TomTom « Terug naar discussie overzicht

De hype cycle van self-driving cars

3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
[verwijderd]
2
www.telegraaf.nl/nieuws/3409075/mens-...

Dodelijke ongelukken met zelfrijdende auto’s en de twee recente crashes met de gloednieuwe Boeing 737 Max hebben de discussies over de veiligheid van computergestuurd vervoer in een stroomversnelling gebracht. Ook wordt er volop geëxperimenteerd met autonome treinen en schepen. „We moeten niet vergeten dat computers het vervoer vooral veiliger maken. De mens zelf is nog altijd het grootste risico op een fatale afloop”, meent expert Joris Melkert van TU Delft.

[...]
Leefloon
0
quote:

VeniVidiMerui schreef op 8 april 2019 10:28:

„We moeten niet vergeten dat computers het vervoer vooral veiliger maken. De mens zelf is nog altijd het grootste risico op een fatale afloop”, meent expert Joris Melkert van TU Delft.
Aldus een techneut. We moeten bovenal niet vergeten dat een aanwijsbare dader in de beeldvorming snel het zwarte schaap is, ook omdat de maatschappelijke winst minder zichtbaar is.

Een voorbeeld is dat bij een Tesla het merk er vaak bij wordt genoemd, inclusief al dan niet gevaarlijke accu's van de eenzijdig verongelukte klant van Tesla.

Haaien leveren minder dodelijke slachtoffers op dan verkoopmachines waarin het product nét blijft hagen, maar dat betekent niet dat haaien populairder zijn dan verkoopmachines. De haai haalt het hijgerige nieuws. Direct aanwijsbare doodsoorzaak. Ligt iemand onder een zware verkoopmachine waar bijna alle producten uit zijn gevallen, dan haalt dat minder snel een voorpagina.

autobahn.eu: "Elke dag komen honderden mensen om in het verkeer, en niemand geeft een fcuk. Als er echter iemand in een Tesla omkomt, dan is dit plotseling groot internationaal nieuws. Raar eigenlijk, afgezien van twee dingen: een Tesla zit vol met nieuwe technologie, waardoor de berging ervan nieuwe uitdagingen biedt, en -belangrijker nog- men kijkt naar de rol van de Autopilot-functie van Tesla, die momenteel onder een enorm vergrootglas ligt.

Laten we met het laatste beginnen: op basis van de logs die Tesla heeft, maakt het concern bekend dat "Autopilot op geen enkel moment ingeschakeld is geweest".".

Niet vis (of witte haai) bijt zwemmer dood, maar haai bijt zwemmer dood. Niet "gecrashte auto reed 155 km/uur", maar "gecrashte Tesla reed 155 km/uur". Een door de zon geblindeerd camerasysteem kan wereldnieuws zijn. Tientallen door de, naar eigen zeggen, zon geblindeerde menselijke doodrijders niet.
[verwijderd]
0
(Reuters) - U.S. auto-parts supplier Aptiv said on Wednesday it was opening an autonomous mobility center in Shanghai, in a push to position its self-driving vehicles in China.

The center in the world's biggest auto market would be one of Aptiv's major autonomous driving engineering hubs, alongside Boston, Singapore, Pittsburgh and Las Vegas, the company said.

The Shanghai unit will focus on Aptiv's L4 or level 4 technology that will allow cars to pilot themselves without a human driver under certain conditions.

Aptiv said it was in talks with partners for mapping and commercial deployment of its vehicles in China.

(Reporting by Divya R and Ankit Ajmera in Bengaluru and Ben Klaymen in New York; Editing by Shinjini Ganguli)

www.capebretonpost.com/business/aptiv...
pwijsneus
0
9to5google.com/2019/04/22/tesla-elon-...

Elon Musk criticizes LIDAR & HD mapping from Waymo, self-driving competitors
Abner Li - Apr. 22nd 2019 4:22 pm PT @technacity

At Tesla Autonomy Day, Elon Musk and other executives this afternoon explained the company’s self-driving plans, including a “Robotaxi” self-driving ride-sharing network next year. During Q&A, the CEO pointed out flaws in autonomous approaches taken by competitors. This implicitly includes Waymo, though he did not explicitly name those other companies.

Musk has long touted that Tesla’s self-driving advantage comes from a large fleet of vehicles already on the road that records situations and provides training data to improve neural networks. The company’s approach to autonomous vehicles is primarily focussed on computer vision, or using cameras — just like humans — to recognize and understand the world.

This is in contrast to other efforts, like Waymo, that rely on a suite of sensors. The Alphabet division uses a system comprised of LIDAR, vision, and radar, with CEO John Krafcik once equating this to how human beings work:

A single integrated system means that all the different parts of our self-driving technology work together seamlessly. Like a person’s own five senses, our sensors are more useful and more powerful when we put them all together.

LIDAR

The Tesla CEO has been very outspoken and critical of LIDAR usage for autonomy, going as far as calling it “lame” and a “fool’s errand” today.

“In cars, it’s freaking stupid. It’s expensive and unnecessary. And as Andrej was saying, once you solve vision, it’s worthless. So you have expensive hardware that is worthless on the car.”

According to Tesla, solving computer vision and having the ability to recognize all objects on the road by just leveraging real-time image analysis is enough. Musk also equated the expensive sensors to an appendage at one point during the presentation.

LIDAR works to create a 3D model of an object, but that does not necessarily mean the system will understand what it’s looking at. This “crutch” means that LIDAR-only systems do not know if something on the road is a plastic bag or a rubber tire. The result is a less information-rich environment to work with.

However, on the cost front, Waymo since 2017 has been using an in-house sensor suite. Moving away from off-the-shelf camera and radar components, the company was able to reduce the cost of LIDAR units from $75,000 in 2009 to $7,500. Earlier this year, it began selling the custom-built sensor to customers in robotics and security to make units more affordable to manufacture through the economies of scale.

Meanwhile, Waymo has said in the past that LIDAR allows it to “detect more objects and see them at a higher resolution.”

The detail we capture with our custom LiDAR is so high that not only can we detect pedestrians all around us, but we can tell which direction they’re facing. This is incredibly important as it helps us more accurately predict where someone will walk next.

Waymo’s vehicles do use computer vision, but its biggest argument for multiple sensors is low-lighting conditions where cameras alone do not work:

So, our custom vision system?—?which allows us to see things like traffic lights and stop signs?—?is comprised of 8 vision modules each using multiple sensors, plus an additional, forward-facing, super high resolution multi-sensor module, enabling 360-degree vision. With this resolution, we can detect small objects like construction cones far away even when we’re cruising down a road at high speed. And with a wide dynamic range we can see in a dark parking lot, or out in the blazing sun?—?or any condition in between.

HD mapping
Meanwhile, another critique by Musk was HD mapping, or creating a very high-resolution scan of an area before deploying cars. Waymo first builds a detailed picture of that area and categorizes “interesting features,” like driveways, fire hydrants, and intersections. By knowing what the “permanent features of the road,” Waymo can focus on moving objects like other vehicles and pedestrians.

This level of detail helps our car know exactly where it is in the world. As our cars drive autonomously on the road, our software matches what the car sees in real-time with the maps we’ve already built, allowing the car to know its position on the road to within 10cm of accuracy. That means we don’t have to rely on GPS technology, or a single point of data such as lane markings, to navigate the streets.

Waymo cars will detect construction, road closures, or other changes, and send them back to the fleet so all vehicles have an updated map. Musk considers high precision GPS maps a “really bad idea,” resulting in a “system [that] becomes extremely brittle” by being too dependent and not being able to adapt.

“We briefly barked up the tree of high precession lane lines and then realized that it was a huge mistake, and reversed it out. It’s not good.”

Simulation
Waymo especially is a big proponent of simulation. It often touts how its Carcraft system has driven seven billion miles in simulation, compared to 10 million miles on public roads as of last October. Musk argues that simulation alone cannot catch up to all the miles Tesla vehicles have driven due to the mass number of weird incidents that happen on the road.

“The world is very weird. It has millions of corner cases, and if somebody can produce a self-driving simulation that accurately matches reality that in itself is a monumental achievement of human capability. They can’t, there’s no way.”

************

Volledige presentatie: www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

This is going to get messy...

Leefloon
3
quote:

pwijsneus schreef op 23 april 2019 10:57:

The company’s approach to autonomous vehicles is primarily focussed on computer vision, or using cameras — just like humans — to recognize and understand the world.

This is in contrast to other efforts, like Waymo, that rely on a suite of sensors. The Alphabet division uses a system comprised of LIDAR, vision, and radar
Niet messy, maar een bedrijfstak die bedrijfskundig nog niet volwassen genoeg is om te bewegen richting combinaties van technieken. Het kan echt geen kwaad dat minstens 3 van je minstens 3 of 4 toegelaten systemen het met elkaar eens zijn. Dat je zowel volgens een kaart, volgens je camera als volgens het wegdek in het midden van de rijbaan rijdt, et cetera. Ook voor ontwikkelaars kan dus gelden dat je je mag afvragen hoe verstandig het is om te investeren in het maken van één heilige oplossing. Dat leidt vooral tot dit geneuzel, en zal zelden dé oplossing worden.
pwijsneus
0
quote:

Leefloon schreef op 23 april 2019 12:49:

[...]
Niet messy, maar een bedrijfstak die bedrijfskundig nog niet volwassen genoeg is om te bewegen richting combinaties van technieken. Het kan echt geen kwaad dat minstens 3 van je minstens 3 of 4 toegelaten systemen het met elkaar eens zijn. Dat je zowel volgens een kaart, volgens je camera als volgens het wegdek in het midden van de rijbaan rijdt, et cetera. Ook voor ontwikkelaars kan dus gelden dat je je mag afvragen hoe verstandig het is om te investeren in het maken van één heilige oplossing. Dat leidt vooral tot dit geneuzel, en zal zelden dé oplossing worden.
Inderdaad, Tesla heeft hùn eigen heilige oplossing gemaakt, zonder HD-maps en lidar. Maar ze hebben nog geen approval van de wetgever. Ook hebben ze een traditie van het niet halen van deadlines.

De algemene aanname in de complete markt is dat voor zelfrijdende functies er Lidar, radar, camera's, GPS en een hele goede computer en software nodig zijn.

We kunnen wel stellen dat Elon Musk hier weer als vanouds aan het bluffen is, en dit een cover-up is voor de aanstaande cijferpresentatie van Tesla, want die zal wel weer tegenvallen.

Verder noemt Musk het gebruik van Lidar "lame", en wijst erop dat iedereen die vertrouwd op Lidar "doomed" is.

Ik denk zelf dat in de echte wereld buiten Silicon Valley het heel lame is om een Tesla aan te schaffen, en dan je auto als deze niet in gebruik is te prostitueren aan wildvreemde mensen in de Tesla-Robot-Taxi-App. In welke staat krijg je je Tesla dan een dag later terug?!

Je maakt naar verwachting óf gebruik van een ride-hailing-service. Dus gewoon een Taxi, en schaft helemaal geen eigen auto meer aan. Óf je schaft een auto aan, net zoals je nu doet, alleen dan met zelfrijdende functies. Maargoed, Tesla wil het met eigen technologie - zonder goedkeuring van de autoriteiten - concurreren met ride-hailing-appjes zoals Uber en Lyft, én met alle autofabrikanten out there. Aan zelfvertrouwen en fantasie geen gebrek.

Ben benieuwd naar de resultaten morgen van Tesla.
Gijsie
0
Tesla focust heel erg op AI learning van camera input interpretatie. Met alle tesla's op de weg, die ze kunnen aansturen, hebben ze daar ook een voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Tesla denkt dat camera's genoeg zijn voor self driving. Op zich hebben ze daar wel gelijk in. Immers menselijke bestuurders gebruiken ook geen LIDAR en hebben geen HD Maps nodig.

Echter LIDAR en HD Maps geven de self driving car een extra sensor en extra informatie die extreem nuttig is en om dat gewoon te negeren is kortzichtig.

Tesla vind LIDAR te duur en zonder LIDAR kun je geen HD MAPS maken dus stelt Musk dat beide overbodig zijn. Volstrekte onzin. LIDAR wordt goedkoper en HD MAPS zijn superhandig en alle tesla's die nu zonder LIDAR gebouwd zijn zullen over een paar jaar net zo verouderd zijn als alle andere auto's die zonder LIDAR de weg opgaan.
benbelegger
0
quote:

benbelegger schreef op 24 april 2019 09:45:

Ik weet niet of dit al eens geplaatst is, maar ik vind het een mooi overzicht:

www.bvs.nl/zelfrijdende-autos/
Een klein stukje daaruit:

Google heeft aangegeven dat het systeem van testauto’s 341 keer faalde tussen september 2014 en december 2015. Het systeem moest 272 keer de besturing overgeven aan de bestuurder. Testrijders moesten zelfstandig 69 keer de controle overnemen. Naar aanleiding van de ongevallen heeft Tesla besloten de camera’s te laten ondersteunen door een geavanceerd radarsysteem. De Autopilot-functie van Tesla bleek door softwarefouten met kleine stickers op de weg in de war te brengen. Daardoor konden onderzoekers in sommige situaties Tesla’s onbedoeld van rijbaan laten wisselen. Onderzoekers van het Tencent Keen Security Lab vonden drie manieren om auto’s van Tesla over te nemen of voor de gek te houden. Twee van de aanvallen gebruiken zogenoemde ‘adversarial examples’. Dat zijn afbeeldingen met voornamelijk ruis, die voor het menselijk oog weinig voorstellen maar een zelerend systeem totaal in de war kunnen brengen. Door grote stickers met zulke ruis-afbeeldingen als wegmarkering te gebruiken, raakte het Autopilot-systeem van Tesla het zicht op de weg compleet kwijt. Wegmarkering werd voor het systeem onzichtbaar, waardoor de auto geen ijkpunt meer had. Die grote stickers zouden in de praktijk echter snelopvallen. Gevaarlijker was een kleinere sticker, die voor mensen nauwelijks zichtbaar was. Die stickers konden de systemen van Tesla foppen waardoor auto’s onbedoeld van rijbaan wisselden, ook al reed daar tegemoetkomend verkeer. De methode werkte zelfs op klaarlichte dag, zonder sneeuw, stof of andere mogelijke invloed.
De onderzoekers raden automakers met klem aan om meerdere systemen te gebruiken bij rijbaandetectie. Tesla gebruikt enkel computervisie en als dat systeem voor de gek wordt gehouden, is de auto meteen van slag.Een derde fout is ook opgelost, waarbij de onderzoekers de beveiliging van Tesla-auto’s totaal wisten te omzeilen. De auto’s waren daarna vanaf een afstand te besturen met een ordinaire game-controller.Tijdens de hack hadden zowel de Autopilot als het fysieke stuur in de auto geen controle over het voertuig. Voorwaarde voor volledige controle was wel dat de auto in hoge snelheid op cruise control reed of juist stond geparkeerd. Als gebruikers zelf stuurden, was de auto enkel in parkeermodus over te nemen, met een maximumsnelheid van 8 kilometer per uur.

[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 23 april 2019 10:57:

9to5google.com/2019/04/22/tesla-elon-...

Elon Musk criticizes LIDAR & HD mapping from Waymo, self-driving competitors
Abner Li - Apr. 22nd 2019 4:22 pm PT @technacity

At Tesla Autonomy Day, Elon Musk and other executives this afternoon explained the company’s self-driving plans, including a “Robotaxi” self-driving ride-sharing network next year. During Q&A, the CEO pointed out flaws in autonomous approaches taken by competitors. This implicitly includes Waymo, though he did not explicitly name those other companies.

Musk has long touted that Tesla’s self-driving advantage comes from a large fleet of vehicles already on the road that records situations and provides training data to improve neural networks. The company’s approach to autonomous vehicles is primarily focussed on computer vision, or using cameras — just like humans — to recognize and understand the world.

This is in contrast to other efforts, like Waymo, that rely on a suite of sensors. The Alphabet division uses a system comprised of LIDAR, vision, and radar, with CEO John Krafcik once equating this to how human beings work:

A single integrated system means that all the different parts of our self-driving technology work together seamlessly. Like a person’s own five senses, our sensors are more useful and more powerful when we put them all together.

LIDAR

The Tesla CEO has been very outspoken and critical of LIDAR usage for autonomy, going as far as calling it “lame” and a “fool’s errand” today.

“In cars, it’s freaking stupid. It’s expensive and unnecessary. And as Andrej was saying, once you solve vision, it’s worthless. So you have expensive hardware that is worthless on the car.”

According to Tesla, solving computer vision and having the ability to recognize all objects on the road by just leveraging real-time image analysis is enough. Musk also equated the expensive sensors to an appendage at one point during the presentation.

LIDAR works to create a 3D model of an object, but that does not necessarily mean the system will understand what it’s looking at. This “crutch” means that LIDAR-only systems do not know if something on the road is a plastic bag or a rubber tire. The result is a less information-rich environment to work with.

However, on the cost front, Waymo since 2017 has been using an in-house sensor suite. Moving away from off-the-shelf camera and radar components, the company was able to reduce the cost of LIDAR units from $75,000 in 2009 to $7,500. Earlier this year, it began selling the custom-built sensor to customers in robotics and security to make units more affordable to manufacture through the economies of scale.

Meanwhile, Waymo has said in the past that LIDAR allows it to “detect more objects and see them at a higher resolution.”

The detail we capture with our custom LiDAR is so high that not only can we detect pedestrians all around us, but we can tell which direction they’re facing. This is incredibly important as it helps us more accurately predict where someone will walk next.

Waymo’s vehicles do use computer vision, but its biggest argument for multiple sensors is low-lighting conditions where cameras alone do not work:

So, our custom vision system?—?which allows us to see things like traffic lights and stop signs?—?is comprised of 8 vision modules each using multiple sensors, plus an additional, forward-facing, super high resolution multi-sensor module, enabling 360-degree vision. With this resolution, we can detect small objects like construction cones far away even when we’re cruising down a road at high speed. And with a wide dynamic range we can see in a dark parking lot, or out in the blazing sun?—?or any condition in between.

HD mapping
Meanwhile, another critique by Musk was HD mapping, or creating a very high-resolution scan of an area before deploying cars. Waymo first builds a detailed picture of that area and categorizes “interesting features,” like driveways, fire hydrants, and intersections. By knowing what the “permanent features of the road,” Waymo can focus on moving objects like other vehicles and pedestrians.

This level of detail helps our car know exactly where it is in the world. As our cars drive autonomously on the road, our software matches what the car sees in real-time with the maps we’ve already built, allowing the car to know its position on the road to within 10cm of accuracy. That means we don’t have to rely on GPS technology, or a single point of data such as lane markings, to navigate the streets.

Waymo cars will detect construction, road closures, or other changes, and send them back to the fleet so all vehicles have an updated map. Musk considers high precision GPS maps a “really bad idea,” resulting in a “system [that] becomes extremely brittle” by being too dependent and not being able to adapt.

“We briefly barked up the tree of high precession lane lines and then realized that it was a huge mistake, and reversed it out. It’s not good.”

Simulation
Waymo especially is a big proponent of simulation. It often touts how its Carcraft system has driven seven billion miles in simulation, compared to 10 million miles on public roads as of last October. Musk argues that simulation alone cannot catch up to all the miles Tesla vehicles have driven due to the mass number of weird incidents that happen on the road.

“The world is very weird. It has millions of corner cases, and if somebody can produce a self-driving simulation that accurately matches reality that in itself is a monumental achievement of human capability. They can’t, there’s no way.”

************

Volledige presentatie: www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

This is going to get messy...

.....

“We briefly barked up the tree of high precession lane lines and then realized that it was a huge mistake, and reversed it out. It’s not good.”.........

Ook hier kun je duidelijk zien dat Musk grote onzin verkondigt. Lanes zijn verschrikkelijk belangrijk om de auto op een juiste en veilige manier door het drukke verkeer te manouvreren.
Hij heeft die kennelijk niet in zijn maps zitten (te duur? te lastig te implementeren?), dus roept hij hier dat lanes geen goed idee zijn.
[verwijderd]
0
quote:

Sunshine Band schreef op 23 apr 2019 om 22:41:

De vraag van vandaag: kan het zonder HD maps... Er werd al een korte reactie van NVidia geplaatst. Aardig artikel hier:

ADAS and Autonomous Driving Industry Chain Report, 2018-2019- Automotive Processor and Computing Chip
PR Newswire PR NewswireApril 23, 2019
NEW YORK, April 23, 2019 /PRNewswire/ -- As automobiles are going smart, cockpit and intelligent driving require more efficient processors.

Read the full report: www.reportlinker.com/p05763556/?utm_s...

Full LCD instrument cluster with at least 3 or even 5 to 6 screens, will be an integral of a mainstream electronic cockpit solution which may be integrated with some local and cloud capabilities such as natural language processing (NLP), gesture control, fatigue detection, face recognition, AR HUD, HD map and V2X. So it can be said that cockpit has endless demand for computational resources, for instance, 50000DMIPS in 2020 and more after the year.

Autonomous driving needs processors that perform far better. According to Horizon Robotics' summary of OEM demand, a higher level of automated driving means more orders of magnitude, namely, 2 TOPS for L2 autonomy, 24 TOPS for L3, 320 TOPS for L4 and 4,000+TOPS for L5.

Only computing power is not enough. Complexity of automotive applications should be taken into account. That's because an automotive processor also has to consider how much power is consumed, how much computing power is used or whether it is up to the automotive and safety standards or not.

Automotive processor, also referred to as automotive computing chip, typically falls into three types: Application specific standard products (ASSP), like CPU and GPU; application specific integrated circuits (ASIC); field programmable gate arrays (FPGA). Conventional CPU and GPU have begun to find it hard to meet increasing new demand as AI computing is developing by leaps and bounds, and in terms of energy efficiency, underperform semi-custom FPGA and full-custom ASIC, both of which are booming.

By and large, FPGA and FPGA have their own merits and demerits, offering options for different areas

The huge demand from intelligent connected vehicle (ICV) for semiconductors (including processors) is an enticement for the inrush of consumer electronics processor vendors. Take example for Qualcomm, the fastest entrant whose 820E and 855E among other products have won great popularity in automotive sector. Of the top 25 OEMs worldwide, 18 have chosen the giant's processors. Samsung, MediaTek, Huawei and even Apple follow suit to forge into the automotive semiconductor field.

finance.yahoo.com/news/adas-autonomou...

finance.yahoo.com/news/adas-autonomou...

Dank. Mooi om te zien dat je voor de stap van level 2 naar lever 5 meer dan 2000X rekenpower nodig hebt. Alleen al vanuit dat perspectief is het verhaal van Musk dus grote onzin. De wet van Moore.

Het platform/software van NVIDIA is niet alleen 40x sneller dan dat van Tesla, maar persoonlijk heb ik ook 40 x meer vertrouwen in de kracht en openheid van het platform van NVIDIA. HD-maps zijn cruciaal voor level 2,3,4 en 5.
Musk is naar mij mening vooral bezig de beurskoers te steunen en zijn eigen technologie op te poetsen. Daarbij heeft het bewust niet over de kwaliteit van de maps die hij gebruikt. Dat is namelijk de zwakste schakel van zijn platform. Het wordt over 2 jaar niet veel meer dan een taxi die autonoom in een klein en afgebakend gebiedje kan/mag rijden. De massamarkt zit echter in de HAD levels 2,3,4 en dan vooral gericht op de hoofdwegen en veiliger rijden. Centrum-Amsterdam en autonoom rijden op level 5 betekent dat je systeem continue de wet moet overtreden om uberhaupt ergens te komen. Die tijd is nog ver weg.

One competitive edge on processor lies in more tools for users’ easier and more efficient use of processors.

“No one will buy your GPU, if you don’t have software and applications”, said Greg Estes, the vice president of NVIDIA, at GTC CHINA 2018. With efforts, the inventor of the GPU has expanded its developer’s community with more than 1 million members and 600,000 GPU applications.

In 2017, NVIDIA unveiled new NVIDIA? TensorRT? 3 AI inference software that significantly boosts the performance and slashes the cost of inferencing from the cloud to edge devices, including self-driving cars and robots. With TensorRT, the user can get up to 40x faster inference performance comparing Tesla V100 to CPU. TensorRT inference with TensorFlow models running on a Volta GPU is up to 18x faster under a 7ms real-time latency requirement.

At CES 2019, NVIDIA didn’t release more efficient processors but enlarge its software tool kit. The company integrated its previous Drive Autopilot software, Drive AGX computing platform and DRIVE Works development tool into a platform, called Drive AP2X. DRIVE AutoPilot offers precise localization to the world’s HD maps for vehicle positioning on the road and creates a self-driving route. Drive Works provides developers with reference applications, tools and a complete module library.
Leefloon
0
quote:

Gijsie schreef op 24 april 2019 07:48:

Tesla denkt dat camera's genoeg zijn voor self driving. Op zich hebben ze daar wel gelijk in. Immers menselijke bestuurders gebruiken ook geen LIDAR en hebben geen HD Maps nodig.
Oneens; je vergeet organen of zintuigen zoals "uitgeleerde" hersenen en oren. Of vingers, om in je cabrio een gesneuveld vliegend insect uit je oog te peuteren. Een beetje alsof je de menselijke huid zou kunnen vervangen door een temperatuursensor.

Bovendien is er geen enkele reden om alles op één oplossing in te zetten, want dat krijg je de minst slechte oplossing. Bijvoorbeeld nog niet uitgeleerde AI van Tesla. Er bestaat geen enkele superieure oplossing die minimaal gelijkwaardig is aan alle serieuze andere kandidaten, nog daargelaten wat het aandachttrekkende Tesla hoe communiceert. Veel belovend.

Ik verwacht dat de minst slechte oplossing nooit goed genoeg is. Technisch niet, en niet voor de maatschappelijke acceptatie van slachtoffers. Bovendien zijn Amerikaanse bedrijven niet veel minder dubieus dan een Huawei (bijvoorbeeld de periodieke volledige harddiskscan van Microsoft, als je niet al veel aan een Amerikaanse cloud hebt gedoneerd), wat bij fysieke veiligheid of andere fysieke gevolgen een grotere rol zal spelen. Een bedrijfsmodel dat wil leren van jouw dodelijke ongeval, bijvoorbeeld. Of Google dat je naar de grootste adverteerder brengt.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

groeibriljant schreef op 24 april 2019 10:12:

[...]
“We briefly barked up the tree of high precession lane lines and then realized that it was a huge mistake, and reversed it out. It’s not good.”.........

Ook hier kun je duidelijk zien dat Musk grote onzin verkondigt.
...
en.wikipedia.org/wiki/Precession

Wat zijn 'high precession lane lines' dan in godsnaam?

[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 24 april 2019 11:12:

[...]
en.wikipedia.org/wiki/Precession

Wat zijn 'high precession lane lines' dan in godsnaam?

Beetje mistig, maar iets met de berekende variant? Ze hebben het concept iig laten vallen.

Kan ook haast niet anders want de snelheden en verkeersregels per lane kunnen variëren.
Mijn voorlopige conclusie is dat ze dat dan alleen maar kunnen oplossen met de daadwerkelijke high precision lane lines. Dus toch HD-maps.
Hoe zie jij dat?

Leefloon
0
quote:

groeibriljant schreef:

Mijn voorlopige conclusie is dat ze dat dan alleen maar kunnen oplossen met de daadwerkelijke high precision lane lines.
Mijn zienswijze is dat wegenbouwers en dergelijke er niet mee zullen instemmen dat er maar één oplossing is, namelijk zeer indirect werkende HD kaarten. Zou ik de fysieke wegeninfra vertegenwoordigen, dan zouden HD kaarten alleen maar ondersteunend bevestigen waar met maximale precisie en technische onafhankelijkheid van satellieten een fysieke voorziening in het wegdek is aangebracht.

Bijvoorbeeld een fysieke voorziening die aanvullend in een scherpe binnenbocht meet dat daar het vochtige wegdek wel bevroren is, en dat daar de toch al lagere maximumsnelheid nog verder wordt verlaagd tot een nog lagere adviessnelheid.
[verwijderd]
0
quote:

Leefloon schreef op 24 april 2019 13:12:

[...]
Mijn zienswijze is dat wegenbouwers en dergelijke er niet mee zullen instemmen dat er maar één oplossing is, namelijk zeer indirect werkende HD kaarten. Zou ik de fysieke wegeninfra vertegenwoordigen, dan zouden HD kaarten alleen maar ondersteunend bevestigen waar met maximale precisie en technische onafhankelijkheid van satellieten een fysieke voorziening in het wegdek is aangebracht.

Bijvoorbeeld een fysieke voorziening die aanvullend in een scherpe binnenbocht meet dat daar het vochtige wegdek wel bevroren is, en dat daar de toch al lagere maximumsnelheid nog verder wordt verlaagd tot een nog lagere adviessnelheid.
Fysieke voorzieningen zullen er gaan komen, maar zijn kostbaar, onderhoudsgevoelig en niet dekkend.

Die maximumsnelheid in de scherpe binnenbocht (lane) komt uit de HD-kaart en de daarin verwerkte ervaringscijfers. Die verlaging van de adviessnelheid kan real-time in de map worden aangepast. Liever voordat de boel in die bocht al bevroren is.
3.871 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 ... 190 191 192 193 194 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,275
Laag 7,075
Volume 227.592
Volume gemiddeld 272.576
Volume gisteren 213.528

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront