Ahold « Terug naar discussie overzicht

PB

1.508 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... 72 73 74 75 76 » | Laatste
voda
0
'Ahold Delhaize presteert goed in VS'

Gepubliceerd op 8 mei 2019 om 08:58 | Views: 1.881

Ahold Delhaize 12:40
21,00 -0,23 (-1,06%)

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft een goede prestatie neergezet in de Verenigde Staten, maar die werd deels tenietgedaan door minder dan verwachte resultaten in andere regio's. Dat schrijven analisten van Bernstein in een reactie op de kwartaalcijfers van het bedrijf.

Het moederbedrijf van Albert Heijn overtrof met een onderliggend operationeel resultaat (ebit) van 695 miljoen euro de gemiddelde verwachtingen, stipt Bernstein aan. Het advies marketperform op het aandeel blijft gehandhaafd.

Marktvorsers van Berenberg (sell) denken dat de kwartaalcijfers van Ahold Delhaize de handen niet op elkaar zullen krijgen op de beurs. Dat komt onder andere doordat de verwachtingen van analisten ,,relatief niet veeleisend waren’’. Goldman Sachs (neutral) spreekt van minimale afwijkingen ten opzichte van de consensus.

KBC

KBC Securities vindt de kwartaalcijfers van Ahold Delhaize grotendeels in lijn met de verwachtingen. De omzet kwam iets onder de verwachtingen uit, voornamelijk in België en Oost- en Centraal-Europa. Op vlak van winstgevendheid waren de resultaten juist beter dan in doorsnee werd voorzien, wat volgens KBC te danken is aan prestaties in de VS. De impact van stakingen bij de keten Stop & Shop zien de marktvorsers als een eenmalig stootje, dat niets zegt over de onderliggende potentie van Ahold Delhaize. KBC hanteert een buy-advies en koersdoel van 26 euro.

ING noemt het kwartaalbericht in lijn met de verwachtingen. Ze tonen volgens de analisten, die een buy-advies hanteren, een solide prestatie in de VS en een zwakker Europa. Het aandeel Ahold Delhaize stond woensdagochtend omstreeks 09.35 uur 0,6 procent lager op 21,10 euro.
voda
0
Albert Heijn bezorgt de boodschappen elektrisch

Albert Heijn heeft voor de bezorgdiensten in Amsterdam 25 volledig elektrische Volkswagens Crafter in gebruik genomen.

Autoredactie 09-05-19, 13:23 Laatste update: 13:33

De bestelwagens zijn afkomstig uit het eigen wagenpark en door het bedrijf Orten Electric Trucks voorzien van een elektrische aandrijflijn. Dit gebeurde in samenwerking met specialist EFA-S (ElektroFahrzeuge Stuttgart), een bedrijf dat ook voor andere opdrachtgevers grote aantallen bestelwagens en trucks heeft geëlektrificeerd. Het laadvermogen van de elektrisch aangedreven VW Crafters bedraagt ongeveer 1300 kilo, terwijl ook de actieradius van circa 130 kilometer meer dan voldoende is voor bezorgdiensten in stedelijk gebied.

In 2025 emissievrij
Albert Heijn streeft ernaar dat de thuisbezorging met ingang van 2025 voor het grootste deel emissievrij is. De supermarktketen zet ook stappen met betrekking tot het emissievrij bevoorraden van de winkels. Samen met DAF, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO wordt getest of de supermarkten kunnen worden bevoorraad met elektrische trucks. Albert Heijn heeft daarmee een Europese primeur. Er worden namelijk niet alleen volledig elektrische trucks maar ook plug-in-hybride trucks gebruikt.

Bron: e-Drivers.com

www.ad.nl/auto/albert-heijn-bezorgt-d...
voda
1
Nieuwe cao distributiemedewerkers Albert Heijn

Gepubliceerd op 10 mei 2019 om 17:07 | Views: 26

Ahold Delhaize 17:03
20,61 -0,33 (-1,55%)

UTRECHT (AFN) - De leden van vakbond CNV hebben in meerderheid ingestemd met het onderhandelingsresultaat voor de cao distributiecentra bij Albert Heijn. Daarmee is de nieuwe tweejarige cao voor de circa 5000 distributiemedewerkers van de grootgrutter uit Zaandam een feit.

,,Nu onze leden akkoord zijn ontstaat er rust, zekerheid en duidelijkheid voor de werknemers'', zegt CNV-bestuurder Martijn den Heijer. Door de technologisering bij de distributiecentra verandert er volgens hem veel in het werk. Werknemers van wie de functie door deze ontwikkeling komt te vervallen komen nu in aanmerking voor nieuwe functies. Ook zijn afspraken gemaakt over scholing van personeel en loonsverhoging.

Vakbond FNV noemde het eindbod van het supermarktbedrijf eerder nog mager. ,,AH biedt te weinig loon om een cao-akkoord te sluiten. Met praten komen we nu niet verder. Een cao met beter loon bereiken we alleen met stevige acties'', stelde de bond. FNV-leden konden wel stemmen over het eindbod. De uitslag daarvan is nog niet naar buiten gebracht.
voda
0
Grote bedrijven pakken cybercrime samen aan

Gepubliceerd op 13 mei 2019 om 06:22 | Views: 1.361

AMSTERDAM (AFN) - Grote bedrijven als ABN AMRO, Ahold Delhaize, Shell, IBM, ING en KPN slaan de handen ineen tegen digitale criminaliteit en vandalisme. ABN AMRO brengt maandag bedrijven uit verschillende sectoren bijeen om het over de uitwisseling van informatie te hebben. Daaronder zijn cyberveiligheidsdirecteuren van verschillende bedrijven alsook mkb'ers en studenten.

Minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid opent de conferentie die tot en met woensdag duurt. Doel van de driedaagse bijeenkomst is om hiaten in de aanpak van cyberdreigingen in kaart te brengen en nieuwe initiatieven te ontwikkelen om de Nederlandse samenleving en het bedrijfsleven beter te beveiligen tegen cybercriminelen.

Het samenwerkingsverband moet uiteindelijk leiden tot een betere digitale beschermingswal waar niet alleen de grote bedrijven zelf, maar ook kleine ondernemingen en particulieren van profiteren.

,,Op dit moment beveiligen grote bedrijven en instellingen zichzelf heel goed, maar we kijken met z’n allen nog onvoldoende naar de beveiliging van onze economie en onze samenleving als geheel", aldus Christian Bornfeld, Chief Information & Technology Officer van ABN AMRO. ,,Bovendien zijn er heel veel kleinere bedrijven, waaronder veel van onze klanten, die het geld en de capaciteit niet hebben om een goede cybersecurity afdeling op te bouwen."
voda
0
Albert Heijn gaat korting geven op basis van de voorraad en... het weer

KOKEN & ETENAlbert Heijn begint vandaag een proef met het afprijzen van producten op basis van de houdbaarheid. Hoe korter iets nog te eten of te drinken is, hoe hoger de korting. Marqt kondigde eerder deze maand al aan op dezelfde manier kortingen te gaan geven. Bij de korting kijkt AH ook naar het weer van dat moment.

Ellen den Hollander 20-05-19, 11:20

In het schap is te zien wat de normale prijs is. © AH

Deze vorm van korting geven heet dynamisch afprijzen. De software, die bij de afdelingen voor gevogelte en vis wordt gebruikt, houdt rekening met verschillende factoren om volgens AH de beste korting te berekenen. Het antiverspillingsbedrijf Wasteless heeft de supermarktketen geadviseerd. Dat is dezelfde organisatie waarmee Marqt samenwerkt.

Het afprijzen van producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum aan lopen is niet nieuw. Al jaren gebruikt Albert Heijn de sticker met de tekst ‘35% korting weggooien is zonde’. Een mooie manier om voedselverspilling te verminderen en klanten een korting te geven, vindt de supermarkt.

Lees ook
Marqt gaat klanten belonen voor kopen producten met kortere houdbaarheidsdatum
Lees meer
Ben jij hoogopgeleid? Grote kans dat je een voedselverspiller bent
Lees meer

Locatie
Het dynamische afprijzen gaat een stapje verder. Daarbij wordt gekeken de locatie van de winkel, de bonusaanbiedingen van de week, de weersomstandigheden, het historische verkoopverloop en de voorraad in de winkel. Wat heeft het weer met de korting te maken? ,,Neem barbecuevlees’’, zegt Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn. ,,De prijs daarvan kan veranderen als het weer omslaat.’’ Als het ineens regent, zal de vraag naar het vlees immers afnemen. Maar met lagere prijzen zijn mensen wellicht alsnog geneigd het te kopen.

Het algoritme wordt vanuit het hoofdkantoor aangestuurd. Klanten zien in het schap ook hoeveel een product normaal kost. De verandering is continu, maar gaat alleen omlaag, niet omhoog. Als klant hoef je dus niet bang te zijn dat je pakje kip bij de kassa meer kost. ,,Stel dat je een uur in de winkel bent, dan kan het bij de kassa alleen lager zijn”, aldus Aspeslagh. De proef in de winkel in Zandvoort duurt twee maanden. De proef gebeurt daar omdat de winkel elektronische kaartjes bij de schappen heeft.

Het voordeel van het elektronisch afprijzen is dat het ‘slimmer’ is. ,,Het systeem met de sticker is statisch. Daar zit geen intelligentie achter”, aldus de woordvoerder. Oftewel: de korting is altijd 35 procent. Bij het dynamische afprijzen kunnen kortingen hoger worden als, zoals in bovenstaand voorbeeld, het weer omslaat en de verkoop van vlees voor op de barbecue ineens afneemt.

De proef is alleen voor verse producten, omdat die meer ‘last’ hebben van de uiterste houdbaarheidsdatum. Meer dan bijvoorbeeld pindakaas. En bij groente en fruit kijken klanten vaak naar het uiterlijk. Aspeslagh: ,,De ene klant wil graag een exemplaar dat nog hard is of juist eentje die ze meteen kunnen eten.”

Campagne
Voedselverspilling is een belangrijk thema voor alle supermarkten. Om verspilling in Nederland tegen te gaan is dit voorjaar de campagne Hoe verspillingsvrij ben jij? gehouden. Dat was een initiatief van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en is een samenwerking tussen diverse Nederlandse bedrijven en organisaties, waaronder Albert Heijn, Voedingscentrum, Google, wetenschappers en de overheid.

De stichting wil alle mensen in Nederland bereiken om tips te geven. Dit doet ze onder andere met de hulp van bekende Nederlanders, zoals Estée Stroker. Het doel is om voedselverspilling in Nederland te halveren. ,,Samen maken we het verschil. Alleen als iedereen zich inzet, lukt het ons de voedselverspilling in 2030 te halveren”, zei directeur van de stichting Toine Timmermans tegen deze site.

Weet jij hoeveel we in Nederland aan voedsel verspillen? Doe de test!

Wil je de quiz spelen vanuit de Android-app? Klik dan hier.

www.ad.nl/koken-en-eten/albert-heijn-...
voda
0
Delhaize gaat samenwerken met Bol.com

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize
20,21 0,185 0,92 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Delhaize gaat samenwerken met de webwinkel Bol.com. Dit meldde moederbedrijf Ahold Delhaize donderdag.

Bol.com opent ophaalpunten in Delhaize winkels in de provincie Antwerpen. Klanten die iets in de webwinkel kopen, kunnen de bestelling vervolgens zonder extra kosten laten afleveren bij een Delhaize locatie naar keuze.

Delhaize en Bol.com gaan de service deze zomer testen, waarna mogelijk de uitrol in heel Vlaanderen volgt.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Ook pakketpunten Bol.com bij Delhaize-supers

Gepubliceerd op 6 jun 2019 om 18:31 | Views: 91

Ahold Delhaize 17:35
20,21 +0,19 (+0,92%)

ANTWERPEN (AFN) - Bol.com gaat ook samenwerken met Delhaize. In filialen van de Belgische supermarktketen in de provincie Antwerpen kunnen mensen binnenkort pakketjes laten afleveren en ophalen, net zoals dat nu al mogelijk is bij de Nederlandse en Belgische winkels van Albert Heijn.

Het gaat om een proef. Als die succesvol is dan komen er na de zomer ook pakketpunten van Bol.com in andere Delhaize-zaken in Vlaanderen. Bol.com, Albert Heijn en Delhaize zijn alle drie onderdeel van het beursgenoteerde concern Ahold Delhaize.

Bol.com is straks sowieso nadrukkelijker aanwezig in België. Deze maand wordt er een nieuw kantoor geopend in Antwerpen, vanwaaruit de webwinkel lokale ondernemers zal ondersteunen en adviseren bij het verkopen van hun assortiment op het platform.

Tegelijkertijd zet Ahold Delhaize erop in om Albert Heijn stevig uit te breiden bij de zuiderburen. Eerder werd bekend dat er komende jaren dertig tot vijftig nieuwe Albert Heijn-filialen zullen openen, bovenop de ruim veertig die er al waren. Ook Delhaize groeit. De keten telde begin dit jaar rond de achthonderd winkels in België. Dat moeten er over drie tot vier jaar zo'n negenhonderd zijn.
kassiebora
0

Ahold Delhaize USA Announces Leadership Changes at Stop & Shop and Giant Food

Stop & Shop President Mark McGowan to Leave at Year-end; Gordon Reid, President, Giant Food to Assume Role as President of Stop & Shop in Late July

Quincy, Mass, United States – Ahold Delhaize USA today announced leadership changes at two of its U.S. brands. The changes include:

Mark McGowan, President, Stop & Shop has made the decision to leave the organization. McGowan will remain with Stop & Shop through year-end, at the company’s request, to ensure a seamless transition.
Gordon Reid, President of Giant Food, will become President, Stop & Shop. Reid will begin transitioning to this new role in the coming weeks, and officially assume the role in late July.
Ira Kress, SVP, Operations for Giant Food, has been appointed as interim President, Giant Food.

Kevin Holt, Chief Executive Officer of Ahold Delhaize USA, said, “Mark McGowan has had a tremendous impact for the Ahold Delhaize USA brands, as well as the communities they serve, and we thank him for his 30-years of tireless service. Under his leadership, Stop & Shop has built a strong foundation for transformation and expanded success that continues through our ‘Reimagine Stop & Shop’ initiative. As Mark transitions, I have full confidence that Gordon Reid is the right leader to continue this transformation by repositioning the business for future success and rebuilding customer loyalty.”

Mark McGowan said, “It’s been an honor and privilege to lead the Stop & Shop brand. I’m grateful for our associates who are incredibly dedicated to serving our customers every day, and I’m extremely proud of all that we have accomplished together. As Stop & Shop embarks on the next phase of its transformation, now is the right time for me to make this change. I look forward to working closely with Gordon and the entire team to ensure a seamless transition.”

Gordon Reid currently serves as President of Giant Food, which has 165 stores in the greater Washington, D.C., area. Reid joined Giant Food, an Ahold Delhaize USA company, in 2013 and has more than 35 years of international retail experience, having served in a variety of management roles at Boots, A.S. Watson Group and The Dairy Farm Group before joining Giant Food. Reid is active in the community and serves as a member of the USO Washington-Baltimore Executive Board, Capital Area Food Bank Board and a member of the Partnership for a Healthier America. He holds a bachelor’s of science in pharmacy from Heriot Watt University in Edinburgh, U.K. and a master’s degree in business administration from Nottingham University Business School in the U.K.

“We are excited for Gordon to join the Stop & Shop brand,” added Holt. “Gordon is an excellent leader of people, with a strong focus on serving customers, engaging associates and supporting local communities. During his time at Giant Food, the brand has successfully grown sales and market share, and has strong associate engagement results.”

Both Reid and Kress will assume their new roles in late July.

kassiebora
0
'Ahold Delhaize favoriete retailer'

Door Belegger.nl op 17 jun 2019 om 13:00 | Views: 3.120
'Ahold Delhaize favoriete retailer'

Volgens Morningstar zijn er slechts enkele supermarktgiganten in Europa die er echt interessant uitzien. Ahold Delhaize is daar een van. Aandelenanalist Ioannis Pontikis legt in een videogesprek uit waarom.

Ahold is een Europees bedrijf, maar behaalt maar liefst 60% van de omzet in de Verenigde Staten. Pontikis: “Zeker na de overname van Delhaize door Ahold is de exposure naar de VS significant. Ze zijn op drie na de grootste supermarktketen in het land. Alleen Walmart, Kroger en Albertsons zijn groter.”

De analist is vooral over Ahold Delhaize te spreken vanwege de krachtige marktpositie, de sterke aanwezigheid in zowel fysieke winkels als online en de mogelijkheden om nog verder kosten te besparen.
Succesvolle innovaties

“De prestaties van de afgelopen periode hebben onze verwachtingen overtroffen. Dat is vooral te danken aan het succesvolle innovatieprogramma in het zuidoosten van de VS met Food Lion. Dat heeft geresulteerd in een consistent positieve volumegroei.”

Ook op online gebied timmert de retailer al een aantal jaar aardig aan de weg. In de VS doen ze dat met bezorgdienst Peapod, in Europa onder andere Albert.nl en Bol.com. “De online strategie is inderdaad sterk”, beaamt Pontikis. “Peapod is een van de grootste online spelers in Amerika en ook Bol.com is een dominante speler.”
Onzekerheid over winstgevendheid

“Maar daar ligt ook onze zorg. Hoewel ze op koers liggen om hun doelen te halen, zijn we onzeker over de winstgevendheid van de online business, en de impact op de marges van de gehele groep.”

voda
0
Eigenzinnige teler dringt met dure tomaat door tot AH

Veel tomatentelers kiezen voor samenwerking binnen een vereniging. Het Westlandse bedrijf RedStar sluit zich nergens bij aan. Voor hoelang nog?

RedStar doet nog alles zelf: telen, verpakken en verkopen van de tomaten.Foto: Wiebe Kiestra voor het FD

De vlag kan uit bij RedStar. De trostomaatjes van de Westlandse onderneming zijn binnenkort ook te koop bij Albert Heijn, Nederlands grootste supermarktketen. In honderd vestigingen van de supermarktketen komen de honingzoete tomaten te liggen, als AH-huismerk.

Bij RedStar, dat €100 mln omzet en daarmee behoort tot de grotere bedrijven in de sector, is opgetogen gereageerd op het contract. In Nederland verkoopt het bedrijf nog weinig tomaten. Dat komt omdat er veel concurrentie is van goedkope soorten. Eén tros tomaatjes met een prijskaartje van enkele euro’s wordt vaak als te duur gezien. Door Albert Heijn krijgt RedStar nu de kans een groep consumenten aan zich te binden.

De broers Cor en Dirk
‘Een doorbraak’, zegt directeur Henri Lambriex op zijn kantoor in De Lier. ‘Nederland is een moeilijke markt.’ RedStar mikt op het hoogste marktsegment. Duitsland en Scandinavië zijn grote afzetmarkten. Nederland telt eigenlijk niet mee, tot vorige maand het contract met Albert Heijn werd getekend.

Lambriex (61) is sinds begin dit jaar algemeen directeur van het familiebedrijf. Hij werd gevraagd door de eigenaren, de broers Cor en Dirk van der Kaaij.

Verbetering van de commerciële contacten en het opbouwen van eigen merken zijn de opdrachten die hij meekreeg bij zijn aanstelling. Lambriex: ‘Het bedrijf had sneller kunnen groeien in het verleden. Het heeft een goede reputatie, maar te weinig nieuwe klanten.’

‘We zitten hier niet in het keurslijf dat we per se zelfstandig moeten blijven’• Directeur Lambriex
RedStar doet alles zelf
RedStar behoort niet tot een vereniging of coöperatie. Recent besloot een groep van 29 telers nog om hun vereniging om te vormen tot een onderneming. Met die stap zetten zij de deur open voor andere investeerders.

Red Star bleef buiten de deal. Het doet nog alles zelf: telen, verpakken en verkopen van de tomaten. Bij de onderneming werken 150 mensen in vaste dienst. In totaal gaat het om circa 750 medewerkers, een aantal dat op piekmomenten groeit naar 1000 medewerkers.

Lees ook

Tomatentelers lonken naar externe investeerders in hun coöperatie
De voordelen van een Alleingang zijn duidelijk, zegt Lambriex. ‘Veel supermarkten willen juist rechtstreeks zaken doen met de bron. Nou, directer dan bij ons kan het niet.’ Het bedrijf kan de komende jaren zelfstandig verder groeien. ‘We hebben in Dinteloord nog twee kavels van elk tien hectare beschikbaar voor kassenbouw.’
De broers Van der Kaaij hechten aan hun zelfstandigheid, maar niet ten koste van alles. De eerste keer dat zij van hun principe afweken, was toen ze zich aansloten bij telersgroep FresQ. Die ging failliet en bleek ten onrechte tientallen miljoenen subsidie te hebben gekregen. De curator van FresQ probeert dat verdwenen geld nu te verhalen op participanten zoals RedStar. Lambriex: ‘Ik weet niets over het verloop van deze zaak.’

Een eigen merk opbouwen
Lees ook

Fusie Westlandse tomatentelers ketst af
De tweede keer dat RedStar bereid leek zijn zelfstandigheid op te offeren was vorig jaar. Toen voerde het serieuze fusiegesprekken met een branchegenoot: Looye in Naaldwijk. Ook specialist Looye heeft de ambitie een echt merk te worden. Hun ‘dure’ tomaten liggen net als die van RedStar in het AH-schap.

De fusieonderhandelingen liepen uiteindelijk vast op de zeggenschap. Er is sindsdien niet meer gesproken met Looye, maar Lambriex sluit een fusie met een sectorgenoot niet op voorhand uit. ‘We zitten hier niet in het keurslijf dat we per se zelfstandig moeten blijven. Je mag in onze markt niets uitsluiten.’

fd.nl/ondernemen/1304100/eigenzinnige...
voda
0
Belg krijgt ook zondaglevering bij Bol.com

Gepubliceerd op 19 jun 2019 om 08:37 | Views: 1.530

Ahold Delhaize 12:33
20,80 -0,17 (-0,81%)

ANTWERPEN (AFN) - Bol.com gaat nauwer samenwerken met het Belgische postbedrijf Bpost. Klanten in Vlaanderen en Brussel krijgen voortaan ook de keuze om hun bestelling nog dezelfde dag te laten leveren en ook op zondagen. In Nederland is dat al langer mogelijk.

Bol.com timmert de laatste tijd stevig aan de weg bij de zuiderburen. Zo werd er deze maand een nieuwe kantoorvestiging geopend in Antwerpen, vanwaaruit de webwinkel lokale ondernemers ondersteunt en adviseert bij het verkopen van hun assortiment op het platform.

Ook is onlangs bekend geworden dat Bol.com gaat samenwerken met Delhaize. In filialen van de Belgische supermarktketen in de provincie Antwerpen kunnen mensen deze zomer pakketjes laten afleveren en ophalen, net zoals dat nu al mogelijk is bij de Nederlandse en Belgische winkels van Albert Heijn. Later kan dit mogelijk ook in andere delen van België. Bol.com, Albert Heijn en Delhaize zijn alle drie onderdeel van het beursgenoteerde concern Ahold Delhaize.
voda
0
Ahold Delhaize geeft duurzame obligatie uit

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize
20,72 -0,245 -1,17 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft voor 600 miljoen euro aan duurzame obligaties geplaatst, met een looptijd van zes jaar. Dit meldde het supermarktconcern woensdag nabeurs.

Het bedrijf is naar eigen zeggen de eerste retailer die duurzame leningen uitgeeft. De opbrengst zal dan ook worden gebruikt voor milieu- en klimaatvriendelijke projecten, zoals een meer duurzame productie van voedingsmiddelen, of het bevorderen van gezonder eten.

De leningen die op 26 juni 2025 aflopen, hebben een jaarlijkse coupon van 0,250 procent.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Ahold Delhaize verplicht zichzelf groen te blijven

Is het nog nieuws als een Nederlandse partij met groot succes een groene obligatie uitgeeft?Philips en Vesteda deden het in mei, de Nederlandse staat en de Waterschapsbank ook. Simpel gezegd verloopt zo'n uitgifte als volgt: beleggers staan in de rij, de emittent kan goedkoper lenen dan hij aanvankelijk van plan was en kan indien gewenst ook een beetje extra geld ophalen.

Een keer raden dus wat er gebeurde met de groene obligatie die Ahold Delhaize gisteren in de markt zette. Het supermarktbedrijf wilde voor zes jaar €500 mln ophalen en was bereid daarvoor de benchmarkrente te betalen plus een risico-opslag van 80 basispunten (0,8 procentpunt). Maar de interesse was zo groot dat beleggers voor ruim €3 mrd intekenden. Daardoor kon de opslag zakken tot 50 basispunten en besloot Ahold €100 mln extra te lenen.

2019 is zich aan het ontpoppen tot het jaar van de groene obligaties. Waar de opbrengst van gewone obligaties vrij besteed mag worden, kennen groene obligaties de beperking dat de opgehaalde financiering uitsluitend dient voor vooraf gedefinieerde duurzame of sociale projecten.

In het geval van Ahold Delhaize zal de €600 mln worden gebruikt voor investeringen in duurzamere huismerken, het terugbrengen van de 'carbon footprint' van het bedrijf en inspanningen om gezonder eten te promoten.

Allemaal initiatieven die zeer welkom zijn, maar toch is het gemakkelijk cynisch te worden van de huidige 'green bond'-hype. De groene leninkjes doen het goed als pr-instrument, maar leiden er lang niet altijd toe dat er daadwerkelijk meer groene uitgaven worden gedaan. Immers: als een bedrijf grijze uitgaven van 80 heeft, en groene van 20, dan maakt het voor de planeet helemaal niets uit of dat wordt gefinancierd met een gewone obligatie van 100 of door een gewone van 80 en een groene van 20.

Hoe is dat bij Ahold Delhaize? 'Het klopt inderdaad dat eerdere [niet-groene] obligaties ook al werden gebruikt om vergelijkbare projecten te financieren', zegt een woordvoerder. 'Het verschil is dat we ons dit keer verplichten om dat te doen. Daar worden we ook op afgerekend door externe waarnemers. Dus er zit meer druk op.'
Lees ook

Wie bepaalt of een groene obligatie echt groen is?
Hoe dan ook, beleggers zijn dol op groene obligaties. Vermogensbeheerders krijgen namelijk steeds vaker van hun klanten een groen mandaat opgelegd. Tegelijkertijd is de markt voor 'green bonds' nog erg jong en dus klein: zo is Ahold het eerste winkelbedrijf dat er een uitgeeft. Wie een groen mandaat heeft, kan het zich niet veroorloven zo'n deal te laten lopen. En dus zijn zulke beleggers bereid een hogere prijs te betalen, aldus CreditSights.

De volgende stap voor Ahold is het aandeel groene financiering gestaag uit te breiden. Is daar al een traject voor? 'Daar kan ik niets over zeggen', zegt de woordvoerder. 'Maar we hebben een raamwerk gemaakt voor dit soort emissies. Dat doe je niet als het bij één deal blijft.'

fd.nl/beurs/1305434/ahold-delhaize-ve...
voda
1
Franchisenemers AH verliezen in hoger beroep

Gepubliceerd op 23 jul 2019 om 13:20 | Views: 650

AMSTERDAM (AFN) - Albert Heijn heeft ook in hoger beroep op vrijwel alle punten gelijk gekregen in een rechtszaak die franchisenemers tegen de supermarktketen hadden aangespannen. Een groep van 240 franchiseondernemingen vond dat geldstromen niet eerlijk werden verdeeld en eiste een vergoeding, maar daar ging het gerechtshof van Amsterdam niet in mee.

Het hoger beroep volgde op een rechtszaak in 2016, waarin de franchisenemers onder andere stelden dat ze niet evenredig meedeelden in kortingen. De rechter gaf de franchisenemers destijds geen gelijk, omdat ze als zelfstandige ondernemers voor eigen rekening en risico handelen. Binnen de franchiseovereenkomsten zou het principe van 'eerlijk delen' daarom niet leidend zijn.

Het gerechtshof komt tot een soortgelijk oordeel. De rechter baseert zich daarbij op verslagen van accountants die in opdracht van Albert Heijn en franchisenemers nagaan of zogeheten normenkaders goed worden nageleefd. Daaruit blijkt dat vrijwel alle eisen van de franchisenemers geen stand houden, aldus het gerechtshof.
voda
0
Beursblik: meer omzet verwacht voor Ahold Delhaize

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Ahold Delhaize
20,295 -0,14 -0,69 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal van 2019 meer omzet geboekt, maar wist in de Verenigde Staten nog maar nauwelijks te groeien als gevolg van een staking. Dit verwachten analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus van de supermarktuitbater.

Voor het tweede kwartaal rekenen de analisten op een omzet van 16.319 miljoen euro. Daaraan draagt Amerika 9.775 miljoen euro bij en Nederland 3.666 miljoen euro. België is volgens de analisten goed voor 1.311 miljoen euro en de overige regio’s voor 1.547 miljoen euro.

De vergelijkbare groei in de VS bedroeg 0,2 procent exclusief brandstofverkopen, in Nederland 3,2 procent en in België 1,4 procent.

De stakingen in de VS hebben volgens de marktvorsers een negatieve impact op de verkopen gehad van 288 miljoen euro. Zonder deze staking zou de omzet in de VS op vergelijkbare basis met 2,4 procent zijn gegroeid.

De operationele winst in het tweede kwartaal bedroeg vermoedelijk 584 miljoen euro en onderliggend 596 miljoen euro met een dito marge van 3,6 procent, denken de analisten.

De nettowinst wordt ingeschat op 364 miljoen euro.

In het tweede kwartaal van 2018 kwam Ahold Delhaize uit op een omzet van 15.531 miljoen euro met een onderliggende operationele winst van 616 miljoen euro en een marge van 4,0 procent.

2019

Ahold Delhaize verwacht dit jaar 540 miljoen euro aan kostenbesparingen en 750 miljoen euro aan synergievoordelen. De vrije kasstroom komt in 2019 naar verwachting uit op 1,8 miljard euro onder IFRS 16 en de investeringen zullen 2,0 miljard euro bedragen.

Door de stakingen in Amerika zal de onderliggende operationele marge in 2019 "iets lager" uitpakken dan in 2018 en zal de onderliggende winst per aandeel niet met een hoog, maar met een laag enkelcijferig percentage groeien, meldde de uitbater zelf al.

Voor heel dit jaar rekenen de analisten op een omzet van 65.691 miljoen euro met een onderliggende marge van 4,21 procent. De winst zal naar verwachting 1.760 miljoen euro bedragen met een vrije kasstroom van 1.805 miljoen euro.

Ahold Delhaize opent woensdag voorbeurs de boeken.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
'Ahold voert omzet in VS op ondanks stakingen'

Gepubliceerd op 5 aug 2019 om 13:46 | Views: 1.268

Ahold Delhaize 16:01
20,33 -0,11 (-0,54%)

AMSTERDAM (AFN) - Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal zijn omzet in de Verenigde Staten opgevoerd, ondanks een tegenvaller in verband met stakingen. Dat komt naar voren uit een analistenconsensus die het bedrijf op zijn site beschikbaar heeft gesteld. Ook op de Europese markten werd groei gerealiseerd in de verslagperiode. Het supermarktbedrijf geeft woensdag voorbeurs een kijkje in de boeken.

De stakingen bij winkels in de regio New England in de VS duurden elf dagen en leverden volgens een initiële schatting van Ahold een omzetverlies van 200 miljoen dollar op. Dat zou volgens het supermarktbedrijf lager kunnen uitvallen in verband met hogere verkopen in de dagen na de staking. De analisten rekenen op een negatief omzeteffect van 288 miljoen euro.

Desondanks ramen de kenners een hogere omzet van 9,8 miljard euro voor de Amerikaanse branche, tegen 9,2 miljard euro in het tweede kwartaal van 2018. Exclusief het effect van benzine bedraagt de vergelijkbare groei 0,2 procent. Zonder het effect van de stakingen is de vergelijkbare groei goed voor 2,4 procent. Kenners bij KBC Securities beoordeelden de stakingen eerder als "een eenmalig stootje".

Pasen

De totale omzet komt volgens de consensus uit op 16,3 miljard euro. Dat was een jaar geleden nog 15,5 miljard euro. Een opsteker in de afgelopen periode waren de hogere verkopen tijdens Pasen, die deze keer in het tweede kwartaal viel.

De aandacht bij de handelsupdate gaat verder uit naar het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland, verwachten analisten bij ING. Ook nieuwe initiatieven in die markt staan in de schijnwerpers. Volgens de consensus groeide Ahold in Nederland met 3,2 procent, het snelst in alle markten waar het actief is. De supermarkten in België en Midden- en Oost-Europa voerden de omzet met ongeveer 1 procent op, is de schatting.

Het effect van de stakingen heeft wel een weerslag op de winstgevendheid, aldus marktvorsers. De operationele winst loopt terug tot 584 miljoen euro. Dat was een jaar geleden nog 644 miljoen euro. De staking scheelde het supermarktbedrijf zo'n 110 miljoen euro, voorspellen de analisten. De bovengenoemde cijfers van vorig jaar zijn aangepast voor de effecten van de nieuwe boekhoudregels IFRS 16.
voda
0
'AH onderzoekt verkopen via bol.com'

Gepubliceerd op 5 aug 2019 om 16:28 | Views: 637

Ahold Delhaize 16:32
20,28 -0,16 (-0,78%)

ZAANDAM (AFN) - Albert Heijn (AH) heeft onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om een deel van het assortiment ook via zusterbedrijf bol.com te verkopen. "We testen en verkennen regelmatig nieuwe mogelijkheden en concepten", zegt een woordvoerster van de supermarkt tegen vakmedium Distrifood. "Dit was daar een van. Er zijn geen plannen dit idee te realiseren."

Albert Heijn had de 'bol.com-supermarkt' in een online-enquête voorgelegd aan klanten. Die kregen daarbij een bol.com-webpagina te zien. Ook werd een specifieke AH-pagina met verwijzing naar de bol.com-dienst getoond.

Een woordvoerster van bol.com zegt niet betrokken te zijn geweest bij de enquête. Wel heeft bol.com zelf ook een kleinschalig onderzoek "naar een tiental klanten" gestuurd afgelopen maand. "Daarin stonden enkele vragen over het assortiment en interesse in het algemeen, zoals vluchten en andere services", reageert ze op vragen van Distrifood.
voda
0
Ahold Delhaize voelt Amerikaanse stakingen

Gepubliceerd op 7 aug 2019 om 07:03 | Views: 455

Ahold Delhaize 06 aug
20,16 0,00 (0,00%)

ZAANDAM (AFN) - Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal van het jaar last gehad van stakingen in de Verenigde Staten. Desondanks wist het moederbedrijf van Albert Heijn zijn omzet op te voeren, zo bleek woensdag uit een handelsbericht.

Ahold Delhaize zette een omzet van 16,3 miljard euro in de boeken. Dat is bij constante wisselkoersen een groei van 1,5 procent. De stakingen bij winkels van Stop & Shop in de regio New England in de VS duurden elf dagen en hadden een impact van 224 miljoen dollar op de omzet. Ahold Delhaize voorziet in de tweede helft van het jaar geen significante impact van de stakingen meer.

In Nederland zag Ahold Delhaize de vergelijkbare omzet met 3,1 procent aandikken.
kassiebora
0
Update: Meer omzet voor Ahold

(ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal van 2019, zoals voorzien, meer omzet geboekt, maar wist in de Verenigde Staten nog maar nauwelijks te groeien als gevolg van een staking. Dit bleek woensdag voorbeurs uit de cijfers van de supermarktuitbater.

"Hoewel onze resultaten werden gedrukt door de staking bij Stop & Shop, bleven onze Amerikaanse merken sterk presteren", zei CEO Frans Muller woensdag in een toelichting. Voor de tweede jaarhelft voorziet de topman geen impact van de staking.

Afgelopen kwartaal zag Ahold Delhaize de omzet stijgen met 5,0 procent van 15.531 naar 16.315 miljoen euro. Daaraan droeg Amerika 9.780 miljoen euro bij en Nederland 3.683 miljoen euro. België was goed voor 1.286 miljoen euro en de overige regio’s voor 1.567 miljoen euro.

Voor het tweede kwartaal rekenden analisten vooraf op een omzet van 16.319 miljoen euro. Daaraan zou Amerika 9.775 miljoen euro bijdragen en Nederland 3.666 miljoen euro. België was volgens de analisten goed voor 1.311 miljoen euro en de overige regio’s voor 1.547 miljoen euro.

De online omzet groeide afgelopen kwartaal met 23,5 procent naar 794 miljoen euro.

De vergelijkbare groei in de VS bedroeg zoals verwacht 0,2 procent exclusief brandstofverkopen, in Nederland was dit met 3,8 procent iets meer dan de 3,2 procent die werd voorzien. België kwam uit op op een daling van 1,0 procent, waar een plus van 1,4 procent was voorzien.

De stakingen in de VS kostten 224 miljoen dollar, wat beduidend minder was dan de 288 miljoen euro waarop analisten rekenden.

De operationele winst van Ahold Delhaize in het tweede kwartaal bedroeg 560 miljoen euro, tegenover een voorziene 584 miljoen euro en onderliggend was dit 594 miljoen euro, vrijwel in lijn met de 596 miljoen euro die de consensus voorzag. De onderliggende marge ging van 4,3 naar 3,6 procent, zoals de analisten ook hadden voorzien. Dit is inclusief de impact van de Amerikaanse stakingen.

Rekening houdend met die stakingen en Pasen kwam de vergelijkbare groei in Amerika uit op 2,3 procent.

De nettowinst werd ingeschat op 364 miljoen euro en kwam uit op 334 miljoen euro.

In het tweede kwartaal van 2018 kwam Ahold Delhaize uit op een omzet van 15.531 miljoen euro met een onderliggende operationele winst van 669 miljoen euro.

De vrije kasstroom bedroeg afgelopen kwartaal 486 miljoen euro, ruim minder dan de 648 miljoen euro vorig jaar, ondanks dat het werkkapitaal verbeterde. Daar stonden echter hogere belastingen en diverse andere posten tegenover.

De nettoschuld steeg met 438 miljoen euro naar krap 12 miljard euro. Deze stijging was met name het gevolg van een dividenduitkering en de inkoop van eigen aandelen.

Ahold Delhaize keert een interim dividend uit van 0,30 euro per aandeel.

Outlook 2019

Ahold Delhaize verwacht 540 miljoen euro aan kostenbesparingen en 750 miljoen euro aan bruto synergievoordelen. Inmiddels zit Ahold op 512 miljoen euro aan netto synergievoordelen en is de doelstelling van 750 miljoen euro aan bruto voordelen gerealiseerd.

De vrije kasstroom komt in 2019 naar verwachting uit op 1,8 miljard euro onder IFRS 16 en de investeringen zullen 2,0 miljard euro bedragen.

Door de stakingen in Amerika zal de onderliggende operationele marge in 2019 "iets lager" uitpakken dan in 2018 en zal de onderliggende winst per aandeel niet met een hoog, maar met een laag enkelcijferig percentage groeien, herhaalde de uitbater woensdag.

Voor heel dit jaar rekenen de analisten op een omzet van 65.691 miljoen euro met een onderliggende marge van 4,21 procent. De winst zal naar verwachting 1.760 miljoen euro bedragen met een vrije kasstroom van 1.805 miljoen euro.

Update: om meer informatie toe te voegen.

Door: ABM Financial News.
1.508 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 ... 72 73 74 75 76 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 12:08
Koers 26,780
Verschil -0,200 (-0,74%)
Hoog 26,980
Laag 26,710
Volume 731.203
Volume gemiddeld 2.028.748
Volume gisteren 2.562.590

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront