TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 73 74 75 76 77 » | Laatste
pwijsneus
0
'Omzet TomTom zakt terug'

AMSTERDAM (AFN) - De omzet van navigatiedienstverlener TomTom valt naar verwachting in het tweede kwartaal een stuk lager uit. Ook zet het bedrijf een verlies in de boeken. Dat komt naar voren uit een consensus van analistenschattingen die het bedrijf op zijn website beschikbaar stelt. TomTom opent woensdag de boeken.

De kenners ramen de omzet in het tweede kwartaal op 177 miljoen euro. Dat was een jaar geleden nog 231 miljoen euro. De lagere opbrengsten zijn deels te verklaren doordat de omzet van de reeds verkochte divisie Telematics, die zich met voertuigsystemen bezighield, niet meer meetelt. Deze was in het tweede kwartaal van het afgelopen jaar goed voor bijna 44 miljoen euro.

Maar ook zonder de Telematics-tak zijn de opbrengsten lager op jaarbasis, voornamelijk omdat de divisie die consumentenartikelen maakt al jarenlang achteruitgaat. De analisten schatten in doorsnee een omzet van 71 miljoen euro voor de consumententak, tegen nog bijna 95 miljoen euro een jaar geleden. De opbrengsten bij de overige twee divisies, die zich bezighouden met onder meer het ontwikkelen van navigatieproducten voor de auto-industrie en het zakelijke aanbod stijgen naar verwachting van de marktvorsers tot 106 miljoen euro, vergeleken met een gezamenlijke omzet van bijna 93 miljoen euro een jaar eerder.

Verkoop Telematics

Onder de streep verwachten de analisten een nettoverlies van 11 miljoen euro. Een jaar geleden ging er nog een winst van bijna 20 miljoen euro in de boeken.

De navigatiedienstverlener beloonde zijn aandeelhouders het afgelopen kwartaal met 750 miljoen euro, die het aan de verkoop van Telematics verdiende. Na voltooiing van de verkoop van die divisie kan TomTom zich daadwerkelijk op de toekomst richten. Topman Harold Goddijn zei onlangs te willen investeren in de kaarten en navigatietechnologie. Het bedrijf ziet voor zichzelf een rol weggelegd in de ontwikkeling van autonoom rijden.
[verwijderd]
1
Op dit kwalitatief ondermaatse AFN-bericht heb ik ook maar even mijn verwachtingen gegeven:

Verwachtingen zijn laag, dus het kan naar mijn bescheiden mening op de korte termijn alleen maar meevallen. De omzet Consumer daalt, maar de marges stijgen door de nieuwe en sterk groeiende SaaS-omzet uit Automotive en Enterprise.
Ik verwacht bij meevallende cijfers morgen ergens +10%-+15%.

Interesanter dan hijgerige kwartaalcijfers is het om naar de lange termijn te kijken.

TomTom heeft de afgelopen 10 jaar unieke real-time technologie ontwikkeld voor autonoom rijden. De totale investering in de real-time HD-maps & Services is ergens ca. 6-7 miljard (initiele aanschaf maps 2,9 miljard + uitbreiding naar rest vd wereld en ontwikkelkosten 300 miljoen per jaar real-time platform).
Vooral direct in de kosten weggeboekt en ook de initiële map is de afgelopen 10 jaar maximaal afgeboekt (fiscaal interessant).

Inmiddels staat er een bedrijf dat klaar is voor veiliger en autonoom rijden (via Baidu en Zenrin heeft men de nieuwe wereldstandaard voor real-time HD-tech in handen). Einde jaar ca 400 miljoen in kas en geen schulden.

Voor ca 1 miljard aan waarde krijg je unieke technologie in handen die ca. 7 miljard heeft gekost (wil je zoiets vanaf nul opbouwen, dan ben je 5-10 jaar bezig en snel >10 miljard verder; met alle risico's van dien).
Die nieuwe HD-technologie levert nu nog weinig op,maar de markt groeit volgens de techanalisten spectaculair van nu nihil naar 7 miljard in 2023 en 2500 miljard aan HD-tech rond 2035.

TomTom heeft nu 100% marktaandeel in HD-maps (de eerste geheime deals van 2 grote autofabrikanten zijn binnen).
In Automotive bedraagt het marktaandeel ergens rond de 35%. Goddijn verwacht dit op te krikken naar 50%.

Stel het marktaandeel wordt slechts 25% en ook de markt wordt slechts de helft van wat de analisten verwachten, dan nog heb je het bij een SaaS-marge van 85% over ca. 204 euro wpa in 2035.
Black Money
1
www.analist.nl/berichten/293332-anali...

"Morgen komt het Nederlandse TomTom met haar resultaten over het afgelopen kwartaal. Over 2019 komt de omzet volgens de gepolste analisten uit op 681,34 miljoen euro. Dit is licht minder dan de omzet over 2018 toen de omzet 686,8 miljoen euro bedroeg."
voda
2
Beursblik: rode cijfers TomTom verwacht

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
TomTom
9,825 0,023 0,23 % Euronext Amsterdam
TomTom Fracties 27 mei 2019
9,825 0,023 0,23 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) TomTom heeft in het tweede kwartaal de omzet zien dalen, maar als gevolg van de verkoop van Telematics mag dit niet verrassen. Dit blijkt uit een consensus die de navigatiespecialist zelf publiceerde.

Analisten rekenen voor het tweede kwartaal op een omzet van 177 miljoen euro. Daaraan droeg Automotive 70 miljoen euro bij, Enterprise 36 miljoen en Consumer 71 miljoen euro.

Zij schatten de brutomarge in op 71 procent en verwachten een EBIT van 13 miljoen euro negatief. Netto was er vermoedelijk een verlies van 11 miljoen euro, maar aangepast voor bijzondere posten verdiende TomTom volgens de analisten 0,04 euro per aandeel.

De investeringen worden geschat op 15 miljoen euro en de vrije kasstroom op 22 miljoen euro, ofwel 12 procent van de omzet.

In het tweede kwartaal van 2018 behaalde TomTom een omzet van 231,4 miljoen euro, wat een nettowinst opleverde van net geen 20 miljoen euro en een aangepaste nettowinst per aandeel van 0,05 euro.

Telematics was toen goed voor een omzet van krap 44 miljoen euro.

Begin dit jaar verkocht TomTom echter voor 910 miljoen euro Telematics aan Bridgestone Europe.

In 2018 behaalde Telematics een omzet van 174 miljoen euro, circa een kwart van de groepsomzet.

"Met deze transactie kan Telematics sneller groeien en wordt TomTom een meer gefocust en gestroomlijnder bedrijf", aldus de Nederlandse navigatiespecialist in een toelichting op de desinvestering.

Het grootste deel van de verkoopopbrengst, 750 miljoen euro, vloeide terug naar aandeelhouders van TomTom.

Outlook

TomTom rekent voor dit jaar op een omzet van 675 miljoen euro, iets minder dan de 687 miljoen euro in 2018. Dit zou een aangepaste winst per aandeel moeten opleveren van 0,15 euro, een ruime halvering ten opzichte van de 0,32 euro vorig jaar.

TomTom liet weten bij de halfjaarcijfers de winstverwachting voor 2019 te zullen aanpassen.

Dit is vermoedelijk nodig, omdat door de omgekeerde aandelensplitsing het aantal uitstaande aandelen is verkleind.

Bij ING denkt analist Marc Hesselink dat er mogelijk wat opwaarts potentieel zit in de verwachting voor de onderliggende winst.

TomTom opent woensdag voorbeurs de boeken.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
[verwijderd]
0
quote:

groeibriljant schreef op 16 juli 2019 12:26:

Op dit kwalitatief ondermaatse AFN-bericht heb ik ook maar even mijn verwachtingen gegeven:

Verwachtingen zijn laag, dus het kan naar mijn bescheiden mening op de korte termijn alleen maar meevallen. De omzet Consumer daalt, maar de marges stijgen door de nieuwe en sterk groeiende SaaS-omzet uit Automotive en Enterprise.
Ik verwacht bij meevallende cijfers morgen ergens +10%-+15%.

Interesanter dan hijgerige kwartaalcijfers is het om naar de lange termijn te kijken.

TomTom heeft de afgelopen 10 jaar unieke real-time technologie ontwikkeld voor autonoom rijden. De totale investering in de real-time HD-maps & Services is ergens ca. 6-7 miljard (initiele aanschaf maps 2,9 miljard + uitbreiding naar rest vd wereld en ontwikkelkosten 300 miljoen per jaar real-time platform).
Vooral direct in de kosten weggeboekt en ook de initiële map is de afgelopen 10 jaar maximaal afgeboekt (fiscaal interessant).

Inmiddels staat er een bedrijf dat klaar is voor veiliger en autonoom rijden (via Baidu en Zenrin heeft men de nieuwe wereldstandaard voor real-time HD-tech in handen). Einde jaar ca 400 miljoen in kas en geen schulden.

Voor ca 1 miljard aan waarde krijg je unieke technologie in handen die ca. 7 miljard heeft gekost (wil je zoiets vanaf nul opbouwen, dan ben je 5-10 jaar bezig en snel >10 miljard verder; met alle risico's van dien).
Die nieuwe HD-technologie levert nu nog weinig op,maar de markt groeit volgens de techanalisten spectaculair van nu nihil naar 7 miljard in 2023 en 2500 miljard aan HD-tech rond 2035.

TomTom heeft nu 100% marktaandeel in HD-maps (de eerste geheime deals van 2 grote autofabrikanten zijn binnen).
In Automotive bedraagt het marktaandeel ergens rond de 35%. Goddijn verwacht dit op te krikken naar 50%.

Stel het marktaandeel wordt slechts 25% en ook de markt wordt slechts de helft van wat de analisten verwachten, dan nog heb je het bij een SaaS-marge van 85% over ca. 204 euro wpa in 2035.
Nog 16 jaar TomTom?
Ik moet even slikken....
Dan is Goddijn een oud verschrompeld manneke van 75.

Gevaarlijke uitspraak: TomTom heeft nu 100% marktaandeel in HD-maps
Waarop is dit gebaseerd?

Wat merkwaardig is!
Je investeert 6-7 miljard en dat is nu nog maar 1,3 miljard waard op de beurs.

Ik kan nog wel even doorgaan exitq123 of 4.
[verwijderd]
1
quote:

Kopjethee schreef op 16 juli 2019 13:22:

[...]
Nog 16 jaar TomTom?
Ik moet even slikken....
Dan is Goddijn een oud verschrompeld manneke van 75.

Gevaarlijke uitspraak: TomTom heeft nu 100% marktaandeel in HD-maps
Waarop is dit gebaseerd?

Wat merkwaardig is!
Je investeert 6-7 miljard en dat is nu nog maar 1,3 miljard waard op de beurs.

Ik kan nog wel even doorgaan exitq123 of 4.

De eerste 2 HD-deals die in de markt beschikbaar kwamen (nu nog bescheiden deals maar wel van 2 grote autofabrikanten) zijn allebei naar TomTom gegaan. TomTom heeft een voorsprong van enkele jaren op de concurrentie en heeft ook belangrijke patenten (oa RoadDNA) in handen. 50% marktaandeel zou op termijn geweldig zijn, maar ook 25% is fantastisch!
Dat levert bij de helft van de marktverwachtingen in 2035 ca. 204 euro WPA.


Vergeet de 400 miljoen cash niet die eind dit jaar in de kas zit. Het is ca. 1 miljard waard aan de beurs. Omdat er maximaal is afgeboekt op de 2,9 miljard aanschaf van de maps en de ojaarlijks 300 miljoen ontwikkelkosten van de nieuwe technologie direct in de OPEX worden weggeboekt kom je op ca 7 miljard als kostprijs van het real-time HD-platform.
Wil een partij als Apple, Samsung, Microsoft etc. zelf iets ontwikkelen, dan zijn ze minimaal 5 jaar bezig en 10 miljard kwijt. Met alle risico's van dien.
Baidu, de grootste in China en wereldwijd de nummer 1 in AI-tech, vervangt momenteel het eigen maps-platform. Men heeft gekozen voor de unieke technologie van TomTom.
Daarmee krijgt TomTom de nieuwe HD-wereldstandaard in handen en genereert het tevens licentie-inkomsten in de gesloten Chinese markt.

visje
1
mijn gevoel zegt dat het morgen wel weer eens een dure dag kan worden. hopelijk gaat HG iets positiefs melden.
candyman
1
Naar aanleiding van de berichten en de gestegen koers heb ik maar een short positie ingenomen.
Op de lange termijn komt het misschien wel goed maar nu nog niet denk ik.
pwijsneus
0
quote:

groeibriljant schreef op 16 juli 2019 13:47:

[...]

De eerste 2 HD-deals die in de markt beschikbaar kwamen (nu nog bescheiden deals maar wel van 2 grote autofabrikanten) zijn allebei naar TomTom gegaan. TomTom heeft een voorsprong van enkele jaren op de concurrentie en heeft ook belangrijke patenten (oa RoadDNA) in handen. 50% marktaandeel zou op termijn geweldig zijn, maar ook 25% is fantastisch!
Dat levert bij de helft van de marktverwachtingen in 2035 ca. 204 euro WPA.

Vergeet de 400 miljoen cash niet die eind dit jaar in de kas zit. Het is ca. 1 miljard waard aan de beurs. Omdat er maximaal is afgeboekt op de 2,9 miljard aanschaf van de maps en de ojaarlijks 300 miljoen ontwikkelkosten van de nieuwe technologie direct in de OPEX worden weggeboekt kom je op ca 7 miljard als kostprijs van het real-time HD-platform.
Wil een partij als Apple, Samsung, Microsoft etc. zelf iets ontwikkelen, dan zijn ze minimaal 5 jaar bezig en 10 miljard kwijt. Met alle risico's van dien.
Baidu, de grootste in China en wereldwijd de nummer 1 in AI-tech, vervangt momenteel het eigen maps-platform. Men heeft gekozen voor de unieke technologie van TomTom.
Daarmee krijgt TomTom de nieuwe HD-wereldstandaard in handen en genereert het tevens licentie-inkomsten in de gesloten Chinese markt.

Dit moet allemaal nog maar bevestigd worden. Ja, TomTom is goed voorgesorteerd, maar hoe de wereld er over 2 jaar uit ziet weet niemand.

Volgens de Q1 conference call gaan deze contracten pas vanaf eind 2021 marginaal bijdragen aan de omzet. Maar voor die tijd, moet TomTom hoge kosten maken om dit allemaal mogelijk te maken. Dit heeft voorlopig dus nog geen positief effect op de resultaten.

Tot eind 2021 dient TomTom ook nog het orderboek op peil te houden van de SD-maps. Zoals je weet is Volvo vorig jaar weggelopen, en Google heeft aangekondigd hun Android Embedded Suite verder uit te rollen. Ze praten met "a whole bunch of carmanufacturers" om hun infotainment systeem te slijten.

Dat laatste was bericht uit januari, daar heb ik niets meer over gehoord (gelukkig voor TomTom). Maar ik heb ook niets nieuws gehoord vanuit TomTom zelf.

Morgen meer, en wellicht bevestiging.
bert190
0
quote:

groeibriljant schreef op 16 juli 2019 13:47:

[...]

De eerste 2 HD-deals die in de markt beschikbaar kwamen (nu nog bescheiden deals maar wel van 2 grote autofabrikanten) zijn allebei naar TomTom gegaan. TomTom heeft een voorsprong van enkele jaren op de concurrentie en heeft ook belangrijke patenten (oa RoadDNA) in handen. 50% marktaandeel zou op termijn geweldig zijn, maar ook 25% is fantastisch!
Dat levert bij de helft van de marktverwachtingen in 2035 ca. 204 euro WPA.


Vergeet de 400 miljoen cash niet die eind dit jaar in de kas zit. Het is ca. 1 miljard waard aan de beurs. Omdat er maximaal is afgeboekt op de 2,9 miljard aanschaf van de maps en de ojaarlijks 300 miljoen ontwikkelkosten van de nieuwe technologie direct in de OPEX worden weggeboekt kom je op ca 7 miljard als kostprijs van het real-time HD-platform.
Wil een partij als Apple, Samsung, Microsoft etc. zelf iets ontwikkelen, dan zijn ze minimaal 5 jaar bezig en 10 miljard kwijt. Met alle risico's van dien.
Baidu, de grootste in China en wereldwijd de nummer 1 in AI-tech, vervangt momenteel het eigen maps-platform. Men heeft gekozen voor de unieke technologie van TomTom.
Daarmee krijgt TomTom de nieuwe HD-wereldstandaard in handen en genereert het tevens licentie-inkomsten in de gesloten Chinese markt.


Als dit allemaal waar zou zijn, zou de koers veel hoger zijn. Ik geloof er niet meer in. Gewoon een aandeel voor speculanten. Droevig.....
[verwijderd]
0
Al die geheimhoudingen over deals.
Geeft de CEO en z'n apostelen wel lekker armslag.
Waarom gaat de koers niet vooruitlopen op die HD hype?
Die HD hype is inmiddels al wel van start gegaan.
Goddijn is er zeer behoudend over tot nu toe.

Dat rekenen gaat je goed af Groeibriljant. Tussen de regels lees ik het woord "verdampen"...
[verwijderd]
0
Appel, Samsung, Microsoft denken....laat Goddijn die miljarden maar investeren. Hoeven wij het niet te doen..
Ze beschouwen TT als een private enterprise. Weten dat de founders en friends er warmpjes bij zitten en dus geen rare dingen gaan doen.
Here zit ook mooi geparkeerd.
Ken je de term "schip van bijleg" ?? Groeibriljant
Dat zijn Here en TomTom. Schepen van bijleg...
Kost veel maar levert niets op.

pwijsneus
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 16 juli 2019 14:26:

Wat deed de koers de laatste keer bij de Q1 cijfers?
Volatiel dagje, maar eindigde nogal vlak in het groen. Toen stond het aandeel nog ergens laag in de 8 euro.

In Q2, vooral na de kapitaalteruggaaf en aandelenconsolidatie, heeft TT een mooie rally gemaakt.

Hoe de cijfers vorig jaar verliepen zullen we maar snel vergeten...
candyman
0
quote:

bert190 schreef op 16 juli 2019 14:12:

[...]

Als dit allemaal waar zou zijn, zou de koers veel hoger zijn. Ik geloof er niet meer in. Gewoon een aandeel voor speculanten. Droevig.....

Yep en zo zijn er meerdere aandelen waar de speculanten veel geld aan verdienen.
[verwijderd]
0
@pwijsneus

Morgen idd de bevestiging dat de groei in Automotive fors doorzet.Meer modellen met TT-insiode en hogere take-rates.
Hopelijk haakt ook Enterprise aan in die groei.
Allemaal SaaS-omzet met extreem hoge marges.

Met die SD-orderportefeuille zit het overigens ook wel goed de komende jaren. Contracten lopen 4-5 jaar en worden met de tussentijdse modelupdates veelal weer voor 4-5 jaar verlengd. Tot 2023 is de groei al binnen.

Vanaf 2021 komt daar dan de nieuwe HD-omzet bij. Maar dan gaat de markt ook giga groeien. Al 7 miljard in 2023. En ca. 2500 miljard in 2035.
1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 73 74 75 76 77 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 11:53
Koers 6,185
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,230
Laag 6,050
Volume 218.326
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront