TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
boem!
0
quote:

win some... schreef op 14 februari 2019 16:48:

[...]

Zou best eens de verklaring kunnen zijn. Er zullen rondom de overname ook wel specifieke afspraken met de belastingdienst zijn gemaakt. Dat blijft voor buitenstaanders toch een beetje een black box.

Iets anders: JV18, p.95 'other commitments'. Als ik dit zo even bekijk, zijn de commitments met ongeveer 126 mio toegenomen. Ik heb dit nog niet eerder in die orde van grote gezien. Een en ander zal vast samenhangen met de hogere OPEX, maar ik vraag me wel af: wat voor contracten liggen hieraan ten grondslag en vooral met wie?

Inderdaad een opmerkelijke post.
n
Uit de omschrijving maak ik op dat het hier te betalen royalties betreft te betalen aan suppliers dan wel shared revenue te betalen aan andere partijen.
De stijging met 50 mio voor het jaar 2019 tov 2018 wijst volgens mij op een toename van de catagorie shared-revenue omdat bij minder omzet ook minder royalties mag verwachten.

Vreemd is dan wel dat indien het een verplichting tot uitbetaling opbrengsten betreft ad minimaal 50 mio, we daarvan niets terug zien in de outlook omzet 2019.
Het zou de deal met Microsoft kunnen zijn maar dan zou het inhouden dat TT buiten een vaste licentiefee daarna geen verder voordeel behaalt en dat weiger ik vooralsnog te geloven.

Uitgaande van de omzetoutlook van 675 mio over 2019 waarvan 125 mio automatisch de omzet binnenloopt via deferred kort is de verplichting om 58 mio aan royalties en shared revenue te betalen op zijn minst opmerkelijk te noemen.
Ik wordt vooral getrikkerd door de benaming shared revenue.

Hoe kan het dat de outlook uitgaat van 675 mio, terwijl daar geen extra bijdrage in lijkt te zitten voor een minimale verplichting van 50 mio aan terug te betalen omzet.
boem!
0
quote:

win some... schreef op 11 februari 2019 20:28:

[...]

Goed dat je het hebt nagevraagd. Twee jaar geleden werd er tijdens de CC nog het volgende over gezegd:

Then, yes, automotive hardware in consumer, that's a bit of an old one. We did a deal, I think it was back in 2009, if I'm correct, where we started to sell hardware into one of our customers. We have long since decided to stop doing hardware. This is the tail end of the contract. It will run down. It has actually a much longer shelf life than everybody had expected, but it is running down, and that will -- I think that will come down completely in 2019. That is the current planning.

So from 2019 or 2018, even, I think, it will come down completely to zero. But that is automotive hardware, as reported on consumer side, and it carries not a lot of high margin there. That was one of the reasons to stop it in the first place.
Benjamin G.
1
De groei in automotive ziet er goed uit. Als dat zich de komende jaren met 30% groei doorzet dan gaat het schrikbarend hard met wpa.

Omzetten in
2020/2021/2022/2023/2024
755 / 880 / 1040 / 1255 / 1522

Brutomarge 72%
Uitgaven (natte vingerwerk)
530 / 540 / 550 / 575 / 600 / 650

wpa met 150 miljoen uitstaande aandelen
0,01 / 0,55 / 1,17 / 2,01 / 2,97

Blijft de eeuwige vraag of de trouwe particuliere aandeelhouder beloond gaat worden. Het risico is niet het presteren van het bedrijf. De lage free float in combinatie met korte termijn verkoopgedrag is een groter risico. Aan de andere kant als iedereen zijn aandelen zou vasthouden zou er geen volume zijn en dat is een graadmeter op welke beurs een bedrijf genoteerd mag staan?

boem!
0
De consumer-omzet in 1q 2019 camoufleert veel.

Doordat de uitfaserende Automotive-Hardware een omzet genereerde van 13,6 mio(1q 2018 12,2 mio) valt de Consumeromzet in eerste instantie mee slechts een krimp van 4%.

Ik denk dat slechts de personen die een goed gevoel hebben bij de aandelenconsolidatie hier blij van zijn geworden.

Het gevolg van de onverwacht hoge omzet AH is dat de marge niet het volle voordeel laat zien van de transitie.
De brutomarge bleef steken op een teleurstellende 71,5%.n
TT heeft meerdere malen aangegeven dat dit uitfaserende omzet is met een lage marge.
Indien er in het eerste kwartaal van 2019 geen omzet Autom-Hardware was gerealiseerd had het financiele plaatje er volledig anders uitgezien.

1Q cijfers zonder Automotive-Hardware met een marge van 25% en een Opex van 3 mio.
Consumer 53 mio A&E 102,9 mio Total Revenue 155,9 mio( 2018 149 mio)
Gross margin 118,2 mio( 75,8%) vs 2018 100,6 mio(67,5%)
Opex 131,4 mio vs 2018 105,4 mio.
Ebit -13,2 mio vs -3,8 mio

De aandacht wordt afgeleid van de goede ontwikkeling bij A&E doordat Autom-Hardware ervoor gezorgd heeft, dat de omzet van Consumer meeviel waardoor de stijging in marge tegenviel in het eerste kwartaal.

Voor mij en anderen die een goed gevoel hebben bij de aandelenconsolidatie ideaal omdat hiermee die consolidatie tegen 8 euro reeel lijkt.
tatje
0
quote:

martinmartin schreef op 24 april 2019 14:45:

De consumer-omzet in 1q 2019 camoufleert veel.

Doordat de uitfaserende Automotive-Hardware een omzet genereerde van 13,6 mio(1q 2018 12,2 mio) valt de Consumeromzet in eerste instantie mee slechts een krimp van 4%.

Ik denk dat slechts de personen die een goed gevoel hebben bij de aandelenconsolidatie hier blij van zijn geworden.

Het gevolg van de onverwacht hoge omzet AH is dat de marge niet het volle voordeel laat zien van de transitie.
De brutomarge bleef steken op een teleurstellende 71,5%.n
TT heeft meerdere malen aangegeven dat dit uitfaserende omzet is met een lage marge.
Indien er in het eerste kwartaal van 2019 geen omzet Autom-Hardware was gerealiseerd had het financiele plaatje er volledig anders uitgezien.

1Q cijfers zonder Automotive-Hardware met een marge van 25% en een Opex van 3 mio.
Consumer 53 mio A&E 102,9 mio Total Revenue 155,9 mio( 2018 149 mio)
Gross margin 118,2 mio( 75,8%) vs 2018 100,6 mio(67,5%)
Opex 131,4 mio vs 2018 105,4 mio.
Ebit -13,2 mio vs -3,8 mio

De aandacht wordt afgeleid van de goede ontwikkeling bij A&E doordat Autom-Hardware ervoor gezorgd heeft, dat de omzet van Consumer meeviel waardoor de stijging in marge tegenviel in het eerste kwartaal.

Voor mij en anderen die een goed gevoel hebben bij de aandelenconsolidatie ideaal omdat hiermee die consolidatie tegen 8 euro reeel lijkt.

Klasse berekening Martinmartin.

Maar !

Zonder automotive Hardware is de gross margin Q1 2019 75,8%

Voor de volledigheid !

Zonder automotive Hardware is de gross margin Q1 2018 73%

Nu lijkt het alsof 75,8% versus 67,5% staat.

Maar 75,8% Q1 2019 staat tov 73% Q1 2018 allebei zonder automotive Hardware :-)
tatje
0
quote:

tatje schreef op 24 april 2019 17:01:

[...]

Klasse berekening Martinmartin.

Maar !

Zonder automotive Hardware is de gross margin Q1 2019 75,8%

Voor de volledigheid !

Zonder automotive Hardware is de gross margin Q1 2018 71%

Nu lijkt het alsof 75,8% versus 67,5% staat.

Maar 75,8% Q1 2019 staat tov 71% Q1 2018 allebei zonder automotive Hardware :-)

boem!
0
@Tatje volledig juist!

Waar het mij omgaat is dat indien je inzoomt op de start-up A&E er heel mooie dingen kunnen gebeuren.

Voor Consumer is de toekomst ongewis, PND is uitfaserend, Automotive-hardware geeft zich in zijn doodsstrijd nog niet gewonnen.
Daar staat tegenover dat niche PND-producten nog vele jaren verkocht kunnen worden en mogelijk kunnen verrassen.

tatje
0
quote:

martinmartin schreef op 24 april 2019 17:41:

@Tatje volledig juist!

Waar het mij omgaat is dat indien je inzoomt op de start-up A&E er heel mooie dingen kunnen gebeuren.

Voor Consumer is de toekomst ongewis, PND is uitfaserend, Automotive-hardware geeft zich in zijn doodsstrijd nog niet gewonnen.
Daar staat tegenover dat niche PND-producten nog vele jaren verkocht kunnen worden en mogelijk kunnen verrassen.


Met jouw conclusie ben ik het volledig eens.
boem!
1
Met een beurswaarde van 1,3 miljard kan eindelijk de focus aangebracht gaan worden op het verdienmodel waarbij de reverse split welke heeft geleid tot 131 mio resterende aandelen zeker zijn waarde heeft bewezen.

Hamvraag is of TT in staat is een FCF per aandeel te realiseren van 0,75 a 1 euro in 2019.
De outlook geeft een schamele 50 cent aan.
Met een kw van 10-12 geeft de outlook 5 a 6 euro plus de overtollige kas ad 3 a 3,50 een genormaliseerde waarde aan van 8 a 11,40 euro.

Bij een FCF van 75 cent of 1 euro komt de genormaliseerde waarde uit op 10,50 a 15,50 euro.
Deze bedragen wegen nog steeds niet op tegen verkoop van de assets maar geven wel zicht op de verkoop van mijn eerste tranche in 2019.

De spanning neemt toe, nog slechts 3 weken en we weten meer waar TT op afstevent.

Een vraag aan medeforumleden van een heel andere orde:
Wat moet de beurskoers zijn van TT om weer opgenomen te worden in de AEX?
Dingding Go
0
Hoi Boem! Gaat het bij het opgenomen worden in de AEX om de beurskoers of de gemiddelde dagomzet, over een bepaalde periode gemeten? En dan in relatie tot de andere beursgenoteerde bedrijven. Ik dacht het laatste.
boem!
0
Heeft te maken met de free-float, de beurskoers en het handelsvolume als ik de berichten daarover goed heb begrepen.

Ik weet, dat er forumleden zijn die perfect op hun netvlies hebben staan hoe eea tot stand komt.

Zie mijn oproep aan die forumleden met kennis van zaken niet anders dan een tegenwicht aan de algemeen op dit forum geuite gedachte dat TT snel af zal zakken naar de ASCX.

Ik pas daarop mijn vraag aan:
Welke koers past bij TT indien zij de AMX verlaat hetzij naar boven (AEX) hetzij naar beneden (ASCX).
NewKidInTown
0
Berekening

In de AEX zijn de 25 grootste aandelen (fondsen) van de Amsterdamse beurs opgenomen. Om voor opname in de AEX in aanmerking te komen worden de fondsen gerangschikt naar handelsomzet van het aandeel. De handelsomzet van een aandeel is grofweg de gemiddelde koers van een aandeel keer het verhandelde volume.[6] De 25 fondsen met het grootste handelsvolume worden in principe opgenomen in de AEX.

Voor de weging in de index wordt geen rekening gehouden met het handelsvolume, maar wordt het wegingspercentage toegekend op basis van de marktkapitalisatie. Hierbij wordt rekening gehouden met de free float, oftewel het percentage aandelen dat niet in vaste handen zit maar vrij verhandelbaar is. Het gewicht van individuele fondsen (op dat moment) mag niet groter zijn dan 15% waardoor de invloed van zeer grote ondernemingen, zoals die van Royal Dutch Shell, wordt beperkt. Een beursindex die gedomineerd wordt door één fonds voegt weinig waarde toe.

De index wordt tweejaarlijks geherwaardeerd. Sinds 2008 vindt er daarnaast op de eerste handelsdag van september een interim review plaats waarbij zo nodig opengevallen plaatsen worden opgevuld. Bij elke herziening wordt een mandje aandelen bepaald, waarbij voor elk fonds een wegingsfactor wordt vastgesteld. De wegingsfactor per fonds wordt via een rekenmodel zo veel mogelijk op gehele getallen afgerond. Deze aantallen worden zo gekozen dat hun waarde op dat moment zo veel mogelijk in verhouding tot de bovengenoemde weging is, en tevens zo dat de waarde van het mandje door de herziening nauwelijks verandert.[7] De index is een honderdste van de waarde van het mandje aandelen in euro's. De index wordt tijdens handelsuren elke 15 seconden uitgerekend.
[verwijderd]
0
Aandelenomzet is al jaren geen criterium meer voor opname in aex/amx. Beurswaarde free float tov andere fondsen is enige criterium.
Ik heb sommetje gemaakt, dacht april. Bij 8 euro op het randje naar ascx.
Bij tien geen probleem
boem!
1
As vrijdag waarschijnlijk de consensus Q2 beschikbaar.

Ben benieuwd of de share-consolidation de ogen van de analisten heeft geopend als men naar het toekomstig verdienmodel van een zelfstandig TT kijkt.

Ik schat zelf in, dat de analisten GEEN analyse geven en uiterst laf achter de slappe outlook van HG voor 2019 aanlopen en de transitie niet doortrekken naar 2020.

Stilletjes hoop ik op een volledig instorten van Autom-Hardware onder Consumer.
Alhoewel de omzet in relatie tot 2018 dan niet opzienbarend zal zijn forceert het veel hogere bruto-winstpercentage wel dat de focus nog meer op A&E komt te liggen.
Koos99
0
Ik ben erg benieuwd naar de gerapporteerde Net Cash. De gemiddelde verwachting is EUR 373

Q1 2019 was het EUR 241 milj, echter daarvan was EUR 34 milj gelabeld als Held for Sale. Dus blijft er over EUR 207 milj
Van de sale van TTT is EUR 750 uitgekeerd aan de aandeelhouders, dus is theorie blijft er EUR 910 - EUR 750 = EUR 160 milj over wat naar de Net Cash gaat. Tel daarbij een verwacht Q2 19 cash aanwas van EUR 20 milj en we komen uit op 207 + 20 + 160 = EUR 387 milj

Nu ben ik bang dat er van die EUR 910 milj verkoopprijs nog het nodige afgaat. Ik noem bv kosten voor Barclays. Ook ben ik zeer nieuwsgierig of er op 1 of andere manier niet ook extra geld naar het personeel is gegaan al of niet via aanpassing opties. Het zou niet moeten, maar bij TomTom ben je nergens zeker van.
tatje
0
netto cash eind 2018

On 31 December 2018, the group had no outstanding bank borrowings and reported a cash position
of €248 million excluding cash classified as held for sale of €4.4 million (Q4 '17: net cash of €121
million).

248 plus 160 plus FCF zeg 70 eind 2019 478 .

Maar weet niet zeker of er over de verkoop van TTT moet worden betaald.
tatje
0
Q1 2019

Omzet 169,5 met 72% gross margin .

Vaker zegt men dat A en E tegen de 90% gross margin zitten.

Gross result was 121,3 .

Q1

A en E 102,9 maal 89% = 91,5
C 66,6 maal 45% = 29,9

Gross result 121,4 gross margin 72%.

Neem ik nu heel 2019.

Omzet 2018

A en E 372,3 groei 25% 465 gross margin 89% = 414
C 314,5 min 15% 267 gross margin 45% = 165

Omzet 732 gross result 579 gross margin 79%

Graag commentaar :-)

In de outlook staat > dan 70%.

Staat NIET tussen de 70 en 73 bv.
win some...
0
quote:

tatje schreef op 13 juli 2019 10:57:

[...]
A en E 372,3 groei 25% 465 gross margin 89% = 414
C 314,5 min 15% 267 gross margin 45% = 165

Omzet 732 gross result 579 gross margin 79%
[...]
Volgens mij is hier een foutje ingeslopen. 45% marge van 267 is 120 en niet 165. Dit zou dan moeten opleveren voor 2019:

Omzet 732 gross result 534 gross margin 73%

Voor de rest kan ik me in de aannames wel vinden. Ik verwacht dan ook een verhoging van de outlook bij Q2.
boem!
0
Ik hanteer 85% voor C&S omzet en 50% voor HW omzet met uitzondering van Autom Hardware 15%.

NB Consumer bevat ook een substantieel deel aan C&S omzet.
2016 t&m 1q 2019 resp 95 mio, 95 mio, 68 mio en 16 mio.

Daarmee kom ik als dichtraming voor 2019 op omzet 735 marge 540 mio(73,5%)

tatje
1
quote:

win some... schreef op 13 juli 2019 12:12:

[...]

Volgens mij is hier een foutje ingeslopen. 45% marge van 267 is 120 en niet 165. Dit zou dan moeten opleveren voor 2019:

Omzet 732 gross result 534 gross margin 73%

Voor de rest kan ik me in de aannames wel vinden. Ik verwacht dan ook een verhoging van de outlook bij Q2.
Het is geen foutje, maar een blunder mijnerzijds.

Maar goed over 73% zijn we het dan eens, mits de omzetprognose goed zou zijn.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil -1,090 (-14,98%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 227.592

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront