

JvH schreef op 7 februari 2019 08:22:

[...]

Aldus Rick uit Breda. Ik vraag me dan af, hoeveel heb je er en tegen welke prijs gekocht?
en jouw positie?

Doet er toch niet toe, hou toch op met dat bashen
[verwijderd]
1
Ik had graag tijdens de CC ook meer info horen mbt relatie en keuze voor Bridgestone. Hier zit veel meer achter ook al door Justin eerder aangeven.

www.bridgestone.nl/tyre-talk/article/...

quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 7 februari 2019 08:22:

[...]
Kijk, die opmerkingen zo van: "TT's traffic levert niks op" had je nou niet moeten maken. Ik heb op verwant gebied gewerkt, had professionele contacten met TomTom's VP Traffic R-P. Schaefer, en weet er dus wat van. Kortom, hier zit een op zijn pik getrapte BDB, die je nu even een poepie zal laten ruiken.

TT verdient aan traffic, punt uit. Bij de GO mobile app is dat sowieso duidelijk. Maar ook bij de pnd's is het niet 'gratis'. Het zit bij de prijs inbegrepen, da's wat anders.
Kijk bij Bolcom of TT zelf maar eens naar pnd's zonder traffic en vergelijkbare 'tethered' modellen (met even groot scherm, zelfde maps etc.). Tethered betekent: koppelen aan je smartphone en zo de traffic info ontvangen (de duurdere modellen met ingebouwde simcard laat ik hier nog buiten beschouwing).
Het prijsverschil tussen wel of niet traffic is ca 20-30 euro. Dat is voor een gemiddelde lifetime van 4 jaar, dus zeg 6 euro per jaar. Niet veel, maar je betaalt nu eenmaal het meeste voor het kastje, de maps en de navigatiesoftware, traffic is een extra.

TT heeft momenteel ca 15 miljoen eigen connected probes, de trouwe lezers hier weten dat ik alle getallen op dat gebied bij hou. Dat zijn niet allemaal pnd's (er zit steeds meer embedded bij) maar als ik die €6 even aanhoud als typisch tarief, dan geeft dat een traffic omzet van 15x6 = 90 mio per jaar. Bedenk: elke traffic-klant is een probe, en andersom.

Een bevestiging komt uit een totaal andere hoek. De Inrix-omzet wordt geschat op $60 mio:
www.crunchbase.com/organization/inrix...
Inrix is gespecialiseerd in verkeersinformatie, zij verkopen geen maps. De bedrijven zijn niet echt vergelijkbaar, Inrix verkoopt apps maar zit vooral in het b2b segment. Toch, het geeft een indruk. Ook hier weet ik waar ik het over heb. Ik heb de contracten tussen Inrix en de Deense 'rijkswaterstaat' gezien, en weet zelfs iets van hun contracten met Putin (nou ja, het zal niet Putin zelf geweest zijn...). Inrix had automotive klanten (BMW, Audi, Tesla) maar dat neemt af.

TT is groter dan Inrix, heeft betere traffic en bedient meer landen. Dus TT zal er veel meer omzet in maken dan Inrix. De genoemde €90 mio lijkt me een ondergrens.
Of dacht je dat Schaefer met zijn 20-30 specialisten in Berlijn voor niks zit te werken? En waarom dacht je dat TT in hun deal met Bridgestone de voortgezette levering van probe data expliciet en nadrukkelijk geregeld heeft?

JvH
0
quote:

Sunshine Band schreef op 7 februari 2019 08:24:

[...]

en jouw positie?

Doet er toch niet toe, hou toch op met dat bashen
Huh? Is gewoon een vraag omdat hij insinueert dat er een strong buy is afgegeven met koersdoel 15 euro...Als je hier niet vaak komt, zou je dat kunnen denken. En zelf voor de cijfers eruit gegaan, ik durfde het niet aan.
Eva1960
0

Dank en AB Martin, ik ga je rekendraad bekijken.
quote:

martinmartin schreef op 7 februari 2019 07:32:

AB @Eva

Precies in de roos.

Ik zal trachten in de algemene rekendraad mijn visie te geven over de voorziene ontwikkelingen binnen Continued A&E en op termijn discontinued Consumer.

Een klein tipje van de sluier oplichtend.
Omzetten:
2019 710 mio
2020 785 mio
2021 875 mio
2022 925 mio
Marge:
2019 520 mio 73%
2020 600 mio 76%
2021 695 mio 79%
2022 750 mio 81%
EBIT
2019 -30 mio
2020 50 mio
2021 145 mio
2022 200 mio.

[verwijderd]
0
7.33 zie ik nu
wederom een daaldag
maar dat is niet nieuw
ik zeg weg met dit Management
Erik9400
1
Hg liegt dat hij barst als hij zegt dat hij bezig is met belangen (kleine) aandeelhouders. Aandeelhouders geven hem geld en hij geeft niets terug (geen dividend en hij steunt koers niet)

Hg speelt een stervende zwaan maar als tt geen toekomst heeft zal hij zijn eigen geld redden door heel tt te verkopen... Maar dat doet hij niet

Ik denk dus dat het goed komt met tt maar niet met de koers... Ben bang dat koers omlaag gestuurd gaat worden door angst brexit

[verwijderd]
4
quote:

moneymaker_BX schreef op 7 februari 2019 08:53:

7.33 zie ik nu
wederom een daaldag
maar dat is niet nieuw
ik zeg weg met dit Management
Geef 't goede voorbeeld en ga eerst zelf eens weg ontzettende jankert die je bent
mexico1990
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 7 februari 2019 08:53:

7.33 zie ik nu
wederom een daaldag
maar dat is niet nieuw
ik zeg weg met dit Management
zei je vorige week niet dat de koers 8,50 zou worden, gevalletje van met alle winden mee draaien
andrejes
0
quote:

RickBreda schreef op 7 februari 2019 08:11:

TomTom, strong buy, koersdoel €15,00
€14,00 bedoel je van ABNAMRO
tatje
0
quote:

Eva1960 schreef op 7 februari 2019 06:04:

Als de stof is neergedaald ben ik positie over de cc. HG is duidelijker dan ooit tevoren, omdat vragen meer open beantwoord worden binnen de nieuwe focus.

1. marktleider met mm platform, betere data en flexibiliteit. Met voorsprong op Here. Leidt tot deals zoals met Bing, Bmw en Denso. Markt bevestigd deze voorsprong dus steeds.

2. De wake up call Google leidt tot overleg met branche voor in dash systems die wel naar behoefte klant zijn en dat leidt tot nieuwe producten in 2019. Autofabrikanten willen controle houden over in dash.

3.Dit geeft buitengewoon veel kansen voor TT juist omdat tussen level 2 en 3 alles al HD maps nodig heeft. HD maps net als traffic lange aanloop maar als het komt dan... En HD maps veel beter annual fee businessmodel.

4. Meer orders te vergeven in 2019, en hitrate op orders is sterk juist door bovengenoemde redenen.

5. En dan een volledig schuldenvrije onderneming die nu middels de Opex volop doorinvesteert om die voorsprong uit te bouwen en dan nog een fcf van 70 mln zal genereren.

Als ik van afstand is dit de beste HAD start up ooit, omdat de echte risico's er al uit zijn. Werkt al met 80% van de carmakers, werkt samen met
alle relevant schakels in het ecosysteem voor HAD en is leidend in overleg met autofabrikanten om moderne continiously updated in dash systemen te hebben. En weet cash te genereren ipv te verbranden.

Wanneer - Hollandse azijn zijkers van de pers en heren analisten - gaan jullie dit een keer zien? Ik denk over 1 of 2 jaar als anderen het zeggen. Dan gaan jullie nakraaien.

Helemaal met jou eens.

Kosten gaan voor de baten uit.

Wat een geweldige positie voor Tom Tom momenteel.

Gezien het aantal aanbevelingen denken er velen zo :-)
[verwijderd]
1
quote:

tatje schreef op 7 februari 2019 09:31:

[...]

Helemaal met jou eens.

Kosten gaan voor de baten uit.

Wat een geweldige positie voor Tom Tom momenteel.

Gezien het aantal aanbevelingen denken er velen zo :-)
Een vraag is: hoe lang is je adem?

Hoe lang is jouw adem?

Eind 2022 of nog verder weg?
tatje
0
quote:

Kopjethee schreef op 7 februari 2019 09:41:

[...]
Een vraag is: hoe lang is je adem?

Hoe lang is jouw adem?

Eind 2022 of nog verder weg?
Ga mee tot het bittere of zoete einde.

Reken op zoet :-)
3.056 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 ... 149 150 151 152 153 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront