Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Waterstof auto, redding van de autobranche?

321 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 13 14 15 16 17 » | Laatste
voda
0
35 waterstoftaxi’s kondigen ‘nieuw tijdperk’ aan

Auto’s op waterstof zijn al jaren een belofte, maar in Den Haag rijden er inmiddels tientallen rond. Een groot deel van het WMO-vervoer wordt er sinds kort gedaan met waterstoftaxi’s. En er komen nog veel meer waterstofauto’s in die regio nu er een waterstoftankstation opent na de zomer.

Ton Voermans 24-06-19, 07:00

Noot Personenvervoer won de aanbesteding van de gemeente om de taxiritten voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning CO2-neutraal uit te voeren. Toyota heeft het bedrijf 35 exemplaren van de Toyota Mirai geleverd.

Een waterstofauto is ook een elektrische auto, maar dan zonder de loeizware accu’s. De Mirai maakt de elektriciteit zelf uit waterstof. Groot voordeel: tanken kost net als bij een benzineauto maar een paar minuten en de actieradius is vergelijkbaar met een brandstofauto. Groot nadeel: Er zijn nog nauwelijks waterstofstations in Nederland.

Voorlopig moeten de Haagse taxi’s naar Rhoon om te tanken, maar de Haagse ondernemer Jan Paul Kerkhof opent na de zomer een waterstoftankstation bij zijn BP-benzinestation. ,,Dan komen die 35 taxi’s hier om te tanken. En in de regio staan er 125 Hyundai Nexo waterstofauto’s in bestelling die begin 2020 geleverd worden, die hier óók komen tanken. Het aanbod dat ik bied creëert de vraag. Ik had niet kunnen durven dromen dat we zo’n mooie start zouden hebben.’’ Kerkhof gaat groen waterstof (geproduceerd door elektrolyse uit groene stroom) verkopen.

Groener dan groen
Waterstofauto’s zijn groener dan groen: waterstof erin en uit de uitlaat komen slechts wat druppels water en een wolkje stoom. Toyota en Hyundai geloven er heilig in. Toyota wil de productie de komende jaren vertienvoudigen en komt voor de Olympische Spelen in Tokyo met een nieuw model waterstofauto. De grote Duitse automerken werken eveneens aan een waterstofauto. Ook Bosch, de grootste toeleverancier voor de autoindustrie ter wereld, kondigde dit voorjaar aan op grote schaal brandstofcellen (het hart van de waterstofauto waar waterstof wordt omgezet in water en elektriciteit) te gaan produceren. Ieder automerk kan daardoor over een paar jaar een waterstofauto bouwen zonder de torenhoge ontwikkelingskosten. Waterstof wordt vooral gezien als een alternatief voor diesel.

Nieuw tijdperk
Ad van Wijk, Professor Future Energy Systems aan de TU Delft: ,,Ik ben ervan overtuigd dat we straks in ons dagelijks leven niet meer ontkomen aan het gebruik van waterstof in uiteenlopende sectoren zoals mobiliteit, industrie, elektriciteit en verwarming. Door het opschalen van waterstoftoepassingen kunnen we de maatschappij sneller decarboniseren. De stap die de gemeente Den Haag nu met deze taxivloot zet, is een belangrijk signaal richting dit nieuwe tijdperk.’’

www.ad.nl/auto/35-waterstoftaxi-s-kon...
voda
0
Saudi Aramco and Air Products inaugurate Saudi Arabia’s first hydrogen fueling station

Saudi Aramco and Air Products inaugurated the first hydrogen fueling station in Saudi Arabia at Air Products’ new Technology Center in the Dhahran Techno Valley Science Park. The pilot station will fuel an initial fleet of six Toyota Mirai fuel cell electric vehicles with high-purity compressed hydrogen. The announcement comes amid growing international recognition of hydrogen’s benefits. A report released last week by the International Energy Agency concludes that hydrogen has vast potential to help the world reduce emissions while addressing its energy needs.

The new fueling station combines Saudi Aramco’s industrial and technological experience with Air Products’ know-how and experience in the field of hydrogen fueling.

Air Products’ proprietary SmartFuel® hydrogen fueling technology will be incorporated into the new station to supply Toyota Mirai Fuel Cell Vehicles with compressed hydrogen. The data collected during the initial phase of this project will provide valuable information for the assessment of future applications of this emerging and diverse transport technology in the local environment.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Waterstof heeft de toekomst: ‘Geen banen verloren, er komt zelfs werkgelegenheid bij’

Groningen gruwt tegenwoordig van de aardgasrijkdom in de bodem, maar de provincie beseft ook dat de chemische industrie en gastechniek die in de provincie is ontstaan, onmisbaar is. Waterstof moet die gaseconomie de komende decennia overeind houden.

Ton Voermans 27-06-19, 16:00
Er staat veel op het spel voor Groningen. ,,Afhankelijk van welke deskundige je het vraagt, zijn er hier zo'n 10.000 tot 15.000 banen gemoeid met het aardgas. Daar tel ik dan ook de banen in de chemische industrie die op aardgas draait bij op'', zegt de Groningse gedeputeerde Patrick Brouns.

Lees ook
Veel potentie, nog nooit winst: durven beleggers in Fastned te stappen?

Waterstofauto baart opzien: ‘Dankzij dit vervoer wordt de lucht in Den Haag schoner en gezonder’
PREMIUM
Waterstofauto baart opzien: ‘Dankzij dit vervoer wordt de lucht in Den Haag schoner en gezonder’
Lees meer
De komende tien jaar wordt in Groningen 2,8 miljard euro in waterstof geïnvesteerd

Patrick Brouns, Groningse gedeputeerde
Hij heeft zojuist gekeken hoe koning Willem-Alexander in Veendam HyStock heeft geopend. Een waterstoffabriek van de Gasunie waarin de elektriciteit van een bijhorend zonnepark wordt omgezet in waterstof.

Het is nog maar een proefproject. Het fabriekje is niet groter dan een paar zeecontainers en heeft een bescheiden vermogen van 1 megawatt. In een halfuur produceert het apparaat genoeg waterstof om zeven waterstofauto's vol te tanken.

,,HyStock is nog maar het begin'', zegt Brouns. ,,Volgend jaar komen er waterstofinstallaties van 20, 40 en 100 megawatt. Waterstof moet ons de grote hoeveelheden energie geven die we na het tijdperk van olie en gas nodig hebben. De komende tien jaar wordt er in Groningen 2,8 miljard euro in waterstof geïnvesteerd.’’

© ANP
Waterstof is geen energiebron, maar een energiedrager. Een overschot aan groene stroom wordt door middel van elektrolyse omgezet in waterstof dat later weer in elektriciteit kan worden omgezet. Een elektriciteitsbuffer in chemische vorm dus. Volgens de noorderlingen kan waterstof de CO2-uitstoot van Nederland halveren, als er de komende zeven jaar massaal wordt geïnvesteerd in de productie van groen en blauw waterstof. Groen is opgewekt met groene stroom; blauw is waterstof uit (geïmporteerd) aardgas waarbij de vrijkomende CO2 wordt opgevangen en opgeslagen in lege gasvelden. En waar kan dat beter dan in Groningen? ,,Wij hebben de kennis en de infrastructuur in de vorm van gasleidingen.''

© ANP
En Groningen heeft het nieuwe groene gas nodig, want nu de gaskraan langzaam wordt dichtgedraaid, dreigt de economie een opdoffer van jewelste te krijgen. ,,Die 15.000 banen kunnen we behouden als we op waterstof overstappen. Sterker: er komt werkgelegenheid bij. In onze visie zijn we in 2050 CO2-negatief. Dan gebruiken we CO2 uit de lucht om met waterstof groen plastic te maken.‘’

Groningen heeft nóg een voordeel om de waterstofprovincie van de toekomst te worden. De gigantische zoutcavernes onder de bodem - sommige zo groot dat je er de Eiffeltoren in kwijt kunt - kunnen een voorraad waterstofgas bergen om in de winter heel Nederland drie weken warm te houden.

Aan de animo ligt het niet. Niet alleen de provincie Groningen en de Gasunie klapten gisteren toen de koning HyStock symbolisch in bedrijf stelde. Ook Shell en Greenpeace waren van de partij en minstens zo enthousiast. Greenpeace ziet waterstof als een onmisbare bouwsteen om van de CO2-uitstoot af te komen.

Shell heeft grote verwachtingen van waterstof als brandstof voor auto's. Komende anderhalf jaar moeten er zestien waterstofstations in Nederland komen om dat deel van de waterstofeconomie een zwieper te geven.

Eerste stap
Koning Willem-Alexander stelt zich op de hoogte van het HyStock-project. © ANP

,,Je moet ergens beginnen'', zegt de Japanse waterstofdeskundige Katsuhiko Hirose over HyStock. ,,Dit is een mooie eerste stap.'' Hij is bij de opening als pleitbezorger van de waterstoftoekomst. Hirose stond bij Toyota aan de wieg van de hybridetechniek en propageert nu over heel de wereld waterstof als dé energiedrager van de toekomst. ,,We geloven erin. Tot dusver hebben we 9000 exemplaren van onze waterstofauto Toyota Mirai verkocht. De productie gaan we opvoeren naar 30.000 exemplaren per jaar.‘’

Hirose legt de koning de werking van de waterstofauto uit. Eind dit jaar presenteert Toyota de verbeterde opvolger van de Mirai. ,,BMW werkt met ons aan een eigen waterstofauto. En Audi werkt met Hyundai aan een exemplaar.'' Om die auto's een succes te maken, zijn er voldoende pompstations nodig en veel en goedkoop waterstof.

Dat moet komen van enorme windparken op de Noordzee. Op afgedankte olieplatforms kan van het overschot aan elektriciteit waterstof worden gemaakt dat wellicht zelfs via de bestaande leidingen aan wal kan worden gebracht. ,,Onze aardgasleidingen zijn geschikt te maken voor waterstof'', zegt directeur strategie van de Gasunie Hans Coenen. ,,In Zeeland hebben we dat al met een stuk gedaan en het werkt. Er ligt 12.000 kilometer gasleiding in de Nederlands bodem; die zijn miljarden euro's waard. Laten we die leidingen vooral blijven gebruiken.''

cv-ketel
De waterstofinstallatie HyStock van Gasunie. © Corné Sparidaens

Niet ieder huis zal over vijftien jaar een waterstofmeter hebben. ,,We gaan van groot naar klein. Eerst de vijf grote industriegebieden in Nederland op waterstof. Die willen we verbinden met leidingen zodat ze daar zelf van waterstof weer elektriciteit kunnen maken. Om waterstof te kunnen gebruiken in de huizen moet de prijs omlaag. Maar het kan wel. Remeha heeft al een cv-ketel die op waterstof werkt.‘’

De bedrijven en de bestuurders willen wel, maar heeft de Groningse bevolking niet de buik vol van gas? Willen ze nog wel de gasvoorraad van Nederland beheren? Gedeputeerde Brouns: ,,Natuurlijk is er nu een enorm probleem met scheuren in huizen en woningen die niet veilig zijn. Maar waterstof is anders. Ik denk zeker dat er draagvlak is. Iedereen wil het warm hebben thuis en verlichting als je de schakelaar omdraait.’’

Jan Keizers uit Eindhoven rijdt op waterstof: ‘Hij kan vlot optrekken’, zegt hij in onderstaande video...

www.ad.nl/economie/waterstof-heeft-de...
voda
0
Aachen is Strengthening Hydrogen Infrastructure

At a gas station in Aachen, the first hydrogen fuel pump was put into operation. For the official opening, the development service provider FEV, which works on forward-looking concepts in the field of fuel cell technology, was also present. Thanks to RWTH Aachen University, the engineering service provider FEV, and other innovative automotive manufacturers, Aachen is now considered a competence center in Germany for the mobility of the future. Therefore, it’s logical that the region’s first hydrogen filling station is now operational.

Professor Stefan Pischinger, President & CEO of FEV Group GmbH said that “Even though battery-powered electric vehicles are currently considered to be the alternative to the conventional combustion engine, fuel cell drives offer many advantages. On the one hand, such a vehicle does not emit any pollutants and keeps the air in cities clean, on the other hand, the refueling with hydrogen only takes a few minutes and provides a range of up to 700 kilometers.”

This makes this drive form an interesting option especially for the transportation of goods by commercial vehicles or rail, since long distances must be covered. Fuel cell drives also do not require any compromises in terms of driving comfort. The driving behavior, the acceleration, and the acoustics match those of battery-powered electric vehicles. However, the high purchasing and operating costs of the vehicles, as well as the low number of hydrogen filling stations, have prevented market penetration to date.

For more than twenty years, FEV has been working on solutions to make the fuel cell a more efficient and practical drive alternative. To this end, the company uses special test benches to examine and optimize fuel cell systems worldwide with outputs of up to 200 kW. Environmental tests are also possible at the system and the vehicle level. Through many development projects for the design of fuel cell systems, vehicle benchmarks, and cost analyses, FEV works on making this drive technology usable for a broad range of target applications. In 2015 with the BREEZE! project, FEV showed via a demonstration vehicle that a fuel cell can be effectively utilized even in small vehicle types, such as the Fiat 500.

Thanks to the recently opened hydrogen filling station in Aachen, the infrastructure in the Rhineland metropolitan region will be strengthened. By the end of the year, the infrastructure in Germany is to be expanded to a total of 100 hydrogen filling stations.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Waterstofraceauto aan start van Dutch Supercar Challenge

14 juli 2019 Studenten van de TU Delft staan aan de start van de Dutch Supercar Challenge met hun zelfgebouwde waterstofraceauto. Het is het enige team dat ooit heeft meegedaan aan een race met een waterstofauto.

www.ad.nl/video/kanalen/haagsche-cour...
voda
0
China's Dongfeng Automobile to Enter Hydrogen Energy Market

Xinhua reported that China's Dongfeng Automobile became the lastest domestic carmaker to enter the hydrogen energy market via industrial partnerships.Dongfeng has inked a strategic cooperation agreement with Hubei Province's Xiangyang city, SPIC Central Research Institute and the Wuhan University of Technology over hydrogen equipment development and manufacturing, as well as application and promotion of hydrogen energy in transport.

The four parties will develop and promote new vehicles run on hydrogen fuel cells and facilitate application of hydrogen power and fuel cells in buses, logistics and other fields.

Joint efforts will also go to the green hydrogen production, stock and transportation.

Dongfeng's foray into the hydrogen energy market came after several other counterparts including SAIC and Great Wall Motors set sight on the growth potential of the new energy.

Hydrogen energy is expected to make up at least 10% of the country's terminal energy mix by 2050, with about 1.6 million commercial vehicles to run on hydrogen fuel, the National Alliance of Hydrogen and Fuel Cell predicted.

Source : Xinhua
Bijlage:
voda
0
Dana to Provide E-Propulsion System for Hydrogen Fuel Development Project in Alberta Canada

Dana Incorporated announced that it will provide its Spicer® Electrified™ e-Propulsion solution with integrated TM4® SUMO™ HP motor-inverter system to power Class 8 tractor-trailer units that will move freight year-round between Edmonton and Calgary in Alberta, Canada. The trucks are part of a three-year, USD 11.2 million Alberta Zero-Emissions Truck Electrification Collaboration project, which involves the design and manufacture of heavy-duty, extended-range, hydrogen fuel cell electric hybrid trucks.

Dana’s custom Spicer® e-System is optimized for the Canadian market with a hauling capacity of 140,000 pounds, the highest-rated electrified drivetrain system for linehaul applications. The system’s compact design reduces weight and allows for more hydrogen fuel storage, while high-speed helical gearing provides greater overall efficiency. Dana’s TM4 SUMO HP motor-inverter system was specifically designed for high-power applications, and multi-speed gearboxes.

The trucks, developed for Alberta’s unique operating environment, will be 64-tonne (gross vehicle weight) B-train tractor-trailers capable of traveling up to 430 miles (700 km) between refueling. They will be operated by Alberta trucking companies Trimac Transportation and Bison Transport. At the conclusion of the project, the trucks will have carried approximately 12 million tonne-miles of freight.

The Alberta Zero-Emissions Truck Electrification Collaboration project will help ensure the continuation of a timely, efficient and cost-effective supply chain of goods, transported by 64-ton B-train tractor-trailers carrying very large freight loads over long distances.

AZETEC will test hydrogen as a zero-emissions alternative fuel to diesel for freight transportation, along with the refueling infrastructure and other systems that would be required for Alberta to implement this new fuel solution. The three-year project also will investigate the potential to significantly reduce greenhouse gas emissions and airborne pollutants in Alberta’s freight transportation sector.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Rheinmetall Automotive Receives Order for Fuel-Cell Components

The Technology Group, Rheinmetall, is systematically supplementing its automotive product portfolio in the direction of new driveline systems. In addition to products for electric vehicles, current development efforts include components for alternative powertrains, such as the fuel cell. Within this context, Rheinmetall Automotive is developing a recirculation fan for hydrogen not yet consumed within the fuel cell stacks, special coolant pumps for 400 and 800 voltages, and electric valves. Through its subsidiary Pierburg, the Group has now won an order from a well-known German vehicle manufacturer. Pierburg is supplying the electric cathode valves that will in future be used in fuel-cell vehicles built by this premium manufacturer.

This innovative generation of electric flap systems was developed at the Pierburg site in Berlin and will be used to control the fresh and exhaust air mass flows as well as for the extremely tight shut-off of the fuel cell stacks. Production of the vehicles is scheduled to start in 2022.

In this project, Pierburg is able to benefit from its many years of experience as a developer and manufacturer of throttle and control valves, especially since its first fuel-cell cathode valves were developed several years ago.

In view of the meanwhile broad capacity range of fuel-cell stacks and the resulting air mass requirements, cathode valves with a diameter of up to 57 millimeters were developed in addition to a very compact and light all-plastic valve with a weight of only 300 grams and a bore diameter of 25 millimeters. The cathode valves can thus provide air volumes of up to 750 kg/hour and absolute charging pressures of up to 400 kPa.

The materials specially selected and combined for this application guarantee the necessary resistance to hydrogen as well as high-purity water. The new cathode valve contains an electric-motor drive with plenty of reserve power. On the water-enriched exhaust-air side of the cathode, it offers the necessary operational reliability so that no functional impairments can occur even under frost conditions.

For use as a stack isolation valve, a number of features have been developed especially with regard to micro leakage, including, the use of a high-stability elastomer for such sealing purposes.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
HRC & Voith Develop Hydrogen High Pressure Vessels

Voith Composites and HRC will jointly work on the next generation of hydrogen high pressure vessels for fuel cell electric vehicles. On August 22 2019. Hydrogen is a clean source of energy and is used for various processes in the industrial environment. Applications in fuel cell electric vehicles require large quantities of hydrogen to be stored at high pressures in appropriate vessels. In order to meet current market requirements, new vessel concepts, process sequences and material systems have to be developed.

Dr Timo Huber, Vice President R&D of the HRC Group said that "One of the greatest challenges of future vehicle concepts will be highpressure vessels, which will be installed in FCEV as hydrogen tanks and represent one of the biggest cost drivers. More cost-effective solutions will allow new, more competitive applications on the market for fuel cell electric vehicles. Reducing process costs in combination with new vessel concepts is of decisive importance, and this forms the basis of the partnership between HRC and Voith.”

Although the technology of fuel cell electric vehicles has already reached commercial market maturity and leading manufacturers offer particular models in series production, the technology is not yet significantly widespread on the market. FCEVs face a number of difficulties that need to be overcome in order to compete with conventional vehicles (combustion engines, hybrid vehicles, plug-in hybrids, battery-powered electric cars).

Source : STRATEGIC RESEARCH INSTITUTE
voda
0
Hyundai Hydrogen Mobility & Hydrospider to connect electricity with mobility sectors in Switzerland

Hyundai Motor Company and H2 Energy JV Hyundai Hydrogen Mobility forged a partnership with Hydrospider, a joint venture of H2Energy, Alpiq and Linde, to promote green hydrogen ecosystem in Switzerland and European countries in the upcoming future. As part of this effort, HHM and Hydrospider held a special ceremony at Alpiq’s hydroelectric power plant in Gosgen, Switzerland, to introduce a new business model for green mobility with fuel cell electric trucks in alignment with Hydrospider’s green hydrogen production and a distinctive plan for building up the necessary refuelling infrastructure. At the event, meanwhile, Hyundai also provided detailed information about the its next-generation Hyundai H2 Xcient fuel cell electric truck and unveiled a video showing Xcient running on the road.

With global leading hydrogen technology, Hyundai as a truck supplier intends to enter into the European market for eco-friendly heavy-duty vehicles. Indeed, earlier this year, Hyundai and H2 Energy announced the establishment of a joint venture, Hyundai Hydrogen Mobility, aiming at taking the lead across Europe’s burgeoning hydrogen mobility ecosystem.

As part of this partnership, HHM plans to bring 1,600 fuel cell electric heavy-duty until 2025, marking the entry of the automaker into Europe’s clean mobility commercial vehicle sector. The venture will then offer these fuel cell powered electric trucks in a specially designed green ecosystem to the members of the H2 Mobility Switzerland Association as well as to other transport and logistics companies promoting hydrogen mobility in Switzerland.

HHM will position itself in Europe’s fuel cell electric commercial vehicle market as well, where green mobility with strict regulations about carbon emissions are hugely embraced. It will expand its presence further to European countries beyond Switzerland. Currently, there is a strong focus in establishing solutions and partner networks for Germany, the Netherlands, Austria and Norway.

For the production of hydrogen and its delivery to the hydrogen refueling stations, Hydrospider was founded at the beginning of 2019, in which H2E, Linde and Alpiq, the host of the event at the Gosgen hydropower plant, participated. The production of hydrogen at Alpiq’s hydroelectric power plant Gosgen will be commissioned from at the end of 2019. The power plant itself has been in operation for over 100 years, having been built in 1917 and rebuilt between 1997 and 2000.

Source : STRATEGIC RESEARCH INSTITUTE
Bijlage:
voda
0
CaetanoBus SA Launches First Hydrogen Bus with Toyota Fuel Cell Technology

Toyota announced that it has delivered and integrated its first fuel cell stack into the new city bus by CaetanoBus SA, the H2.City Gold, which was presented in a world premiere at Busworld 2019 in Brussels. This marks the first concrete step of a collaboration announced in September 2018 by Toyota’s European subsidiary, Toyota Motor Europe, and CaetanoBus SA, a major Portuguese bus engineering and production company, to build hydrogen fuel cell city buses. Working since 2018, the teams at TME and CaetanoBus were able to develop the new hydrogen fuel cell bus, another step towards a hydrogen society, thanks to the strong effort and technical capability of the engineers while demonstrating the good adaptability of Toyota’s fuel cell technology beyond the Mirai passenger car.

The stack is located on the bus’s roof and is coupled to 5 hydrogen tanks with a total capacity of 37.5 kg, giving the bus a range of up to 400km. It can be refuelled with hydrogen pressurised at 350 bar in under 9 minutes, and its only emissions are water vapour.

This gives city bus operators a zero-emission solution without compromise in operation due to charging time or high load conditions. The trial bus will be operated in various European cities over the next months, before commercialisation mid 2020.

Source : Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
0
Hyundai Motor Announced Investment in 3 Hydrogen Companies

Hyundai Motor Company announced key investments into three hydrogen companies Impact Coatings, H2Pro and GRZ Technologies to strengthen its leadership position in the global hydrogen fuel cell ecosystem. The strategic investments come at a time of heightened demand for fuel cell technology. The collaboration with industry leading players will enable Hyundai to expand its hydrogen infrastructure and enhance the efficiency of its fuel cell electric vehicle manufacturing.

Impact Coatings AB is a leading supplier of PVD -based coating solutions for fuel cells, offering coating materials, machines, and services. The Swedish company’s ceramic coatings are cost-efficient substitutes for precious metals used in fuel cell production. Under the new joint development agreement, Hyundai and Impact Coatings will jointly research and develop a new generation of materials, processes and equipment for a variety of applications, including fuel cells and hydrogen production.

H2Pro is an Israeli startup that developed the E-TAC (electrochemical, thermally active chemical) water splitting technology, which is efficient, affordable, and safe. H2Pro’s technology will allow Hyundai to lower the cost of hydrogen production, which will in turn reduce the price of hydrogen for customers. This marks Hyundai’s second investment into the startup since Hyundai CRADLE Tel Aviv first announced the partnership in November 2018.

GRZ Technologies is a company based in Switzerland specializing in energy storage in hydrogen form. Its technology stores hydrogen more safely at lower pressure with higher density, while its proprietary compression technology is also more affordable. Hyundai’s agreement with GRZ will accelerate the company’s efforts to commercialize hydrogen infrastructure for greater accessibility to customers.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
Goeree-Overflakkee krijgt twintig lijnbussen die op waterstof rijden
Folkert Van Der Krol Uit de krant van gisteren

De RET rijdt al met een waterstofbus rond. ©RET

Goeree-Overflakkee krijgt uiterlijk in 2021 twintig waterstofbussen in het openbaar vervoer. Gedeputeerde Floor Vermeulen (verkeer en vervoer) van Zuid-Holland en minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) hebben hierover afspraken gemaakt. In heel Nederland gaat het om vijftig waterstofbussen.

De inzet van waterstofbussen moet bijdragen aan de klimaatdoelen en een schone lucht. ,,De komst van de waterstofbussen biedt mooie kansen om het openbaar vervoer in Zuid-Holland verder te verduurzamen", aldus Floor Vermeulen.

Op dit moment rijden in Nederland acht waterstofbussen rond in het openbaar vervoer. Sinds 2017 rijdt er al één in Rotterdam.

Volgens minister Van Veldhoven heeft waterstof de toekomst als het gaat om zware vervoersmiddelen als bussen en vrachtwagens. ,,Ze hebben een grote actieradius, zonder het klimaat en de luchtkwaliteit te belasten. Nu zijn er nog weinig tankstations voor waterstof, maar dat is natuurlijk een kip-eiverhaal. Deze bussen gaan straks allemaal tanken. Dat kan net het zetje in de rug zijn dat rijden op waterstof nodig heeft."

Batterij-elektrische auto's zijn geschikt voor kleinere afstanden. Met waterstof-elektrische voertuigen kunnen op één tank afstanden boven de 400 kilometer worden afgelegd, zonder uitlaatgassen te produceren. Dat geldt ook voor zware voertuigen, zoals bussen.

Levensvatbaarheid
De afname van waterstof door de bussen draagt volgens de provincie bij aan de economische levensvatbaarheid van waterstoftankstations. Daarnaast kan de hiervoor ontwikkelde techniek later ook worden ingezet voor bijvoorbeeld vrachtwagens, schepen en treinen op waterstof. Het gebruik van waterstof zorgt verder voor minder belasting van het elektriciteitsnetwerk.

Eerder zijn al afspraken gemaakt dat na 2025 elke nieuwe bus in het openbaar vervoer zonder uitstoot gaat rijden. Vanaf 2030 moeten alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij rijden.

www.topics.nl/goeree-overflakkee-krij...
Bijlage:
voda
0
Waterstof
Auto's op waterstof breken overigens nog steeds niet door in Nederland. De techniek waarbij de elektrische auto wordt gemaakt door het omzetten van waterstof in water kampt met te weinig waterstofstations. Dit jaar werden 180 exemplaren verkocht.

(ingekort)

www.ad.nl/auto/verkooprecord-elektris...
voda
0
Kabinet en bedrijfsleven trekken €87 mln uit voor duurzaam transport

Er komt meer geld beschikbaar voor transportprojecten die goed zijn voor klimaat en luchtkwaliteit. Het bedrijfsleven, de regering en de Europese Unie stellen in totaal ruim €87 mln beschikbaar.

Daarvan komt €34,5 mln vanuit het ministerie voor Milieu en Wonen, de betrokken bedrijven trekken €47 mln uit, de EU €5,9 mln. Het geld wordt verdeeld over 43 projecten in Nederland. Het gaat vooral om machines en voertuigen die draaien op waterstof of batterijen, en om laadinfrastructuur. In 2020 worden de eerste projecten gerealiseerd.

Boodschappenbezorging en accu-systemen
De projecten gaan onder meer over schepen op waterstof, uitstootvrije bouwmachines, schone boodschappenbezorgwagens, busvervoer en wisselbare accu’s voor bezorgscooters. Ook gaat er geld naar nieuwe laadinfrastructuur, waaronder zeven nieuwe waterstoftankstations.

Een van de bedrijven die een bijdrage uit het subsidiefonds krijgt is transportbedrijf Vlot Logistics uit Rotterdam, gespecialiseerd in zwaar en groot transport. Het bedrijf bouwt een uitstootvrije kraanwagen en oplegger om stenen te vervoeren in bebouwde gebieden. Holthausen uit Hoogezand ontwikkelt een emissieloze veegwagen die tegen 2021 te zien moet zijn in de straten van Rotterdam en Groningen.

Het is niet voor het eerst dat kabinet en bedrijfsleven geld uittrekken voor alternatief vervoer. In 2017 was er al eens zo'n subsidieronde. Toen ging het om €76 mln, verdeeld over 33 projecten. Met dat geld zijn onder meer de eerste waterstoftankstations gerealiseerd, is een elektrische betonmixer ontwikkeld en is een systeem gemaakt waarmee pakketbezorging in Rotterdam uitstootvrij kan plaatsvinden.

fd.nl/economie-politiek/1329549/kabin...
Bijlage:
voda
0
Schaeffler Joins Global Hydrogen Initiative

Schaeffler is increasing its involvement in hydrogen technology: The automotive and industrial supplier is now a steering member in the Hydrogen Council, a globally active hydrogen interest group based in Belgium. The initiative comprises 81 leading companies from the energy, transport, and industrial sectors. The goal of the members is to drive forward hydrogen technology in the direction of industrialization. Schaeffler AG CEO Mr Klaus Rosenfeld said “We want to shape CO2-neutral, sustainable mobility with regard to the entire energy chain. We will accomplish this by using the enormous future potential of green hydrogen along the entire value-added chain. Joining the Hydrogen Council will enable us to further advance and establish hydrogen technologies together with strong partners globally.”

With its goal of achieving maximum sustainability and CO2 neutrality, Schaeffler is shaping mobility and the associated energy chain as an automotive and industrial supplier.

The establishment and development of research and development partnerships for developing and testing fuel cell components is also an important strategic task here. Schaeffler already joined the Bavarian Hydrogen Council last year.

Source : Strategic Research Institute
voda
0
Waterstof maakt inhaalslag, maar ultieme energiebron heeft één nadeel

WETENSCHAP
Lange tijd was waterstof het buitenbeentje bij de energieproductie. Maar het tij keert, waterstof wordt populair als energiebron in het vervoer, de industrie en in huis.

Hans van Zon < 15-02-20, 15:00

‘Absoluut. Waterstof maakt een inhaalslag’’, zegt René Peters (foto), directeur Gas Technology bij TNO, de organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek in Den Haag. ,,Goed ook dat het internationaal gebeurt. Waterstof heeft een enorme potentie. Het lijkt op aardgas maar dan zonder CO2. Heel schoon dus.’’

Lees ook
Primeur voor Rotterdam: Watertaxi vaart straks op waterstof
Voor 2050 alle huizen van het aardgas af: 'Waterstof meest interessante optie'

Concurrentie

© AD graphics

Peters durft nog wel een stapje verder te gaan. Er worden veel projecten aangekondigd, alleen al bij TNO lopen er vijftig, maar de opkomst van waterstof gaat daarmee in zijn ogen niet snel genoeg. Waterstof is een energiedrager die de concurrentie met elektriciteit, aardgas, benzine en diesel aankan, aldus Peters. ,,Op voorwaarde dat de productiekosten omlaag gaan. De kosten zetten een rem op de ontwikkeling.’’

Waterstof is geen grondstof, het moet worden geproduceerd en dat kost energie. Ook de installaties om van duurzame energie groene waterstof te maken, zijn nog duur. Die installaties maken gebruik van elektrolyse, splitsing van water met behulp van elektriciteit. ,,Nu kan waterstof de concurrentie niet aan met andere energiebronnen. Het is daarom ontzettend belangrijk om de kosten te reduceren. Als dat lukt, ligt de weg voor waterstof open’’, zegt de specialist van TNO.

Ook zal de politiek moeten aanhaken bij het bedrijfsleven en de wetenschap. ,,Zij loopt achter met wetgeving. We wachten ook nog op de waterstofvisie van de overheid’’, aldus Peters. Daarom is hij blij met de Green Deal van Euro-commissaris Frans Timmermans, het ambitieuze plan om de Europese economie te vergroenen, onder andere met waterstof. ,,Dat zet druk op het Nederlandse beleid. Er komt geld vrij, in totaal 1000 miljard, waarmee grote, grensoverschrijdende programma’s kunnen worden opgestart. Waterstof moet daarin een mooie plek krijgen’’, legt de wetenschapper uit.

Veilig
Volgens Peters is een hoger tempo echter niet zaligmakend. ,,De maatschappij moet het kunnen bijhouden. Je moet laten zien dat het gebruik van waterstof veilig is, dat het te betalen is. Het moet zich manifesteren als een goed alternatief voor aardgas.’’

Het is nu aan het bedrijfsleven en de wetenschap te danken dat Nederland de achterstand op de belangrijkste Europese ‘waterstoflanden’, Duitsland en Groot-Brittannië, inloopt. ,,We hebben het onderwerp veel later opgepakt, maar staan dankzij allerlei mooie initiatieven in Europa op plek 3. Bedrijven, van groot tot klein, zijn heel actief bezig met waterstof.’’ De fabrikant van verwarmingsketels en warmtepompen Remeha heeft zijn eerste proefketel voor waterstof al klaar. Ook andere fabrikanten staan te trappelen om de waterstofketel toe te passen. In eerste instantie gaat het om bijmenging, de toevoeging tot wel 20 procent waterstof aan aardgas. ,,Waterstof laat zich perfect mengen’’, aldus Peters. Maar het uiteindelijke doel is een 100 procent waterstofketel.

© VRIJ
Aardgas
Wat is waterstof?

Raffinaderijen in Rotterdam gebruiken nu al veel grijze waterstof (zie geel kader), geproduceerd op basis van aardgas. De woningbouw blijft niet achter. De gemeente Hoogeveen krijgt dit jaar zijn eerste waterstofwijk. Zestien huizen krijgen zonnepanelen, lager temperatuurverwarming en buffertanks. Dit eigen energienet heeft een micro-energiecentrale, waar in de zomer het overschot aan zonne-energie wordt omgezet in waterstof. De voorraad kan in de winter weer worden aangewend voor elektriciteit en warmte. Dit proefproject moet het voorbeeld worden voor een miljoen andere huizen.

Het project in Hoogeveen raakt de kern van het grootste probleem met energie, de opslag. ,,Groene elektriciteit van zon en wind laat zich lastig opslaan. Je hebt ook flink verlies over lange afstanden’’, aldus Peters. ,,Waterstof is wel goed op te slaan en dan kun je pieken en dalen in de energiebehoefte prima opvangen. Met stroom is dat veel lastiger. Als het aanbod van zonne- en windenergie en het gebruik van warmtepompen enorm toeneemt, kan het huidige elektriciteitsnet dat niet meer weer verwerken.’’

Groene waterstof

© AD graphics
Peters bezweert de overheid het aardgasnetwerk in Nederland niet af te breken. ,,Dat is een kostbaar bezit. Het is uitermate geschikt om waterstof mee te transporteren. We kunnen het nu al bijmengen met aardgas. Als we het alleen voor waterstof willen gebruiken, zijn de gelaste leidingen al oké, moeten we nog wel alle sluiters, koppelingen, kleppen en compressoren aanpassen en minutieus afdichten want waterstof is het kleinste molecuul, kan daarom snel weglekken.’’

Als groene waterstof het gaat maken, hoe ziet het toekomstplaatje van René Peters er dan uit? ,,Waterstof verovert al een plek in zwaarder vervoer. Over vijf jaar zal een groeiend aantal bussen en vrachtwagens op waterstof rijden met behulp van 20 tankstations.’’

De TNO-specialist ziet ook grote mogelijkheden voor de lucht- en scheepvaart. ,,Dat zijn grote vervuilers, vooral de scheepvaart zou met waterstofgebruik een belangrijke bijdrage geven aan de verbetering van het milieu.’’

Toekomstplaatje
In 2025 zal ook het project in Hoogeveen op verschillende plekken navolging krijgen. ,,Hopelijk heeft de overheid bijmenging van waterstof in het gasnet dan verplicht gesteld. Duitsland toont al aan dat bijmenging met 20 procent geen problemen geeft bij bestaande installaties. Je kunt beginnen met 5 procent, dan 10 tot uiteindelijk 20 procent’’, zo rekent de ‘ambassadeur’ van de waterstof voor.

Het toekomstplaatje wordt nog mooier. Peters: ,,Op de Noordzee wordt gewerkt aan een waterstoffabriek. Op een platform. Die fabriek moet in 2021 gaan draaien. De waterstof gaat met leidingen naar Rotterdam en kan daar, bijgemengd, het aardgasnet in. In 2025 draait ook de eerste groene waterstoffabriek op land.’’

In 2030 moet, als het aan Peters ligt, de ‘waterstofmotor’ in de vijfde versnelling. ,,Dan loopt de capaciteit van het elektriciteitsnet vast en is de kans groot dat waterstof zich heeft bewezen als een veilige, betrouwbare en betaalbare energiebron. Dan loont het om grootschalig groene waterstof te produceren.’’

Rijden we straks op waterstof of mierenzuur? En hoe organiseren we ondanks deze onzekerheid een stad die werkt en klaar is voor de toekomst? Daar heeft Ward Rauws (Rijksuniversiteit Groningen) zo zijn ideeën over!

www.ad.nl/auto/waterstof-maakt-inhaal...
JosTM
1
quote:

voda schreef op 15 februari 2020 16:26:

Waterstof maakt inhaalslag, maar ultieme energiebron heeft één nadeel

WETENSCHAP
Lange tijd was waterstof het buitenbeentje bij de energieproductie. Maar het tij keert, waterstof wordt populair als energiebron in het vervoer, de industrie en in huis.

Waterstof is geen energiebron, maar een energiedrager.

Waterstof moet namelijk eerst worden gemaakt, meestal met elektriciteit (van zon, wind, of van kolen, kernenergie...).
321 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 13 14 15 16 17 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX 882,34 +7,55 +0,86% 09:19
AMX 931,72 -2,71 -0,29% 09:19
ASCX 1.207,29 +3,24 +0,27% 09:04
BEL 20 3.906,44 +15,73 +0,40% 09:19
Germany40^ 18.182,80 +45,15 +0,25% 09:19
US30^ 38.489,27 -15,69 -0,04% 09:19
US500^ 5.081,63 +11,93 +0,24% 09:19
Nasd100^ 17.583,62 +101,95 +0,58% 09:19
Japan225^ 38.356,26 +417,55 +1,10% 09:14
WTI 83,37 +0,07 +0,08% 09:19
Brent 88,40 +0,11 +0,12% 09:19
EUR/USD 1,0688 -0,0014 -0,13% 09:19
BTC/USD 67.057,55 +724,86 +1,09% 07:02
Gold spot 2.322,99 +0,97 +0,04% 09:19
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Heineken 91,520 +0,840 +0,93% 09:00
AEX 881,92 +7,13 +0,82% 09:15
Philips Koninklijke 19,700 +0,100 +0,51% 09:00
Dalers Laatst +/- % tijd
ADYEN NV 1.407,200 -2,400 -0,17% 09:00
ABN AMRO BANK N.V. 15,890 0,000 0,00% 23 apr
Aegon 5,798 0,000 0,00% 23 apr

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront